آموزش درست کردن و تزیین کشک بادمجان مجلسی دونفره با بادمجان کبابی

طرز تهیه کشک بادمجان

نحوه درست کردن کشک بادمجان سنتی مجلسی و اصیل

کشک بادمجان یکی از غذاهای قدیمی و سنتی ایرانیه که علاقه مندان زیادی داره و بهتره بدونید که پختن این غذا فضا رو از عطر و بوی خودش پر میکنه و باعث گشنه شدن افرادی میشه که طرفدارهای دو آتیشه این غذا هستن.

طرز تهیه کشک بادمجان خیلی ساده‌اس و نیاز به مهارت خاصی نداره اما به دلیل استفاده از مواد اولیه مختلف بهتره که نکات مهم پختن این غذا رو بدونید تا، در نهایت یه وعده غذایی خوشمزه و اصولی به دست بیاد.

غذاهای سنتی به دلیل استفاده از مواد اولیه مختلف طبیعی و بعضا خانگی و ارگانیک خواص زیادی دارن که کشک بادمجان جزو این دسته از غذاها حساب میشه که کالری پایینی داره و بهترین مزیتش اینه که هیچ کلسترولی نداره.

خوردن یه وعده غذایی اصیل ایرانی که با بادمجان و کشک درست میشه به شدت ذهن رو وسوسه میکنه و باعث گشنگی میشه، اگه قصد دارین این خوراک لذیذ رو درست کنید در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه کشک بادمجان خانگی رو با هم مرور کنیم.

مواد لازم برای تهیه کشک بادمجان

مواد لازم برای ۴ نفر
بادمجان۵ عدد
کشک۴ قاشق غذا خوری
پیاز۲ عدد
سیر۴ حبه
مغز گردو۱ قاشق غذا خوری
نعناع خشک۲ قاشق غذا خوری
نمکبه مقدار لازم
فلفل سیاهنوک قاشق چای خوری
روغن و زرد چوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه کشک بادمجان خانگی با طعمی فوق العاده

مرحله اول

طرز تهیه کشک بادمجان خوشمزه رو با شستن و پوست گرفتن بادمجان ها شروع کرده و در ادامه به صورت ورقه ای و از طول بادمجان برش بزنید و برای گرفتن تلخی بادمجان روی اونها نمک بپاشید و بزارید حدود ۱۵ دقیقه استراحت کنه.

نکته: ریختن نمک بر روی بادمجان باعث جلوگیری از جذب زیاد روغن میشه.


مرحله دوم

برای داشتن یه کشک بادمجان خوش طعم بهتره که بعد از استراحت با نمک اون ها رو آب کشی کرده و با دست یه مقدار فشار بدید تا آب آضافی داخل اون ها خارج بشه، و موقع پخت باعث خراب شدن طعم غذا نشه.


مرحله سوم

تابه مناسبی رو انتخاب کرده و یه مقدار روغن بهش اضافه کنید و بعد از داغ شدن روغن شروع کنید به سرخ کردن بادمجان ها. به این صورت که هر دو طرف بادمجان‌ها رو به خوبی سرخ کرده و از تابه بیرون بیارید.


مرحله چهارم

برای درست کردن کشک بادمجان سنتی باید پیاز رو به صورت نگینی خورد کرده و با یه مقدار روغن داخل تابه بریزید و تا جایی که پیاز طلایی بشه تفت بدید، در همین حین سیر رو خورد کرده و با پیاز تفت بدید که عطر سیر پخش بشه.


مرحله پنجم

بادمجان‌های سرخ شده رو با یه گوشت کوب به خوبی له کرده و به تابه حاوی پیاز داغ و سیر اضافه کنید، و بعد از مخلوط کردن مقدار گفته شده، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه روی مواد بریزید و به خوبی هم بزنید تا آب اضافی بادمجان تبخیر بشه.


مرحله ششم

نحوه پخت کشک بادمجان اصیل رو با اضافه کردن مغز گردو(تمایلی) و کشک به مقدار گفته شده در دستور، به تابه حاوی بادمجان ادامه بدید و به خوبی هم بزنید تا همه‌ی مواد با هم ترکیب و یکدست بشن.

نکته: توجه داشته باشید که اگه کشک خیل سفت بود یه ته لیوان آب جوش به تابه اضافه کنید.


مرحله هفتم

حالا وقتشه که درب تابه رو ببندید که هم آب اضافی مواد داخل تابه بخار بشه و به پخت غذا کمک کنه و هم اینکه کشک بادمجان روغن بندازه و جا بیوفته. در ادامه بریم سراغ نعناع داغ.


مرحله هشتم

کشک بادمجان به نعناع داغش معروفه و برای این کار یه تابه مناسب رو با یه مقدار روغن روی حرارت ملایم بزارید و بعد از داغ شدن روغن، نعناع خشک رو به تابه اضافه کرده و در حدود ۱ دقیقه هم بزنید و بعد به غذا اضافه کنید.

نکته: میتونید که نعناع داغ رو برای تزیین روی ظرف سرو و بر روی کشک بادمجان بریزید.


مرحله نهم

بعد از این که کشک بادمجان به خوبی روغن انداخ و همه‌ی آبی که داشت تبخیر شد، اون رو داخل ظرف سرو بکشید و با پیاز داغ، نعناع داغ یا سیر داغ و کشک تزیین کرده و نوش جان کنید.

نکات مهم برای تهیه کشک بادمجان

  • یادتون باشه که کشک به اندازه کافی نمک داره و حواستون باشه که غذاتون شور نشه.
  • اینکه چقدر سیر اضافه کنید به ذائقه شما بستگی داره.
  • برای داشتن یه کشک بادمجان رژیمی، بادمجان ها رو کبابی کرده و بعد له کنید.
  • اگه میخواید طبع سرد کشک گرفته بشه از گردو استفاده کنید.
  • اگه میخواید کشک بادمجان رشتی داشته باشید، به کشک بادمجان گوجه تفت داده شده اضافه کنید.

سخن آخر هم این که کشک بادمجان با داشتن کالری پایین و کلسیم و آهن زیاد، جزو غذاهای بسیار مقوی و سالم به حساب میاد که بهتره این غذا رو به رژیم غذایی هفتگیتون اضافه کنید و از خواص زیادی که داره بهره ببرید.

آخرین بروز رسانی در: 31 آگوست 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه