انسداد عروق یکی از زمینه‌های اصلی بیماریهای قلبی و سکته قلبی است. ما در اینجا ۷ تا از علائم انسداد عروق خاموش را برای شما شرح داده‌ایم که با توجه به آنها می‌توانید به این عارضه سلامتی پی ببرید.

انسداد عروق چقدر شایع است؟علائم انسداد عروق

هر ساله در ایالات متحده بیش از ۷۰۰ هزار نفر دچار حمله قلبی می‌شوند و تقریبا ۴۰۰ هزار نفر دچار مرگ ناشی از بیماری قلبی کرونری (CHD) می‌شوند. پیشگیری از بیماری قلبی در بیماران هدف اصلی من است اما تشخیص اولیه آن بهترین چیز است. این می‌تواند منجر به تغییراتی در سبک زندگی و درمانهای طبی باشد که می‌توانند رخ دادن یک حمله قلبی را به تعویق بیندازند یا از آن جلوگیری کنند بطوری که ۸۰ درصد بیماریهای قلبی با تغییراتی در سبک زندگی قابل پیشگیری است. بسیاری از بیماران با دانستن سرنخهای زیر برای بیماری قلبی زمینه‌ای دچار شوک می‌شوند.

اختلال نعوظ می‌تواند یکی از علائم انسداد عروق باشدعلائم انسداد عروق

مردان دارای یک سیستم هشدار دهنده داخلی برای علائم انسداد عروق هستند. هنگامی که دستیابی به نعوظ دشوار یا غیر ممکن است این می‌تواند یکی از علائم انسداد عروق در لگن باشد که قبل از ایجاد حمله قلبی ظاهر می‌شود. به طور متوسط سه تا ۵ سال بین شروع اختلال نعوظ و یافتن انسداد عروق زمان وجود دارد که زمان خوبی برای شناسایی و کار کردن روی پیشگیری از مشکلات قلبی در آینده است. اگر شما و همسرتان در مورد رابطه جنسی نگران هستید بهتر است به دنبال علتهای ریشه‌ای بیماریهای عروق باشید به جای اینکه تنها یک قرص بالا بیندازید.

طاسی ممکن است نشانه گرفتگی عروق خونی باشدعلائم انسداد عروق

در یک تحقیق جامع جدید تقریبا در ۳۷۰۰۰ مرد با طاسی شدید در قسمت بالای سر (تاج سر) به میزان زیادی وجود انسداد عروق خاموش را در هر سنی که بودند، پیش بینی شد. در یک تحقیق جداگانه بیش از ۷۰۰۰ نفر (از جمله ۴۰۰۰ زن) با طاسی متوسط تا شدید خطر مردن ناشی از بیماری قلبی در هر دو جنس، دو برابر بود.

قسمت فرو رفته گوش ممکن است نشان دهنده انسداد عروق باشدعلائم انسداد عروق

یکی از شاخصهای عجیب یک فرو رفتگی درلاله گوش است (یک فرو رفتگی بصورت خاصی زاویه دار در گوش که به صورت مورب از کانال تا لبه پایین لاله گوش امتداد دارد) در گزارشات تحقیقات پزشکی به عنوان یکی از علائم انسداد عروق خاموش برای دهه‌ها مورد توجه قرار گرفته است. این فرو رفتگی گوش ممکن است ناشی از گردش خون ضعیف از جمله در سرخرگهای قلب باشد. اگر چه بعضی از متخصصان پزشکی معتقدند که این فرو رفتگی تنها یکی از علائم معمول پیری است اما محققان سال گذشته از پیچیده‌ترین روشهای سی تی اسکن برای اندازه گیری انسداد عروق خاموش استفاده کردند و دریافتند که فرو رفتگی گوش می‌تواند بیماری قلبی را پیش بینی کند حتی بعد از  اینکه نویسندگان تحقیق عوامل خطر دیگر همچون سن و سیگار کشیدن را هم در نظر گرفتند.

درد عضله پشت پا هنگام پیاده روی یکی از علائم انسداد عروقعلائم انسداد عروق

این حالت به لنگیدن به داخل هم شناخته می‌شود. تصلب شرائین می‌تواند سرخرگهای پا را قبل از تشخیص انسداد عروق مسدود کند بخصوص در افراد سیگاری. این علامت نیازمند یک بررسی بدون تاخیر است. پزشک شما نبض در پاها را بررسی می‌کند و اندازه گیریهای ساده فشار خون و جریان خون را برای تایید تشخیص گردش خون ضعیف انجام می‌دهد. لازم است که بیماری قلبی تا حد امکان زود تشخیص داده شود زیرا بسیاری از درمانهای رژیم غذایی و پزشکی وجود دارد که می‌تواند مشکل را رفع کند. بعضی از بیماران این سرنخهای اولیه را برای بیماری قلبی دریافتند. من به آنها توصیه کردم غذاهای گیاهی بیشتر بخورند و فراورده‌های حیوانی را کمتر مصرف کنند و یک برنامه پیاده روی را شروع کنند. درد عضله ساق پای آنها به طور کامل در عرض چند هفته بر طرف شد و تا چند سال برگشت نداشت. هر کسی با هر یک از علائم انسداد عروق خاموش که در بالا گفته شد باید نمره فشار خون، کلسترول و قند خون ناشتای خود را بداند. از پزشکتان بخواهید تا بیماری قلبی شما را با استفاده از یک نوار قلب، سی تی اسکن کلسیم کرونری یا یک تست ورزش، بررسی کند (سایر آزمایشهای تشخیص بیماری قلبی را بشناسید). با توجه به مثل بنیامین فرانکلین، ۱ تومان پیشگیری ارزش هزار تومان درمان را دارد.

گرفتگی و بسته شدن فک ممکن است ناشی از انسداد عروق باشدعلائم انسداد عروق

این علامت انسداد عروق بیشتر در زنان بروز می‌کند اما مردان هم باید از آن آگاه باشند. با توجه به نظر دانشگاه علوم پزشکی هاروارد، درد در فک و گردن علائم شایع آنژین هستند که این ناخوشی در نتیجه جریان خون ضعیف بخشی از قلب بوجود می‌آید. این درد به این دلیل رخ می‌دهد که عصب اصلی است که پیامهای درد را از قلب منتقل می‌کنند یعنی عصب واگ در تماس ثابت با گردن، فک، سر و بازوی چپ است. در صورتی که درد فک دارید به پزشکتان مراجعه کنید تا بفهمید که آیا درد ناشی از یک مشکل خوش خیم مثل دندان قروچه است یا چیزی است که باید با دقت مورد بررسی قرار بگیرد.

درد کمر ممکن است ناشی از انسداد عروق باشدعلائم انسداد عروق

کمر درد ممکن است علامت ساده پیر شدن عضلات نباشد. طبق نظر انجمن پزشکان برای طب مسئولانه، بخش پاین کمر نیز یکی از نخستین بخشهایی است که بدن پلاک را انباشه می‌کند. شما احساس درد می‌کنید چون کاهش جریان خون به آن ناحیه می‌تواند دیسکهایی را که ستون فقرات را تشکیل می‌دهند، ضعیف کند.

سیگار کشیدن برابر با مسدود شدن عروق خونی استعلائم انسداد عروق

همانطور که همه ما می‌دانیم، سیگار کشیدن یکی از بدترین چیزهایی ست که می‌توانید برای حفظ سلامت انجام داد. با توجه به نظر سایت webmd، ترک سیگار یکی از بهترین چیزهایی است که می‌توانید انجام دهید تا شانس انسداد عروق را کاهش دهید.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز از مقاله نوشته شده توسط دکتر جوئل کان متخصص قلب و عروق

منبع: ریدرز دایجست