جالب و خواندنی


امکانات و آپشن‌های بهمن اینرودز

در کشورمان هرچقدر که خودروهای شاسی بلند و کراس‌اوور بازار خوبی دارند، ون‌ها و مینی ‌ون‌ها کم‌رونق هستند.

سگمنت ون و مینی ون البته در دنیا بسیار محبوب‌اند و به درد کارهای مختلفی هم می‌خورند، اما مخاطب ایرانی چندان علاقه‌ای به آن‌ها نشان نداده و در هیچ‌یک از بخش‌های باربری، مسافری یا حتی طبیعت‌گردی از این ماشین‌ها استقبال نکرده است. شاید یکی از دلایل این مسئله، تنوع کم و قیمت بالای خودروهای موجود در این رده باشد.

به تازگی اما شرکت‌های مختلفی دست روی این بخش از بازار گذاشته‌اند و در پی آن هستند که این قسمت از بازار اتومبیل کشور را فعال کنند. رونمایی از خودرو «ون اینرودز» توسط گروه بهمن موتور در همین راستا است. اینرودز در چین توسط کارخانه دانگ فنگ توسط همان بخشی تولید شده که دیگنیتی را هم طراحی و عرضه کرده است.

بهمن اینرودز که اتفاقا با قیمتی رقابتی هم عرضه شده، می‌تواند معادلات را در بازار خودروهای ون در ایران بهم بزند و مشتریان زیادی را به خود جلب کند.

طراحی ظاهری ون اینرودز

این خودرو محصول سال ۲۰۰۹ است و عجیب نیست که چهره‌ای قدیمی داشته باشد. ظاهر خودرو کاملا چهارگوش است که نشان از کاربردی بودن آن دارد و امکان استفاده از حداکثر فضا را در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد.

طراحی ظاهری خودرو در مجموع کاملا ساده است و خبری از شیشه در درب ورودی عقب و بغل‌ها نبوده و تمام این قسمت‌ها با ورق‌های فلزی پوشیده شده‌اند. نمای جلو با وجود سادگی، همچنان زیبا و هماهنگ است سبکی مشابه با کامیون‌ دارد. به هر حالا اما از هر طرف که به بیرون خودرو نگاه کنید، متوجه بودن سطح اکونومی آن می‌شوید.

طراحی داخلی بهمن اینرودز

به داخل ون اینرودز وارد می‌شویم. در اینجا هم همه چیز نشان می‌دهد که ماشین اقتصادی است و فقط جنبه‌های کاربردی مدنظر طراحان قرار گرفته است. فرمان چهارشاخه و نشانگرهای پشت‌آمپر در ساده‌ترین فرم ممکن طراحی شده‌اند و خطوط داخلی نیز در اکثر قسمت‌ها به دور از هرگونه هیجان هستند.

اهرم دنده، ترمز دستی، کنترلرهای سیستم تهویه و همه قسمت‌های دیگر بدون هیچ خلاقیتی هستند و سازنده فقط با اضافه کردن یک نمایشگر ۹ اینچی و استفاده از قطعات نقره‌ای رنگ، به مخاطب ثابت می‌کند که ماشین متعلق به دهه ۷۰ میلادی نیست! در مجموع اما ارگونومی کابین مناسب است و به همین خاطر می‌توان با سادگی بیش از حد داشبورد کنار آمد.

مشخصات فنی ون اینرودز

مشخصات فنی ون اینرودز

یکی از اشکالاتی که به اینرودر وارد شده، عدم هماهنگی پیشرانه با ابعاد بزرگ آن است. این خودرو موتوری ۱.۵ لیتری چهارسیلندر با تنفس طبیعی دارد که می‌تواند بیشینه قدرتی برابر با ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور۱۴۰ نیوتن متر تولید کند. حداکثر سرعت این خودرو ۱۴۰ کیلومتر در ساعت است که نشان از قدرت بالای گیربکس برای شروع حرکت یا ادامه حرکت در دنده‌های مختلف دارد.

در عین حال نمی‌توان کتمان کرد که اعداد نشان می‌دهند انتقادات چندان بی‌جا نیستند. این پیشرانه برای خودرویی که ظرفیت بارگیری حدود دو تن دارد، کاملا ضعیف است. کارخانه سازنده سعی کرده با افزایش توان گیربکس و کاهش مصرف سوخت به زیر ۸ کیلومتر در صد کیلومتر تا حدی ضعف پیشرانه را پوشش دهد.

در جدول زیر جزئیات مشخصات فنی ون اینرودز را آورده‌ایم:

نوع موتور۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی
حجم پیشرانه۱۴۹۳ سی سی
انتقال نیرودیفرانسیل عقب
حداکثر قدرت۱۰۵ اسب بخار
حداکثر گشتاور۱۴۰ نیوتن متر
گیربکس۵ سرعته دستی
شتاب صفر تا صد
حداکثر سرعت۱۴۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت (ترکیبی)۷.۲ لیتر در هر صد کیلومتر

ابعاد ون اینرودز

بحث اندازه و ابعاد ون‌ها و مقدار باری که در خود جای می‌دهند، یکی از فاکتورهای مهم در هنگام بررسی خودروهایی در این سگمنت است. ون اینرودز بهمن موتور با ابعاد ۴۵۰۰ (طول) در ۱۶۸۰ (عرض) در ۲۰۰۰ میلی‌متر (ارتفاع)، قدرت مانور خوبی در شهر دارد و می‌تواند تا ۲ هزار کیلوگرم بار را با خود جابجا نماید. امکان حمل وسایل حجیم تا ۵.۱ متر مکعب در ماشینی با ابعاد ون اینرودز فراهم است.

امکانات و آپشن‌های بهمن اینرودز

امکانات و آپشن‌های بهمن اینرودز

تجهیزات رفاهی و ایمنی ون اینرودز بسیار پیش‌پا افتاده‌اند  و اصلا شاید نتوان روی آن‌ها اسم آپشن گذاشت. با این حال برای خالی نبودن عریضه، می‌توان به موارد زیر به عنوان امکانات ون اینرودز اشاره کرد:

دو ایربگ برای سرنشینان جلو، سیستم‌های الکترونیکی کنترل کشش TCS و پایداری ESP، سیستم ترمز کمکی EBA، فرمان برقی، سیستم مولتی‌مدیا با نمایشگر ۹ اینچی، رینگ‌های آلومینیومی ۱۴ اینچی، دوربین و سنسور دنده عقب، نمایش لحظه‌ای فشار باد تایرها TPMS، تهویه مطبوع و چراغ روشنایی در روز.

مزایا و معایب اینرودز در یک نگاه

مزایا و معایب ون اینرودز را در یک نگاه می‌توان به موارد زیر خلاصه کرد:

مزایا

  • کابین جادار
  • فضای باربری مناسب
  • قدرت مانور خوب
  • طراحی کاربردی
  • مصرف سوخت قابل قبول
  • استهلاک پایین
  • قیمت مناسب در مقایسه با رقبا

معایب

  • طراحی ظاهری و داخلی قدیمی
  • امکانات اندک
  • پیشرانه ضعیف
  • استفاده از متریال بی‌کیفیت کابین
  • گیربکس دنده‌ای

رقبای ون اینرودز در بازار ایران

رقبای ون اینرودز در بازار ایران

خودرویی مثل اینرودز در سال ۲۰۲۴ در هیچ بازاری شانس موفقیت ندارد، جز بازار ایران! عملا می‌توان گفت این ماشین رقیبی در بازار کشورمان ندارد و تنها خودرو ون در این رده است که می‌توان به‌صورت صفر کیلومتر خریداری کرد.

بقیه خودروهای این سگمنت  یا به شدت گران هستند یا اینکه باید در بازار دست‌دوم‌ها نمونه‌های با کارکرد بسیار بالا از آنها را خریداری کرد (البته نمی‌توان از وانت زامیاد گذشت که بیشترین قسمت از حمل بار بین شهری را در کشور به دوش می‌کشد و در این آشفته بازار، شاید رقیب اصلی اینرودز باشد).

جدای از این مسئله، ون اینرودز تنها ون موجود در بازار کشورمان است که به‌شکل فابریک مخصوص حمل بار ساخته شده است. بقیه ون‌های این رده در کشورمان در اصل برای مسافربری طراحی شده‌اند و بخش عقب آن‌ها صندلی دارد، اما ون اینرودز به‌صورت فابریک بدون صندلی است و بعدا می‌توان بسته به نوع کاربری مورد نیاز، آن را به صندلی هم مجهز کرد.

سخن پایانی

گفته می‌شود که در صورت موفقیت ون اینرودز، مدل مسافری آن نیز در آینده وارد بازار کشور می‌شود. با توجه به اینکه اینرودز رقیب خاصی هم در بازار ندارد و فقط وانت زامیاد در عمل با آن رقابت می‌کند (که آن هم در بسیاری بزرگراه‌ها حق تردد ندارد)، این احتمال وجود دارد که بالاخره یک مینی ون با شانس موفقیت بالا به بازار عرضه شده باشد. باید منتظر ماند و دید اینرودز بهمن موتور با همه مزایا و معایبش، چه عملکردی در بازار کشور خواهد داشت.