چراغ های خودرو ؛ LED ، زنون ، هالوژن و …

چراغ های اتومبیل همچون دیگر زمینه ها با سرعتی سرسام آور در حال پیشرفت است .

چراغ های اتومبیل همچون دیگر زمینه ها با سرعتی سرسام آور در حال پیشرفت هستند . شما می توانید انتظار داشته باشید که تکنولوژی های امروزی با آمدن نسل جدید به یکباره فرو بریزند . شاید شما هم دوست داشته باشید تا به فروشگاه های لوازم یدکی خودرو بروید و با اطمینان از یک شرکت تولید کننده چراغ مورد نظر خود را خریداری کنید . به یاد داشته باشید که در هنگام رانندگی فرهنگ رانندگی را رعایت کنید و از نور بالا تنها در هنگام نیاز استفاده کنید .

لیزر ها ، پروژکتور ها ، LEDها  . نه ! اینها وسایل مسئولین اجرای مراسمات نیست ، بلکه تکنولوژی چراغ های خودرو می باشند که هر روز با سرعت زیادی در حال پیشرفته تر شدن هستند و جایگاه خود را در خودرو های ما پیدا می کنند . در کنار پیشرفت این تکنولوژی ها درک اصطلاحات تخصصی کمی دشوار می شود : LED ، هالوژن ، پروژکتور ، زنون . این واژه ها به جه معنی هستند ؟

چراغ های اتومبیل همچون دیگر زمینه ها با سرعتی سرسام آور در حال پیشرفت است .

هالوژن

لامپ هالوژن مشابه لامپ های الکتریکی است که در هر خانه ای یافت می شود . لامپ های معمولی دارای فیلامان هایی ( سیم های خیلی کوچک ) دارند که گرم می شوند و نور تولید می کنند ، ولی لامپ های هالوژن از گاز های هالوژن استفاده می کنند تا روشنایی بیشتری تولید کنند .

این لامپ ها خیلی هم بهینه نیستند ، چون بسیاری از انرژی آن از طریق گرما هدر می رود . لامپ های هالوژنی که در خودرو ها استفاده می شود اغلب رنگ زرد رنگی منتشر می کنند و امروزه در صنعت خودروسزی بسیار مصرف می شوند . لامپ های هالوژن دارای برد ۱۰۰ متری هستند .

چراغ زنون

این لامپ ها به HID(  تخلیه خیلی سریع ) هم معروف اند . لامپ های زنون مانند لامپ های لوله ای که در همه جا استفاده می شوند . در این مدل لامپ ها فیلامانی وجود ندارد تا گرم شود و نور تولید کند ، در عوض گاز زنون از طریق الکتریکی باردار می شود . این کار باعث تولید نور سفید رنگی می شود که مشابه نور های طبیعی است . لامپ های زنون گران تر از هالوژن ها هستند اما عمر بیشتری دارند و بهینه تر هستند . همچون لامپ های لوله ای ، این لامپ ها هم در روشن شدن کامل تاخیر دارند و مدتی طول می کشد تا نور کامل خود را تولید کنند ؛ به همین دلیل است که همراه خود یک لامپ هالوژن اضافی دارند . بنابراین هر خودرو در هر چراغ خود دو لامپ خواهد داشت که در مجموع می شود چهار لامپ .

چراغ دو زنون

اصطلاح “چراغ دوزنون کمی گیچ کننده است . اما یک چراغ دوزنون تنها از یک لامپ استفاده می کند تا پرتو هارا افزایش دهد ، در واقع  چند پرتو کوچک است که بارها منتقل و بازتاب می شود تا پرتوی نهایی را تولید کند . بنابراین معمولا چراغ های دوزنون ارزان تر هستند و فضای کمتری در کحفظه چراغ می گیرند . اگر خودروی مورد نظر شما دارای لامپ زنون است بررسی کنید که دوزنون است یا تک زنون .

پروژکتور

با شکل این اصطلاح اشتباه نکنید ؛ این چراغ ها حتما دارای لامپ های زنون نیستند . پروژکتو یک لنز ساده است که منبع نور را روی جاده متمرکز می کند . این چراغ ها خیلی شبیه همان پروژکتور هایی هستند که در محل کار و خانه ها وجود دارند . همانطور که می دانید لنز های پروژکتور می توانند با هر منبع نوری استفاده شوند : هالوژن ، زنون ویا لامپ های LED  .

چراغ LED

به زبان ساده LED یا دیود نشر دهنده از طریق حرکت الکترون ها نور تولید می کند و اینطور که به نظر می رسد خیلی ساده و بهینه است . فایده ی  چراغ های LED این است که خیلی سریع روشن می شوند ، مصرف بهینه و طول عمر طولانی تری نسبت به دیگر لامپ ها دارند . بنابراین در چراغ های شلنگی و چراغ های مناسب روز بیشتر استفاده می شوند . به هر حال با پیشرفت انرژی ، مشکل کم بودن شدت نور حل شده و این لامپ ها جایگاه خود را در چراغ های اتومبیل یافته اند . به علاوه LED ها می توانند پرتویی را که به رنگ نور روز نزدیک تر است منتشر کنند . مطمئمنا برخی شرکت ها از LED برای پرتو های خیلی کوتاه استفاده می کنند و برخی از آن برای نور کامل چراغ .

چراغ  مناسب در طول روز

این ها معمولا لامپ های LED هستند  که همواره در هنگام روشن بودن خودرو روشن هستند . LEDها انرژی ناچیزی مصرف می کنند . درحالی که بیشتر مردم آنها را برای طراحی های آن ها می پسندند ، آنها برای افزایش میزان دید خودروی شما در روز استفاده می شوند . قیمت زیادی ندارند و شرکت های زیادی امروزه آنها را به عنوان یک آپشن استاندارد بر روی خودروهای خود عرضه می کنند .

لیزر

این چراغ ها یک گاز را با پرتویی تحریک می کنند ؛ این کار باعث می شود نور خیره کننده ای تولید شود . فایده ی لیزر ها این است که بسیار کوچک تر هستند و می توانند فاصله ی طولانی تری را روشن کنند . هم اکنون این فناوری کاملا جدید است و تنها در برخی خودروهای لوکس دنیا استفاده می شود . فراموش نکنید که لیزر ها بسیار گران قیمت هستند .

LED دیجیتالی

با استفاده از این سیستم شما می توانید با نور بالا رانندگی کنید . چراغ ها قادرند نقطه ی خاصی را براساس حالت خودروی روبرویی برگزینند . این فناوری بسیار کاربردی است زیرا باعث از بین بردن دید راننده مقابل نمی شود . این فناوری بسیار گران قیمت است و تنها در برخی خودرو های لوکس مورد استفاده می باشد .

منبع : مجله What Car؟ نسخه مارس ۲۰۱۷

این مقاله توسط تیم ترجمه مجله قرمز ترجمه شده است .


نوشتن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *