سس مارینارا خانگی برای انواع پاستا و سایر غذاها؛ بدون گلوتن و وگان

طرز تهیه سس گوجه فرنگی ایتالیایی مارینارا

سس مارینارا خانگی

سس مارینارا یکی از سسهای معروف قرمز و گوجه‌ای است که بسیاری از اوقات جایگزین رب گوجه می‌شود. از این سس برای انواع غذاها به خصوص لازانیا و پاستا استفاده می‌شود. شما می‌توانید حتی برای دمپختک و یا خورشها نیز از این سس در عوض رب گوجه استفاده کنید.

رب گوجه موجود در بازار اغلب حاوی مقدار زیادی نشاسته و رنگ افزوده است اما شما در واقع با درست کردن این سس خیالتان راحت است و می‌دانید که چه چیزی در درون خودش دارد. ضمن اینکه به دلیل طعم فوق العاده بهتر از رب گوجه به غذاهای شما طعم می‌دهد.

این سس با گوجه‌های مرغوب و گیاهان معطر درست می‌شود. شما می‌توانید از گوجه کنسروی استفاده کنید اما من گوجه خانگی را ترجیح می‌دهم و به شیوه خودم آنها را قابل استفاده می‌کنم. به این صورت که دو خط عمود بر هم روی گوجه ایجاد کنید. آب را جوش آورید و گوجه‌ها را به مدت یک دقیقه در آب جوش قرار دهید، سپس آنها را مستقیما در آب یخ قرار دهید. پس از خنک شدن پوست آنها را به راحتی بکنید. به همین راحتی!

طرز تهیه سس گوجه فرنگی ایتالیایی مارینارا خانگی و خوشمزه

عطر و طعم سیر، ریحان تازه، پونه کوهی، فلفل قرمز خرد شده و نمک دریا همگی با هم سس مارینارا را معطر می‌کنند. شکر نارگیل یا شکر رژیمی که استفاده می‌کنید شاید به نظر شما نامناسب باشد اما گاهی اوقات گوجه فرنگی طعمی تلخ دارد و چون این مارینارا کاملا شور است، شیرینی آن را متعادل می‌کند و طعم سس را افزایش می‌دهد.

در نهایت می‌توانید مقداری مخمر غنی شده به آن اضافه کنید تا طعم ترش و شیرین برگرفته شده از آشپزی ژاپن را وارد آن کنید و از مزایای فواید تخمیری آن هم بهره بگیرید. البته همه چیز به شما بستگی دارد.

این سس مارینارا دلچسب، مغذی، سالم، همه کاره، آسان برای ساخت و خوش طعم است که می‌تواند جایگزین عالی برای رب گوجه صنعتی باشد.

از این سس می‌توانید برای غذاهایی مثل پاستا، لازانیا، دلمه، پیتزا، انواع خورش و غذاهای سنتی و غیره استفاده کنید. با افزودن کمی از آن به سس پستو طعمی معطر به آن می‌دهید.

طرز تهیه سس گوجه فرنگی ایتالیایی مارینارا خانگی و خوشمزه

سس گوجه فرنگی مارینارا خانگی

مواد لازم برای سس مارینارا

  • ۲ قاشق غذاخوری (۳۰ میلی لیتر) روغن زیتون (در صورتی که از روغن پرهیز می‌کنید آب را جایگزین کنید)
  • ۲ حبه سیر بزرگ (یا ۳ حبه سیر کوچک)، ریز شده (حدود ۲ قاشق یا ۱۲ گرم)
  • ۸۰۰ گرم گوجه کنسروی یا گوجه پوست کنده و له شده به شیوه ذکر شده
  • ۱ قاشق چایخوری پونه کوهی خشک شده یا تازه
  • ۱ قاشق غذاخوری (۱۲ گرم) شکر نارگیل (یا استویا یا شیره افرا برای مزه در صورت اجتناب از شکر)
  • ۳/۴ تا ۱ قاشق چایخوری نمک دریا
  • ۱/۴ قاشق چایخوری فلفل قرمز خرد شده (کم یا زیاد آن به دلخواه باعث تغییر طعم دلخواه شما می‌شود)
  • ۱/۲ پیمانه (۲۰ گرم) ریحان تازه درشت خرد شده، به علاوه مقداری برای سرو
  • ۱ تا ۳ قاشق غذاخوری مخمر غنی شده (۲ تا ۶ گرم): اختیاری
  • ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری (۴۵ تا ۶۰ گرم) رب گوجه (برای طعم بیشتر): اختیاری

طرز تهیه سس مارینارا خانگی

  1. یک قابلمه بزرگ را روی شعله متوسط به بالا گرم کنید. وقتی که داغ شد، روغن (یا آب) و سیر به آن اضافه کنید. حدود ۱ دقیقه کمی آن را تفت دهید، به دفعات بهم بزنید تا زمانی که کمی قهوه‌ای طلایی شود. سپس گوجه‌ها، پونه کوهی، شکر نارگیل یا شکر رژیمی، نمک و فلفل را اضافه کنید.
  2. آن را روی شعله متوسط به جوش برسانید. سپس حرارت را پایین بیاورید و به مدت ۳۰ دقیقه بدون گذاشتن در بگذارید بجوشد، به دفعات بهم بزنید. سپس ریحان را اضافه کنید و بهم بزنید. به مدت ۵ دقیقه دیگر بپزید.
  3. آن را بچشید و طعم آن را با افزودن نمک برای شوری، پونه کوهی یا ریحان برای طعم گیاهی معطر، فلفل خرد شده برای تندی یا شکر نارگیل برای شیرینی، به اندازه ای که دوست دارید تغییر دهید. در این موقع شما می‌توانید افزودن مخمر غنی شده یا رب گوجه را برای طعم و غنای بیشتر آن انتخاب کنید (یا می‌توانید هر دو یا هیچکدام را اضافه کنید، این بخش کاملا اختیاری است).
  4. اگر سس بیش از حد غلیظ باشد با کمی آب رقیق می شود. اگر چه من ترجیح می‌دهم خیلی غلیظ باشد. آن را با غذاهای ایتالیایی مثل لازانیا، پاستا یا پیتزا می‌توانید سرو کنید یا انواع میت بال گیاهی و سایر غذاهای سنتی. یا در عوض رب گوجه برای بسیاری از غذاهای دیگر.
  5. سس را پس از خنک شدن در یخچال نگهداری کنید. شما می‌توانید این سس را به مدت ۱ هفته در یخچال و ۱ماه در فریزر نگهداری کنید.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: minimalistbaker

آخرین بروز رسانی در: 12 آگوست 2022| نویسنده: هالث