آموزش درست کردن ماش پلو ساده ایرانی به روش رستورانی

طرز تهیه ماش پلو با گوشت قلقلی

نح.ه طرز پخت ماش پلو خوشمزه سنتی

ماش پلو به عنوان یکی از پلوهای سنتی و البته فراموش شده ایرانی، خاصیت زیادی داره و مخصوصا واسه درست کردن یه پلو مجلسی و متفاوت واسه مهمونی‌ها به کار میاد و وقتی که در کنار گوشت چرخ کرده، قلقی، مرغ یا ماهی قرار بگیره باعث میشه که زیبایی سفره دوچندان بشه.

طرز تهیه ماش پلو خیلی راحته و شما برای درست کردن این غذا نیاز به مهارت آشپزی ندارید و حتی این پلو با کمترین مواد اولیه و هزینه پایین، تهیه میشه که خیلی هم وقتتون رو نمیگیره. برای طبخ این پلو خوشمزه فقط نیاز دارید تا طبق نکات آشپزی پیش برید.

حبوبات در بین ما ایرانی‌ها برای طبخ غذا جایگاه ویژه‌ای دارن و همه نوع پلو با انواع حبوبات داریم که هرکدوم خواص و طعم مخصوص به خودشون رو دارن. اگه قصد دارید که یه پلو متفاوت و خوشمزه درست کنید، در ادامه ما براتون طرز تهیه ماش پلو رو آماده کردیم و در بخش بعد می‌تونید نحوه درست کردن گوشت قلقلی که با این پلو سرو میشه رو هم مشاهده کنید.

مواد لازم برای تهیه ماش پلو خوشمزه به روش مجلسی

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۴ پیمانه
ماش۲ پیمانه
پیاز۲ عدد
سیر۳ حبه
شوید خشک (اختیاری)۲ قاشق غذا خوری
فلفل سیاهنوک قاشق چای خوری
زردچوبهنصف قاشق چای خوری
نمکبه مقدار لازم
روغنبه مقدار لازم
مواد لازم برای گوشت قلقلی
گوشت چرخ کرده۲۵۰ کرم
پیاز۱ عدد بزرگ
فلفل سیاهنوک قاشق غذا خوری
زرد چوبهنصف قاشق چای خوری
پاپریکا (اختیاری)نصف قاشق چای خوری
نمکبه مقدار لازم

طرز تهیه ماش پلو خوشمزه سنتی


گام اول

طرز تهیه ماش پلو خوشمزه رو با خیساندن ماش به مدت ۱۰ ساعت شروع کنید تا هم نفخش گرفته بشه و هم نرم بشه و بعد از این مدت زمان، ماش رو آبکشی کرده و به همراه ۲ لیوان آب داخل قابلمه بریزید و روی حرارت بزارید تا کاملا پخته بشه.

نکته: سعی کنید در مدت زمان پختن ماش، کف روی آب رو بگیرید.


گام دوم

برای آماده سازی مواد ماش پلو پیاز رو شسته و به صورت نگینی وخورد کنید و به همراه یه مقدار روغن داخل تابه مناسب بریزید و پس از داغ شدن روغن پیاز رو تفت بدید تا سبک بشه.


گام سوم

حالا سیر‌ها رو رنده کنید یا در صورت تمایل به صورت حلقه‌ای ریز خورد کرده و به تابه حاوی پیاز اضافه کنید و یه مقدار خیلی کم تفت بدید و یادتون باشه که سیر خیلی زود میسوزه و فقط کافیه که عطرش بلند بشه.


گام چهارم

ادامه روند پخت ماش پلو رو با اضافه کردن نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مواد داخل تابه ادامه بدید و به خوبی مواد رو با همدیگه مخلوط کنید که یکدست بشن و سپس ماش رو که کاملا پخته شده آبکشی کنید.


گام پنجم

ماش پخته شده رو به مواد داخل تابه اضافه کنید و در ادامه به خوبی تفت بدید که مواد با هم مخلوط شده و بافت ماش نرم بشه و تابه رو از روی حرارت بردارید. برای پختن برنج یه قابلمه مناسب رو تا نیمه پر آب کنید و روی حرارت بزارید.


گام ششم

برنج از قبل خیس خورده رو به همراه یک قاشق غذا خوری نمک و روغن داخل آب‌جوش در حال قل خوردن بریزید و بزارید در حدود ۷ تا ۱۰ دقیقه بپزه و زمانی که داخل برنج سفت و بیرونش نرم شد، اون رو روی آبکش بریزید.


گام هفتم

برای له نشدن برنج، روی اون آب بریزید تا حرارتش پایین بیاد و در ادامه قابلمه مناسبی رو واسه دم کشیدن غذا روی حرارت ملایم بزارید و ۲ قاشق روغن کف قابلمه بریزید و اگه دوست داشتید کف قابلمه رو برای ته دیگ با نان پر کنید.


گام هشتم

این مرحله به این صورت ادامه پیدا می‌کنه که یه مقدار از برنج رو کف قابلمه بریزید و یه مقدار از مخلوط ماش و سیر روی برنج ریخته و در صورت تمایل نصف قاشق شوید روی مواد بریزید و به همین صورت لایه لایه قابلمه رو پر کنید.

نکته: لایه آخر رو حتما برنج بریزید.


گام دهم

ماش پلو برای دم کشیدن نیاز به بخار داره و برای این کار یه ته لیوان آب روی برنج بریزید و با ته کفگیر وسط برنج سوراخ ایجاد کنید، حالا درب قابلمه رو ببندید و ابتدا در حد ۳ دقیقه با حرارت زیاد و سپس با حرارت کم بزارید تا حدود ۴۵ دقیقه دم بکشه.


گام یازدهم

پلو خوشمزه و پر خاصیتی که پختید آماده شده و بعد از دم کشیدن، درب قابلمه رو باز بزارید تا بخار اضافی خارج بشه و سپس ماش و برنج رو با هم مخلوط کرده و داخل دیس بکشید و نوش جان کنید.

طرز تهیه ماش پلو با گوشت چرخ مرده

  1. نحوه درست کردن ماش پلو با گوشت چرخ کرده به این صورته که با توجه به دستور بالا پلو رو آماده کنید و در ادامه برای درست کردن گوشت چرخ کرده، ۱عدد پیاز رو با رنده ریز رنده کنید و به خوبی آبش رو بگیرید.
  2. گوشت چرخ کرده رو به همراه پیاز رنده شده و یه مقدار نمک، فلفل سیاه و زردچوبه داخل ظرف مناسب بریزید و به خوبی در حدود ۱۰ دقیقه ورز بدید تا چسبنده بشه وسپس به صورت قلقلی گرد شکل بدید.
  3. طرز پخت گوشت قلقلی برای ماش پلو به این صورت هست که یه تابه مناسب رو همراه یه مقدار روغن روی حرارت بزارید و در ادامه گوشت‌های قلقلی رو داخل روغن سرخ کنید و کنار بزارید.
  4. حالا هم میتونید گوشت های قلقلی رو به همراه ماش پلو زیر برنج بزارید که دم بکشه، و هم اینکه میتونید وقتی که پلو دم کشید، برای مجلسی شدن در کنار دیس بچینید و نوش جان کنید.

سخن اخر هم اینکه با توجه به تنوع بالای پلوهای ایرانی، میتونید در طول هفته غذاهای متفاوتی رو چه واسه خودتون یا برای مهمونی‌ها درست کنید که هر بار با دفعه قبل متفاوت باشه و همونطور که مشاهده کردید، در این دستور ما براتون نحوه طبخ ماش پلو رو توضیح دادیم که در صورت تمایل میتونید با شوید خشک اون رو بپزید و هم اینکه در بخش آخر ما براتون طریقه درست کردن گوشت قلقلی رو آماده کردیم که هم با این پلو میتونه دم بکشه و هم به صورت جداگانه داخل ظرف سرو در کنار ماش پلو قرار داده بشه. امیدوارم که از این غذا خوشتون اومده باشه.

آخرین بروز رسانی در: 5 فوریه 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه