آموزش درست کردن باقلا قاتق مخصوص شمالی برای 4 نفر

طرز تهیه باقلا قاتق

نحوه درست کردن باقلا قاتق خوشمزه به روش رستورانی

باقلا قاتق یکی از غذاهای شمالی بسیار خوشمزه‌اس که طعم خیلی متفاتی داره و توی شمال کشور جزو وعده‌های غذایی اصلی محسوب میشه که حتی برای مهمانی‌ها و مراسمات رسمی هم، از این غذا برای پذیرایی از مهمان‌ها استفاده می‌کنن.

طرز تهیه باقلا قاتق خیلی راحته و در کمترین زمان میتونید این خورش لذیذ رو تو خونه بپزید. البته بهتره بدونید باقلاقاتق اصیل با تخم اردک و سبزی مخصوص طبخ میشه، اما مدل دیگه این غذا رو با تخم مرغ هم میتونید طبخ کنید.

برای درست کردن یه غذا با طعم و عطر بوی متفاوت و خیلی خوشمزه با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا نحوه درست کردن باقلا قاتق ساده و لذیذ رو بهتون آموزش بدیم.

مواد لازم برای تهیه باقلا قاتق خوشمزه ساده

مواد لازم برای ۴ نفر
پاچ باقلا یا باقلا کشاورزی۴۰۰ گرم
شوید خشک۳ قاشق غذا خوری
کره۶۰ گرم
سیر۵ حبه
تخم مرغ۲ عدد
نمکبه میزان لازم
فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری
زردچوبه۱ قاشق چای خوری
روغنبه میزان لازم

طرز تهیه باقلا قاتق شمالی با طعم مخصوص


مرحله اول (رنده کردن سیر)

طرز تهیه باقلا قاتق رو با پوست گرفتن سیر شروع کنید و با استفاده از رنده، سیر رو با رنده ریز داخل یه کاسه رنده کنید و کنار بزارید. در ادامه یه قابلمه مناسب برای پخت غذا روی حرارت ملایم بزارید و کره رو بهش اضافه کنید.


مرحله دوم (تفت دادن سیر)

بعد از آب شدن کره، سیر رنده شده رو داخل قابلمه بریزید و به آرامی تفت بدید. یادتون باشه سیر به سرعت میسوزه و نیاز به تفت دادن زیاد نداره و فقط کافیه عطر و بوی سیر بلند شه.


مرحله سوم (اضافه کردن باقلا و ادویه)

روند آماده سازی مواد اولیه باقلا قاتق رو با اضافه کردن پاچ باقلا بعد از تفت خوردن سیر به قابلمه ادامه بدید و شروع کنید به تفت دادن و سپس برای طعم دادن به مواد، به مقدار گفته شده زردچوبه، نمک و فلفل سیاه اضافه کنید.


مرحله چهارم (اضافه کردن شوید)

به خوبی مواد رو هم بزنید تا ادویه به خورد باقلا و سیر بره و با هم ترکیب بشن و سپس، شوید خشک رو هم داخل قابلمه بریزید و مواد رو هم بزنید و به خوبی تفت بدید تا شوید هم آماده بشه.


مرحله پنجم (ریختن آب داخل قابلمه)

برای درست شدن این خورشت، به اندازه‌ای آب داخل قابلمه بریزید که روی مواد رو بپوشونه. بهتره تا ۱ بند انگشت بالاتر از سطح مواد داخل قابلمه آب اضافه کنید و سپس درب قابلمه رو ببندید و اجازه بدید خورشت به آرامی پخته بشه.


مرحله ششم (شکستن تخم مرغ داخل قابلمه)

باقلا قاتق از جمله خورشت‌هایی محسوب میشه که باید به صورت کم آب سرو بشه. در ادامه بعد از کشیده شدن آب خورشت، و زمانی که روغن انداخت، تخم مرغ‌ها رو داخل قابلمه بشکنید و صبر کنید به خوبی سفت و پخته بشن.


مرحله هفتم (آماده شدن غذا)

یادتون باشه که اصلا تخم مرغ‌ها رو هم نزنید. حالا زمانی که تخم مرغ‌ها پخته شدن و غذا لعابدار شد، یعنی باقلا قات خوشمزه‌ای که پختید آماده شده و میتونید این خورش لذیذ رو به همراه کته و ترشی نوش جان کنید.


نکات تکمیلی لازم برای تهیه باقلا قاتق

  • در صورتی که به تخم اردک دسترسی ندارید، از تخم مرغ برای د رست کردن این غذا استفاده کنید.
  • یادتون باشه که بعد از شکستن تخم مرغ ها داخل قابلمه، اصلا اون‌ها رو هم نزنید.
  • در صورتی که از باقلا خشک استافده میکنید، از شب قبل باقلا ها رو بزارید تا خیس بخوره.
  • سیر رو زیاد از حد تفت ندید، چون زود میسوزه.
  • شوید رو هم زیاد تفت ندید، چون به سرعت میسوزه و باعث میشه غذا بدمزه بشه.

سخن آخر

اینم از طرز پخت یه غذای شمالی بسیار معروف که با داشتن کمترین مواد اولیه تو خونه هم میتونید این خورش رو طبخ و از خوردنش لذت ببرید. تنوع غذایی راهیه که با استفاده از اون میتونید هم از لحاظ آشپزی نکات بیشتری یاد بگیرید، و هم میتونید سفره خونتون رو با غذاهای متنوع رنگی کنید و با ذائقه‌های غذایی دیگه هم آشنا بشید.

آخرین بروز رسانی در: 25 می 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه