آموزش درست کردن خورشت قیمه با عطر بوی مخصوص برای 4 نفر

طرز تهیه خورش قیمه جا افتاده

نحوه درست کردن خورشت قیمه جا افتاده و مجلسی با طعم بی نظیر

خورشت قیمه به عنوان یه خورشت مشهور ایرانی جایگاه خیلی ویژه‌ای در بین مردم برای مراسمات داره و اگه توجه کنی قیمه خورشتیه که چه تو خونه باشی، یا مهمونی یا حتی رستوران، قیمه حضور خودش رو کاملا محکم نشون میده.

درست کردن خورست قیمه تو خونه نه تنها آشپز رو گشنه میکنه، بلکه با بوی مطبوع و مخصوص خودش، تا قبل از آماده شدن غذا، باعث میشه که همه گشنشون بشه و مزه این خورشت رو ذهنشون تصور کنن.

طرز تهیه خورشت قیمه خیلی راحته و نیاز به مهارت‌های خاص آشپزی نداره، و فقط کافیه طبق اصول و دستور پخت پیش برید تا این خورشت، کاملا جا افتاده، غلیظ و خیلی خوش طعم طبخ بشه.

برای درست کردن خورشت قیمه اصیل ایرانی دست به کار بشید و با تهیه مواد اولیه با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا نحوه درست کردن خورشت قیمه اصیل ایرانی رو به شما همراهان گرامی آموزش بدیم.

مواذ لازم تهیه خورشت قیمه مجلسی

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت خورشتی۳۰۰ گرم
لپه۱۰۰ گرم
سیب‌زمینی متوسط۲ عدد
پیاز متوسط۲ عدد
لیمو عمانی۲ عدد
رب گوجه۳ قاشق
زعفران دم کرده۱ الی ۲ قاشق غذا خوری
نمکبه اندازه دلخواه
فلفل سیاهنوک قاشق چای خوری
زردچوبهنصف قاشق چای خوری
چوب دارچینیک تکه
روغنبه مقدار لازم

طرز تهیه خورشت قیمه خوشمزه و حرفه ای


نکته: برای درست کردن خورشت قیمه لپه‌ها رو از شب قبل، یا در نهایت ۴ ساعت قبل از آشپزی بزارید خیس بخوره، و موقع آشپزی، با یه مقدار آب لپه‌ها رو بزارید بجوشه و کف روی آب رو بگیرید.

مرحله اول

نحوه درست کردن خورشت قیمه رو با شسن و خورد کردن پیازها به صورت نگینی شروع کنید. یه قابلمه مناسب روی حرارت ملایم بزارید، و یه مقدار روغن اضافه کنید و پس از داغ شدن، پیازهای خرد شده رو اضافه کنید و به خوبی تفت بدید تا پیاز سبک و شیشه‌ای بشه.


مرحله دوم

در ادامه زردچوبه رو به قابلمه اضافه کنید و به خوبی با پیاز مخلوط کنید تا رنگ باز کنه و سپس گوشت خورشت قیمه رو داخل قابلمه بریزید و به خوبی تفت بدید. بهتره که بزارید گوشت به خوبی تفت بخوره تا رنگش تغییر کنه و کاملا سرخ بشه. فلفل سیاه رو به مواد اضافه کنید و به خوبی هم بزنید.


مرحله سوم

نحوه پخت خورشت قیمه رو با اضافه کردن رب گوجه فرنگی ادامه بدید و سپس توی یه گوشه از قابلمه رب رو تفت بدید تا بوی خامی اون گرفته بشه و رنگ باز کنه و در ادامه با گوشت مخلوط کنید و به خوبی هم بزنید تا با هم یکدست بشن که دست آخر خورشت خوش رنگ بشه.


مرحله چهارم

حالا وقتشه که لپه‌ها رو به همراه چوب دارچین اضافه کنید و حدود ۳ الی ۴ ذقیقه مواد رو هم بزنید. تفت دادن لپه باعث میشه که موقه پخت وا نره و حالت له شده پیدا نکنه.

نکته: استفاده از چوب دارچین به این دلیله که پودر دارچین، رنگ غذا رو کدر و تیره میکنه.


مرحله پنجم

طبخ خورشت قیمه خوشمزه رو با اضافه کردن آب به مواد داخل قابلمه ادامه بدید و درب قابلمه رو ببندید و حدود ۲ ساعت اجازه بدید تا گوشت و لپه‎‌ی داخل قابلمه به خوبی پخته بشن. بعد از اضافه کردن آب ابتدا حرارت رو زیاد کنید تا آب به جوش بیاد، و سپس حرارت رو پایین بیارید تا روند پخت کاملا آروم طی بشه.

نکته: بهتره در این موقع لیمو عمانی‌ها رو سوراخ کنید و داخل لیوان آب بزارید تا تلخیشون گرفته بشه.


مرحله ششم

بعد از گذشت ۲ ساعت از پخت خورشت قیمه، درب قابلمه رو باز کرده و زعفران دم کرده و لیمو عمانی رو اضافه کنید و با قاشق یه مقدار هم بزنید. حالا برای جا افتادن خورشت قیمه و واسه این که آبکی و رقیق نباشه، حرارت رو کاملا پایین بیارید و اجازه بدید تا حدود ۳۰ دقیقه با درب باز، خورشت روند جا افتادن رو طی کنه و خوش رنگ بشه.


مرحله هفتم

در این مرحله که خورشت داره روند جا افتادن خودش رو طی میکنه، نمک اضافه کنید و از خورشت بچشید تا خوش نمک باشه. در صورتی که تمایل داشتید، ۵ دقیقه آخر به خورشت گلاب اضافه کنید و بزارید تا با مواد ترکیب بشه. حالا که خورشت قیمه رو نگاه کنید، می‌بینید که کاملا روغن انداخته و غلیظ شده. نوش جان.


سخن آخر

خورشت قیمه یکی از خوشمزه ترین غذاهای ایرانیه کمه کمتر کسی پیدا میشه که به این خورشت علاقه نداشته باشه، اما در صورتی که کاملا جا افتاده و غلیظ طبخ بشه. برای درست کردن خورشت قیمه با توجه به نکات بالا شما باید با صبر و حوصله این کار رو انجام بدید تا به نتیجه دلخواهتون برسید. امیدوارم که از دستور غذایی خوشتون اومده باشه.

آخرین بروز رسانی در: 22 نوامبر 2022| نویسنده: پوریا زنگیشه