شما سالانه پول زیادی را برای شستشوی خودرو در کارواش خرج می‌کنید. اگر هم بخواهید در خانه آن را بشویید، به بسیاری از جزئیاتی که برای این کار لازم است نمی‌پردازید. این راهنمای شستشوی خودرو که توسط افراد حرفه‌ای تنظیم شده پیش روی شماست.

قبل از شستشوی خودرو به آن آب بزنیدشستشوی خودرو در خانه

اگر از ابتدا مواد شوینده را به ماشین بزنید در واقع فقط دارید گرد و غبار و شنهای جاده را به ماشین می‌سابید. شویندگان حرفه‌ای ماشین همیشه با آب تمیز سطح آن را می‌شویند که تا حد امکان گرد و خاک و کثیفی روی آن شسته شود.

از مایع شستشو دهنده مخصوص خودرو استفاده کنیدشستشوی ماشین

اغلب کسانی که در خانه ماشین خود را می‌شویند از مایع ظرفشویی برای شستشوی خودرو استفاده می‌کنند اما این کار درست نیست. مواد شوینده آن بیش از اندازه سخت هستند. این مواد روغنهای ضروری بیرون ماشین شما را پاک می‌کند و عملا می‌توانند عمر رنگ خودرو را کاهش دهد.

برای شستشوی خودرو به جای اسفنج از دستکش میکرو فایبر استفاده کنیددستکش میکروفایبر

اسفنجها گرد و غبار و ذرات شن را گرفته و در منافذ بزرگ خود نگه می‌دارند. شما می‌توانید آن را بچلانید اما ذرات ریز همچنان در آن باقی می‌ماند. وقتی که این ذرات داخل آن جا خوش کنند مثل این است که ماشینتان را با کاغذ سنباده تمیز می‌کنید. معمولا کارکنان حرفه‌ای کارواش از دستکش میکرفایبر مخصوص شستشوی ماشین استفاده می‌کنند چون به هنگامی که آن را می‌شویید کلیه ذرات از داخل آن خارج شده و می‌افتند.

از دو تا سطل استفاده کنیدشستشوی خودرو

یکی برای آب و صابون تمیز و یکی هم برای آب شستشو. بعد از هر بار پاک کردن، دستکش میکروفایبر کثیف را در سطل آب بزنید و بچرخانید تا کثیفی و ذرات آن خارج شود. سپس آن را در آب و کف بزنید و بردارید تا بخش دیگری را تمیز کنید. قبل از اینکه به طرف دیگر ماشین برای شستن بروید، آب شستشوی کثیف را خالی کنید و دوباره سطل آب را از آب تمیز پر کنید. این باعث می‌شود که آب صابون شما تمیز بماند.

برای خشک کردن به جای پارچه خشک کن از میکروفایبر استفاده کنیدحوله میکروفایبر

پارچه خشک کن آب را جذب می‌کند اما هیچ ذره‌ای را که بعد از شستشو باقی مانده باشد برنمی‌دارند. در عوض آنها آن ذرات را داخل رنگ ماشین می‌سایند. از آن طرف حوله میکروفایبر ذرات را جمع می‌کند. حوله را در آب تمیز بشویید تا ذرات جدا شوند. سپس بچلانید و خشک کنید.

قبل از پولیش کردن خراشهای روی سطح خودرو را پاک کنیدپاک کردن خراش ماشین

این مرحله همان چیزی است که شویندگان خودروی خانگی را از افراد حرفه‌ای تفکیک می‌کند. پولیش موجب افزایش براقیت می‌شود، اما خراشها را از بین نمی‌برد. با این حال اگر در ابتدا خطوط روی ماشین را با یک کیت حذف خراش بردارید و بعدا پولیش کنید، درخشش بیشتری خواهد داشت. کیتهای حذف خراش را می‌توانید از هر مغازه لوازم خودرویی پیدا کنید.

یک پولیش دو کاره بخریدپولیش خودرو

فروشندگان حرفه‌ای خودرو هرگز بدون یک پولیش دو کاره کار نمی‌کنند. این ابزار باور نکردنی را با یک مکنده پر سرعت اشتباه نگیرید. مکنده‌ها در سرعتهای بسیار بالاتری کار می‌کنند و در صورتی که به مدت طولانی در یک نقطه بمانند یا خیلی محکم به آنها فشار بیاورید رنگ ماشین را می‌کنند. پولیشهای ماشین متفاوت هستند. آنها در سرعتهای پایین کار می‌کنند و موقع کار می‌توان آنها را چرخاند. هر شوینده ماشین خانگی می‌تواند در عرض چند دقیقه پولیش کردن را انجام دهد. پولیش کردن واکس زدن را خیلی متفاوت می‌کند بطوری که شما واقعا سرمایه گذاری بزرگی را با خرید این وسیله انجام می‌دهید.

یک ترفند جالب در مورد پولیش از کارکنان حرفه‌ای کارواش این است که پولیش را روی پد بزنید. سپس پد را بر روی رنگ بزنید. به محض اینکه دستگاه را روشن کنید از خارج شدن پولیش از پد جلوگیری خواهد کرد.

استفاده از واکس صنعتیشستشوی خودرو

واکسهای خمیری قدیمی روی ماشینهای قدیمی خیلی خوب به نظر می‌رسند. اما آنها همان ظاهر براقی را که واکسهای صنعتی امروزی انجام می‌دهند، بوجود نمی‌آورند و خیلی ماندگار نیستند. وقتی فروشندگان خودرو بتونه کاری رنگ انجام می‌دهند فقط از واکس صنعتی با کیفیت بالا استفاده می‌کنند که چیزی است که شما می‌توانید با مقداری جزئی خرج کردن انجام دهید. واکس صنعتی را در بخشهایی کوچک بااستفاده از یک اسفنج مخصوص واکس روی ماشین استفاده کنید.

اضافی واکس را با دستمال میکروفایبر پاک کنیدشستشوی خودرو

بله درست حدس زدید، دستمالهای میکروفایبر قهرمانان شستشوی خودرو در همه جا هستند. با استفاده از حرکات دایره وار، واکس را پاک کنید. همچنان که دستمال میکروفایبر واکس را بر می‌دارد، آن را روی یک بخش تمیزتر تا کنید. هنگامی که دستمال پر از واکس شد، از دستمال تمیز دیگری استفاده کنید.

برای تمیز کردن داخل خودرو از بالای آن شروع کنیدشستشوی خودرو

تمیز کنندگان خانگی خودرو همیشه با جارو کردن کفپوش ماشین شروع می‌کنند. این کار فقط گرد و خاک را از داشبورد، صندلیها و درها به سمت عقب که کفپوش آن را تازه تمیز کردید می‌برد. فروشندگان حرفه‌ای خودرو از بالا شروع می‌کنند و در انتها کفپوش را تمیز می‌کنند.

با مکش قطعات باز را تمیز کنیدشستشوی خودرو

از یک برس مخصوص و مکنده کارگاهی برای حذف گرد و خاک از همه گوشه‌ها و شکافهای روی داشبورد و کنسول استفاده کنید. مکنده را نزدیک برس نگه دارید تا هر چیزی را که برس بیرون می‌آورد قبل از افتادن کف ماشین، با مکنده بطور کامل خارج کنید.

کفپوش را برس زده و جارو بکشیدشستشوی خودرو

کفپوش خودرو طوری است که تمایلی به بیرون کردن گرد و غبار ندارد. اگر فقط آن را جارو بکشید، فقط خاکها را به عقبتر می‌برید. برای تمیز کردن بیشتر، فروشندگان خودرو از یک برس قالی استفاده می‌کنند و فرش را با استفاده از جارو برقی یا مکنده، تمیز می‌کنند. شما ذرات خاک را به سطح می‌رانید و می‌توانید آنها را با مکنده تمیز کنید.

از یک اسفنج غیر سیلیکونی برای داشبورد استفاده کنیدشستشوی خودرو

اسپریهای محافظت کننده سلیکونی داشبورد، یک رد روی داشبورد می‌گذارند که گرد و خاک بیشتری را جذب می‌کند بنابراین مجبور خواهید شد که بیشتر از دفعات قبل آن را تمیز کنید. به علاوه داشبورد براق روی شیشه جلو انعکاس ایجاد خواهد کرد. این انعکاس و خیره شدن به آن می‌تواند بینایی شما را کاهش دهد به خصوص به هنگام شب. به همین دلیل است که متخصصان حرفه‌ای خودرو از اسفنجهای محافظ غیر سیلیکونی استفاده می‌کنند. با این کار داشبورد شما خیلی خوب به نظر می‌رسد و نور خیره کننده را کاهش می‌دهد.

روانکاری درزهای دربهای خودروشستشوی خودرو

احتمالا هر وقت که دربهای خودرو را تمیز می‌کنید مواد روان کننده آن را پاک می‌کنید. کارکنان حرفه‌ای فروش خودرو با استفاده از اسپری سیلیکونی آن را دوباره به وضعیت  اول خود و به حالت روان بر می‌گردانند. مقداری از مواد را روی نوار لاستیکی اسپری کنید و آن را روی کل این نوار بکشید. سیلیکون از چسبیدن در و سفت شدن آن به هنگام زمستان و تابستان جلوگیری می‌کند.

کار شستشوی خودرو با برق انداختن شیشه به پایان می‌رسدشستشوی خودرو

اگر شیشه‌های داخلی خودرو را قبل از تمیز کردن داشبورد و استفاده از محافظت کننده وینیل، تمیز کنید، مجبور می‌شوید دوباره آنها را تمیز کنید. به همین دلیل است که فروشندگان خودرو کار تمیز کردن شیشه را در انتها انجام می‌دهند. تمیز کردن شیشه‌ها در این مرحله همه موادی که موقع تمیز کردن و اسپری داشبورد روی شیشه اسپری شده، پاک می‌کند و شیشه‌های خودروی شما را پاک و درخشان می‌کند. اینها بخشی از رازهای شستشوی خودرو بود که توسط کارکنان و متخصصان فروش خودرو برای افزایش قیمت و زیباتر شدن ظاهر خودروی شما بیان شد.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز 

منبع: ریدرز دایجست