آموزش درست کردن سس مایونز خانگی

طرز تهیه سس مایونز گیاهی

طرز تهیه سس مایونز گیاهی

سس مایونز گیاهی و سالم به چندین روش و با مواد تشکیل دهنده مختلفی درست می‌شود. هر کدام از آنها طعم و مزه خاص خود را دارند اما همگی عالی و خوشمزه هستند. شما با این دستورالعملهای متنوع می‌توانید سس دلخواه خود را درست کنید بدون آنکه از بابت سلامتی‌تان نگران باشید.

مایونز چیست و از کجا آمده است؟

مایونز یک سس غلیظ و لطیف است که معمولا در اغلب ساندویچ‌ها، همبرگرها، سالادهای مخلوط و روی غذاهای سرخ کردنی استفاده می‌شود. از مخلوط کردن سس مایونز با مواد دیگر سسهای دیگری مثل سس تارتار، رامولا، سالسا، سس هزار جزیره و فرانسوی درست می‌شود. مایونز مخلوطی از روغن، زرده تخم مرغ و یک ماده اسیدی مثل سرکه یا آبلیمو است.

برای طعم دادن به این نوع سس از افزودنیهای مختلفی استفاده می‌شود. مایونز در اصل یک ماده امولسیونی است که طی زمان مخلوط کردن مواد با هم به صورتی معلق هستند و مخلوط نمی‌شوند به همین دلیل پس از مدتی مواد از هم جدا شده و یا بعد از باز کردن شیشه ممکن است مواد مایع را روی بخش غلیظ آن ببینید.

رنگ مایونز از سفید تا زرد کمرنگ متنوع است بنابراین رنگ یک سس ملاک بر خوبی یا بدی آن نیست. بافت سسها هم متفاوت است بعضی آن را همانند یک کرم سبک و بعضی هم همانند یک ژله غلیظ درست می‌کند. جایگزین بدون تخم مرغ آن یا همان مایونز گیاهی برای کسانی است که بنا به دلایل پزشکی و یا رژیمی از خوردن تخم مرغ اجتناب می‌کنند.

در مورد تاریخچه مایونز اتفاق نظر وجود ندارد و بعضی آن را مشتق شده از سسهای دیگر در اسپانیا و فرانسه می‌دانند. اما یک داستان که بیشتر از سایرین روایت شده، می‌گوید در سال ۱۷۵۶، پس از اینکه نیروهای فرانسه تحت امر دوک دو ریشیلو، نبرد را تا گذرگاه ماهون در جزیره مدیترانه‌ای مینورکا در اسپانیای فعلی در نخستین نبرد جنگ هفت ساله اروپا کشاندند، این چاشنی بوجود آمد.

سرآشپز دوک نیاز به خامه داشت تا یک سس عالی درست کند بنابراین با ترکیب تخم مرغ و روغن آن را درست کرد که به افتخار محل تولد خود، ماهونز نام گرفت. البته در روایتی دیگر می‌گویند وی در اصل نسخه ماهونا سالسا را از ساکنان جزیره یاد گرفته بود.

چرا باید سس مایونز گیاهی درست کنیم؟

سس مایونز گیاهی

خب این موضوع دلایل متعددی دارد که بخش زیادی از آنها را شما می‌دانید و برخی را هم باید ما به شما بگوییم.

  • اطمینان از مواد با کیفیت: وقتی سس مایونز خانگی درست می‌کنیم، می‌دانیم که چه چیزی در آن می‌ریزیم و مواد ترکیب کننده آن دلخواه ما هستند و وقتی که یک سس گیاهی درست می‌کنیم دیگر خیالمان راحت‌تر است چون تخم مرغها گاهی کیفیت خوبی ندارند و بعضی از آنها سفت و برخی هم وا رفته و یا کهنه هستند و نتیجه کار خوب در نمی‌آید بنابراین یک جایگزین گیاهی کار بهتری انجام می‌دهد.
  • اجتناب از کلسترول بالا: تخم مرغها به دلیل کلسترول بالا متهم و مغضوب بسیاری هستند و در صورتی که بدانید در سس مایونز فقط از زرده استفاده می‌شود، جرم آنها بیشتر می‌شود. البته چیز دیگری که باید بدانید این است که در سسهای صنعتی ما نمی‌دانیم از چه روغنی استفاده می‌شود و وقتی دو ماده با کلسترول بالا در کنار هم قرار می‌گیرند، برچسب کلسترول بالا بیشتر روی آنها می‌نشیند.
  • پیشگیری از مسمومیت: بسیاری سس مایونز را در خانه درست می‌کنند. زرده تخم مرغ موجود در سس مایونز به صورت خام استفاده می‌شود و همانطور که می‌دانید مسمومیت با باکتری سالمونلا یکی از احتمالاتی ست که با خوردن تخم مرغ انتنظار می‌رود. با جایگزینی یک ماده گیاهی خیالتان از بابت مسمومیت راحت‌تر است.
  • یک جایگزین گیاهی خوشمزه: سس مایونز گیاهی بر خلاف نوع وجترین خود که فقط از سه ماده مشخص درست شده، دستورالعملهای متنوعی دارد، به نحوی که شما می‌توانید با استفاده از موادی متنوع، طعمهای گوناگون و غیر منتظره داشته باشید و این یکی از مزایای سس گیاهی است.
  • رژیمی بودن: در سس مایونز خانگی شما می‌توانید از روغنهای سالمی همچون آووکادو، روغن زیتون و روغن آفتابگردان واقعی استفاده کنید. روغن بادام زمینی هم طعم آجیلی به آن می‌دهد که البته من آن را امتحان نکرده‌ام.

حالا که از فواید سس مایونز گیاهی آگاه شدید، در زیر چند دستورالعمل و سپس ترفندهای لازم را به شما یاد می‌دهیم.


سس مایونز گیاهی با آکوافابا

سس مایونز گیاهی

این نوع سس گیاهی با ۶ ماده تشکیل دهنده و تنها در عرض ۵ دقیقه درست می‌شود. ماده اصلی آن آکوافابا است که قبلا هم به شما گفتیم که یک جایگزین عالی برای تخم مرغ به خصوص بخش سفیده آن است.

این ماده با هم خوردن حسابی پف کرده و غلیظ می‌شود و شما می‌توانید از آن برای انواع خوراکی‌ها و حتی شیرینی استفاده کنید. سایر مواد شامل سرکه سیب، ماده شیرین کننده، پودر خردل و نمک دریا برای طعم دهی است. از یک روغن بدون طعم و بو هم برای غلیظ کردن استفاده می‌شود.

مواد تشکیل دهنده سس مایونز گیاهی

  • آکوافابا: ¼ پیمانه
  • پودر خردل: ¼ قاشق چایخوری
  • نمک دریا: ¼ قاشق چایخوری
  • سرکه سیب: ۱ و ½ قاشق غذاخوری یا ۲ قاشق غذاخوری آبلیمو
  • شکر: ½ قاشق چایخوری (یا استویا)
  • روغن آفتابگردان: ¾ پیمانه

مراحل تهیه سس مایونز رژیمی

  1. آکوافابا را به همراه سس خردل داخل لیوان شیشه‌ای دهان گشاد یا شیشه مخصوص سس بریزید. نمک دریا، سرکه سیب و شکر را اضافه کنید. با گوشت کوب برقی و با سرعت بالا آن را مخلوط کنید تا نتیجه کار شما درست از آب دربیاید. در مورد دستورالعمل آکوافابا استفاده از گوشت کوب برقی و یا همزن نتیجه بهتری دارد. جزئیات را در پایین توضیح دادیم.
    سس مایونز گیاهی
  2. روغن را در پیمانه اندازه بگیرید. سپس در حالی که گوشت کوب برقی با بالاترین سرعت کار می‌کند، روغن را به آرامی طی یک دوره زمانی ۱ تا ۲ دقیقه‌ای داخل شیشه بریزید. طوری آن را انجام دهید که همزمان گوشتکوب برقی هم کار کند.
  3. گوشتکوب را به سمت بالا و پایین حرکت دهید تا مقداری هوا به سمت ته آن برود. اگر حس می‌کنید که خیلی رقیق است، روغن بیشتری اضافه کنید. افزودن روغن بیشتر آن را کرمی‌تر، غلیظتر کرده و بافت آن را متراکمتر می‌کند. احتمالا بیش از مقدار توصیه شده نیاز ندارید.
  4. آن را مزه کنید و در صورت نیاز شیرین کنده انتخابی خود را بیشتر اضافه کنید (به خاطر داشته باشید که شربت افرا غلظت آن را کمتر و در عین حال پفتر می‌کند). سرکه برای ترشی، نمک برای شوری یا پودر خردل برای طعم خردلی. از هر کدام کمی اضافه کنید.
  5. فورا آن را داخل یک ظرف دردار ریخته در یخچال به مدت ۴ ساعت قرار دهید تا سرد شود. در یخچال غلیظتر می‌شود. می‌توانید به مدت ۲ هفته آن را در یخچال نگه دارید. موقعی که روی آن کپک تشکیل شود متوجه می‌شوید که باید آن را دور بریزید. هرگز آن را در فریزر قرار ندهید.

نکات مهم تهیه سس مایونز رژیمی

  • استویا، شکر نیشکر و شربت برنج قهوه‌ای بهترین شیرین کننده‌ها هستند؛ زیرا مایونز را سنگین نمی‌کند. شربت افراد یک گزینه مناسب است اما مایونز را شلتر می‌کند.
  • روغن آفتابگردان بهترین گزینه است و عملکرد خوبی دارد و مایونز غلیظ خامه‌ای به شما می‌دهد. آووکادو هم خوب است ولی غلظت آن را کمتر می‌کند.

سس مایونز گیاهی با شیر سویا

سس مایونز گیاهی

این سس مایونز رژیمی و سالم تنها با ۴ ماده تشکیل دهنده و فقط ۲ زمان درست می‌شود. شیر سویا بهترین انتخاب برای درست کردن سس مایونز گیاهی است چون غلظتی مشابه شیر گاو دارد و در اسپانیا برای درست کردن سس مایونز از آن به جای تخم مرغ استفاده می‌شود.

در کل، شیر سویا همانند یک غلیظ کننده عمل می‌کند. شیر بادام نمی‌تواند همانند شیر سویا عمل کند. بنابراین آن را توصیه نمی‌کنیم. اگر قصد دارید فقط گاهی اوقات این سس را درست کنید از هر روغنی که دوست دارید استفاده کنید اما اگر می‌خواهید به دفعات زیاد آن را درست کنید، از یک روغن تصفیه نشده استفاده کنید چون روغن تصفیه شده برای سلامتی چندان خوب نیست.

مواد لازم

  • روغن: ۱ پیمانه (۲۵۰ میلی لیتر)، روغن آفتابگردان یا آووکادو
  • شیر سویا: ½ پیمانه شیرین نشده (۱۲۵ میلی لیتر)
  • سرکه سیب: ۲ قاشق چایخوری سرکه سیب
  • نمک: ½ قاشق چایخوری

طرز تهیه سس مایونز با شیر سویا

  1. توجه کنید که روغن هم دمای شیر باشد. شما می‌توانید روغن سرد و شیر سرد استفاده کنید اما اگر دمای شیر و روغن هم دمای محیط باشند، کار کردن با آنها ساده‌تر است.
  2. اگر از گوشتکوب برقی استفاده می‌کنید، همه مواد تشکیل دهنده را داخل یک ظرف مخلوط کن بریزید، گوشتکوب برقی را داخل آن بگذارید به صورتی که کاملا کف ظرف قرار گیرد و هم بزنید تا زمانی که مایونز غلیظ شود. وقتی اکثر مایونز گیاهی به حالت امولسیون درآمد، می‌توانید گوشتکوب را بالا و پایین ببرید تا همه روغنی که کف ظرف است با سایر مواد ترکیب شود.
  3. استفاده از گوشتکوب برقی بهترین روش است اما شما می‌توانید از پارچ مخلوط کن هم استفاده کنید و سس را خوب درست می‌کند اما باید وقت بیشتری بگذارید و شاید هم نتوانید به اندازه استفاده از گوشتکوب برقی موفق شوید.
  4. اگر از پارچ مخلوط کن استفاده می‌کنید، همه مواد را داخل مخلوط کن بریزید البته به جز روغن و به مدت ۵ ثانیه همه مواد را در پارچ مخلوط کنید. بعد در حین مخلوط کردن، در حالی که سرعت روی کم است، روغن را کم کم اضافه کنید تا زمانی که غلیظ شود سپس می‌توانید به تدریج سرعت را از کم به زیاد ببرید تا زمانی که خوب مخلوط شود.
    سس مایونز گیاهی
  5. سس را مزه کنید و در صورت نیاز به آن نمک اضافه کنید. اگر خیلی غلیظ است، شیر بیشتری اضافه کنید و اگر خیلی رقیق است، روغن را بیشتر کنید. آن را مخلوط کنید تا زمانی که مایونز به غلظت مناسب برسد.
  6. آن را فورا استفاده کنید یا چند ساعت داخل یخچال بگذارید تا سرد شود.

نکات مهم تهیه مایونز با شیر سویا

  • می‌توانید از هر نوع روغنی مثل روغن زیتون، آفتابگردان، کانولا، بادام زمینی، ذرت یا روغن گلرنگ استفاده کنید. بخاطر داشته باشید که روغن زیتون (بخصوص روغن زیتون فوق بکر) بوی تندی دارد. از روغن استفاده نکنید چون در یخچال می‌بندد و در فصول سرد حتی در دمای اتاق هم منجمد می‌شود.
  • شیر سویا بهترین انتخاب برای این دستورالعمل است. شیر بادام هم می‌توانید استفاده کنید اما چندان غلیظ نمی‌شود. شیر سویا همیشه خوب عمل می‌کند.
  • می‌توانید از هر نوع سرکه‌ای استفاده کنید بخصوص اگر طعم خنثی داشته باشد. سرکه بالزامیک، انتخاب خوبی نیست چون بوی بیشتری دارد.
  • اگر از گوشتکوب برقی استفاده کنید در عرض ۲ دقیقه درست می‌شود و این وسیله برای درست کردن سس مایونز بهتر است.
  • اگر سس غلیظ و امولسیون نمی‌شود، روغن بیشتری اضافه کنید تا زمانی که غلیظ شود. هم دما بودن شیر و روغن خیلی مهم است.
  • بخاطر داشته باشید که سس مایونز در یخچال غلیظ خواهد شد.
  • می‌توانید مواد بیشتری اضافه کنید مثل سیر (بخصوص سیر برشته که طعم خوبی ایجاد می‌کند)، خردل یا شربت ذرت. همچنین با سبزیهای معطر تازه یا خشک مثل شوید و جعفری خوشمزه خواهد شد.

طرز تهیه سس مایونز گیاهی با توفو

سس مایونز گیاهی

اغلب اوقات وقتی صحبت از گیاهخوار بودن می‌شود، اولین چیزی که برای جایگزینی گوشت به نظر می‌رسد، توفو است. توفو یا همان پنیر سویا یک ماده پر پروتئین و پرکاربرد است که در اغلب دستورهای گیاهی می‌توان از آن استفاده کرد.

توفوی ابریشمی یا لطیف نوع نرم پنیر سویا است که ظاهری شبیه به پنیرهای نرم صبحانه دارد. این نوع از سس مایونز گیاهی شاید متداول از دیگران باشد چون به دلیل وجود توفو، غلظت مناسبی دارد.

مواد لازم

  • توفو: ۲۰۰ گرم
  • روغن: ۱/۳ پیمانه (روغن زیتون بدون بو)
  • آب لیمو: ۱ قاشق غذاخوری
  • سرکه سیب: ۱ قاشق چایخوری
  • نمک: ½ قاشق چایخوری
  • خردل: ¼ قاشق چایخوری

طرز تهیه سس مایونز با توفو

  1. مخلوط کن کوچک مخصوص اسموتی: همه چیز را داخل یک پیمانه بریزید، تیغه ضربدری را قرار دهید و به مدت ۱ دقیقه همه چیز را مخلوط کنید. آن را مزه کنید. در صورت نیاز به طعم دهنده‌ها به اندازه نیاز اضافه کنید.
  2. گوشتکوب برقی: همه مواد را داخل ۲ پیمانه اندازه گیری یا لیوان بلند دهان گشاد یا شیشه دهان گشاد مخصوص مربا بریزید بطوری که بتوان براحتی گوشتکوب برقی را در آن فرو برد. به مدت ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه مواد را با استفاده از گوشتکوب، مخلوط کنید. آن را مزه کنید.
  3. مخلوط کن معمولی: برای استفاده از این دستگاه، اگر مواد لازم را دو برابر کنید، به نحو بهتری عمل می‌کند. مواد لازم را داخل مخلوط کن بریزید و تا زمانی که لطیف و خامه‌ای شود، به مخلوط کردن ادامه دهید. توقف کنید و در صورت نیاز مواد را از لبه به سمت پایین برانید. آن را مزه کنید.
  4. آن را در ظرفی دردار ریخته و به مدت ۱ هفته در یخچال نگه دارید.

نکات مهم تهیه مایونز با توفو

  • توفو: فقط از توفوی ابریشمی یا توفوی نرم استفاده می‌شود چون هر دوی آنها فوق العاده نرم و خامه‌ای هستند. توفو طعم خاصی ندارد، کم چرب است و حاوی پروتئین است. همچنین به خوبی با روغن مخلوط شده و از هم جدا نمی‌شود. بعد از درست کردن آماده استفاده است بدون اینکه نیازی به هم زدن اضافی باشد. به دنبال توفوی ارگانیک باشید.
  • روغن: بهتر است از روغن بدون طعمی همانند کانولای ارگانیک، روغن گلرنگ یا روغن زیتون فوق بکر استفاده کنید. این روزها روغن زیتون فوق بکر خیلی توصیه می‌شود که طعم و بوی بسیار قوی دارد اما وقتی نوع مرغوب را تهیه می‌کنید، از بوی آن لذت می‌برید. بنابراین موقع استفاده به این نکته توجه داشته باشید.
  • اسید: این بخش در واقع یک ماده نگهدارنده است. با افزودن سرکه و آب لیمو دوام سس را بالا می‌‌‌بریم. اینها معمولا اضافه می‌شوند تا مواد را تازه نگه دارند. اگر فقط یکی از آنها را استفاده کنید، طعم سس باز هم خوب خواهد بود. در این صورت مقدار آن را بیشتر کنید.
  • ادویه: برای افزودن طعم به سسس، کمی سس خردل، طعم خوبی ایجاد خواهد کرد. این سس خردلی حاوی کمی لیسیتین است که به غلیظ و یکدست شدن سس کمک بیشتری می‌کند. اگر خردل ندارید، می‌توانید پودر پیاز اضافه کنید.

طرز تهیه سس مایونز گیاهی با کاشو (بادام هندی)

سس مایونز گیاهی و رژیمی

این یکی یقینا گرانترین سس مایونز گیاهی است اما در عین حال خوشمزه‌ترین آن هم هست و مسلما هر چیز عالی تاوان خودش را دارد. این سس هم روش خودش را دارد که باید بادام هندی خیسانده شود، سپس استفاده شود. بادام هندی یا کاشو معمولا به صورت خام مصرف نمی‌شود چون خام آن لحاظ سلامتی مشکل دارد باید خیسانده شود. بادام بو داده حاوی طعم است و برای آن نیز با خیساندن هم طعم اضافی را از بین می‌برید و هم چنانکه در قسمت شیر بادام گفته شد، باعث دفع موادی نامناسب می‌شوید که موجب جذب نشدن مواد معدنی می‌شوند. این سس را می‌توانید با انواع ساندویچ مصرف کنید.

مواد لازم

  • بادام هندی خام: ۱ پیمانه
  • آب: ¼ پیمانه
  • آب لیمو تازه: ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک دریا: ¾ قاشق چایخوری
  • پیازچه خرد شده: ۱ قاشق غذخوری

طرز تهیه مایونز با بادام هندی

  1. بادام هندی را به همراه مقداری آب تصفیه شده داخل شیشه‌ای دهان گشاد ریخته و درب آن را بگذارید. بگذارید به مدت ۳ ساعت در جایی ثابت مانده و خیس بخورد. سپس آب آن را دور بریزید.
  2. در این دستورالعمل نیازمند یک مخلوط کن قوی هستید تا بتوانید مواد را به خوبی مخلوط کنید.
  3. بادام هندی خیس خورده، آب، آب لیمو و نمک دریا را داخل مخلوط کن پرقدرت بریزید. مواد را مخلوط کنید تا زمانی که غلیظ و خامه‌ای شود. ممکن است لازم باشد گاهی دستگاه را خاموش کنید، مواد را با چنگال بهم بزنید و به سمت پایین برانید و دوباره دستگاه را روشن کنید.
  4. این سس را به مدت ۲ هفته در یخچال نگه دارید. البته که قبل از ۲ هفته مصرف خواهد شد.

سس مایونز گیاهی با تخم آفتابگردان

طرز تهیه سس مایونز رژیمی

این یکی برای کسانی که علاقه مند به آجیل هستند خیلی خوب است. تخمه آفتابگردان یکی از آن آجیلهای خوشمزه و دوست داشتنی است که لطافت خوبی هم دارد. از این ماده می‌توان هم شیر آجیلی درست کرد و هم بخاطر بافت خوبی که به سس می‌دهد یک سس مایونز گیاهی درست کرد. این یک تجربه متفاوت با دیگر سسهاست که ارزش امتحان کردن دارد. من به شما قول میدهم اگر حتی گیاهخوار هم نباشید این سس را جایگزین سس مایونز معمولی خواهید کرد.

مواد لازم

  • تخم آفتابگردان: ½ پیمانه
  • آب: ½ پیمانه
  • شیره افرا: ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک: ۱ قاشق چایخوری
  • روغن آفتابگردان: ۱ پیمانه

طرز تهیه مایونز با تخم آفتابگردان

  1. همه مواد بجز روغن را داخل یک ظرف مخلوط کن با سرعت بالا بریزید.
  2. خوب مخلوط کن کنید تا یکدست شود.
  3. نصف روغن را یکباره اضافه کنید و پس از کمی نصف دیگر پیمانه را هم اضافه کنید. ترجیحا یک روغن بدون بو و مزه باشد.
  4. این مخلوط را می‌توان به مدت سه هفته در روغن نگه داشت.
  5. از روغن هسته انگور، آفتابگردان و آووکادو می‌توان در این دستورالعمل استفاده کرد.

سس مایونز گیاهی با لوبیا سفید

سس مایونز وگان

اغلب سس مایونزهای گیاهی با همان دو دستور اول درست می‌شوند یعنی با آکوافابا و شیر سویا. هر دوی این دستورالعملها نیاز به مقدار زیادی روغن دارند تا بتوان آنها را غلیظ و یکدست کرد. بنابراین برای کسانی که به دلایل رژیمی از روغن اجتناب می‌کنند، انتخاب کمی سخت‌تر است.

در اینجا ما یک دستورالعمل کم چرب و گیاهی برای شما داریم که همانند نمونه تافو و کاشو از روغن کمی استفاده می‌کند. همانطور که می‌دانید بعضی افراد به بادام هندی و برخی هم به سویا حساسیت دارند و این دستورالعمل فافد این دو ماده و در عین حال رژیمی است.

مواد لازم

  • لوبیا سفید خیسانده: ۱/۳ پیمانه
  • آب: ۱ و ¼ آب
  • پوست لیمو: بدست آمده از ¼ یک عدد لیموترش
  • آب لیمو: ۲ تا ۳ قاشق چایخوری
  • نمک دریا: ¼ قاشق چایخوری
  • روغن آفتابگردان: ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه سس مایونز گیاهی با لوبیا سفید

  1. لوبیا سفید را یک شب خیسانده و صبح آب آن را دور ریخته و به همراه ۱ و ¼ پیمانه آب تمیز داخل مخلوط کن بریزید و بگذارید خوب با هم مخلوط و یکدست شوند.
  2. مخلوط را از یک پارچه تنظیف یا الک ریز رد کنید.
  3. پارچه را خوب فشار دهید تا شیر لوبیا کامل از آن خارج شود.
  4. شیر لوبیا را به همراه پوست لیمو داخل قابلمه بریزید
  5. قابلمه را روی حرارت متوسط گرم کنید و در همین حال گاهی بهم بزنید.
  6. وقتی مخلوط شروع به غلیظ شدن کرد، مرتب بهم بزنید تا زمانی که به غلظت فرنی برسد.
  7. آن را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.
  8. پوست لیمو را برداشته و بگذارید این مخلوط سرد شود.
  9. وقتی که کاملا سرد شد، مخلوط بدست آمده، آب لیمو، نمک دریا و ۲ قاشق غذاخوری آب را داخل پارچ دهان گشاد بریزید.
  10. با استفاده از گوشتکوب برقی آن را بهم بزنید تا زمانی که مخلوط لطیف و خامه‌ای شود.
  11. روغن را اضافه کنید و دوباره مخلوط کنید تا زمانی که مخلوط همانند غلظت سس مایونز شود.
  12. آن را مزه کنید و در صورتی که دلتان می‌خواهد سس ترشتر باشد، مقداری آب لیمو اضافه کنید.
  13. اگر می‌خواهید سس مایونز رقیقتر باشد، ۱ قاشق غذاخوری آب اضافه کنید و دوباره تا غلظت دلخواه با گوشتکوب مخلوط کنید.
  14. مایونز را داخل شیشه بریزید و در یخچال به مدت ۲ هفته نگهداری کنید.

نکات مهم تهیه مایونز گیاهی با لوبیا سفید

  • لوبیای پخته یا کنسروی مناسب این دستورالعمل نیست. آب لوبیا باید از لوبیای خیس خورده گرفته شود. این آب پس از پخته شدن غلیظ می‌شود.
  • در این دستورالعمل ۲ قاشق غذاخوری روغن داده شده که شما می‌توانید ان را تنها به ۱ قاشق کاهش دهید. می‌توانید با ۱ قاشق غذاخوری آب شروع کنید. البته در این صورت نسبت به مدل روغنی، روانتر خواهد بود.
  • روغن آفتابگردان و مایع در اینجا از همه بهتر است. روغن زیتون خیلی خوب نیست چون پس از مدتی مزه تلخی به مایونز می‌دهد.
  • این مایونز را می‌توان تا ۲ هفته با خیال راحت در یخچال نگه داشت. با عوض شدن طعم و بوی آن می‌توانید متوجه خراب شدن سس شوید

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منابع

آخرین بروز رسانی در: 11 جولای 2022| نویسنده: هالث