معمولا خودروهای ون کاربردی متفاوت نسبت به خودروهای معمولی دارند. موضوعی که لزوم استفاده از آن‌ها در شرایط خاص را اجتناب ناپذیر می‌کند. با این حال شاید ساکنین بریتانیا به زودی شاهد تغییراتی در نحوه‌ی اجاره کردن خودروهای ون باشد. برای آگاهی از دلایل این امر می‌توانید مجله قرمز را در ادامه‌ی مطلب پیش رو همراهی کنید.

در اکثر کشورهای بزرگ و صاحب‌نام اروپایی کاربرد خودروهای ون بیش از هر چیز بر اموری نظیر حمل و نقل و جابه‌جایی ملزومات تمرکز دارد. به گونه‌ای که بسیاری از مردم عادی برای جابه‌جایی وسایل مورد احتیاج خود در موقعیت‌هایی که قصد کمک گرفتن از موسسات خدماتی حمل و نقل را ندارند، از خودروهای ون استفاده می‌کنند (در فعالیت‌هایی نظیر اسباب‌کشی‌های مختصر یا سایر موارد مشابه). با این حال خودروهای ون در مجموع خودروهایی به شمار نمی‌روند که بتوان آن‌ها را در پارکینگ هر خانه‌ای یافت.

به همین دلیل آن دسته از کسانی که مایل به استفاده از چنین خودروهایی هستند، ناگزیر از اجاره کردن آن‌ها به کمک مراکز معتبر اجاره‌ی خودرو خواهند بود. اما با توجه به شرایط موجود این احتمال وجود دارد که در آینده‌ای نزدیک، قوانین اجاره کردن خودروهای ون حداقل در بریتانیا دستخوش تغییر ‌شود.

دلیل احتمالی تغییر قوانین اجاره کردن خودروهای ون در بریتانیا

ظرف ماه‌های اخیر ساکنان بسیاری از کشورهای اروپایی قربانی حملات تروریستی مختلفی شدند. حملاتی که طی ماه‌های گذشته مردم انگلستان هم چندان بی‌نصیب از آن نبودند. به گونه‌ای که ظرف هفته‌های اخیر حداقل دو حادثه‌ی تروریستی پی در پی در کشور انگلستان به وقوع پیوست. حوادثی که نقطه‌ی مشترکشان استفاده از خودروهای ون اجاره‌ای و زیر گرفتن عابران پیاده توسط آن‌ها بود.

اتومبیل سیتروئن ریلی

در نخستین حادثه که بیش از سه هفته قبل در لندن اتفاق افتاد، سه مرد با اجاره کردن یک ون سه و نیم تنی مدل رنو مستر، از منطقه‌ی رامفورد به پل لندن آمدند و شروع به زیر گرفتن مردم عادی کردند. حادثه‌ی تلخی که منجر به کشته شدن سه نفر شد و چندین تن را هم به دام مصدومیت کشاند. آن‌‌چه در تحقیقات پلیس مشخص شد این بود که تروریست‌ها ابتدا قصد اجاره کردن یک ون هفت و نیم تنی را داشتند (احتمالا به این دلیل که بتوانند صدمه‌ی بیشتری به قربانیان خود وارد کنند) اما درخواست آن‌ها از سوی موسسه‌ی کرایه‌ی خودرو رد شد.

در حادثه‌ی دوم که حدود دو هفته پس از رویداد نخست اتفاق افتاد، یک مرد تنها سوار بر خودروی ون مدل سیتروئن ریلی به صف مسلمانانی که در منطقه‌ی فینزبوری پارک مشغول عبادت سحرگاهی بودند یورش برد و در کنار کشتن یک تن، ۱۱ نفر از آن‌ها را زخمی کرد. او نیز این خودروی ون را از یک موسسه‌ی کرایه‌ی اتومبیل در کاردیف ولز اجاره کرده بود.

در کنار حوادث فوق می‌توان ردپای خودروهای اجاره‌ای را در حادثه‌ای که مدتی قبل در منطقه‌ی وست‌مینستر لندن به قوع پیوسته بود نیز مشاهده کرد. حادثه‌ی تروریستی دیگری که توسط یک هیوندا توسکان اجاره شده از بیرمنگام رقم خورد و در نهایت به کشته شدن ۴ نفر و مصدومیت ۵۰ تن انجامید.

حال با توجه به رخدادهای ناخوشایند اخیر در لندن، برخی از ماموران عالی‌رتبه‌ی پلیس این شهر خواهان تجدید نظر در قوانین مربوط به اجاره دادن خودروهای ون شده‌اند. در واقع این اعتقاد میان آن‌ها وجود دارد که قوانین فعلی از قدرت بازدارندگی کافی برخوردار نیستند. پس لازم است یک بازنگری کلی در قوانین مربوط به نحوه‌ی اجاره دادن خودروهای ون صورت گیرد و سخت‌گیری‌های بیشتری در این زمینه اعمال شود تا از بروز حوادث مشابه جلوگیری به عمل آید.

اتومبیل رنو مستر

چگونگی اجاره کردن خودروهای ون در بریتانیا

در بریتانیا با پشت سر گذاشتن آزمایش‌های رانندگی در سطوح مختلف، به افراد واجد شرایط گواهینامه‌های مربوط به همان سطح داده می‌شود. با دریافت گواهینامه‌ی رانندگی سطح نخست (گواهینامه‌ی عادی) افراد این امکان را خواهند داشت تا به راندن اتومبیل‌هایی بپردازند که وزنی پایین‌تر از ۴۵۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم دارند. البته این قانون تنها در مورد خودرو‌های سواری صدق می‌کند و در رابطه خودروهای ون سقف مجاز تا رقم ۳۵۰۰ کیلوگرم افزایش می‌یابد. به بیان دقیق‌تر شما با دریافت گواهینامه‌ی رانندگی عادی در بریتانیا علاوه بر امکان راندن خودروهای سواری نیم تنی اجازه‌ی رانندگی با خودروهای ون موجود در بازار تا سقف سه و نیم تن را نیز خواهید داشت.

البته سقف وزنی یاد شده خودروهای ون و بار آن‌ها را به شکل توامان شامل می‌شود. به این معنی که اگر راننده‌ای با گواهینامه‌ی عادی، در هر گوشه و کناری از بریتانیا پشت خودروی ونی نشسته باشد که مجموع وزن آن (همراه با وزن باری که حمل می‌کند) بیشتر از سه و نیم تن باشد، قطعا جریمه خواهد شد. شاید به همین دلیل بود که تروریست‌های حادثه‌ی پل لندن از اجاره کردن خودروی ون هفت و نیم تنی مد نظرشان باز ماندند و ناگزیر از انتخاب مدل سبک‌تری شدند.

با تمام این اوصاف قوانین مربوط به چگونگی اجاره کردن خودروهای ون در بریتانیا اکنون کمی سختگیرانه‌تر از سال ۱۹۹۷ میلادی به نظر می‌رسد. چرا که حدود دو دهه قبل رانندگان بریتانا تنها با داشتن گواهینامه‌ی عادی این اجازه را می‌یافتند که بدون مواجه شدن با هیچ مشکل خاصی به راندن خودروهای ون تا زیر سقف هشت و نیم تن بپردازند. البته این در شرایطی بود که کار روزانه‌ی آن‌ها راندن دائمی خودروهای ون را طلب نکند. چرا که در آن صورت نیاز به اخذ گواهینامه‌ی ویژه‌ای برای این کار داشتند.

در هر حال باید دید که حوادث تلخ اخیر چه تاثیری در تغییر قوانین مربوط به  اجاره کردن خودروهای ون در بریتانیا به همراه خواهد داشت و آیا این موضوع در تغییر قوانین ایمنی سایر جاده‌های اروپا نیز اثر گذار خواهد بود یا خیر. با توجه به جو موجود شاید این قوانین حداقل در شهرهای بزرگی نظیر لندن دستخوش تغییراتی شوند.

منبع: اتو اکسپرس (همراه با تحلیل،تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش خودروی مجله قرمز یاری کنید.