نحوه پخت کیک بدون گلوتن

طرز تهیه کیک شکلاتی بدون گلوتن

کیک بدون گلوتن

کیک شکلاتی گیاهی با دستورالعملی خاص و موادی مرغوب یک دستورالعمل صد درصد گیاهی و بدون گلوتن است. این کیک با مواد تشکیل دهنده‌ای درست می‌شود که آن را بسیار نرم و لطیف می‌کند و فرو دادن هر لقمه از آن همانند فرو دادن یک لقمه از تمام خوبی‌هاست.

کیک شکلاتی گیاهی برای دوستان وگانی ست که علاقه‌ای به استفاده از فراورده‌های حیوانی ندارند و به محتویات چیزی که می‌خورند، فکر می‌کنند. شاید شما جزو این دسته از افراد باشید و دلتان نمی‌خواهد جزوی از چرخه استفاده نادرست از حیوانات باشید.

احتمال دارد این را ندانید اما اکثر افراد گیاهخوار با سبک زندگی حیوانات به صورت صنعتی بیشتر مشکل دارند تا خود استفاده از حیوانات، بخصوص این موضوع در غرب با آن شیوه ظالمانه‌ای که در نگهداری، حمل و نقل و ذبح حیوانات دارند، غم انگیزتر است. اما حتی اگر این چیزها برایتان مهم نباشد، شاید بخواهید یک بار هم که شده یک کیک کاملا گیاهی و خاص داشته باشید.

این کیک همچنین هدیه‌ای برای آنهاست که مشکلاتی در رابطه با گلوتن و همه مواد مربوط به آن دارند. آنهایی که مشکل حساسیت به گلوتن دارند، اغلب از داشتن انتخابهای کم برای جایگزینی به جای گندم اغلب ناراحت و سرخورده هستند.

شما می‌توانید حداقل ۲۵ نوع آرد بدون گلوتن را همینجا در مجله قرمز یاد بگیرید اما متاسفانه مشکل تعداد جایگزین‌ها نیست بلکه دسترسی به آنها و کم بودن سطح زیر کشت به آنهاست چون گندم یک غله استراتژیک است که در تمام دنیا به میزان فراوانی وجود دارد و سطح زیر کشت کمتری برای جایگزینهای آن وجود دارد.

شما بعضی از این آردهای بدون گلوتن را می‌توانید خودتان در خانه درست کنید مثل همین آرد بادام که از کمی برشته کردن تفاله بادام به جا مانده از شیر بادام درست می‌شود.

افزودن مقداری نشاسته سیب زمینی (نه آرد سیب زمینی) آن را پفتر و لطیفتر می‌کند چون قبلا هم در نان لقمه ای در پاسخ به کامنت یکی از دوستان گفته شده که نشاسته سیب زمینی باعث پف بیشتر نان می‌شود.

طرز تهیه کیک شکلاتی بدون گلوتن

این کیک شکلاتی کاملا گیاهی و بدون گلوتن حتی برای آنهایی که از لاکتوز فرار می‌کنند هم خوب است چون به جای آن ماده لبنی به دست آمده از گاو، از شیر گیاهی استفاده می‌کند که هضم راحت‌تری دارد. شیر نارگیل، شیر بادام، شیر بادام هندی یا شیر برنج همگی خوب هستند.

با اینکه در این دستورالعمل بیشتر تاکید بر شیر بادام شده است اما شخصا علاقه زیادی به طعم عالی شیر نارگیل دارم و آن را بیشتر توصیه می‌کنم. با وجود شیر نارگیل می‌توانید باز هم مقدار شکر موجود در دستور را کاهش دهید.

خب گفتم شکر بهتر است بدانید که اگر گیاهخوار باشید شاید بخواهید از جایگزین شکر استفاده کنید چون ظاهرا در برخی از کشورها و البته نه در کشور ما برای تصفیه شکر از پودر استخوان استفاده می‌شود خوشبختانه در این یک مورد می‌توانید جایگزین را حذف کرده و شکر معمولی را استفاده کنید.

شکر از این جهت حذف شده تا کیک سالمتری داشته باشیم. همچنین برای دستورالعملهای گیاهی و سالم معمولا از شیره افرا، شیره آگاوه و یا ذرت استفاده می‌شود. شربت ذرت از همه آنها ارزانتر است و می‌توانید آن را جایگزین کنید اما شربت آگاوه ماده سالمتری است.

شیره آگاوه و افرا در سایتهای اینترنتی موجود هستند اما با قیمتی گران که به یک بار امتحانش می‌ارزد. شکر نارگیل برای افزودن به بافت کیک و شربت افرا برای شیرینی است. شاید بتوان در مورد استویا هم کمی فکر کرد اما شکر خرما هم بهترین جایگزین برای ایجاد بافت در کیک است.

تخم مرغ را چه کنم؟

خب جایگزین کردن تخم مرغ همان جایی است که ما حرفهای بسیاری برای گفتن داریم. اگر مطلب جایگزین تخم مرغ را خوانده باشید می‌توانید با خیال راحت به یکی از آن گزینه‌های آورده شده در مطلب تکیه کنید. ما اینجا موز خالدار نرمول و مقداری هم سس سیب که همان سیب پخته است، جایگزین کردیم.

باور کنید این راحت‌ترین کار برای جایگزینی یک ماده است چون هر دو را می‌توانید در هر کجای دنیا که باشید، پیدا کنید.

طرز تهیه کیک شکلاتی بدون گلوتن

کیک شکلاتی بدون گلوتن

در اینجا یک کیک کاملا گیاهی بدون گلوتن، بدون روغن، بدون شکر تصفیه شده، بدون غله و ۱۰۰ درصد خوشمزه داریم که رویاهای ما برای یک کیک شکلاتی کاملا گیاهی و سالم را به حقیقت می‌پیوندد. یک کیک شکلاتی نرم و پفی، شکلاتی با شیرینی طبیعی و خوشمزه و آسان برای درست کردن که همه مواد در یک کاسه ریخته شده و حداقل کثیف ظرفها را به دنال خواهد داشت. همه چیز اینجاست در سطر زیرین!

مواد لازم

  • موز نرم خالدار: ۲/۳ پیمانه له شده (از ۲ عدد موز کوچک)
  • سیب پخته: ۱/۴ پیمانه
  • کره بادام: ۲ قاشق غذاخوری (یا کره بادام زمینی، کره بادام هندی، ارده یا کره تخم آفتابگردان)
  • اسانس وانیل: ۱ قاشق چایخوری
  • شیره افرا: ۳/۴ پیمانه یا شربت ذرت
  • شکر نارگیل: ۱/۲ پیمانه یا شکر خرما
  • بیکینگ پودر: ۱ و ۱/۲ قاشق چایخوری
  • جوش شیرین: ۱ و ۱/۲ قاشق چایخوری
  • نمک دریا: ۱/۲ قاشق چایخوری نمک (اختیاری)
  • شیر گیاهی: ۱ و ۱/۴ پیمانه (شیر بادام یا شیر برنج یا شیر نارگیل)
  • پودر کاکائو الک شده: ۱ پیمانه
  • نشاسته سیب زمینی: ۱ پیمانه
  • آرد بادام: ۲ و ۱/۲ پیمانه

طرز تهیه کیک شکلاتی بدون گلوتن

آموزش تصویری تهیه کیک بدون گلوتن

  1. فر را با حرارت ۳۵۰ درجه فارنهایت (۱۷۶ درجه سلسیوس) گرم کنید و دو قالب گرد ۲۰ سانتی یا یک قالب مستطیل ۲۲ در ۳۳ سانتی متری یا سه قالب گرد ۱۵ سانتی را با مقدار کمی روغن (آووکادو از همه بهتر است)، چرب کنید و کمی پودر کاکائو روی آن بپاشید ، تکان دهید تا مقدار اضافی آن آن خارج شود و بعد قالبها را کنار بگذارید.
  2. در یک کاسه مخلوط بزرگ، موز را له کرده سپس برای اطمینان از اندازه دقیق آن را با پیمانه، اندازه بگیرید. بعد سس سیب یا همان سیب پخته، وانیل و کره بادام را افزوده و بهم بزنید. بعد شیره افرا، شکر نارگیل (یا شکر خرما)، بیکینگ پودر، جوش شیرین و نمک را (اختیاری) اضافه کنید و هم بزنید تا ترکیب شوند.
    طرز تهیه کیک شکلاتی بدون گلوتن
  3. شیر گیاهی را هم اضافه کرده و با همزن سیمی بهم بزنید. سپس پودر کاکائوی الک شده را هم بیفزایید و با سایر مواد مخلوط کنید بعد نشاسته سیب زمینی را و با همزن مخلوط کنید.
  4. آرد بادام را کم کم به مواد داخل کاسه اضافه کنید تا حدی که غلظتی سس مانند داشته باشد. این خمیر نباید همانند بروانی غلیظ باشد و نباید هم آبکی باشد. اگر خیلی رقیق است، آرد بادام بیشتر اضافه کنید. اگر هم خیلی غلیظ است کمی شیر گیاهی داخل مواد بریزید. اینجا از ۲ و ۱/۲ پیمانه استفاده شده است. بسته به مواد تشکیل دهنده شما ممکن است کم یا زیاد باشد.
    طرز تهیه کیک شکلاتی بدون گلوتن
  5. این خمیر را بین قالبهای آماده شده به صورت مساوی تقسیم کنید و آنها را در وسط فر قرار داده به مدت ۲۸ تا ۳۸ دقیقه یا تا زمانی که خلال دندان فرو کرده در مرکز کیک تمیز بیرون بیاید، بپزید (یک مقدار خیلی کم رنگ قهوه‌ای روی خلال دندان مشکلی ندارد). لبه‌ها باید ظاهری خشک داشته باشند و کمی هم از لبه‌های جدا شده باشند. دقت کنید که کیک زیادی نپزد.
    طرز تهیه کیک شکلاتی بدون گلوتن
  6. قالبها را به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید خنک شوند. برای خارج کردن کیک از قالبها، یک چاقوی کره را دور تا دور قالب به آرامی تاب بدهید تا لبه‌های کیک را از قالب جدا کند. سپس کیکها را روی توری خنک کننده بگذارید و بعد از مدتی برگردانید تا دو سوی آن به خوبی خنک شده و کیک عرق نکند. قبل از ریختن خامه شکلاتی یا گاناش باید به طور کامل خنک شده باشد. ۱ ساعت زمان خوبی است البته می‌توانید با گذاشتن آنها در یخچال یا فریزر این زمان را به سرعت کوتاه کنید.
  7. در این لحظه شما می‌توانید از کیک شکلاتی گیاهی خود لذت ببرید. اما توصیه می‌کنیم حتما یک تزئین شکلاتی هم روی انجام دهید.طرز تهیه کیک شکلاتی بدون گلوتن
  8. بهتر است کیک ظرف ۲۴ تا ۳۶ پس از پخته شدن، سرو شود. بافت این کیک پس از این مدت رو به خشکی می‌رود. آن را در ظرفی دردار و در دمای اتاق به مدت ۲ تا ۳ روز نگهداری کنید یا در یخچال به مدت ۴ تا ۵ روز. می‌توان آن را به مدت یک ماه در فریزر هم نگهداری کرد.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: minimalistbaker

آخرین بروز رسانی در: 11 جولای 2022| نویسنده: هالث