آموزش درست کردن کلم پلو کجلسی خوشمزه به روش رستورانی شیرازی بدون سبزی

طرز تهیه کلم پلو با مرغ ریش ریش

نحوه درست کردن کلم پلو خوشمزه اصل استان تهران

کلم پلو یه غذای سنتی و ایرانی هست که از قدیم تو اکثر شهر‌ها پخته شده و از شیراز گرفته تا تهران و مشهد و آذربایجان روش طبخ مخصوص به خودشون رو دارن و هرکدوم با توجه به مواد اولیه متفاوت، این پلو سنتی رو طبخ می‌کنن که هم بسیار خوشمزه‌اس و هم اینکه برای مهمونی‌ها به شدت کاربرد داره.

طرز تهیه کلم پلو خوشمزه سنتی برای هرکسی که به غذاهای متفاوت و مقوی علاقه داره دونستنش لازمه و بهتره بدونید که این پلو، شبیه به بقیه غذاها نیاز به پیروی از اصول و نکات آشپزی داره که طعم اصیل خودش رو حفظ کنه و بهترین مزیتش اینه که، میتونید با سلیقه خودتون مقدار مواد اولیه عذایی رو کم یا زیاد کنید.

کلم یکی از پر خاصیت ترین مواد غذایی ضروریه که برای بدن مفیده و با کالری کمی که داره واسه افرادی مناسبه که به دنبال درست کردن غذاهای خوشمزه و کم کالری هستن، و چی بهتر از درست کردن کلم پلو خوشمزه که عطر بوی مخصوصش آدم رو گشنه می‌کنه و یکی از بهترین غذاها واسه قرار گرفتن تو لیست غذاهای هفتگیه.

اگه به دنبال درست کردن پلوهای خوشمزه و متفاوت هستید و علاقه دارید که غذاهایی درست کنید که محدود به دستور غذایی نیستن و همینطور بتونید از سلیقه خودتون برای استفاده از مواد غذایی بهره ببرید، دست به کار بشید و با تهیه مواد اولیه مورد نیاز با ما همراه باشید تا طرز تهیه کلم پلو سنتی و خوش طعم رو به شما همراهان گرامی آموزش بدیم.

مواد لازم برای تهیه کلم پلو خوشمزه تهرانی

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۴ پیمانه
سینه مرغ۱ عدد
کلم برگ متوسط۱ عدد
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذا خوری
پیاز متوسط۲ عدد
زیره۱ قاشق چای خوری
دارچین (اختیاری)نصف قاشق چای خوری
زعفران دم کرده۲ قاشق غذا خوری
آب لیمو ترش۲ قاشق غذا خوری
کره ( اختیاری)۳۰ گرم
فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری
زرد چوبه۱ قاشق چای خوری
نمکبه اندازه دلخواه
روغنبه مقدار لازم

طرز تهیه کلم پلو خوش طعم سنتی با مرغ ریش ریش


مرحله اول

طرز تهیه کلم پلو سنتی رو با خیساندن برنج بسته به نوعی که داره شروع کنید و حدود ۱ الی ۳ ساعت با یه قاشق نمک، بزارید خیس بخوره و در ادامه سینه مرغ رو به همراه ۱ عدد پیاز ۴ قاچ شده و زردچوبه و نمک، داخل قابلمه با آب بجوشونید.

نکته: یادتون باشه که برای از بین بردن بوی زهم مرغ، حتما کف روی آب رو بگیرید.


مرحله دوم

نحوه آماده سازی مواد کلم پلو به این صورته که ابتدا برگ‌های کلم رو از هم جدا کنید و سپس به خوبی با آب بشویید و با چاقو به صورت خلالی کوچک خورد کنید و کنار بزارید.


مرحله سوم

حالا یه تابه روی حرارت ملایم بزارید و یه مقدار روغن داخلش بریزید و سپس کلم‌ ها رو به تابه اضافه کرده و تفت بدید در ادامه آب لیمو ترش رو به همراه زیره برای گرفتم بوی خامی کلم داخل تابه بریزید و به خوبی هم بزنید که مواد با هم یکدست بشن.


مرحله چهارم

ادامه روند پخت کلم پلو رو با گذاشتن درب تابه حاوی کلم ادامه بدید تا کلم آب بندازه و حجمش گرفته بشه. سپس سینه مرغ رو که کاملا پخته شده آبکش کنید و زمانی که خنک شد، اون رو ریش ریش کنید.


مرحله پنجم

پیاز رو به صورت نگینی ریز خورد کنید و به همراه یه مقدار روغن داخه تابه دیگه‌ای بریزید و تفت بدید و یه مقدار زردچوبه اضافه کنید و هم بزنید تا با پیاز یکدست بشه و زمانی که پیاز سبک شد، سینه مرغ ریش ریش شده رو اضافه کنید.


مرحله ششم

پخت کلم پلو رو با تفت دادن مرغ و پیاز ادامه بدید و در ادامه نمک، فلفل سیاه و دارچین روی مواد داخل تابه بریزید و به خوبی هم بزنید که با هم یکدست بشن که بریم سراغ ادامه روند پخت.


مرحله هفتم

در ادامه کلم تفت داده شده رو داخل تابه حاوی سینه مرغ بریزید و مواد رو با هم مخلوط کرده و ۱ الی ۲ قاشق رب رو یه گوشه از تابه اضافه کنید و هم بزنید تا خامی رب گرفته بشه و سپس با بقیه مواد مخلوط کنید.

نکته: فراموش نکنید که مرغ ریش ریش شده زود خشک میشه و با حرارت ملایم این کار رو انجام بدید.


مرحله هشتم

کلم و مرغ ریش ریش شده رو به خوبی تفت بدید و هر زمان که حس کردید آماده شده، حرارت زیر تابه رو خاموش کنید. برای درست کردن برنج، یه قابلمه مناسب روی حرارت متوسط بزارید و تا نیمه آب بریزید که به جوش بیاد.


مرحله نهم

برنج از قبل خیس خورده رو آبکش کنید و داخل قابلمه بریزید و یک قاشق نمک و روغن اضافه کرده و اجازه بدید تا حدود ۷ ال ۱۰ دقیقه بپزه و زمانی که داخل برنج سفت و بیرونش نرم شد، برنج رو آبکش کنید.

نکته: روی برنج آبکش شده آب ولرم بریزید تا دماش پایین بیاد و خمیر نشه.


مرحله دهم

برای دم کشیدن کلم پلو یه قابلمه مناسب و جادا روی حرارت ملایم بزارید و ۲ قاشق غذا خوری روغن کف قابلمه ریخته و اگه تمایل دارید میتونید برای ته دیگ، نان داخل قابلمه بزارید و ۲ کفگیر برنج روی نان بریزید.


مرحله یازدهم

ادامه روند پخت کلم پلو رو با اضافه کردن یه مقدار از مخلوط کلم و مرغ روی برنج ادامه داده و لایه لایه قابلمه رو با مواد پر کنید و لایه آخر رو برنج بریزید و سپس ۱ قاشق زعفران دم کرده روی برنج به صورت پخش شده بریزید.


مرحله دوازدهم

در صورتی که تمایل داشتید، کره رو به صورت قالبی نصف کرده و روی برنج قرار بدید و در آخر با دسته کفگیر وسط برنج حفره ایجاد کنید تا بخار آب راه خروج داشته باشه و درب قابلمه رو با دمی ببندید.


مرحله سیزهم

ابتدای کار حرارت رو حدود ۳ دقیقه بالا ببرید تا بخار آب در داخل قابلمه پخش بشه و در ادامه حرارت رو پایین بیارید و روی ملایم بزارید و اجازه بدید تا حدود ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت کلم پلو دم بکشه.


مرحله چهاردهم

کلم پلو خوشمزه و سنتی‌ای که پختید آماده شده و در ابتدا درب قابلمه رو باز بزارید تا حرارت اضافی خارج بشه و بعد با کفگیر برنج و مواد کلم و مرغ رو مخلوط کرده و داخل دیس بکشید ونوش جان کنید.


سخن آخر هم اینکه ما در این مقاله نحوه پخت کلم پلو به روش سنتی رو به شما آموزش دادیم که در اون کلم رو به صورت جداگانه سرخ کرده و با مرغ ریش ریش و از قبل پخته شده به همراه رب مخلوط کردیم و تفت دادیم و در آخر به همراه برنج داخل قابلمه ریخته و گذاشتیم که دم بکشه. کلم پلو یکی از غذاهای سنتی ایرانیه که مواد اولیه تشکیل دهنده‌اش کلم و برنج هست اما خوبیش اینه که شما میتونید با توجه به سلیقه خودتون این غذا رو با گوشت، مرغ، سویا یا به صورت ساده طبخ کرده و از خوردنش لذت ببرید.

آخرین بروز رسانی در: 5 فوریه 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه