آموزش درست کردن کباب چنجه گوسفندی با راسته گوساله بدون ماست در منقل

طرز تهیه کباب چنجه با گوشت گوسفندی و گوساله

طرز تهیه کباب چنجه رستورانی خوشمزه

کباب چنجه یکی از ساده ترین روش‌های کباب کردن گوشته که از قدیم و از زمان نیاکان ما که دامدار بودن و همیشه کوچ میکردن درست کردنش مرسوم بوده و حتی امروزه هم به شدت طرفدار داره و خیلی محبوبه.

طرز تهیه کباب چنجه در عین سادگی یه نکته مهم داره که باعث میشه کباب به خوبی درست بشه، اونم انتخاب درست گوشت واسه چنجه‌س که فرقی نداره گوشت گوسفند یا گوساله باشه، مهم اینه چه قسمتی از گوشت رو انتخاب کنید.

اصیل ترین روش، انتخاب گوشت گوسفندی برای کباب چنجه‌س، اما متیونید از گوشت گوساله هم استفاده کنید چون به شدت طرفدار داره و در ادامه به اینکه چه قسمت‌هایی از گوشت رو انتخاب کنید اشاره میشه.

همونطور که اشاره شد، بنا به قدمت این کباب و، سرعت آماده شدنش ممکنه که بعد از یه مدت طعمش عادی بشه و دلتون بخواد که به این کباب خوشمزه تنوع بدید و از روش‌های مخصوص واسه مزه‌دار کردنش استفاده کنید.

اگه دلتون یه کباب چنجه پنبه‌ای و مزه دار میخواد و میخواید بدونید که چه قسمتی از گوشت برای کباب بهترینه، با ما همراه باشید که در این مقاله طرز تهیه کباب چنجه مخصوص رو با گوشت گوسفند و گوساله به طور جداگانه برای شما آماده کردیم.


دستور اول

طرز تهیه کباب چنجه گوسفندی مخصوص

مواد لازم تهیه کباب چنجه برای ۴ نفر
گوشت راسته گوسفندی۱ کیلو
زعفران۲ قاشق غذا خوری
پیاز۳ عدد
لیمو ترش۲ الی ۳ عدد
روغن زیتون۴ قاشق غذا خوری
فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری
پاپریکا دودینوک قاشق چای خوری
نمکبه مقدار لازم

نکته مهم قبل از شروع تهیه کباب چنجه

  1. بهترین حالت کباب چنجه به ساده بودنشه، اما در صورتی که میخواید یه کباب با طعم مخصوص درست کنید و به غذاتون تنوع بدید، بهتره که برای کباب چنجه از کیوی و ماست استفاده نکنید چون بافت و خاصیت گوشت رو از بین میبره.
  2. برای این نوع کباب چنجه بهتره که گوشت رو به دو قسمت مساوی تقسیم کرده و نصفش رو با زعفران، ادویه و پیاز، و نصف دیگه‌اش رو با آبلیمو، ادویه و پیاز و روغن زیتون درست کنید که طعم‌های مختلف رو بچشید.
  3. دلیل استفاده از زعفران اینه که وقتی گوشت رو با پیاز بخوابونید، باعث میشه که رنگ گوشت بپره و خب زعفران هم یه طعم اصیل بهش میده و در عین حال رنگ گوشت رو حفظ میکنه.
  4. در صورتی که از دنبه برای کباب چنجه استفاده کردید، میتونید که روغن زیتون رو خذف کرده، اما در غیر این صورت، روغن زیتون بی بو یه حالت و طعم خیلی خاص و چربی مورد نیاز رو به کباب میده.

طرز تهیه کباب چنجه مخصوص ایرانی با گوشت گوسفندی

۱- طرز تهیه کباب چنجه رو با شستن گوشت شروع کرده و بزارید که آبش گرفته بشه. ادامه کار باید گوشت رو برای سیخ گرفتن خورد کنید که بهتره همه تیکه‌ها هم اندازه باشه تا کباب یکدست پخته بشه.

۲- برای ادامه کار ۲ ظرف مناسب رو آماده کرده و تیکه‌های گوشت رو به ۲ قسمت تقسیم کنید و جداگانه داخل ظرف بریزید. اول میریم سراغ یکی از ظرف‌ها که ۲ قاشق غذا خوری زعفران رو با گوشت مخلوط کرده و به خوبی چنگ بزنید.

۳- روند درست کردن کباب چنجه رو با اظافه کردن فلفل سیاه به اندازه نصف قاشق چای خوری به گوشت زعفرانی ادامه داده و بعد از مخلوط کردن، یه نوک قاشق چای خوری پاپریکا دودی رو هم اضافه کرده و به خوبی هم بزنید.

۴- حالا وقتشه که ۲ قاشق روغن زیتون بریزید و پیازها رو به صورت خلالی درشت خورد کرده و نصف پیازها رو به گوشت چنجه زعفرانی اضافه کرده و بعد از مخلوط کردن به اندازه دلخواه نمک بزنید، که بریم سراغ ظرف دوم.

۵- نحوه طعم دادن به ظرف دوم کباب چنجه به این صورته که نصف باقی مانده پیاز رو با ظرف گوشت مخلوط کرده و در ادامه ۲ قاشق باقی مانده روغن زیتون رو به گوشت چنجه اضافه کنید و به خوبی هم بزنید.

۶- حالا فلفل سیاه رو به اندازه نصف قاشق چای خوری داخل ظرف بریزید و به خوبی مخلوط کرده و در ادامه نوک قاشق چای خوری پاپریکا دودی ریخته و آب ۲ عدد لیمو ترش رو به همراه نمک به گوشت اضافه کنید و کاملا با هم مخلوط کنید.

۷- بهترین راه درست کردن یه چنجه مخصوص و پنبه‌ای اینه که روی هر دو ظرف رو سلفون بکشید و یک شب بزارید که گوشت و مواد داخل یخچال بمونه. در غیر این صورت حدود ۴ الی ۵ ساعت زمان بدید که استراحت کنه.

۸- کباب چنجه رو از یخچال بیرون بیارید و سیخ‌ها رو آماده کرده و گوشت‌های کباب رو به سیخ بزنید، بهترین راه اینه که هر سیخ حدود ۲۰۰ گرم گوشت داشته باشه و در صورت تمایل میتونید فلفل دلمه‌ای خورد شده رو بین گوشت‌ها بزارید.

۹- برای آماده کردن کباب چنجه مخصوص ذغال‌ها رو روشن کرده و زمانی که کاملا آتیشی و آماده شدن، گوشت‌های چنجه رو روی منقل بزارید و اجازه بدید که با حرارت خود زغال و بدون باد زدن کباب آماده بشه.

نکته: به دلیل استفاده از مواد طعم دهنده، بیرون گوشت میسوزه و ممکنه به خوبی مغز پخت نشه.

۱۰- کباب‌های چنجه وقتی که هر دو طرفشون به خوبی کباب و، مغز پخت شد رو از روی منقل برداشته و داخل نان بزارید و اگه خواستید گوجه هم کباب کرده و نوش جان کنید.


دستور دوم

طرز تهیه کباب چنجه با گوشت فیله گوساله

مواد لازم برای تهیه کباب چنجه با گوشت گوساله
گوشت فیله گوساله۱ کیلو
پیاز۲ عدد بزرگ
فلفل دلمه ای۱ عدد بزرگ
سیر۴ حبه
فلفل قرمزنوک قاشق چای خوری
روغن زیتون۳ قاشق غذا خوری
نمکبه اندازه دلخواه

مراحل تهیه

گام اول

طرز درست کردن کباب چنجه با گوشت فیله گوساله به این صورت شروع میشه که در ابتدا گوشت رو شسته و بعد آبکش کرده و روی میز کار بزارید. گوشت فیله رو از وسط به دو نصف تقسیم کنید و با توجه به مسیر بافت گوشت، اون رو خورد کنید.

گام دوم

فیله گوساله خورد شده رو داخل یه ظرف مناسب بریزید و در ادامه پیاز رو به صورت خلالی خورد کرده و با گوشت به خوبی مخلوط کنید. سیرها رو از وسط نصف کنید و داخل ظرف بندازید.

گام سوم

برای تهیه کباب چنجه با گوشت گوساله بهتره که نمک رو بعد از استراحت گوشت، اضافه کنید. حالا فلفل دلمه‌ای رو به روش نگینی خورد کرده و به همراه نوک قاشق چای خوری فلفل قرمز به، ظرف مخلوط گوشت و پیاز و سیر اظافه کنید.

گام چهارم

مواد اولیه رو با گوشت گوساله به خوبی چنگ بزنید که با هم قاطی شده و روی ظرف سلفون بکشید و بهتره که این مواد رو به مدت ۲۴ ساعت داخل یخچال بزارید که بهترین نتیجه رو بهتون بده.

نکته: اگه زمان نداشتید، بهتره حداقل ۲ ساعت یا بیشتر به گوشت استراحت بدید.

گام پنجم

گوشت طعم گرفته‌ی کباب چنجه رو از یخچال بیرون بیارید و بهش ۲ الی ۳ قاشق روغن زیتون بی بو اضافه کرده و به خوبی با مواد مخلوط کنید و در ادامه به مقدار دلخواه نمک رو هم اضافه کنید.

گام ششم

سیخ‌های کبابی رو آماده کرده و گوشت فیله طعم دار شده رو به سیخ بزنید و حتما بین هر قطعه گوشت فاصله بزارید که به خوبی کباب بشه. حالا منقل رو روشن کنید که بریم گوشت رو کباب کنیم.

گام هفتم

برای کباب کردن چنجه گوساله بهتره که زغال به خوبی داغ و روشن باشه و سیخ‌ها رو روی منقل بزارید و بدون اینکه باد بزنید، اجازه بدید که هر دو طرف گوشت فیله، کباب و به خوبی مغز پخت بشه.

اینم از طرز تهیه کباب چنجه با گوشت فیله گوساله.


سخن آخر

همونطور که دستورهای غذایی بالا رو مشاهده کردید، ما دو روش کباب چنجه رو با گوشت گوسفندی و گوساله به روش مخصوص و طعم متفاوت برای شما توضیح دادیم و فراموش نکنید که مهمترین نکته برای کباب چنجه نه طعم کباب، بلکه انتخاب قسمت مناسب گوشت برای کباب چنجه‌س و طعم‌های مختلف برای تنوع به شدت توصیه میشه اما یادتون باشه که با توجه به دستور گفته شده مواد رو مخلوط کنید تا موادهای اولیه طعم همدیگه رو خنثی نکنن.

آخرین بروز رسانی در: 29 جولای 2022| نویسنده: پوریا زنگیشه