آموزش درست کردن خورشت خلال لذیذ و رستورانی برای 4 نفر

طرز تهیه خورش خلال کرمانشاهی

نحوه درست کردن خورشت خلال غلیظ و جا افتاده کرمانشاهی

خورش خلال یکی از غذاهای مجلسی و منحصر به فردیه که به خاطر داشتن طعم خاص و عطر بوی متفاوت به شدت طرفدار داره و معمولا برای مجالس مهم و مهمانی‌ها طبخ میشه.

طرز تهیه خورشت خلال فرقی با بقیه خورشت ها نداره، اما نیاز به دونستن یه سری نکات مهم از قبیل: اندازه قعطه‌های گوشت، میزان خلال و زرشک داره تا بتونید این خورشت رو با طعم اصیل و مخصوص طبخ کنید.

گوشت استفاده شده برای خورشت خلال باید به اندازه خیلی کوچیک خرد بشه و همین موضوع به خورشت یه لعاب خاص میده و به خاطر داشتن زرشک و خلال بادام و غلظت زیاد، در حدی خوشمزه‌اس که با روح و روانتون بازی می‌کنه.

اگه میخواید سفره مهمونی رو با درست کردن این غذاهای خوش رنگ و خوشمزه تزیین کنید، با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا شما رو با نحوه درست کردن خورشت خلال لعابدار و جا افتاده آشنا کنیم.

مواد لازم برای تهیه خورشت خلال کرمانشاهی

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت خورشتی۴۰۰ گرم
زرشک سیاه۱۰۰ گرم
خلال بادام درشت۲۰۰ گرم
لیمو عمانی۲ عدد
پیاز۲ عدد
رب گوجه۲ قاشق غذا خوری
زعفران دم کرده۲ قاشق غذا خوری
گلاب۲ قاشق غذا خوری
نمکبه میزان لازم
فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری
زردچوبهنصف قاشق چای خوری

طرز تهیه خورشت خلال غلیظ و خوشمزه


مرحله اول

طرز تهیه خورشت خلال مجلسی رو با شستن و خرد کردن گوشت شروع می‌کنیم. بهتره بدونید گوشت موجود در خورشت خلال باید به اندازه‌های کوچیک خرد بشه، به این صورت که بر روی تخته آشپزخانه گوشت رو به اندازه‌ یک بند انگشت خرد کنید.


مرحله دوم

در این مرحله پیاز‌ها رو پوست بگیرید و به اندازه نگینی ریز خرد کرده و کنار بزارید. به قابلمه مناسب برای پخت خورشت روی حرارت متوسط بزارید و بهش روغن اضافه کنید که داغ بشه و سپس پیاز رو داخل قابلمه بریزید.


مرحله سوم

ادامه روند آماده سازی مواد خورشت خلال رو با تفت دادن پیاز ادامه بدید تا سبک و شیشه‌ای بشه. یه مقدار زردچوبه اضافه کنید و سپس به خوبی مواد رو هم بزنید تا با هم یکدست بشن و بوی زردچوبه بلند بشه. حالال وقتشه که گوشت رو اضافه کنید.


مرحله چهارم

بعد از این که گوشت خورشتی رو داخل قابلمه ریختید، مواد رو به خوبی تفت بدید تا رنگ گوشت عوض بشه. یادتون باشه که گوشت رو زیاد سرخ نکنید، چون باعث میشه که در آخر بافتش سفت بشه و خوش خوراک نباشه.


مرحله پنجم

طرز پخت خورشت خلال به این صورته که باید مواد داخل قابلمه رو کنار بزنید و ۲ قاشق رب گوجه اضافه کنید. رب رو تفت بدید تا کاملا رنگش آزاد بشه و بوی خامی که داره گرفته بشه. در ادامه مواد رو با هم مخلوط کنید تا یکدست بشن.


مرحله ششم

برای پختن خورشت ۶ لیوان آب جوش داخل قابلمه بریزید و ابتدا حرارت رو بالا ببرید تا آب به جوش بیاد و سپس درب قابلمه رو ببندید و حرارت رو روی ملایم بزارید تا به مدت ۲ ساعت گوشت کاملا پخته و نرم بشه.


مرحله هفتم

لیمو عمانی‌ها رو با چنگال سوراخ کرده و داخل لیوان آب قرار بدید، تا تلخیشون کاملا گرفته بشه. خلال بادام رو هم بشویید و داخل یه کاسه بریزید و روش رو با آب پر کنید تا کاملا نرم و برای پختن آماده بشه.


مرحله هشتم

ادامه تهیه خورشت خلال رو با آبکش کردن خلا بادام ادامه داده و سپس زعفران دم کرده و رو روی خلال‌ها بریزید تا با هم یکدست و ترکیب بشن. حالا خورشت رو برسی کرده و گوشت رو تست کنید.


مرحله نهم

بعد از پخته شدن گوشت، بهتره که مخلوط خلال بادام و زعفران رو داخل قابلمه خورشت ریخته و با قاشق هم بزنید. در ادامه لیمو عمانی‌ها رو با گلاب، فلفل سیاه، زرشک و نمک به قابلمه اضافه کرده و اجازه بدید خورشت جا بیوفته و روغن بندازه.


مرحله دهم

بهترین موقع برای این که بدونید این خورشت آماده شده اینه که باید کاملا غلیظ و کم آب باشه. خورشت خلال نباید آبکی باشه، چون در این صورت از طعم اصیل و لعابدار بودنش فاصله میگیره.


مرحله یازدهم

خورشت خلال خوشمزه‌ای که پختید آماده شده و بهتره که از روی حرارت بردارید و سپس داخل ظرف مناسب بریزید و به همراه برنج نوش جان کنید.


نکات مهم برای تهیه خورشت خلال

  • برای خورشت خلال حتما از زرشک سیاه استفاده کنید.
  • استفاده زیاد از زرشک سیاه باعث میشه که رنگ خورشت از شفاف بودن بیرون بیاد و تیره بشه.
  • خلال بادام رو حتما توی زعفران یا گلاب بزارید خیس بخوره.
  • بهتره اجازه بدید تا آب اضافی خورشت کشیده بشه و غلیظ بشه.
  • میتونید از روغن حیوانی برای تهیه این خورشت استافده کنید تا طعمش بهتر بشه.

سخن آخر 

خورش خلال جزو دسته خورشت‌هایی محسوب میشه که باید طبق دستور پخت و بر اساس مقدار مشخص مواد اولیه برای درست کردنش اقدام کنید. یادتون باشه که این غذا خیلی راحت درست میشه و فقط به صبر و حوصله نیاز داره تا به خوبی جا بیوفته و روغن بندازه.

آخرین بروز رسانی در: 23 نوامبر 2022| نویسنده: پوریا زنگیشه