مصرف ویتامین و مکلمها که هم اکنون تبدیل به یک مد روز شده است، ممکن است وضعیت سلامتی شما را به نحو مطلوبی ببرد اما نحوه مصرف ویتامین و سایر مکملها هم به همان اندازه نوع آنها مهم است. شاید به نظر بیاید که مصرف آنها را هوشمندانه و با دانش کافی انجام می‌دهید اما ما در اینجا ۱۲ اشتباهی که اغلب افراد در مورد مصرف ویتامین انجام می‌دهند لیست کرده‌ایم با هم آنها را بررسی می‌کنیم.

بی محابا مولتی ویتامین مصرف می‌کنیدنحوه مصرف ویتامین و مکمل

بجز مواردی که پزشک شما به دلیل خاصی مولتی ویتامین را توصیه کند، این عادت روزانه ممکن است در حال هدر دادن پول شما باشد. دکتر لس امهوف پزشک عمومی در فلوریدا گفت: آنها فقط یک ادرار گران را به شما تحویل می‌دهند. در یک مقاله منتشر شده در سال ۲۰۱۳ در مجله پزشکی داخلی، محققان دانشگاه جان هاپکینز نتیجه گرفتند که مصرف زیاد مولتی ویتامین کاهش دهنده بیماری یا خطر مرگ نیست. کارشناسان موافقند که بهترین راه برای مصرف ویتامین و مواد معدنی، جذب آنها از طریق غذا است.

بدون دلیل آنها را مصرف می‌کنیدنحوه مصرف ویتامین و مکمل

بدن هر کس با دیگری متفاوت است بنابراین انتخاب ویتامینها و مکملها دلبخواهی نیست یا اینکه امتحان کردن برندهایی که دوستان شما توصیه می‌کنند، لزوما بهترین چیز برای نیازهای شما نیست. دکتر امهوف برای بیمارانش یک آزمایش خون را می‌نویسد تا کمبود ویتامینهایی همچون ویتامین D و ویتامین B12 را مشخص کند سپس بر اساس نتایج به دست آمده به آنها توصیه‌هایی می‌کند. برای این مشکلات، پزشکتان ممکن است بر اساس شرح حالتان مکملهایی را پیشنهاد کند. به عنوان مثال اگر دچار گرفتگی ساق پا به هنگام شب هستید، ممکن است دچار کمبود منیزیم باشید نه کمبود پتاسیم.

در منطقه آفتابی زندگی ‌می‌کنید بنابراین مصرف ویتامین D را متوقف کنید12 اشتباه درنحوه مصرف ویتامین و مکمل که متوجه انجام آنها نیستید

اگر شما در مناطق سردسیر کشور زندگی می‌کنید احتمالا کمبود ویتامین D خواهید داشت اما این موضوع احتمالا برای کسانی که در مناطق جنوب زندگی می‌کنند درست نخواهد بود. در حالی که موسسات سلامت توصیه می‌کنند که بزرگسالان ۷۰ سال و بالاتر به ۶۰۰ واحد بین المللی (IU) از ویتامین D در هر روز نیاز دارند، دکتر امهوف گفت بعضی از افراد ممکن است نیاز به ۵۰۰۰ واحد بین الملل داشته باشند. وی توصیه می‌کند، باید یک آزمایش خون انجام دهید تا مقدار دقیق مصرف ویتامین D برای شما مشخص شود. (در مورد فواید ویتامین D برای سلامتی کل بدن و حتی عمر طولانی چه می‌دانید؟).

فکر می‌کنید که به مصرف مکمل کلسیم نیاز داریدنحوه مصرف ویتامین و مکمل

این ماده معدنی همراه همراه با ویتامین D، برای تقویت استخوانها ضروری هستند اما مقدار زیاد کلسیم چیز خوشایندی نیست. تحقیقات در مجله موسسه قلب آمریکا به تازگی نشان می‌دهد که مصرف مکمل کلسیم با ۲۲% افزایش ابتلا به تصلب شرائین یا انسداد عروق مربوط است. از سوی دیگر خوردن غذاهای غنی از کلسیم برای  محافظت از صدای تق تق استخوانهاست بنابراین به خوردن ماست، پنیر و سبزیجات سبز برگ ادامه دهید.

مکمل پروبیوتیک ضعیف استنحوه مصرف ویتامین و مکمل

همه ما این روزها به دنبال تقویت سلامت روده با مصرف ویتامین و مکملهای مناسب هستیم بنابراین اگر در حال مصرف پروبیوتیک هستید، مطمئن شوید که به حد کافی برای شما موثر هستند. دکتر امهوف گفت: پس بسیاری از مکملها گونه‌های مختلف باکتری را ندارند و برای شما هیچ کاری نمی‌کنند. وی به بیمارانش می‌گوید که به دنبال نمونه‌هایی با ۱۰ سویه باکتری باشید. به دنبال پروبیوتیکی باشید که ۱۰۰ درصد باکتریهایی که از مسیر معده به روده باریک حرکت می کنند توسط اسید معده از بین نمی‌روند در حالی که بسیاری از پروبیوتیکهای دیگر کشته می‌شوند.

در مصرف ویتامین زیاده روی می‌کنیدنحوه مصرف ویتامین و مکمل

اگر مصرف چیزی خوب است دلیل نمی‌شود که مصرف زیاد آن بهتر باشد، درسته؟ نه خیلی زیاد. مصرف ویتامین  با دوز بالا بخصوص ویتامین E و ویتامین A در برابر بیماری قلبی خوب نیستند و ممکن است حتی خطر مرگ را بالا ببرند. به علاوه این مکملها ممکن است خطر سرطان را بالا ببرند.

موقع مصرف ویتامین و مکمل، داروها را فراموش می‌کنید12 اشتباه درنحوه مصرف ویتامین و مکمل که متوجه انجام آنها نیستید

به انواع مکملهایی که در طول روز مصرف می‌کنید توجه کنید، آیا آنها با داروهایتان سازگار هستند؟ اگر چه خیلی راحت که فرض کنید مکملهای طبیعی و گیاهی بی ضرر هستند اما آنها ممکن است با داروهای تجویزی خاصی تداخل داشته باشند و عواقب خطرناکی برای شما داشته باشند. در حقیقت، یکی از هر شش نفر بزرگسال در حال مصرف ترکیبی مضر از دارو و مکمل است (مصرف همزمان داروها و مکملها را در این ۱۳ مورد انجام ندهید). این درس را بخاطر داشته باشید: با پزشکتان در مورد هر چیزی که مصرف کنید راحت صحبت کنید حتی اگر به نظر می‌آید مشکلی ندارند. و آگاه باشید که هم جنبه‌های منفی بالقوه برای داروهای خاصی و ترکیبات غذایی وجود دارد.

در مصرف آهن زیاده روی می‌کنیدنحوه مصرف ویتامین و مکمل

مکملهای آهن هم برای درمان علائم کم خونی مهم هستند اما مصرف دوز دقیق آنها هم می‌تواند مهم باشد. (علاوه بر عوارض ذکر شده، عوارض جانبی مانند حالت تهوع اغلب همراه با آنهاست و مواد معدنی را به سختی به هم می‌چسباند). مطالعه جدیدی در مجله Blood نشان می‌دهد که فاصله انداختن بین مصرف هر دوز ممکن است به بهبود جذب کمک کند. تحقیق هنوز در مرحله مقدماتی است اما اگر بعد از بالا انداختن قرصهای آهن با اختلالات گوارشی دست و پنجه نرم می‌کنید، این کار ممکن است راهبرد خوبی باشد و درباره آن از پزشکتان سوال کنید. شما همچنین می‌توانید این ۱۳ غذای پر آهن را هم امتحان کنید.

آهن را به شیوه درست مصرف نمی‌کنیدنحوه مصرف ویتامین و مکمل

صحبت در مورد آهن شد، اگر اهل اهدای خون هستید، یک پژوهش پیشنهاد می‌کند بهتر است بعد از اهدای خون یک مکمل آهن بالا بیندازید. انجام دادن این کار باعث کاهش زمان مصرف خون شما می‌شود تا بیش از نیمی از آهن و هموگلوبین را بازیابی کنید و به درمان کم خونی که یکی از عوارض شایع اهدای خون منظم است، کمک می‌کند.

مکمل زردچوبه مصرف می‌کنیدنحوه مصرف ویتامین و مکمل

آیا در مورد قدرت ضد التهاب و از بین برنده بیماری زردچوبه شنیده‌اید؟ این مکمل امروزه یکی از پرطرفدارترین مواد تشکیل دهنده است بخاطر اینکه با وجود رنگدانه آنتی اکسیدانی قوی کورکومین ممکن است در برابر بیماری زوال عقل و پیشگیری از آلزایمر به شما کمک کند. البته مکمل کورکومین برای جذب مناسب، بهتر است همراه با غذا مصرف شود. اگر چه هیچ مشکلی با این مکمل وجود ندارد اما شما معمولا در غذاهایتان زردچوبه می‌ریزید. شما می‌توانید این ادویه زرد رنگ را به غذاهای بیشتری هم اضافه کنید از جمله انواع سوپها، خورشها و حتی کلوچه‌ها.

موقع مصرف ویتامین و مکمل به لیست مواد تشکیل دهنده نگاه نمی‌کنیدنحوه مصرف ویتامین و مکمل

فکر نکنید که هر چیزی روی برچسب زده در واقع همان چیزی است که در بطری است. حداقل نتایج آزمایشات برندهای مختلف نشان می‌دهد که ۸۰ درصد برچسبهای مکملهای گیاهی گمراه کننده هستند. یک جای خوب برای کیفیت مکملها وب سایت آزمایشگاه مصرف کننده است.

فکر می‌کنید که پزشکتان همه چیز را در مورد مکملها می‌داندنحوه مصرف ویتامین و مکمل

ویتامینها و مکملها از لحاظ تجاری ارزش بالایی دارند اما این به آن معنی نیست که پزشکان همراه با آنها پیش می‌روند. دکتر امهوف گفت: متاسفانه دانشگاه‌های علوم پزشکی به طور سنتی در مورد تغذیه تدریس نمی‌کنند. بنابراین شاید دلتان بخواهد از پزشک خود سوالاتی در مورد مصرف ویتامین و مکملها بپرسید اما باید بدانید که او جواب  همه سوالات شما را نمی‌داند. پزشک شما می‌تواند آزمایش خون بنویسد که البته هر کمبودی را در رژیم غذایی شما نشان می‌دهد و مشخص می‌کند که آیا به مکمل نیاز دارید یا نه.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز 

منبع: ریدرز دایجست