مدل ۲۰۱۷ خودروی Porsche Panamera 4S بیش از هر چیز برای اعاده حیثیت از خانواده‌ی پورشه پانامرا راهی خیابان‌ها و جاده‌ها می‌شود. هدفی که با توجه به توانایی‌ها و قابلیت‌های مهم این خودرو تا حد فراوانی قابل دستیابی به نظر می‌رسد. روز گذشته در این مطلب از نخستین قایق تفریحی پورشه سخن به میان آوردیم. محصول لوکس و گران قیمتی که تنها هفت مدل از آن ساخته شده است. حال نوبت به شرح حال یکی از محصولات اصلی این شرک آلمانی یعنی مدل ۲۰۱۷ خودروی Porsche Panamera 4S رسیده که قرار است نه در قالب تعداد محدود که به شکل گسترده در اختیار خودرودوستان قرار گیرد. بنابراین اگر دوست دارید از توانایی‌ها و قابلیت‌های این خودرو بیشتر بدانید، می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با ما همراه باشید.

نخستین عضو از خانواده‌ی پانامرای پورشه برای نخستین بار در سال ۲۰۰۹ میلادی و در جریان برگزاری نمایشگاه خودروی شانگهای در کشور چین بود که به خودرودوستان معرفی شد و در همان سال هم وارد خط تولید گردید. گرچه برخی از علاقه‌مندان به خودروهای لوکس از نظر شکل ظاهری و سبک و شیوه‌ی طراحی ایرادهایی را به این عضو جدید از خانواده‌ی پورشه وارد دانستند، اما نخستین عضو از خانواده‌ی جدید پانامرا با تمام عیب و ایرادهای خود توانست فروش موفقی را پشت سر بگذارد. حال جدیدترین عضو این خانواده یعنی مدل ۲۰۱۷ خودروی Porsche Panamera 4S آمده تا از هر نظر یک خودروی لوکس خوش رکاب و خوش قد و بالا لقب گیرد.

مدل جدید

خودروی Porsche Panamera 4S پر از تغییرات اما همچنان یک پورشه

ابعاد مدل ۲۰۱۷ خودروی Porsche Panamera 4S نسبت به مدل پیشین این خانواده از هر جهت افزایش یافته است. هرچند که شاید این افزایش اندازه در نگاه نخست آن ‌چنان چشم‌گیر نباشد، اما با ریز شدن در ابعاد خودروی Porsche Panamera 4S می‌توان گفت که اندازه کلی مدل ۲۰۱۷ این خودرو از نظر طول ۳۴ میلی‌متر، از نظر عرض ۶ میلی‌متر و از نظر ارتفاع نیز ۵ میلی‌متر افزایش یافته است.

در مجموع بسیاری از جزئیات این خودرو نسبت به مدل‌های پیشین این خانواده تغییر یافته است. تغییراتی که در میان آن‌ها می‌توان به نوع طراحی بخش جلو و عقب این خودرو اشاره کرد. بخش‌هایی که اکنون به سبب نوع انحنا و قوس خود عضو جدید خانواده‌ی پانامرا را به خودروی ۹۱۱ پورشه شبیه ساخته‌اند.

چراغ‌های جلو و عقب مدل ۲۰۱۷ خودروی Porsche Panamera 4S همگی از کیفیت LED برخوردار هستند و نظیر همین کیفیت بالا را می‌توان در چرخ‌های ۲۱ اینچی این خودرو (که از طراحی توربو برخوردارند) نیز مشاهده کرد. گذشته از آن صفحه‌ی آیرودینامیک یا اسپویلر این خودرو نیز اکنون از قابلیت توسعه یافتن برخوردار است و حالتی پویا دارد.

داخل پورشه

باید اعتراف کرد که تغییرات قابل توجه مدل ۲۰۱۷ خودروی Porsche Panamera 4S نسبت به مدل‌های پیشین خانواده‌ی پورشه پانامرا تنها به ظاهر این محصول محدود نمی‌شود و هنگامی که از بیرون این خودرو گام به درون آن می‌گذاریم نیز به وضوح قابل مشاهده است. فضای داخلی مدل‌های پیشین این خانواده به دلیل برخورداری داشبورد آن‌ها از دکمه‌های فراوان بیش از هر چیز به کابین هواپیما شبیه بود. اما با حذف طیف قابل توجهی از این دکمه‌ها و جایگزینی آن‌ها با یک نمایشگر لمسی، فضای درون کابین مدل ۲۰۱۷ خودروی Porsche Panamera 4S اکنون حالت مدرن‌تری به خود گرفته است.

صندلی‌های راحت و فضای دنج درون خودروی Porsche Panamera 4S را سیستم اینفوتینمنت این خودرو تکمیل می‌کند که از صفحه نمایشی با اندازه‌ی ۱۲.۳ اینچ برخوردار است. مسلما در کنار این صفحه نمایش نسبتا بزرگ لزوم وجود یک سیستم صوتی قدرتمند نیز احساس می‌شود. هرچند که این وظیفه بر عهده‌ی سیستم صوتی Bose با چهارده بلندگو قرار گرفته است، اما خریداران مدل ۲۰۱۷ خودروی Porsche Panamera 4S از این امکان برخوردارند که در صورت تمایل سیستم صوتی مذکور را با مدل ۲۰ بلندگوی Burmester تعویض نمایند.

پورشه پانامرا

خودروی Porsche Panamera 4S و موتور کاملا جدید آن

مدل ۲۰۱۷ خودروی Porsche Panamera 4S به یک موتور V6 بنزینی ۲.۹ لیتری دوگانه‌ی توربو مجهز است که گشتاوری معادل ۵۵۰ نیوتن متر و توانی برابر با ۴۴۰ اسب بخار را به نمایش می‌گذارد. مشخصات فنی یاد شده به عضو جدید خانواده‌ی پانامرای پورشه این اجازه را می‌دهد تا در مدت ۴.۲ ثانیه به شتاب صفر تا صد دست یابد. با توجه به این نکته که وزن مدل ۲۰۱۷ خودروی Porsche Panamera 4S تنها حدود ۱۳۰ کیلوگرم از رقم دو تن کمتر است، این شتاب کاملا معقول و حتی تا حدی چشم‌گیر جلوه می‌کند.

سوای این موضوع میزان مصرف سوخت این خودرو نیز کاملا بهینه است. به گونه‌ای که  مدل ۲۰۱۷ خودروی پورشه پانامرا برای پیمودن مسافت صد کیلومتر تنها حدود ۸.۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند. به تمام این مشخصات می‌توان سیستم هدایت سبک و خوش دست و سیستم ترمز نرم و کارآمد این خودرو را نیز اضافه کرد. شاید تنها مشکلی که بتوان در بحث هدایت این خودرو مشاهده کرد وجود دکمه‌ای روی اهرم دنده‌ی آن است که هنگام تعویض دنده حتما باید توسط راننده فشرده شود. فرآیندی که شاید در ابتدای امر برای برخی از رانندگان اندکی پیچیده و غیر ضروری جلوه کند.

در مجموع می‌توان ادعا کرد که مدل ۲۰۱۷ خودروی Porsche Panamera 4S با ویژگی‌های مثبت خود کیفیت و اعتبار خانواده‌ی پانامرای پورشه را ارتقا بخشیده است. در واقع این سواری چهار در انتخاب بسیار مناسبی برای آن دسته از کسانی خواهد بود که به دنبال یک خودروی سواری لوکس، جادار، باکیفیت و مجهز به تکنولوژی‌های نوین می‌گردند.

منبع: تک رادار (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش خودروی مجله قرمز یاری کنید.