آموزش درست کردن شله زرد خوشمزه برای 4 نفر

طرز تهیه شله زرد مجلسی

نحوه درست کردن شله زرد سنتی لذیذ و خوشرنگ

شله زرد به عنوان غذا و دسر از قدیم مورد استفاده همه ایرانی‌ها بوده و طعم و رنگ خاصش که از زعفران میاد، باعث شده که تو تمام شهر‌های ایران برای مناسبت‌های مختلف پخته بشه و طرفدارهای زیادی داره که هیچوقت به خوردن شله زرد نه نمیگن.

طرز تهیه شله زرد نیاز به رعایت اصول و نکات پخت داره تا هم به غلطت مناسب برسه، هم به خوبی رنگ بده و شیرینی مناسبی داشته باشه. اما به راحتی تهیه میشه و خیلی دردسر نداره و فقط کافیه که طبق دستور پخت پیش برید تا طعم اصیل خودش رو حفظ کنه.

خواستگاه اولیه شله زرد به شهر کرمان برمیگرده و به همین خاطر این دسر خوشمزه رو به اسم ابراهیم خانی هم میشناسن. چون ابراهیم خانی به عنوان حاکم کرمان برای بهبود وضعیت تغدیه مردم در زمان جنگ، دستور میده شله زرد رو تهیه و در بین مردم توزیع کنن.

همچنین شله زرد معروفیت جهانی داره و همه اون رو به عنوان یه دسر یا پیش غذای اشتها آور میشناسن که هم به صورت سرد و هم گرم خورده میشه. و به خاطر داشتن زعفران، هل و گلاب به عنوان یه محرک قوی برای آرامش اعصاب شناخته میشه.

اگه قصد درست کرن شله زرد رو دارید، با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا نحوه درست کردن شله زرد خوشمزه و خوش رنگ رو به همراه نکات مهم پخت به شما همراهان همیشگی آموزش بدیم.

مواد لازم برای تهیه شله زرد مجلسی

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج نیم دانه۳ پیمانه
گلاب۱/۲ پیمانه
شکر۲ پیمانه
زعفران دم کرده۲ الی ۳ قاشق غذا خوری
کره۵۰ گرم
خلال بادام۱۰۰ گرم
عرق هل یا هل دم کرده۲ قاشق غذا خوری
نمکنصف قاشق چای خوری
دارچینبرای تزیین تزیین

طرز تهیه شله زرد خوشمزه و خوش رنگ خانگی


مرحله اول

طرز تهیه شله زرد خوشمزه مجلسی رو با پاک کردن برنج شروع کنید و در ادامه برنج رو داخل یه کاسه مناسب بریزید و روی برنج رو، با آب پر کرده و سپس آب رو بریزید و این کار رو چند بار انجام بدید و زمانی که آب شفاف شد، یعنی برنج شسته شده.


مرحله دوم

در این مرحله دوباره تا ۲ بند انگشت بالاتر از سطح برنج رو آب پر کنید و اجازه بدید که حداقل ۴ ساعت و حداکثر در صورت امکان، برنج رو از شب قبل بزارید که خیس بخوره تا یه شله زرد نرم و لعاب دار به دست بیاد.


مرحله سوم

روند آماده سازی مواد اولیه شله زرد به این صورته که حدود نیم ساعت قبل از شروع آشپزی گلاب رو داخل یه کاسه مناسب بریزید و واسه اینکه خلال بادام نرم و معطر بشه، بهتره که اون رو داخل کاسه گلاب اضافه کنید تا این کار به خوبی انجام بشه.


مرحله چهارم

برنج خیس خورده رو آبکش کنید و یه قابلمه مناسب روی حرارت متوسط بزارید و برنج رو به همراه آب و نصف قاشق چای خوری نمک داخل قابلمه بریزید، توجه داشته باشید که سطح آب باید بالاتر از برنج باشه. اجازه بدید برنج تا حدود ۴۵ دقیقه به خوبی پخته بشه و دانه برنج شکفته بشه.


مرحله پنجم

در این مرحله برای بهتر رنگ گرفتن شله زرد بهتره که زعفران رو داخل قابلمه بریزید و اجازه بدید تا حدود ۷ دقیقه با برنج مخلوط بشه و سپس شکر رو اضافه کنید و فرصت بدید تا شکر به خوبی به همراه قل خوردن برنج حل بشه.

نکته: یادتون باشه که زعفران رو حتما قبل از شکر اضافه کنید، چون درغیر این صورت رنگش به خوبی آزاد نمیشه.


مرحله ششم

این نکته رو هم یادتون باشه که اضافه کردن شکر باعث میشه که شله زرد رقیق بشه و بهتره که بعد از حل شدن شکر میزان غلطت رو تست کنید و اگه لازم بود، بزارید تا بیشتر بپزه.


مرحله هفتم

بعد از حل شدن شکر، پخت شله زرد رو با ریختن مخلوط خلال بادام و گلاب، عرق هل و کره داخل قابلمه ادامه بدید و با کفگیر هم بزنید تا شله زرد به قوام مناسب برسه و صبر کنید تا حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه مواد به خوبی با هم یکدست بشن.


مرحله هشتم

سرد شدن باعث میشه که شله زرد سفت بشه، پس در حین پخت کاملا مراقب غلظتش باشید، به این صورت که نه زیاد شل باشه، و نه خیلی سفت، چون موقع سرد شدن بافتش سفت میشه.


مرحله نهم

حالا حرارت رو خاموش کرده و درب قابلمه رو با دم کنی روی قابلمه قرار بدید تا شله زرد با حرارت خودش در مدت یک ربع دم بکشه. این کار باعث میشه که شله زرد آب نندازه.


مرحله دهم

شله زرد که دم کشیده رو به صورت کاملا داغ داخل کاسه بریزید و سپس با استفاده از خلال بادام و دارچین تزیین کرده و نوش جان کنید.


نکات مهم برای پخت شله زرد مجلسی

شله زرد مجلسی

  • یادتون باشه که واسه ته نگرفتن برنج، تا قبل از اضافه کردن شکر اون رو هم نزنید.
  • برای اضافه کردن شکر به این صورت اقدام کنید که یه مقدار اضافه کرده و شیرینی اون رو بچشید و دوباره بریزید.
  • اجازه بدید که شله زرد دم بکشه تا موقع سرد شدن آب نندازه.
  • حتما زغفران رو قبل شکر اضافه کنید تا به خوبی رنگ بده.
  • اضافه کردن ۱ قاشق روغن مایع، مانع از آب انداختن شله زرد میشه.
  • نمک باعث میشه که شیرینی شله زرد بیشتر مشخص بشه.

سخن آخر

همونطور که در بالا مشاهده کردید برای درست کردن شله زرد ابتدا برنج نیم دانه رو خیس کردیم و به ترتیب زعفران، شکر، خلال بادام، گلاب، عرق هل و کره رو اضافه کرده و مدام هم میزنیم تا به غلطت مناسب برسه و در آخر بعد از بستن حرارت، با در دمی اجازه دادیم تا با حرارت خودش دم بکشه. در صورتی که پیشنهادی برای بهتر درست کردن شله زرد دارید، خوشحال میشیم که با ما به به اشتراک بزارید.

آخرین بروز رسانی در: 14 آوریل 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه