امسال هم مثل همیشه نمایشگاه اتومبیل آلمان در شهر فرانکفورت این کشور برگزار شد و خودرودوستان فراوانی را به سمت خود جلب کرد. نمایشگاهی که می‌توان آن را یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین نمایشگاه‌های سالانه‌ی خودرو در سطح جهان توصیف کرد. امسال هم در نمایشگاه اتومبیل آلمان شاهد به نمایش درآمدن طرح‌های خلاقانه و نوآورانه‌ای از خودروهای جدید بودیم. طرح‌های مبتکرانه‌ای که در ادامه‌ی مطلب پیش رو به اتفاق یکدیگر پنج مورد از بهترین آن‌ها را از نظر خواهیم گذراند. پس پیشنهاد می‌کنیم که همچنان با مجله قرمز همراه باشید.

امسال هم مثل هر سال، بسیاری از شرکت‌های خودروسازی معتبر جهان طرح‌های مفهومی خودروهای آتی خود را در کنار محصولات شاخص در دست تولیدشان، در نمایشگاه اتومبیل آلمان به نمایش عموم در آوردند. با توجه به این نکته که طی ماه‌های گذشته بسیاری از شرکت‌های خودروسازی شناخته شده در جهان خبر از تمرکز ویژه‌ی خود بر طراحی و تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی در طول هشت سال آینده دادند، تمرکز اصلی نمایشگاه فرانکفورت امسال نیز بر نمایش خودروهای الکتریکی قرار گرفته بود. علاوه بر آن خودروهای هیبریدی و خودروهای مبتنی بر تکنولوژی خودران نیز حضور پررنگی در نمایشگاه اتومبیل آلمان داشتند. به این ترتیب جای تعجبی وجود ندارد که خلاقانه‌ترین و مبتکرانه‌ترین مدل‌های به نمایش درآمده در نمایشگاه اتومبیل آلمان به همین دسته از خودروها تعلق داشته باشد.

خودروی رنو

معرفی خودروی Renault Symbioz در نمایشگاه اتومبیل آلمان

در جریان برگزاری نمایشگاه اتومبیل آلمان شرکت رنو از یک خودروی الکتریکی مبتنی بر تکنولوژی خودران رونمایی کرد. محصولی که علاوه بر بهره‌مند بودن از ویژگی‌های مرتبط با یک خودروی نوین، به عنوان بخش اضافه‌ای از محیط خانه نیز قابل استفاده است. در واقع این اتومبیل به گونه‌ای طراحی شده است که می‌توان آن را در قالب یک اتاق اضافه‌ی متحرک و چند منظوره نیز مورد استفاده قرار داد.

به عنوان مثال صندلی‌های این خودرو از حالتی چرخشی برخوردار هستند و می‌توانند همانند مبل‌های اتاق نشیمن روبروی یکدیگر قرار گیرند. در مجموع فضای داخلی خودروی جدید رنو همانند یک اتاق نشیمن طراحی شده و در ساخت آن علاوه بر پارچه از موادی نظیر سنگ مرمر و مس نیز استفاده شده است.

حتی فضای بیرونی این خودرو نیز از طراحی متفاوتی بهره می‌برد و تا حدی مشابه با معماری خانه‌های امروزی جلوه می‌کند. در واقع این خودروی منحصر به فرد علاوه بر بهره‌مندی از چارچوب فولادی، از پنجره‌های قابل بسط و ریزه‌کاری‌های چوبی نیز بهره می‌برد. علاوه بر آن در طراحی خودروی جدید رنو از پلتفرمی استفاده شده است که امکان بلند کردن و قرار دادن آن روی سقف یا تراس خانه را در اختیار دارندگان این خودرو قرار می‌دهد. در این حالت می‌توان از وجود خودروی جدید رنو به عنوان یک اتاق اضافه برای خانه استفاده کرد. اتاقی که همانند بسیاری از ابزارهای هوشمند امروزی به شکل بی‌سیم به فضای اصلی خانه متصل می‌شود.

خودروی اسمارت

معرفی خودروی Smart Vision EQ ForTwo در نمایشگاه اتومبیل آلمان

خودروی Smart Vision EQ ForTwo از جمله محصولات تمام الکتریکی و کاملا پیشرویی بود که در خلال برگزاری نمایشگاه اتومبیل آلمان توسط شرکت اسمارت به خودرودوستان معرفی شد. همان گونه که از نام این خودرو پیدا است، تنها دو سرنشین امکان سوار شدن بر آن را خواهند داشت. جالب این جا است که هر دوی این سرنشینان مسافران خودروی Smart Vision EQ ForTwo به شمار خواهند رفت و محصول جدید شرکت اسمارت نیازی به وجود راننده ندارد. حتی در این اتومبیل هیچ نشانی از فرمان یا پدال‌های آشنای مربوط به تنظیم گاز و ترمز نیز مشاهده نمی‌شود.

دلیل بی‌بهره بودن خودروی Smart Vision EQ ForTwo از این جزئیات سنتی آن است که محصول نوین شرکت اسمارت علاوه بر تمام الکتریکی بودن، یک خودروی تمام خودران هم به شمار می‌رود و از تکنولوژی‌های جدیدی برای حرکت در مسیرهای مختلف بهره می‌گیرد. در کنار وجود این تکنولوژی‌های نوین، خودروی Smart Vision EQ ForTwo از قابلیت‌های شخصی‌سازی جالبی نیز برخوردار خواهد بود. به عنوان مثال دارندگان خودروی جدید شرکت اسمارت می‌توانند نام خود را روی قاب سیاه و مشبک موجود در قسمت جلوی این خودرو حک کنند.

خودروی هوندا

معرفی خودروی Honda Urban EV در نمایشگاه اتومبیل آلمان

شرکت هوندا نیز از جمله شرکت‌های خودروسازی حاضر در نمایشگاه اتومبیل آلمان به شمار می‌رفت که توانست با طرح نوآورانه‌ی مربوط به خودروی جدید الکتریکی خود توجه علاقه‌مندان به خودروهای مبتنی بر سوخت پاک را به سوی خود جلب کند. البته خودروی Honda Urban EV، برخلاف بسیاری از نمونه‌های به نمایش در آمده در نمایشگاه اتومبیل آلمان، تنها یک طرح مفهومی از سوی هوندا به شمار نمی‌رود  و بنابر تایید رئیس این شرکت یعنی تاکاهیرو هاچیگو قرار است حدود دو سال دیگر یعنی در سال ۲۰۱۹ میلادی، در قالب یک خودروی الکتریکی قابل استفاده به بازار عرضه شود.

گرچه نمونه‌ی به نمایش در آمده از خودروی Honda Urban EV در نمایشگاه اتومبیل آلمان یک خودروی چهار سرنشین بود، اما این احتمال وجود دارد که در مدل نهایی تولید شده از این خودرو تعداد کل سرنشینان به پنج نفر افزایش یابد. هرچند که با وجود بهره‌مندی از این تعداد سرنشین، محصول جدید هوندا از طراحی جمع و جوری برخوردار است و طول آن تنها به ۳.۹ متر می‌رسد.

فارغ از طراحی جمع و جور خودروی Honda Urban EV، شکل ظاهری این خودرو به نوعی برخی از محصولات شرکت هوندا در دهه‌ی هفتاد میلادی را یادآوری می‌کند. محصولاتی نظیر N600 و Civic که برخی از جنبه‌های کلاسیک آن‌ها در خودروی Honda Urban EV با جزئیات مدرن و آینده‌گرایانه در آمیخته است. از میان جزئیات مدرن مذکور می‌توان به وجود صفحه نمایشی در قسمت جلوی این خودروی جدید اشاره کرد که امکان به نمایش در آمدن پیام‌های تعاملی روی آن وجود خواهد داشت. به عنوان مثال رانندگان خودروی Honda Urban EV می‌توانند از طریق این صفحه نمایش به خوش و بش با سایر رانندگان حاضر در جاده یا خیابان بپردازند و در مواقع لزوم پیشنهادها یا توصیه‌هایی را با آن‌ها مطرح سازند. همچنین از طریق این صفحه نمایش می‌توان از میزان شارژ خودروی Honda Urban EV نیز باخبر شد. در مجموع خودروی جدید شرکت هوندا به لحاظ طراحی یکی از نوآورانه‌ترین محصولات به نمایش در آمده در نمایشگاه اتومبیل آلمان محسوب می‌شد.

خودروی آئودی

معرفی خودروی Audi Aicon در نمایشگاه اتومبیل آلمان

خودروی جدید و جالب شرکت آئودی یعنی خودروی Audi Aicon نیز در ردیف آن دسته از خودروهای الکتریکی قرار می‌گیرد که به تکنولوژی خودران مجهز بوده و از وجود مواردی نظیر فرمان و پدال‌های سنتی گاز و ترمز بی‌بهره‌اند. در حالت کلی فرآیند تعامل سرنشینان خودروی Audi Aicon با این محصول از طریق یک تابلوی کنترل قابل لمس امکان‌پذیر خواهد بود. ابزاری که این امکان را در اختیار سرنشینان خودروی جدید آئودی قرار می‌دهد تا بتوانند به انجام فعالیت‌هایی نظیر جستجو در اینترنت، برقراری تماس تصویری، استفاده از شبکه‌‌های اجتماعی و مشاهده‌ی فیلم بپردازند.

در مجموع، با توجه به آن چه که در نمایشگاه آلمان مشاهده شد، قرار است فضای داخلی خودروی Audi Aicon از حال و هوایی شبیه به کابین‌های درجه یک (First Class) هواپیما برخوردار باشد. خصلتی که بیش از هر چیز می‌توان آن را در قابلیت‌هایی نظیر تغییر شکل صندلی‌های این خودرو و امکان متمایل شدن آن‌ها به سمت جلو یا عقب مشاهده کرد. قابلیتی که موجب می‌شود خودروی Audi Aicon بتواند در یک چشم بر هم زدن از یک خودروی دو سرنشین به یک خودروی چهار سرنشین تبدیل شود.

بنابر ادعای مهندسان شرکت آئودی، خودروی Audi Aicon قادر است در هر بار شارژ مسافتی مابین ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر را طی کند. همچنین آن‌ها معتقدند که در طول سی دقیقه شارژ خودروی Audi Aicon چیزی نزدیک به ۸۰ درصد از ظرفیت باتری این خودرو بازیابی می‌گردد. البته خودروی Audi Aicon در حال حاضر تنها در قالب یک طرح به خودرودوستان معرفی شده و هیچ اطلاعی از تاریخ دقیق تولید آن در دست نیست. با این حال خودروی جدید شرکت آئودی از این پتانسیل برخوردار است که پس از ورود به بازار به یک خودروی الکتریکی محبوب تبدیل شود.

خودروی بی ام دبلیو

معرفی خودروی BMW i Vision Dynamics در نمایشگاه آلمان

ساخت خودروی BMW i Vision Dynamics نقطه‌ شروعی برای تمرکز شرکت BMW بر تولید خودروهای الکتریکی خواهد بود. روندی که قرار است تا سال ۲۰۲۵ میلادی با رشد چشمگیری همراه شود و ۱۲ خودروی جدید تمام الکتریکی از برند BMW را روانه‌ی بازار کند.

در مجموع خودروی BMW i Vision Dynamics به لحاظ برخورداری از مشخصات فنی و بهره‌مندی از قابلیت‌های نوین، محصولی مابین دو عضو دیگر خانواده‌ی i یعنی خودروهای مدل i3 و i8 خواهد بود. در واقع همان گونه که سران شرکت BMW به آن اشاره کرده‌اند، هدف اصلی از طراحی و تولید این خودرو نمایش جنبه‌های تازه‌ای از خانواده‌ی i به خودرودوستان بوده و در واقع خودروی BMW i Vision Dynamics قرار است خانواده‌ی i شرکت BMW‌ را از زوایه‌ای تازه به علاقه مندان خودرو معرفی نماید.

بهره‌مندی از قابلیت‌هایی نظیر امکان پیمودن مسافتی معادل ۶۰۰ کیلومتر در هر بار شارژ و همچنین امکان دست‌یابی به حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، از BMW i Vision Dynamics یک خودروی الکتریکی چهار در شاخص ساخته است. محصولی که برای رقابت با خودروهای الکتریکی رده بالای شرکت تسلا ساخته شده است. در صورت تمایل به دانستن نکات بیشتری از خودروی BMW i Vision Dynamics می‌توانید به این مطلب مراجعه کنید.

منبع: دوزین (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش خودروی مجله قرمز یاری کنید.