روشهای کاهش قند خون بدون دارو و بررسی باورهای اشتباه بیماران دیابتی


کاهش قند خون و رساندن آن به سطح نرمال دغدغه اصلی بیماران دیابتی است چون میزان قند خون برای این افراد مساله‌ای اساسی است. قند خون بالا که به عنوان هیپر گلیسمی شناخته می‌شود به هنگامی بوجود می‌آید که قند خون شخص بالای ۱۸۰ میلی گرم بر دسی لیتر (mg/dl) باشد.

قند خون بالا موقعی رخ می‌دهد که قند نمی‌تواند به طور موثری از خون به داخل سلولها انتقال پیدا کند. وقتی این مورد بررسی نشود، می‌تواند منجر به دیابت شود.

یک تحقیق در سال ۲۰۱۲ گزارش کرد که ۱۲ تا ۱۴ درصد بزرگسالان آمریکا دیابت نوع ۲ دارند در حالی که ۳۷ تا ۳۸ درصد به عنوان پیش دیابتی رده بندی شدند. این بدان معناست که ۵۰% درصد مردم این کشور یا دیابت دارند یا در وضعیت پیش دیابتی هستند. این وضعیت در کشور ایران نیز به همین صورت است یعنی ۵۰ درصد مردم مبتلا به دیابت یا پیش دیابت هستند اما از این موضوع آگاه نیستند.


چرا کنترل قند خون مهم است

روشهای کاهش قند خون

نگه داشتن قند خون در سطح هدف به افراد دیابتی کمک می‌کند تا از مشکلات جدی ناشی از این بیماری پیشگیری کنند. قند خون بالا می‌تواند موجب اثرات بیماریزای بسیار شود که می توانند ناگهانی باشند همانند تجمع اسید در جریان خون یا به تدریج به مرور زمان بوجود آیند.

به مرور زمان نگه داشتن قند خون در سطوح ناسالم می‌تواند به عروق خونی بزرگ و کوچک اندامهای مختلف و سیستم بدن صدمه بزند که منجر به عواقب جدی زیر می‌شود:

  • اختلال دید و نابینایی
  • زخم پا، عفونت و قطع عضو
  • نارسایی کلیه و دیالیز
  • حمله قلبی و سکته
  • بیماری عروق محیطی که طی آن جریان خون به اندامها کاهش می‌یابد
  • آسیب به سیستم عصبی، منجر به درد و ضعف می‌شود

نگه داشتن سطح قند خون زیر ۱۰۰ میلی گرم بر دسی لیتر قبل از خوردن و زیر ۱۸۰ میلی گرم بر دسی لیتر پس از غذا خوردن در افراد دیابتی می‌تواند کاهش چشمگیری در خطر اثرات بد ناشی از این بیماری داشته باشد.

کاهش قند خون چگونه انجام می‌شود

ما در زیر ۱۳ روش برای کاهش قند خون بدون دارو برای بیماران دیابتی ارائه دادیم و در ادامه هم باورهای اشتباه این بیماران را مورد بررسی قرار دادیم.


کاهش قند خون با ورزش مرتب

تست سلولهای اپیتلیال

ورزش فواید بسیاری برای افراد مبتلا به دیابت دارد از جمله کاهش وزن و افزایش حساسیت انسولین. انسولین هورمونی ست که به تجزیه قند در بدن کمک می‌کند. افراد مبتلا به دیابت انسولین کافی در بدنشان ساخته نمی‌شود یا نسبت به انسولینی که بدن می‌سازد، مقاوم هستند. ورزش به کاهش قند خون در بدن بوسیله تحریک عضلات نسبت به استفاده از انرژی قند، کمک می‌کند. ورزش علاوه بر کاهش وزن به افزایش حساسیت به انسولین کمک می‌کند.

افزایش حساسیت به انسولین به معنای این است که سلولها بهتر قادر به استفاده از قند در دسترس در جریان خون هستند. اگر در کنترل قند خونتان مشکل دارید باید مرتبا آن را چک کنید. این به شما کمک می‌کند تا یاد بگیرید چگونه نسبت به فعالیتهای متفاوت واکنش نشان می‌دهید و سطح قند خون خیلی زیاد یا خیلی کم کم می‌شود. نمونه‌های خوب ورزش شامل لیفت وزنه، پیاده روی، دو، دوچرخه سواری، رقص، کوه نوردی، شنا و غیره است.


کنترل قند خون به صورت منظم

خواص بادام برای افراد دیابتی

قند خون بالا معمولا موجب هیچ علامتی نمی‌شود تا زمانی که بالای ۲۰۰ میلی گرم بر دسی لیتر برسد. به  این ترتیب برای فرد مبتلا به دیابت لازم است که قند خون خود را چندین بار در روز اندازه گیری کند. همچنین اندازه گیری و کنترل سطح قند خون می‌تواند به کنترل درست آنها کمک کند. انجام دادن این کار به این معناست که مطمئن می‌شوید که هرگز قند خون شما بالا نمی‌رود.

به عنوان مثال ثبت این موارد به شما کمک می‌کند تا مشخص کنید که آیا باید در غذا یا داروهای خود تغییراتی ایجاد کنید. همچنین کمک می‌کند تا بفهمید که بدن به چه غذاهایی واکنش نشان می‌دهد.

فرد مبتلا به دیابت می‌تواند از یک دستگاه کنترل قند خون خانگی برای تست قند خون استفاده کند. تعداد دفعات بررسی قند خون در طول روز از فردی به فرد دیگر متفاوت است. پزشکان می‌توانند بهترین توصیه‌ها را در رابطه با کنترل قند خون برای افراد مبتلا به دیابت بدهند. سعی کنید اعداد را مرتبا یادداشت کنید.


کنترل مصرف کربوهیدراتها

غذاهای کاهش دهنده متابولیسم

پژوهشگران تحقیقاتی انجام داد که نشان دهنده این است که خوردن یک رژیم کم کربوهیدرات و افزایش مصرف پروتئین باعث کاهش قند خون می‌شود. بدن کربوهیدراتها را تجزیه می‌کند تا از آن به عنوان انرژی استفاده کند.

بعضی از کربوهیدراتها در رژیم غذایی لازم هستند. البته بعضی از افراد مبتلا به دیابت که کربوهیدرات زیادی می‌خورند می‌توانند موجب افزایش یکباره قند خون شوند. کاهش مقدار کربوهیدراتهایی که فرد مصرف می‌کند مقدار افزایش یکباره قند خون را کاهش می‌دهد.


کربوهیدراتهای مناسب مصرف کنید

پاکسازی روده بزرگ

دو نوع کربوهیدرات وجود دارد، ساده و پیچیده که به طور متفاوتی بر قند خون اثر می‌گذارند. کربوهیدراتهای ساده عمدتا از یک نوع قند ساخته شده‌اند. آنها در غذاهایی همچون برنج سفید، پاستا و شیرینی موجود هستند. بدن این کربوهیدراتها را خیلی سریع تجزیه می‌کند که موجب می‌شود قند به سرعت بالا برود.

کربوهیدراتهای پیچیده از سه نوع قند یا بیشتر که بهم متصل هستند، ساخته شده‌اند. به دلیل اینکه آرایش شیمیایی آین نوع کربوهیدراتها پیچیده است، زمان بیشتری طول می‌کشد تا بوسیله بدن تجزیه شوند. در نتیجه قند به تدریج به درون بدن آزاد می‌شود به این معنا که قند خون بعد از خوردن آنها به سرعت بالا نمی‌رود. نمونه‌هایی از کربوهیدراتهای پیچیده شامل غلات کامل و سیب زمینی شیرین هستند. (با سبزیجات کم قند آشنا شوید).


غذاهای با شاخص گلیسمی پایین انتخاب کنید

رژیم غذایی قلیایی

شاخص گلیسمی ایجاد شده تا پاسخ قند خون بدن به غذاهای حاوی کربوهیدرات را ارزیابی کند. شاخص گلیسمی غذاهای مختلف را بر اساس اینکه چقدر موجب بالا رفتن سطح قند خون می‌شوند، اندازه گیری و رده بندی می‌کند. هم مقدار کربوهیدرات و هم نوع آن چگونگی اثر غذاها بر سطح قند خون را تعیین می‌کند. خوردن غذاهای با شاخص گلیسمی پایین میزان قند خون را در طولانی مدت در دیابت نوع ۱ و نوع ۲ کاهش می‌دهد.

اگر چه شاخص گلیسمی غذا مهم است اما مقدار کربوهیدرات مصرفی هم مهم است.

پژوهشها نشان می‌دهد که دنبال کردن یک رژیم با شاخص گلیسمی پایین قند خون سریع را کاهش می‌دهد. غذاهای با شاخص گلیسمی پایین آنهایی هستند که عدد شاخص گلیسمی آنها زیر ۵۵ است. نمونه‌هایی از غذاهای با شاخص گلیسمی پایین عبارتند از:

  • سیب زمینی شیرین
  • کینوا
  • لگومها
  • شیر کم چرب
  • سبزیجات پهن برگ
  • سبزیجات غیر نشاسته‌ای
  • مغزهای خوراکی و تخمه‌ها
  • گوشت
  • ماهی

افزایش مصرف فیبر

روشهای کاهش قند خون

فیبر با کند کردن سرعت تجزیه کربوهیدراتها و سرعت جذب آنها در بدن منجر به کاهش قند خون می‌شود. دو نوع فیبر وجود دارد؛ فیبر محلول و فیبر نامحلول. از این دو نوع فیبر محلول در کنترل قند خون مفیدتر است. فیبر محلول در این غذاها وجود دارد:

  • سبزیجات
  • بقولات
  • غلات کامل
  • میوه

رژیم غذایی پرفیبر می‌تواند به کنترل دیابت نوع ۱ بوسیله بهبود کنترل قند خون و کاهش پایین آمدنهای شدید قند خون، کمک کند. میزان فیبر توصیه شده برای زنان ۲۵ گرم و برای مردان ۳۸ گرم است. حدود ۱۴ گرم به ازای هر ۱۰۰ کالری.


کاهش قند خون با حفظ سلامت وزن

کاهش وزن بدون رژیم غذایی

کاهش وزن می‌تواند به کنترل میزان قند خون کمک کند. اضافه وزن داشتن با مشکلات مربوط به دیابت و بیشتر شدن مقاومت به انسولین مرتبط است. پژوهشها نشان می‌دهد که تنها ۷ درصد کاهش وزن می‌تواند شانس ابتلا به دیابت را تا ۵۸ درصد کاهش دهد و به نظر می‌رسد که حتی اثر آن از دارو هم بیشتر باشد.

لازم است توجه کنید که لازم نیست که حتما به وزن ایده آل برسید بلکه با از دست دادن ۵ تا ۱۰ کیلو و حفظ وزن می‌توانید از آن منتفع شوید. به جز این کاهش خطر تا چند سال حفظ می شود. شما باید در مورد دور کمر هم نگران باشید که یکی از مهمترین عوامل مربوط به بیماریهای دیابت است.

دور کمر ۳۵ اینچ (۸۸/۹ سانتی متر) برای  زنان و ۴۰ اینچ (۱۰۱/۶ سانتی متر) برای مردان با افزایش خطر مقاومت انسولینی، قند خون بالا و دیابت نوع ۲ مرتبط است. داشتن دور کمر مناسب حتی مهمتر از وزن کلی است.

داشتن وزن سالم همچنین کلسترول را بهبود داده، خطر بیماریها را کاهش می‌دهد و شخص احساس خوبی خواهد داشت. خوردن یک رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی و ورزش کافی به شخص کمک می‌کند تا وزنش را کاهش دهد یا آن را در وضعیتی سالم نگه دارد.


کنترل اندازه هر وعده غذایی

روشهای کاهش قند خون

در مورد اکثر وعده‌های غذایی، بیماران دستورالعملهای تعیین سهم غذاها را که بوسیله پزشک یا متخصص تغذیه مشخص شده، دنبال می‌کند. پرخوری در یک وعده می‌تواند موجب افزایش شدید در قند خون شود. اگر چه کربوهیدراتهای ساده معمولا با افزایش قند خون ارتباط دارد، یعنی همه غذاهایی که موجب می‌شود سطح قند خون بالا برود. مراقبت از کنترل سهم غذایی می‌تواند سطح قند خون را نگه داشته و بیشتر کنترل کند.

بعضی از ترفندهای مفید برای کنترل میزان غذا عبارتند از:

  • اندازه گیری و وزن کردن غذاها
  • استفاده از بشقاب کوچکتر
  • اجتناب از همه غذاهای رستوران یا سلف سرویس
  • خواندن برچسب غذاها و بررسی اندازه وعده‌ها
  • داشتن یک دفتر ثبت غذا
  • آهسته خوردن

کاهش قند خون با مصرف آب کافی

فواید نوشیدن آب

آبرسانی مناسب بدن امری مهم برای سبک زندگی سالم است. برای افرادی که نگران قند خون خود هستند، امری حیاتی است. نوشیدن آب کافی از کم آبی جلوگیری می‌کند و همچنین به کلیه‌ها کمک می‌کند قند اضافی را از طریق ادرار از بدن خارج کنند. یک تحقیق مشاهده‌ای نشان داد افرادی که آب بیشتری می‌نوشند خطر کمتر توسعه قند خون بالا را دارند.

نوشیدن آب، خون را مرتبا آبرسانی می‌کند که باعث کاهش قند خون و کاهش خطر دیابت می‌شود. بخاطر داشته باشید که آب جزو موادی با کالری صفر است بنابراین به منظور کاهش قند خون باید آب مصرف کنید و از همه نوشیدنیهای شیرین همانند آب میوه یا نوشیدنی گازدار که قند خون را بالا می‌برند، اجتناب کنید.


مصرف مکملهای مناسب

پاکسازی روده بزرگ

عصاره‌های گیاهی ممکن است اثری مثبت بر درمان و کنترل قند خون داشته باشند. اکثر افراد باید تلاش کنند تا مواد مغذی را از طریق غذاها دریافت کنند. البته، مکملها اغلب برای افرادی که مواد مغذی را از منابع طبیعی به میزان کافی دریافت نمی‌کنند، مفید است.

اکثر پزشکان مکلمها را به عنوان درمان در نظر نمی‌گیرند. هر فردی باید قبل از مصرف هر نوع مکملی با پزشک خود مشورت کند چون ممکن است با داروهای مصرفی تداخل داشته باشد. بعضی از مکملهایی که می‌توان استفاده کرد عبارتند از:

  • چای سبز
  • جنسینگ
  • خربزه تلخ
  • دارچین
  • آلوئه ورا
  • شنبلیله

خوردن غذاهای غنی از کروم و منیزیم

غذاهای حاوی منیزیم

قند خون بالا و دیابت نیز به کمبود ریز مغذیها مربوط هستند. مثل کمبود مواد معدنی کروم و منیزیم. این مواد به کنترل قند خون نیز کمک می‌کند و کمبود کروم ممکن است شما را مستعد عدم تحمل کربوهیدرات کند. البته فرایندهای پشت این ماجرا به طور کامل شناخته شده نیستند. تحقیقات نیز یافته‌های ترکیبی را گزارش می‌کند. دو تحقیق در مورد دیابت نشان داد که کروم برای کنترل طولانی مدت کروم مفید است. البته تحقیق دیگر هیچ مزیتی را نشان نداد.

غذاهای غنی از کروم شامل زرده تخم مرغ، غلات کامل، غلات با سبوس بالا، قهوه، مغزهای خوراکی، لوبیا سبز، بروکلی و گوشت است.

منیزیم نیز برای کنترل سطح قند خون مفید است و کمبود منیزیم با خطر بالای بروز دیابت ارتباط دارد. در یک تحقیق، افراد با بیشترین میزان مصرف منیزیم کاهش ۴۷ درصدی در خطر ابتلا به دیابت داشتند. البته اگر به میزان زیادی از غذاهای غنی از منیزیم بخورید احتمالا نیازی به مکملها نیست. غذاهای سرشار از منیزیم عبارتند از سبزیجات با برگ سبز تیره، غلات کامل، ماهی، شکلات تلخ، موز، آووکادو و و لوبیا.


مدیریت استرس

درمان خانگی کیست تخمدان

استرس تاثیر زیادی بر قند خون دارد. بدن به هنگامی که تحت تنش باشد هورمونهای استرس را ایجاد می‌کند و این هورمونها قند خون را بالا می‌برند. تحقیقات نشان می‌دهد که مدیریت استرس از طریق مدیتیشن و ورزش نیز می‌تواند به کاهش قند خون کمک کند.


خواب کافی

اختلال خواب

خواب به کاهش مقدار قند در خون کمک می‌‌کند. داشتن خواب کافی شبانه راهی عالی برای نگه داشتن قند خون در وضعیت نرمال است. سطح قند خون در ساعات ابتدایی صبح رو به افزایش است. در اکثر افراد، انسولین به بدن می‌گوید با قند اضافی چکار کند تا سطح قند خون را در وضعیتی نرمال نگه دارد.

عادات نادرست خوابیدن و کمبود استراحت نیز بر قند خون و حساسیت به انسولین اثر دارد. می‌تواند اشتها را افزایش داده و افزایش وزن را تقویت کند. محرومیت از خواب آزاد کردن هورمون رشد را کاهش داده و هورمون کورتیزول را افزایش می‌دهد. هر دوی اینها نقش مهمی در کنترل قند خون بازی می‌کنند. کمبود خواب اثری مشابه با مقاومت انسولینی دارد به این معنا که قند خون شخص می‌تواند به میزان چشمگیری به دلیل کمبود خواب بالا برود.  خواب خوب یعنی هم کیفیت و هم کمیت خواب درست باشد.


باورهای غلط بیماران دیابتی در مورد کاهش قند خون

حذف وعده غذایی

گرسنگی دائم

حذف وعده‌های غذایی به طور بالقوه قند خون را بالاتر می‌برد. وقتی به علت خواب یا دلایل دیگر غذا چند ساعت غذا نخورید، بدن شما خودش گلوکز آزاد شده از کبد را می‌سوزاند. برای بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، کبد به درستی متوجه نمی شود که خون گلوکز زیادی دارد به همین دلیل بیرون ریختن آن را ادامه می‌دهد. خوردن یک ماده غذایی با کمی کربوهیدرات به کبد پیامهایی می‌فرستد تا فرستادن قند را به جریان خون متوقف کند و می‌تواند تعداد بالا را کم کند.

حذف وعده غذایی همچنین می‌تواند منجر به پرخوری شود که موجب افزایش وزن می‌شود. و اگر داروهای خاص دیابت را مصرف می‌کنید که بدن خودش انسولین را تحریک کنند همانند سولفونیلوراز مصرف می‌کنید یا تزریق انسولین انجام می‌دهید، خطر داشتن سقوط گلوکز به میزان زیاد به هنگام حذف یا تاخیر در وعده‌های غذایی داشته باشید.

دکتر کنستانس براون ریگ متخصص تغذیه می‌گوید: رژیمهای کم کربوهیدرات متعادل نیستند و بدن نیازمند فیبر، ویتامینها و مواد معدنی هستند. دکتر براون ریگز یک نوع رژیم کم کربوهیدرات برای دیابت نوع ۲ را توصیه کرد که بسیار کم کربوهیدرات بود. نتیجه این بود: انرژی کم و سردردهای شدید. براون ریگز با ارائه پیشنهاد میوه‌ها، غلات و سایر مواد غذایی حاوی کربوهیدرات رژیم غذایی این فرد را متعادل کرد.

براون ریگز می‌گوید: سردرد وی فروکش کرد، سطح انرژی او دوباره بازسازی شد و خوشحال شد که می‌تواند منابع سالم کربوهیدرات را از طریق غذاهای سالم مصرف کند و سطح قند خون را با موفقیت مدیریت کند. کلید موفقیت مدیریت سهم بندی غذا، پخش وعده‌های غذایی در طول روز و همکاری با تیم مراقبت برای ایجاد یک برنامه غذایی، ورزش و برنامه ریزی دارو است.

افزودن شِیکها و بارهای دیابتی به وعده‌های غذایی

کاهش قند خون بدون دارو

شِیک یا بارها که مخصوص افراد دیابتی ساخته شده‌اند می‌توانند به هنگامی که در حال کار یا بیرون هستید کمک کنند قند خون را کنترل کنید.

دکتر براون ریگز می‌گوید: وقتی به عنوان یک جایگزین یا میان وعده استفاده شوند، کربوهیدرات آنها به حساب می‌آید. آنها را در کیف، کشو یا چمدان خود بگذارید بنابراین به هنگامی که در ترافیک هستید یا نمی‌توانید بخاطر ناهار بیرون بروید، آنها انتخاب خوبی هستند. اما اگر در دام خوردن آنها اضافه بر وعده‌های همیشگی یا میان وعده‌ها بیفتید، هم وزن شما را بالا می‌برند و هم می‌توانند قند خون را بالا ببرند.

شما باید آنها را با غذاهای دیگر جایگزین کنید در غیر اینصورت احتمالا مصرف کالری شما خیلی بالا خواهد رفت.

پاشیدن دارچین روی غذا

روشهای کاهش قند خون بدون دارو

یک تحقیق در مجله مراقبت دیابت در سال ۲۰۰۳ گزارش کرد که دارچین احتمالا باعث کاهش قند خون، تری گلیسرید و کلسترول برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ خواهد شد. تحقیقات دیگر این نتیجه مثبت را نداشتند. وقتی محققان نتایج ۵ تحقیق را با کل ۲۸۲ موضوع مربوط به دیابت نوع ۱ و نوع ۲، ترکیب کردند، دریافتند که دارچین هیچ تاثیری ندارد این نتایج در سال ۲۰۰۸ در همین مجله منتشر شد.

البته می‌توانید از این ادویه خوشبو و خوش طعم برای ایجاد طعمی مطبوع و شیرین به غذاها بدون افزودن هیچ گونه کالری یا سدیمی لذت ببرید. دارچین باعث شیرینی گوجه در سس و افزودن طعمی جالب به انواع غذاها و خورشها ست. آن را روی اوتمیل، ماست و میوه بپاشید تا طعم شیرینی را بدون افزودن شکر احساس کنید.

نوشیدن چای سبز


روشهای کاهش قند خون

جایگزینی نوشیدنیهای شیرین با چای سبز روش خوبی برای کاهش کالری، امتناع از کربوهیدرات و دادن مقدار خوبی پلی فنلهای مقابله کننده با بیماری به بدن است اما به عنوان یک نوشیدنی برای کاهش قند خون روی آنها حساب باز نکنید.

بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد که چای احتمالا به پیشگیری از دیابت نوع ۲ کمک می‌کند و حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهد اما روی آن به یک نوشیدنی برای کاهش قند خون حساب باز نکنید. بعضی از تحقیقات پیشنهاد می‌کنند که چای سبز ممکن است به پیشگیری از دیابت نوع ۲ کمک کند اما مدارک به اندازه کافی قوی نیستند که توصیه‌های موکدی بسازند.

به گفته لورا شین مک ورتر پزشک داروساز و استاد دانشگاه دانشکده داروسازی یوتا، عصاره چای سبز و نه نوشیدنی چای سبز، در دوزهای بالا با چندین مورد مسمومیت کبد مربوط بوده است. شین مک ورتر توصیه می‌کند که افراد مبتلا به دیابت با احتیاط از مکملها استفاده کنند.

دو برابر کردن داروهای دیابت

روشهای کاهش قند خون بدون دارو

آیا دو برابر کردن داروهای دیابت برای کاهش قند خون خوب است؟ این کار خطرناک است به دلیل اینکه خطر سقوط گلوکز خون در حد بحرانی به هنگام مصرف داروی کاهش دهنده قند خون زیاد است. اگر گلوکز خون شما مرتبا بالا می‌رود با مسئول درمانی خود در میان بگذارید تا داروهای شما را متناسب با نیازتان کند و یک برنامه غذایی منحصر به شما ارائه دهد. اگر به خاطر پرخوری قندتا بالاستَ، از اشتباهات‌تان درس بگیرید و به سمت درستی حرکت کنید. نباید بدون مشورت با پزشک یا مسئول درمانتان، داروها را تغییر دهید.

ورزش کردن به جای خوابیدن

علائم کمبود ویتامین D

خواب زیاد یا خواب کم هر دو می‌توانند هورمونهای شما را دچار اختلال کنند که منجر به افزایش اشتها، قند خون بالاتر و افزایش دور کمر خواهد شد. در حقیقت، پژوهشگرانی از هلند دریافتند که محرومیت از خواب شبانه می‌تواند حساسیت به انسولین را تا تقریبا ۲۵ درصد کاهش دهد.

 خوابیدن در عوض ورزش کردن

خوابی بهتر

اگر در حال برنامه ریزی ورزشی برای خوابی خوب هستید، جنیفر هیمن متخصص تغذیه و دیابت می‌گوید: احتمالا شما در طول روز به اندازه کافی فعال نیستید. این یک چرخه معیوب است به دلیل اینکه فعال نبودن می‌تواند کیفیت خواب را کاهش دهد و خواب ناچیز هم باعث می‌شود که برای ورزش خیلی سست و بی حال باشید.

هیمن می‌گوید حداقل چند دقیقه تمرین روزانه را در پیاده روی پس از ناهار خود بگنجانید و به جای آسانسور از پله‌ها استفاده کنید.

مصرف مکملها

ادرار کف آلود

نتایج تحقیقات در مورد چندین مکمل دیابتی مشهور با هم ترکیب شدند. ادعاهای فراوانی در مورد خربزه تلخ یا همان کدوی تلخ که به عنوان سبزی در هند و دیگر نقاط آسیا مصرف می‌شوند، قند خون را کاهش می‌دهند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که میوه، آب میوه یا عصاره آن تحمل به گلوکز را بهتر می‌کند. متاسفانه لورا شین مک ورتر می‌گوید: اکثر مطالعات انجام شده طراحی مطالعاتی خوبی نداشتند و نتایج متغیر است.

شین مک ورتر می‌گوید: کروم پیکولینت ممکن است به عنوان یک حساس کننده انسولین عمل کند و سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ یا نوع ۲ بهبود بخشد. باز هم مطالعات با هم ادغام شدند و برخی نشان دهنده فواید هستند و برخی نه.

با توجه به پایگاه داده جامع داروها، خوردن صمغ گوار با غذاها باعث کاهش قند خون پس از غذا می‌شود. میزان بالای فیبر ممکن است موجب ناراحتی معد شود. صمغ گوار جذب پنی سیلین و داروهای دیگر را کاهش می‌دهد.

شین مک ورتر می‌گوید: بزرگترین مجادله بر سر مکملها موضوع تولید کننده قابل اعتماد است و این که آیا محصول واقعا حاوی همان چیزی است که روی برچسب نوشته شده است. وی می‌گوید: پس چگونه می‌توان به آن پی برد؟ وی پیشنهاد می‌کند که بهتر است قبل از مصرف سایت Pharmacopoeia و ConsumerLab را چک کنید.

استفاده از سرکه سیب

باورهای غلط در مورد سرکه سیب

آیا یک قاشق سرکه می‌تواند به کاهش قند خون کمک کند؟ کارول جانستون متخصص تغذیه و مدیر برنامه تغذیه در دانشگاه ایالتی آریزونا می‌گوید: بله. مصرف ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری قبل از غذا ممکن است افزایش قند خون پس از غذا را تا حدود ۴۰ درصد کاهش دهد. اما هنوز مجوزی برای انجام این کار صادر نشده است.

سرکه ممکن است مانع از هضم نشاسته و نگه داشتن غذا در معده به مدت طولانیتری شود. با تاخیر در خالی کردن معده، سرکه می‌تواند بالا رفتن خون در واکنش به خوردن را کند نماید.مساله خود سرکه است. فقط قرار نیست قبل از غذا دو قاشق سرکه بنوشیم بلکه ریختن مقداری از آن روی سالاد و افزودن آن به سبزیجات پخته هم مفید است.

اگر انسولین شما با میزان کربوهیدراتی که مصرف می کنید سازگار است موقع استفاده احتیاط کنید. گزارشها نشان دهنده تعداد بالاتر دفعات هیپوگلیسمی (کاهش شدید قند خون) در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ موقع خوردن سرکه است.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منابع: healthline | medicalnewstoday | eatingwell