آموزش درست کردن آش ورکواز نهاوند و بروجرد

طرز تهیه آش ورکواز

نحوه طرز پخت آش ورکواز محلی نهاوند و بروجرد

آش ورکواز از یه گیاه وحشی و خودرو که در فصل بهار رشد میکنه، پخته میشه. پختن این آش یه طعم محلی و به شدت مخصوص رو در کنار خواص مفید برای بدن به شما ارائه میده.

طرز تهیه ورکواز به شهر نهاوند برمیگرده و از زمان‌های قدیم پخت این آش در این مناطق کوهستانی رایج بوده و مردم در فصل بهار برای چیدن ورکواز به کوه‎ها، اطراف باغ‌ها و رودخانه‌ها رفته و این گیاه رو تهیه میکنن.

ورکواز از چند پیازچه کوچیک تشکیل شده و به صورت خانم مزه و بوی به شدت تندی داره و به همین دلیل این گیاه کوهستانی به همراه عدس، برنج و بلغور گندم پخته میشه که بوی تندی که داره گرفته بشه.

آش‌ محلی‌ای که از گیاه یک منطقه کوهستانی درست میشه یاد اور فرهنگ و سبک زندگی مردم اون منطقه و استفاده از مواد غذایی طبیعی برای درست کردن غذاهای سالم و پر انرژیه که به همین دلیل برای آشنا شدن و بهره بردن از خواص غذاهای محلی، ما برای شما طرز تهیه آش ورکواز خوشمزه و پرخاصیت رو آماده کردیم که امیدوارم خوشتون بیاد.

طرز تهیه آش ورکواز لعاب‌دار و خوشمزه

مواد لازم برای ۶ نفر
سبزی ورکواز۱ کیلو
اسفناج۲۵۰ گرم
عدس۱ پیمانه
بلغور گندم۱/۲ پیمانه
برنج۱/۵ پیمانه
نمکبه مقدار کافی
زردچوبهنصف قاشق چای خوری
فلفل سیاهنوک قاشق چای خوریَ

مراحل تهیه آش ورکواز محلی

۱- طرز تهیه آش ورکواز رو با خیساندن حبوبات شروع کنید و برنج، عدس و بلغور ذرت رو در کاسه‌های جداگانه بریزید و بزارید که با آب چند ساعت خیس بخوره.

۲- ورکواز رو برای پختن آش در ابتدا باید به خوبی بشویید و یه قابلمه مناسب رو روی حرارت متوسط گذاشته و سبزی ورکواز رو داخل قابلمه ریخته و بهش آب اضافه کنید که در حدود نیم ساعت بپزه.

۳- نحوه پختن آش ورکواز رو با شستن و خورد کردن اسفناج ادامه داده و به قابلمه حاوی ورکواز اضافه کنید که با هم دیگه به خوبی پخته و آماده بشن، اما مراقب باشید که سبزیجات نرم و له نشن.

۴- عدس رو آبکش کرده و در ابتدا اون رو داخل یه قابلمه حاوی آب بریزید که یه خورده نرم و پخته بشه. یادتون باشه که درب قابلمه رو نبندید و بعد از نرم شدن عدس، برنج و بلغور گندم رو بهش اضافه کنید.

۵- برای درست کردن آش ورکواز، سبزیجات پخته شده رو به قابلمه حاوی حبوبات اضافه کرده و به خوبی هم بزنید. ادامه کار رو با خورد کردن پیاز به صورت خلالی درشت ادامه بدید.

۶- پیاز خورد شده رو داخل یه تابه مناسب بریزید و روی حرارت ملایم بزارید. بعد از نرم و سبک شدن پیازها، فلفل سیاه و زردچوبه رو داخل تابه بریزید و به خوبی هم بزنید که پیاز داغ آماده بشه.

۷- پختن آش رو با اضافه کردن پیازداغ و ادویه به قابلمه حاوی حبوبات اضافه کرده و حالا به آش، نمک اضافه کنید و به خوبی هم بزنید و از آش برای خوش نمک بودن بچشید. اگه لازم داشت دوباره نمک بزنید.

۸- آش ورکواز پختن به این صورته که مدام آش رو باید هم بزنید که یه حالت حلیم مانند به دست بیاد، به طوری کش بیاد و غلظت زیادی داشته باشه و این کار فقط با هم زدن بی وقفه به دست میاد.

۹- آش که به غلظت مناسب رسید، بزارید که جا بیوفته. یادتون باشه هر جایی که فکر کردید آش نیاز به آب اضافی داره، فقط آب جوش به آش در حال پخت اضافه کرده و بزارید که با هم زدن به خوبی پخته و غلیظ بشه.

اینم از طرز تهیه آش ورکواز خوشمزه و مقوی.


فواید گیاه ورکواز

  • طبع گرم و خشک
  • دارای خاصیت دفع سنگ کلیه و مثانه
  • کاهش دردهای رماتیسم
  • برای از بین بردن بوی زهم گوشت

سخن آخر

درست کردن آش محلی در هر منطقه با همکاری مردان و زنان عملی میشه و بهترین بهانه برای دور همی‌ها و جمع شدن افراد در کنار همدیگه‌س. همونطور که در این مقاله مشاهده کردید، آش ورکواز تشکیل شده از یه گیاه خودرو و کوهستانیه که به همراه حبوبات و برنج و پیاز، پخته شده و به شکل حلیم کشدار و غلیظ آماده میشه. ممنون که ما رو همراهی میکنید.

آخرین بروز رسانی در: 10 سپتامبر 2022| نویسنده: پوریا زنگیشه