آموزش درست کردن ماهی شکم پر گیلانی برای 2 نفر در خانه

طرز تهیه ماهی گردبیج

نحوه درست کردن ماهی گردبیج یا شکم پر به روش گیلانی با طعم مخصوص

ماهی گردبیج یا شکم پر یکی از غذاهای دریایی معروف استان گیلان هست که با استفاده از سبزی‌های محلی و اشپل ماهی تهیه میشه که طعم به شدت جذابی داره و اگه طرفدار غذاهای دریایی هستید بهتره این غذا رو تو خونه طبخ کنید.

طرز تهیه ماهی گردبیج نیاز به رعایت اصول پختی داره که بتونید به طعم اصیل این غذا برسید. در روش اصیل این ماهی در داخل گمج و یا سفال قرار داه میشه. اما جای نگرانی نیست، چون به راحتی میتونید این غذا رو هم با فر و هم با تابه درست کنید.

اگه دلتون یه غذای دریایی خوشمزه با عطر و بوی فراموش نشدنی می‌خواد، با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا نحوه درست کردن ماهی گردبیج خوشمزه رو به شما همراهان گرامی آموزش بدیم.

مواد لازم برای تهیه ماهی گردبیج

مواد لازم برای ۴ نفر
ماهی سفید یا قزل آلا۱ عدد
گردو۱۰۰ گرم
سیر۵ حبه
پیاز۱ عدد
سبزی معطر۲ قاشق غذا خوری
رب نارنج یا رب انار۲ قاشق غذا خوری
فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری
نمکبه میزان لازم

طرز تهیه ماهی گردبیج خوشمزه


مرحله اول (پاک کردن ماهی)

طرز تهیه ماهی گردبیج رو با شستن ماهی شروع کنید و در ادامه پولک‌های ماهی رو کاملا پاک کنید و با ایجاد یک شکاف در زیر شکم، داحل شکم ماهی رو هم به خوبی پاک کنید و سپس یه مقدار نمک و فلفل بریزید.


مرحله دوم (نحوه گرد کردن ماهی)

در این مرحله بهتره در صورتی که تمایل به استفاده از اشپل یا تخم ماهی دارید، اون رو کنار بزارید. از اون جایی که این مدل ماهی شکم پر به صورت گرد باید پخته بشه، سر و دم ماهی رو به صورت دایره وار با استفاده از نخ به هم وصل کنید.


مرحله سوم (آماده سازی پیاز و سیر)

روند آماده سازی مواد اولیه ماهی گردبیج رو با پوست گرفتن سیر ادامه بدید و با استفاده از گوشت‌کوب اون‌ها رو به خوبی داخل یه کاسه مناسب له کنید. پیاز رو هم به صورت خلالی درشت خرد کرده و کنار بزارید.


مرحله چهارم (تفت دادن مواد میانی)

در ادامه سبزی معطر رو هم خرد کرده و سپس، گردو رو با چرخ‌گوشت به خوبی چرخ کنید. حالا وقتشه یه تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار بدید و پیاز، سیر و سبزی خرد شده رو داخل تابه بریزید و به آرامی تفت بدید.


مرحله پنجم (اضافه کردن گردو و رب نارنج)

این مرحله گردوی چرخ کرده رو به همراه رب نارنج یا رب انار داخل تابه بریزید و به خوبی مواد رو هم بزنید و تابه رو از روی حرارت بردارید که بریم سراغ پر کردن شکم ماهی..


مرحله ششم (پر کردن شکم ماهی با مواد)

روند درست کردن ماهی گردبیج رو با پر کردن شکم ماهی ادامه بدید، یه این صورت که تمام موادی که طبخ کردید رو در صورت تمایل با اشپل ماهی داخل شکم ماهی قرار بدید و سعی کنید با نخ اون رو ببندید.


مرحله هفتم (روشن کردن فر)

برای پختن ماهی شکم پر خوشمزه هم با فر میتونید این کار رو انجام بدید و هم با استفاده از تابه دو در. در صورت استفاده از فر، بهتره فر رو با دمای ۱۸۰ درجه بزارید گرم بشه و سپس سینی فر رو بیرون بیارید.


مرحله هشتم (قرار دادن ماهی روی سینی فر)

کف سینی فر رو با یه مقدار روغن چرب کنید و ماهی رو روی سینی قرار بدید. روی اون رو با فویل بپوشونید و با استفاده از چنگال چند سوراخ ایجاد کنید تا ماهی به خوبی پخته بشه.


مرحله دهم (قرار دادن ماهی گردبیج داخل فر)

ماهی رو داخل فر از قبل گرم شده قرار بدید و حدود ۴۵ دقیقه زمان بدید تا روند پخت به آرامی طی بشه. در ادامه بعد از گذشت مدت زمان لازم، ماهی رو از فر بیرون بیارید و فویل رو کنار بزنید و اگه به خوبی پخته شده بود، ماهی رو بدون فویل به مدت ۱۰ دقیقه داخل فر بزارید تا روی ماهی هم برشته بشه.


مرحله یازدهم (آماده شدن غذا)

ماهی گردبیج خوشمزه شما آماده شده و امیدوارم از دستپخت خودتون لذت ببرید. در ادامه میتونید روش پخت این ماهی شکم پر با اجاق گاز رو مشاهده کنید.


پخت ماهی گردبیج با تابه

برای درست کردن ماهی گردبیج با تابه بهتره بدونید که در این روش ماهی نباید با کف تابه تماس پیدا کنه. در ادامه یه تابه دودر آماده کنید و کف تابه رو روغن بریزید و سپس، دو عدد سیخ رو تا کنید و کف تابه بزارید و ماهی رو روی اونها قرار بدید و بعد درب تابه رو ببنید.

روند پخت این غذا با تابه باید به آرامی و با حرارت ملایم انچام بشه. در این صورت حرارت رو روی ملایم بزارید و اجازه بدید ماهی به مدت پند ساعت به خوبی پخارپز بشه.


نکات لازم برای تهیه ماهی گردبیج

  • به جای رب نارنج میتونید از رب انار هم استفاده کنید.
  • یادتون باشه که اگه این ماهی رو قراره روی اجاق بپزید، ماهی نباید با کف قابلمه یا تابه تماس داشته باشه.
  • بهتره بعد از شستشوی ماهی، روی پوست و داخل شکم ماهی رو نمک بپاشید.

سخن آخر

اسنم از طرز تهیه ماهی خوشمزه گردبیج که با یه بار امتحان کردن این غذا طعم خوبش رو هیچوقت فراموش نمی‌کنید. بهتره بدونید که پخت غذاهای دریایی نیاز به صبر و حوصله داره و در صورتی که تجربه لازم روندارید، بهتره از دستور پخت مرحله به مرحله پیروی کنید تا در اخر بتونید این غذای خیلی خوشمزه رو درست کنید و از خوردنش لذت ببرید.

آخرین بروز رسانی در: 30 می 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه