یکی از دشوارترین کارها در اوقات سرد زمستان و در مناطق سردسیر، یخ زدایی شیشه ماشین است چون می‌تواند وقت گیر باشد و گاز ماشین را هدر بدهد و استفاده از لیسه هم چندان موثر نیست چون نیازمند انرژی زیاد عضلانی است و می‌تواند منجر به یخ زدن دستها شود.

اما یک راه حل آسان وجود دارد که می‌تواند یخ زدایی شیشه ماشین را در کمتر از یک دقیقه انجام دهد و شما را سریع به جاده و مسیرتان برگرداند. مخلوطی از ۱/۳ سهم آب و ۲/۳ سهم الکل ایزوپروپیل یا الکل مالشی را درست کنید. این محلول را در یک بطری اسپری ریخته و صبح آن را بر روی شیشه جلوی ماشین بریزید، یخ فورا ناپدید خواهد شد. همچنین در صورتی  که دستگیره‌ها و درب خودرو یخ زده باشند، می‌توانید این محلول را روی آنها اسپری کنید. البته لیسه خود را همچنان نگه دارید چون گاهی اوقات نیاز به برداشتن تکه‌های بزرگ یخ دارید.

این محلول به این دلیل موثر است که الکل ایزوپروپیل تا زمانی که به ۱۲۸ درجه فارنهایت نرسد، یخ نمی‌زند. به همین خاطر شما می‌توانید بطری اسپری را در ماشینتان نگه دارید بدون آنکه نگران یخ زدن ماشین در طول شب باشید.

نکته مهم: اگر بخواهید که این محلول یخ زدای خودرو را در بخشی از خودرو که رنگ آمیزی شده است، استفاده کنید، حواستان باشد که شستن و برق انداختن ماشینتان را به طور منظم انجام دهید. حتی اگر محلول را مستقیما با بخش رنگ آمیزی شده در تماس نباشد، اگر به دفعات استفاده شود، می‌تواند موجب تخریب آن شود.

یخ زدایی شیشه ماشین با آب گرم اشتباه است و چرا؟یخ زدایی شیشه ماشین

خب اگر درجه حرارت بیرون در حد انجماد باشد، شما فقط یک لایه یخ را به شیشه جلوی ماشین اضافه می‌کنید. بسته به تفاوت دما بین هوا در محیط بیرون و آب مصرفی، این ترفند حتی می‌تواند باعث ترک شیشه جلوی خودرو شود. در عوض شیشه جلوی ماشین را با محلول گفته شده در بالا بشویید تا بلافاصله یخ ذوب شود.

جلوگیری از مه گرفتگی شیشه ماشینمه گرفتگی خودرو

صبح از خواب بیدار می‌شوید و بعد از خوردن صبحانه و پوشیدن لباس می‌خواهید با ماشین بیرون بروید که با این صحنه مواجه می‌شوید؛ شیشه‌های ماشین مه گرفته هستند. خب این موضوع به تنهایی آزار دهنده نیست اما در واقع مه گرفتگی شیشه جلو و عقب ماشین خطرناک است. شاید سیستم تهویه هوا فرسوده شده باشد اما در واقع یک راه سریعتر برای جلوگیری از مه گرفتگی شیشه ماشین وجود دارد. تمام چیزی که شما نیاز دارید تنها سه قلم وسیله ساده است: یک عدد جوراب، یک رول نوارچسب پهن و مقداری خاک بستر گربه است.

فقط حواستان باشد که خاک بستر گربه سیلیسی باشد (از نوع کریستالی نه سنگی). نوع نوار چسب مه نیست. بهتر است از جورابهای ورزشی استفاده کنید.

جوراب را برداشته و نوار چسب را در بالای لوله جوراب بگذارید و جوراب را بکشید تا نوار چسب در مرکز لوله جوراب قرار گیرد. خاک بستر گربه کریستالی را بردارید و جوراب را تا قسمت مچ آن پر کنید، سپس به هم بزنید. حالا که شما مه زدای خودرو را دارید هر بار که پارک می‌کنید و ماشین را ترک می‌کنید آن را در داشبورد ماشین خود قرار دهید. مشکل مه شیشه ماشین رفع خواهد شد.

این روش به این دلیل موثر است که سیلیس یک ماده جالب است که کارهای بسیاری می‌کند  که به راحتی بخار آب را از هوا می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد که روی شیشه ماشین شما بنشیند(به همین دلیل است که در اغلب بسته بندی‌های پوشاک و سایر وسایل وجود دارد).

اگر این کار را به درستی انجام دهید با این روش مطمئن خواهید بود که در وهله اول هیچ مهی در ماشین شما وجود ندارد. اگر اشتباها آن را به خانه آورید، نباید بخار بگیرد، شما می‌توانید این مه گیر خود را در شیشه جلوی ماشین بگذارید و خیلی بهتر از دست و یا حوله از مه گرفتگی شیشه ماشین جلوگیری کنید.

اگر از ترفند یخ زدایی شیشه ماشین و جلوگیری از مه گرفتگی شیشه ها راضی هستید منتظر ترفندهای بعدی ما باشید.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست