رشد عجیب و غریب قیمت ماشین و کاهش عرضه‎ی خودروسازان باعث داغ شدن بیش‌ از پیش بازار خودروهای دست‌دوم شده است؛ تا جایی که بعضی افراد تنها با هدف کسب سود و سرمایه‌گذاری اقدام به خرید خودرو دست‌دوم می‌کنند. اما نکته اصلی اینجاست که آیا همه‌ی خودروهای دست دوم کاملا سالم هستند؟

کارشناسی خودرو موفق

طبق آمار ما بیش از ۷۵% خودروهای دست‌دوم دارای انواع مشکلات فنی و بدنه هستند! و این یعنی اگر خریداران با دقت خرید نکنند، ممکن است چندین میلیون‌ تومان زیان کنند. گاهی فقط بحث ضرر و زیان مالی نیست، چرا که  بعضی اتومبلی‌ها با آسیب‌دیدگی شاسی و ستون حتی می‌توانند بلای جان شما و خانواده‌تان باشند. بعضی اوقات نیز ممکن است خودرو از نظر فنی و بدنه کاملا سالم باشد، اما مواردی از خودرو مثل ایربگ‌های آن درست عمل نکنند که باز هم در بروز حادثه مشکل‌ساز خواهد شد.

امروز به سراغ آقای محمد میرموسی، کارشناس خبره و با تجربه خودرو آمده‌ایم تا تجربیات ایشان در مورد ۴۰۱۱ تجربه کارشناسی خودرو از ایشان بپرسیم.

کارشناسی خودرو موفق

  • سلام، لطفا خودتان را معرفی کنید.

بنده محمد میرموسی هستم و چند سال است که  کارشناسی خودروهای مختلف در شرکت همراه مکانیک را انجام می دهم.

  • شما بهتر از من می‌دانید که اخیرا بازار خودروهای دست دوم و کارکرده خیلی پر رونق شده است. به نظر شما چند درصد این خودروها سالم هستند؟

بله کاملا درست است. به دلیل محدودیت در واردات خودروهای وارداتی جدید و همچنین سخت شدت شرایط خرید خودروهای صفر، خریداران بیشتری به دنبال خرید خودروهای دست‌دوم خواهند بود. طبق آماری که من و همکارانم از ۷ سال کار در همراه مکانیک به دست آورده ایم، از هر ۴ خودرو کیلومترشمار ۱ خودرو کم شده است و یا مشاهده کرده‌ایم که بیش از ۴۰% خودروها دارای رنگ‌شدگی هستند. این موارد نشان می دهد که افراد باید در هنگام خرید خودرو دقت کافی داشته باشند و بی‌گدار به آب نزنند.

  • به نظر شما خریداران چگونه باید از سلامت ماشین اطمینان حاصل کنند؟

پیشنهاد می کنم خودرو توسط یک کارشناس متخصص و باتجربه از نظرموارد مختلف مانند فنی، بدنه و آپشن کارشناسی شود. در صورتی که خودروی مورد نظر قیمت مناسبی داشته باشد، می‌توانید آن را بخرید. البته بهتر است از کمک کارشناس‌هایی استفاده کنید که گزارش مکتوب و با ضمانت به شما ارائه می‌دهند، تا اگر آن کارشناس در بررسی خود اشتباه کرده بود بتوانید از او خسارت خود را دریافت کنید.

  • چگونه می‌توانیم برای خودرو موردنظرمان کارشناس متخصص و با تجربه پیدا کنیم؟

بعضی افراد خودرو را به یک مکانیک ماهر یا نقاش بدنه نشان می‌دهند. بعضی نیز با کارشناس‌هایی که در وبسایت ها و روزنامه ها آگهی می‌دهند، تماس می‌گیرند و یا به بازارهایی مثل چیتگر تهران مراجعه می‌کنند. عده زیادی نیز از کارشناس‌های تخصصی شرکتی استفاده می‌کنند که من و همکارانم نیز در این دسته قرار می‌گیریم.

  • تفاوت کارشناسی شخصی با شرکتی در چیست؟

مهم‌ترین مزیت کارشناسی شرکتی نسبت به شخصی این است که قابل اعتماد است و همچنین می توان آن را پیگیری کرد. بعضی از شرکت‌ها مثل همراه مکانیک نیز به خریداران خودرو ضمانت کارشناسی و جبران خسارت می‌دهند تا هرگونه ریسک خرید خودرو دست‌دوم را به صفر نزدیک کنند. اگر از یک کارشناس شخصی استفاده کنید، عملا امکان دریافت خسارت وجود ندارد.

  • متقاضیان کارشناسی در محل از چه شرکت‌هایی می توانند خدمت دریافت کنند؟

همراه مکانیک برای اولین بار در سال ۹۲ خدمت کارشناسی خودرو در محل را به متقاضیان عرضه کرد و تا امروز توانسته بیش از ۱۵۰هزار کارشناسی خودرو موفق انجام دهد. شرکت‌های اتکس، کارنامه، کارشناس پایتخت، ایمن ران، کارشناس خودرو و ماشین بانک نیز از دیگر شرکت‌های فعال در بازار کارشناسی هستند.

  • تفاوت این شرکت‌ها با هم چیست؟

روند کار همه شرکت‌ها تقریبا مشابه است. متقاضیان کارشناسی یا با شرکت تماس گرفته و یا درخواست خود را در وبسایت شرکت به ثبت می‌رسانند. در مرحله بعد مطابق ظرفیت شرکت، یک کارشناس به محل اعزام شده و گزارش کارشناسی خودرو را تهیه می‌کند.

اما تفاوت اصلی بین این شرکت‌ها در دقت کارشناسی، سرعت عمل در رسیدن به محل موردنظر و البته ارائه گارانتی جبران خسارت است. همراه مکانیک بیشترین پوشش در کشور را دارد و با توجه به تخصص بالا و تجربه زیاد کارشناسان، راحت‌تر می‌تواند کارشناسی هر خودرویی را به ارحتی و با اطمینان بالا انجام دهد.

  • آیا واقعا تجربه کارشناس خودرو اینقدر اهمیت دارد؟

حقیقت این است که متد‌های کلاهبرداری هر لحظه در حال بروز شدن است و شناسایی بسیاری از موارد کار مشکلی شده است. کارشناسی که ۱۰۰۰ خودرو را بررسی کرده با کارشناسی که فقط ۱۰۰ خودرو کارشناسی کرده، قدرت تشخیص بسیار متفاوتی دارد. مثلا تعیین کیلومتر واقعی در بعضی ماشین‌ها فقط از روی میزان ساییدگی پدال قابل تشخیص است که نیاز به تجربه بالایی دارد. تفاوت بعضی آپشن‌های خاص با نوع فابریک آن‌ها نیز از عهده هر کارشناسی برنمی‌آید، زیرا بعضی افراد برای کسب سود بیشتر یک خودرو نیمه فول خریداری می‌کنند و با خریداری آپشن‌ها به صورت جداگانه آن را به جای خودرو فول به فروش می رسانند.

کارشناس با تجربه قطعا در مواجه با چنین مواردی راحت‌تر و در زمان کمتر متوجه این مشکلات می‌شود. به همین دلیل در همراه مکانیک هر کارشناس فقط روی چند نوع خودرو در یک کلاس متمرکز می‌شود تا بتواند  کارشناسی دقیق‌تری داشته باشد. اینطور نیست کسی که همیشه پژو ۲۰۶ کارشناسی کرده برای کارشناسی یک سوناتا اعزام شود.

  • ممنون از اطلاعات جالب توجهی که در اختیار ما قرار دادید آقای میرموسی. اگر زمانی توانستم با این قیمت‌های گران ماشین بخرم، چطور می‌توانم از شما خواهش کنم برای کارشناسی بیایید؟

نظر لطف شماست، من به شما قول می‌دهم که هر کدام از همکاران ما برای کارشناسی ماشینتان بیایند کارشان را خوب انجام می‌دهند. تمام همکاران ما با لباس فرم مخصوص شرکت و کارت شناسایی مراجعه می‌کنند و در پایان نیز گزارش کارشناسی کامل را با سربرگ شرکت به شما تقدیم می‌کنند.

 

برای درخواست کارشناسی می‌توانید به شماره تلفن ۰۲۱۴۵۶۱۲۰۰۰ زنگ بزنید و یا وارد صفحه کارشناسی خودرو در سایت همراه مکانیک شده و درخواست خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما ۳۰ دقیقه بعد از تماس شما در محل حاضر شوند.