استفاده از پد شارژ بی سیم اکنون برای تلفن‌های هوشمند قابلیتی تقریبا عادی به شمار می‌رود. با این حال چنین قابلیتی تاکنون به شکل عمومی در خودروهای الکتریکی مورد استفاده قرار نگرفته بود. از همین رو شرکت BMW قصد دارد خودروهای الکتریکی خود را به پد شارژ بی سیم مجهز کند. فرآیندی که از طریق آن دارندگان محصولات الکتریکی این شرکت قادر به شارژ بی سیم خودروهای خود خواهند بود. برای کسب آگاهی بیشتر از چند و چون تصمیم جدید شرکت BMW می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

پیش از این شرکت BMW طی همکاری با شرکت Qualcomm اقدام به طراحی پد شارژ اختصاصی برای اتومبیل‌های مدل i3 و i8 خود کرده بود. اقدامی که در جهت حضور هر چه بهتر این اتومبیل‌ها در مسابقات فرمول یک برنامه ریزی شده است. حال شرکت BMW خبر از تولید یک پد شارژ بی سیم جدید برای سایر خودروهای الکتریکی خود داده است تا مردم عادی هم بتوانند از این امکان بهره‌مند شوند.

جزئیات عرضه‌ی پد شارژ بی سیم برای خودروهای الکتریکی BMW

البته باید به این نکته اشاره کرد که پد شارژ بی سیم اختصاصی BMW از همان ابتدا برای تمام خودروهای الکتریکی این شرکت ارائه نمی‌گردد. بلکه در آغاز کار تنها دارندگان خودروی BMW 530e iPerformance هستند که می‌توانند از وجود این پد شارژ بی سیم اختصاصی برای تجدید نیروی باتری الکتریکی خودروی خود بهره‌مند شوند. با این حال بر طبق برنامه ریزی‌های انجام شده، به مرور زمان شرکت BMW پشتیبانی مدل‌های مختلف خودروهای iPerformance از پد شارژ بی سیم اختصاصی خود را توسعه خواهد داد و علاوه بر مدل ۵۳۰e مدل‌های دیگری نظیر ۳۳e ، ۷۴۰e و X5 نیز از وجود این امکان جدید برخوردار خواهند گردید.

هرچند که هنوز هیچ قیمت دقیقی برای پد شارژ بی سیم اختصاصی شرکت BMW اعلام نشده است، اما سران این شرکت خودروسازی نام‌آشنا به تصریح این نکته پرداخته‌اند که پد شارژ بی سیم اختصاصی خودروهای الکتریکی BMW در سال ۲۰۱۸ میلادی به بازار عرضه خواهد شد.

چگونگی عملکرد پد شارژ بی سیم اختصاصی BMW

استفاده از پد شارژ بی سیم اختصاصی BMW از طریق اتصال این ابزار به یک پریز برق ۲۲۰ ولت امکان پذیر خواهد بود. پس از آن دارندگان خودروهای الکتریکی BMW باید اتومبیل‌های خود را روی این پد شارژ بی سیم صفحه مانند پارک کنند تا بتوانند به تجدید نیروی باتری آن‌ها بپردازند. البته انجام درست این کار دردسرهای خاص خود را دارا خواهد بود. چرا که رانندگان خودروهای الکتریکی BMW باید از طریق سیستم تعاملی iDrive این خودروها محل درست قرار گرفتن خودروی خود روی این پد شارژ بی سیم را مشاهده کرده و آن را دقیقا در محل مورد نظر متوقف سازند. چرا که در غیر این صورت فرآیند شارژ باتری خودروی آن‌ها از سرعت و کارایی لازم برخوردار نخواهد بود.

طرز کار پد شارژ بی سیم اختصاصی BMW به این ترتیب است که با قرار گرفتن خودروی الکتریکی BMW در مکان مناسب، یک میدان مغناطیسی میان سیم پیچ موجود در این پد شارژ بی سیم با نمونه‌ی مشابه تعبیه شده در بخش زیرین خودروهای الکتریکی BMW ایجاد می‌شود. میدانی که از طریق آن نیرویی معادل ۳.۲ کیلووات به باتری لیتیوم یون خودروهای BMW ارسال می‌گردد تا قوای از دست رفته‌ی آن‌ها را جبران نماید.

در مجموع شاید بتوان گفت که تکنولوژی به کار رفته در پد شارژ بی سیم اختصاصی شرکت BMW کم و بیش از مکانیزم مشابهی که در تکنولوژی شارژ بی سیم تلفن‌های هوشمند مشاهده می‌شود استفاده می‌کند. مکانیزمی که در مجموع موجب می‌شود خودروهای الکتریکی BMW بتوانند در مدت زمانی نزدیک به سه ساعت و نیم، به طور کامل شارژ شوند. در واقع فرآیند شارژ بی سیم خودروهای الکتریکی BMW توسط پد شارژ بی سیم جدید این شرکت نیز کم و بیش به همان اندازه‌ی فرآیند شارژ این خودروها توسط سیم به درازا می‌انجامد. به هر حال آن دسته از کسانی که علاقه‌مند به شارژ بی سیم ابزارهای الکتریکی خود هستند، اکنون می‌توانند از وجود چنین قابلیتی در خودروهای الکتریکی BMW نیز برخوردار گردند.

منبع: تک رادار (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش خودروی مجله قرمز یاری کنید.