آموزش درست کردن آغوز مسما حرفه ای به روش محلی مازندرانی برای 4 نفر

طرز تهیه آغوز مسما

نحوه درست کردن آغوز مسما مجلسی به روش رستورانی

آغوز مسما یه غذای درست شده با گوشت اردک و مخصوص استان‌های شمال کشور ایرانه که طرفدارهای خاص خودش رو داره و در صورتی که به خوردن گوشت اردک علاقه دارید، بهتون پیشنهاد می‌کنم خوردن این غذ ا رو از دست ندید.

طرز تهیه آغوز مسما نیاز به مهارت آشپزی نداره و به راحتی میتونید این غذا رو تو خونه درست کنید و از طعم مخصوص و متفاوتی که داره لذت ببرید. البته باید از دستور پخت برای مخلوط کردن مواد و مقدار طبخ اون‎‌ها بهره ببرید تا طعم اصیل این غذا رو به دست بیارید.

اگه به خوردن غذاهای محلی با طعم متفاوت و خاص علاقه دارید، بهتره با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا نحوه طبخ آغوز مسما خیلی خوشمزه و سرشار از ویتامین رو بهتون آموزش بدیم.

مواد لازم برای تهیه آغوز مسما مخصوص

مواد لازم برای ۴ نفر
اردک۶۰۰ گرم
گردو۱۵۰ گرم
پیاز۱ عدد بزرگ
رب انار۶۰ گرم
شکر۷۰ گرم
آب۲ لیتر
دانه ساییده شده انار۹۰ گرم
نمکبه میزان دلخواه
زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه آغوز مسما مقوی و خوشمزه


مرحله اول (خرد کردن اردک)

طرز تهیه آغوز مسما رو با شستن و خرد کردن گوشت اردک شروع کنید و روی آبکش قرار بدید تا آب اضافی اون کاملا گرفته بشه. در صورتی که مغز گردو ندارید، بهتره به مقدار ۱۵۰ گرم گردو بشکنید و کنار بزارید.

نکته: با استفاده از چاقو روی گوشت اردک شیار ایجاد کنید تا به خوبی مغز پخت بشه.


مرحله دوم (خرد کردن مغز گردو با غذاساز)

این مرحله میکسر یا غذاساز رو آماده کنید و مغز گردو رو پودر کنید تا در ادامه برای درست کردن غذا از اون استفاده کنید. در ادامه یه پیاز بزرگ رو پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز خرد کنید.


مرحله سوم (تفت دادن پیاز)

برای طبخ آغوز مسما خوشمزه یه تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار بدید و بهش روغن اضافه کنید تا داغ بشه و در ادامه پیاز رو داخل تابه بریزید و با حرارت ملایم پیاز رو تفت بدید تا سبک و شیشه‌ای بشه.


مرحله چهارم (اضافه گردن زردچوبه و گوشت اردک)

در ادامه پخت غذا به مقدار مناسب زردچوبه داخل تابه بریزید و به همراه پیاز هم بزنید تا کاملا با هم یکدست بشن و سپس، تکه‌های گوشت اردک رو به تابه حاوی پیاز اضافه کنید و شروع کنید به تفت دادن.


مرحله پنجم (نحوه سرخ کردن اردک)

به خوبی گوشت اردک رو داخل روغن سرخ کنید و سعی کنید تمام قسمت‌های گوشت رو به یک اندازه سرخ کنید. این کار باعث میشه که بافت گوشت موقع پختن از هم وا نره و شکل ظاهری خودش رو حفظ کنه.


مرحله ششم (اضافه کردن آب به خورشت)

نحوه طبخ آغوز مسما رو با اضافه کردن آب به مواد داخل تابه ادامه بدید. دو روش برای اضافه کردن آب وجود داره، اول این که اگه این غذا رو پر آب دوست دارید، آب رو تا جایی که روی مواد رو بپوشونه داخل تابه بریزید.


مرحله هفتم (مقدار اضافه کردن آب)

روش دوم برای اضافه کردن آب اینه که تا حدی که نصف بیشتر گوشت اردک توی آب باشه، آب اضافه کنید. این روش باعث میشه غذای شما غلیظ بشه و بهتره طبق ذائقه خودتون عمل کنید.

نکته: در صورتی که قصد دارید آغوز مسما رو غلیط درست کنید، باید در اواسط پخت،  گوشت‌ها رو برگردونید تا هر دو طرفشون به خوبی پخته و نرم بشه.


مرحله هشتم (اضافه کردن گردو و دانه انار ساییده شده)

پس از اضافه کردن آب، ابتدا حرارت رو بالا ببرید تا آب به جوش بیاد و سپس، حرارت رو روی متوسط قرار بدید تا روند پخت گوشت به آرامی طی بشه. در ادامه بعد از به جوش اومدن آب، گردوی خرد شده و دانه انار ساییده شده رو داخل تابه بریزید.


مرحله نهم (اضافه کردن شکر، نمک، رب انار، فلفل سیاه و زردچوبه)

برای پخت آغوز مسما بهتره یه کاسه مناسب آماده کنید و شکر، یه مقدار زردچوبه، فلفل سیاه، نمک و رب انار رو داخل کاسه ریخته و با هم مخلوط کنید و سپس به مواد داخل تابه اضافه کرده و یه مقدار هم بزنید تا طعم مواد به خورد گوشت بره.


مرحله دهم (مقدار پخته شدن گوشت اردک)

موقع پخت این غذا به مقدار آب توجه داشته باشید و یادتون باشه که اردک دیر میپزه و هر از گاهی در صورتی که غذا به آب نیاز داشت، فقط و فقط آب جوش اضافه کنید و صبر کنید تا اردک به خوبی پخته بشه.


مرحله یازدهم (آماده شدن غذا)

اینم از اغوز مسما خیلی خوشمزه با طعم متفاوت که امیدوارم خوشتون اومده باشه.  میتونید این غذا رو به همراه برنج یا با نان نوش جان کنید و از دستپخت خودتون لذت ببرید.

نکات لازم برای تهیه آغوز مسما

  • گوشت اردک دیر پزه و به مقدار آب لازم برای پخت این گوشت توجه داشته باشید.
  • میتونید از ادویه‌های دلخواه برای این غذا استفاده کنید تا طعم خوبش دوچندان بشه.
  • بهتره گوشت اردک رو قبل از طلایی شدن پیاز داخل تابه بریزید تا بوی زهم گوشت رو بگیره.
  • همونطور که در بالا اشاره شد، به دو روش پر آب و غلیظ میتونید این غذای لذیذ رو طبخ کنید.

سخن آحر

اینم از طرز پخت آغوز مسما لذیذ و مقوی که امیدوارم خوشتون بیاد. برای درست کردن این غذای محلی باید صبر و حوصله داشته باشید و طبق اصول پخت گفته شده پیش برید تا بتونید در آخر پخت به طعم اصیل این غذا برسید. همونطور که میدونید اردک یکی از گوشت‌های سالم و خیلی مقویه و در صورتی که به طعم اردک علاقه دارید، بهتره این غذا رو به سرعت آماده کنید و با طعم متفاوت این غذا، حال و هوای شمال کشور رو به خونتون بیارید.

آخرین بروز رسانی در: 25 می 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه