آموزش درست کردن خیارشور دبه ای با نخود خام

طرز تهیه خیارشور

نحوه درست کردن خیارشور سرکه ای با دبه

خیارشور خوردن برای طرفدارهای دوآتیشه‌ای که داره ممکنه همیشه دردسر ساز بشه. چون وقتی که سر سفره خیارشور میبینی نمیتونی، جلو دستت رو از برداشتن خیارشورها بگیری و خب باعث جلب توجه میشه.

زمان‌های خیلی دور، یعنی هزار سال پیش، خیار تو چین به وجود اومد و بعد از اون هندی‌ها خیار رو به خیارشور تبدیل کردن. اما نام گذاری خیارشور، ایده هلندی‌ها بوده.

طرز تهیه خیارشور برای علاقه‌مندان به این چاشنی خیلی مهمه و به شدت توصیه میشه، چرا؟ چون اکثر خیار شورهایی که از بیرون میبینی و دلت میخواد، نخوری بهتره، چون که با مواد افزوده خطرناک درست شدن.

این چاشنی خوشمزه و کم کالری در حدی خوشمزه هست که وقتی بهش فکر کنی، یا چشمت به یه خیار شور بیوفته دهنت پر آب میشه. البته این قضیه در مورد همه شوریجات همینطوره. اما خب خیارشور یه چیز دیگه‌اس.

نحوه درست کردن خیار شور تنوع زیادی داره، اما خیلی ساده‌اس و فقط لازمه که دست به کار بشی و مواد اولیه رو تهیه کنی تا با دونستن نکات مهمی که در ادامه میخونی، یه خیارشور خوشمزه و ترد درست کنی.

طرز تهیه خیار شور با سرکه و بدون سرکه رو برای شما عزیزان آماده کردم که در ادامه مشاهده میکنید.

مواد لازم برای تهیه خیارشور سرکه ‌ای ترد

خیار۲ کیلو
آب۱۳ لیوان(معادل ۳ لیتر)
نمک۶ قاشق غذا خوری(به ازای هر ۱ لیتر ۱ قاشق)
سرکه سفید یا قرمزیک چهارم لیوان
سیریک دسته
فلفل تندبه اندازه دلخواه
ترخون و مزههرکدام ۱۰۰ گرم
نخود۴ الی ۶ عدد

طرز تهیه خیارشور فوق ‌العاده خوشمزه

نکته: آب نمک برای تهیه خیار شور تاثیر خیلی زیادی، روی طعم، ترد بودن و ماندگاری بالای خیار شور داره. اگه سرکه رو حذف کنید باعث نرم شدن خیارشور میشه.

  1. طرز تهیه خیارشور خوشمزه و ترد رو با شستن خیارها شروع کنید، سپس در ادامه اون‌ها رو آبکشی کرده و مطمئن باشید که با دستمال همه خیارها رو خشک می‌کنید.

نکته: خیس بودن خیار، باعث کپک زدن خیارشور میشه.

  1. آب رو بهتره که با لیوان اندازه گیری کنید که نسبت مواد با همدیگه جور در بیاد. یه قابلمه مناسب روی حرارت بزارید و آب، نمک و سرکه رو بهش اظافه کرده و اجازه بدید که به جوش بیاد و نمک به خوبی حل بشه.

نکته: به خوبی هم بزنید که نمک قبل از بخار شدن آب، حل بشه.

  1. در ادامه روند درست کردن خیار شور، بعد از به جوش اومدن آب، قابلمه رو جایی بزارید که به خوبی دمای آب پایین بیاد. در ادامه هم سیر، فلفل و تره و مرزه رو آماده کنید و اگه اونها رو شستید، مطمئن باشید که قبل از استفاده خشک شده باشن.
  2. حالا نوبت به ترکیب کردن مواد برای تهیه خیارشور میرسه. یادتون باشه که بهتره از چند دبه پلاستیکی کوچیک استفاده کنید تا خیار شور به خوبی آماده بشه. بزرگ بودن دبه باعث میشه هوا داخل دبه جمع بشه و خیارشور کپک بزنه.
  3. دبه پلاستیکی یا حتی میتونید از بطری آب معدنی استفاده کنید. یه مقدار از ترخون و مرزه رو به همراه سیر، فلفل و ۳ عدد نخود رو ته دبه بچینید و در ادامه خیار اظافه کرده و دوباره بالای دبه رو با سبزیجات و سیر پر کنید و بهش آب نمک اظافه کنید.

نکته: واسه کپک نزدن خیارشور، قبل از بستن در، نایلون بزارید و بعد درب دبه رو ببندید.

  1. روند تهیه خیار شور رو به همین ترتیب و نسبت مواد ادامه بدید. واسه ۲ کیلو خیار، بهتره که اون رو به ۴ قسمت، یعنی نیم کیلویی توی دبه یا ظرف بریزید که جا بیوفته.
  2. حالا که همه مواد رو توی دبه ریختید، بهتره که یه جای خنک و نسبتا تاریک انتخاب کنید و خیار شور ها رو برای بهتره جا افتادن، ۲ تا ۳ هفته بزارید که بمونن که به خوبی ترد و خوشمزه بشن.

اینم از طرز تهیه خیار شور خوشمزه و با کیفیت، برای دیدن نکات مهم به آخر مقاله سر بزنید.


دستور دوم

طرز تهیه خیارشور خوشمزه بدون سرکه

خیار شور درست کردن باعث میشه که تو انتخاب دریایی از طعم های متفاوت برای درست کردن اون گیج بشی، اما همین هم باعث شده که طرفدارهای زیادی داشته باشه که هر بار میتونن یه طعم جدید و متفاوت رو امتحان کنن.

مواد لازم برای تهیه خیار شور بدون سرکه
خیار ریز قلمی۲ کیلو
شوید۲ قاشق غذا خوری
ترخون۱۰۰ گرم
مرزه۵۰ گرم
نمک۴ تا ۶ قاشق غذا خوری
سیریک دسته
فلفل سبز تند۴ عدد
زاج سفیدیک تکه

نحوه آماده سازی

۱- نحوه درست کردن خیار شور بدون سرکه رو با انتخاب خیارهای قلمی شروع میکنیم. در ادامه خیار رو به همراه سبزیجات به خوبی بشویید و روی آبکش بزارید که کاملا خشک شده و آبشون گرفته بشه.

نکته: بهتره از دستمال برای خشک کردن خیار ها استفاده کنید.

۲- برای خوشمزه شدن خیار شور، یه قابلمه مناسب رو روی حرارت بزارید و آب و نمک رو داخلش بریزید که که بره واسه جوش خوردن و نمک هم به خوبی داخل آب حل بشه.

۳- در ادامه یه تیکه زاج سفید رو داخل قابلمه آب نمک بندازید و زمانی که حل شد، قابلمه رو از رو گاز بردارید و جایی بزارید که دمای آب پایین بیاد.

۴- روند طرز تهیه خیار شور بدون سرکه رو با آماده کردن یه ظرف تمیز و در دار ادامه بدید، طوری که مطمئن بشید هیچ هوایی به داخل ظرف نفوذ نمیکنه.

۵- حالا نوبت به اظافه کردن خیار و سبزی‌جات میرسه، به این صورت که لایه لایه ظرف یا دبه رو از خیار و سبزیجات و فلفل و سیر پر کنید و آخر کار بهش آب نمک اظافه کنید تا جایی که روی مواد رو بپوشونه.

نکته: قبل از بستن درب، اول نایلون بزارید و بعد درب رو محکم ببندید.

نکته: در شیشه های خیارشور ، از یک تکه کوچک زاج سفید استفاده کنید تا خیارشور تردتر شود.

اینم از نحوه آماده سازی خیارشور بدون سرکه.


خواص خیار شور

  • بهبود وضعیت گوارش
  • منبع آنتی‌اکسیدان
  • کمک به بهبود سلامت معده
  • افزایش سلامت کبد
  • مفید برای کاهش وزن
  • درمان تهوع حاملگی
  • پیشگیری از یبوست
  • رفع بوی بد دهان
  • افزایش متابولیسم بدن

نکات مهم برای درست کردن خیارشور خانگی

  • بهتره که خیار ها رو برای ترد شدن با خلال دندان سوراخ کنید.
  • اصلا از خیار درختی استفاده نکنید، چون باعث میشه که خیار شور شما به شدت نرم بشه.
  • استفاده از نخود رو برای ترد کردن خیارشور، فراموش نکنید.
  • میتونید به جای نمک از سنگ نمک استفاده کنید که باز هم از نرم شدن خیار شور جلوگیری میکنه.
  • نمک رو به اندازه بریزید که نه کم باشه و نه زیاد که بعث خراب شدن خیار شور نشه.
  • فرانوش نکنید که داخل طرف خیارشور، فضای خالی، باعث کپک زدن خیار ها میشه.

سخن آخر هم اینه که خیارشور به عنوان یه چاشنی خیلی خوشمزه، هم خواص زیادی داره و هم یه سری مضرات رو، مثل هر خوردنی دیگه ای به همراه داره، البته در صورتی که تو مصرف کرذنش زیاده روی بشه.

به هر حال درست کردن خیار شور تو خونه هم به صرفه‌اس و هم اینکه سالمه و بهترین مزیتش اینه که میتونید بنا به سلیقه خوتون درستش کنید.

اگه واسه بهتر شدن طعم یا ماندگاری خیارشور پیشنهادی دارید، خوشحال میشم که با من تو کامنت در میون بزارید. ممنون.

پایان.

آخرین بروز رسانی در: 11 نوامبر 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه