آموزش طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ساده خانگی نذری برای 4 نفر

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

طرز پخت زرشک پلو با مرغ و هویج رستورانی و مخلوط

زرشک پلو با مرغ از اون غذاهای ایرانی و مخصوصه که با ترکیب طعم‌های مختلف و داشتن بوی خاص و نوستالژی قطعا هر کسی رو گشنه می‌کنه.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ نیاز به دونستن نکات مهمی داره که غذا خوش طعم بشه و اینکه به درستی طبخ بشه. بهترین مزیت این غذا متنوع بودنشه که هیچوقت تکراری نمیشه.

فرقی نمیکنه که کجا هستی، رستوران، خونه یا جایی دعوتی یا که قراره برات مهمون بیاد، زرشک پلو با مرغ یه غذایه پایه ثابته که همه جا حضور داره و به شدت محبوب.

برای درست کردن یکی از خوش عطر و طعم ترین غذاهای ایرانی با ما همراه باشید که در ادامه یه دستور مخصوص زرشک پلو با مرغ رو به همراه نکات پخت براتون آماده کردیم.

مواد لازم برای تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۴ پیمانه
سینه یا ران مرغ۴ تیکه
فلفل سفیدنصف قاشق چای خوری
پیاز۲ عدد متوسط
زعفرانبه اندازه دلخواه
رب۳ قاشق غذا خوری
زرشک۱۰۰ گرم
هویج۲ عدد
سبزی جعفری خورد نشده۲۰ گرم
فلفل دلمه اییک عدد کوچک
نمکبه مقدار لازم
شکر۱ ال ۲ قاشق چای خوری

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ رستورانی مخصوص

۱- طرز تهیه زرشک پلو با مرغ رو با پختن مرغ شرع میکنیم و قبل از این کار، روی سطح تیکه‌های گوشت مرغ، با چاقو برش ایجاد کنید تا در ادامه سس به خوبی جذب مرغ بشه.

۲- برای درست کردن زرشک پلو با مرغ در ابتدا باید یه تابه مناسب روی حرارت ملایم بزارید و بهش روغن مایع اضافه کرده و وقتی که داغ شد، تیکه‌های مرغ رو داخل تابه بزارید تا حدود ۵ تا ۸ دقیقه به خوبی سرخ بشه.

۳- پیاز‌ها رو پوست بگیرید و نگینی خورد کرده و کنار بزارید. برای داشتن یه طعم خوب در زرشک پلو، فلفل دلمه‌ای رو از وسط نصف کرده، داخلش رو خالی کنید و به اندازه دلخواه برش بزنید.

۴- برای آماده سازی مواد زرشک پلو با مرغ هویج‌ها رو به اندازه دخواه و ترجیحا درشت برش بزنید. میتونید برای برش زدن هویج، از اسلایسر استفاده کرده تا زیبایی غذا رو دوچندان کنید.

۵- یادتون باشه که تکه‌های مرغ در حال سرخ شدن رو به خوبی زیر و رو کنید که هر ۲ طرف پخته وآماده بشه. سرخ کردن تکه‌های مرغ باعث میشه که در حین پخت، بافت گوشت از بین نره و مواد سس رو به خودش، جذب کنه.

نکته: سرخ کردن مرغ حدی داره و نباید زیاد از اندازه سرخش کنید که گوشتش خشک بشه و فقط کافیه که طلایی بشه.

۶- طعم زرشک پلو با مرغ به سس بستگی داره و برای این کار یه تابه مناسب روی حرارت ملایم گذاشته و یه مقدار روغن داخلش بریزید که داغ بشه و در ادامه پیاز‌های خورد شده رو بهش اضافه کنید و یه خورده هم بزنید که نرم بشه.

نکته: بهتره که نزارید پیاز طلایی بشه چون در غیر این صورت بوی زخم مرغ رو نمیگیره.

۷- حالا وقتشه که فلفل دلمه و هویج رو به پیازهای نرم شده اضافه کرده و مواد رو به خوبی هم بزنید و یه مقدار اجازه بدید که مواد پخته و نرم بشه و در ادامه رب رو داخل تابه بریزید با حرارت بالا با بقیه مواد تفت بدید که رنگش باز بشه.

نکته: حتما رب رو با حرارت بالا دائما هم بزنید.

۸- روند پخت زرشک پلو با مرغ رو با اضافه کردن یه مقدار آب جوش به مواد سس ادامه بدید که سس به خوبی پخته بشه و در ادامه نمک و فلفل سفید رو داخل تابه ریخته و با مواد به خوبی هم بزنید.

نکته: فلفل سفید هم طعم ملایمی داره و هم عطر خوبی به غذا میده و یادتون باشه حتما و فقط آب جوش به غذا اضافه کنید.

۹- جعفری خورد نشده رو به هم ببندید و دسته‌ای داخل تابه بزارید که طعمش رو به غذا بده و در آخر از سس خارجش کنید. حالا وقتشه که مرغ‌های سرخ شده رو داخل سس بزاریم که به خوبی طعم بگیره و پخته بشه.

۱۰- سعی کنید که تیکه های مرغ رو جوری داخل تابه بزارید که برش‌هایی که به گوشت مرغ زدید، کف تابه قرار بگیره تا سس به خوبی به خورد گوشت بره.

نکته: حتما آبجوش به سس اضافه کنید. میتونید آب رو تا بالای مرغ‌ها اضافه کنید و هم میتونید کمتر آب بریزید و مرغ‌ها رو برعکس کنید که هر دو طرفشون بپزه و با سس مخلوط بشه.

۱۱- طرز پخت زرشک پلو رو با اضافه کردن ۲ الی ۴ قاشق غذا خوری زعفران به مرغ ادامه بدید و زعفران رو روی مرغ‌ها بریزد و شعله رو چک کنید که ملایم باشه و درب تابه رو ببندید که بره واسه آماده شدن.

۱۲- حالا نوبت به درست کردن رزشک میرسه که برای این کار یه تابه مناسب روی حرارت ملایم بزارید و یه مقدار روغن بهش اضافه کرده و زرشک رو داخلش بریزید و به خوبی هم بزنید که رنگش تغییر کنه.

۱۳- شکر رو به اندازه یک قاشق چای خوری به زرشک اضافه کرده و هم بزنید که شکر حل بشه و زمانی که زرشک باد کرد، اون رو از روی حرارت بردارید که نسوزه و طعم بدی نگیره.

۱۴- برنج رو هم بخیسونید و بعد با نصف قابلمه آب بزارید که به جوش بیاد و برنج رو بهش اضافه کرده و اجازه بدید که حدود ۷ تا ۱۰ دقیقه بپزه. برنج پخته باید دورش نرم و، داخلش سفت باشه.

۱۵- در ادامه برنج رو با آب سرد آبکش کرده و یه قابلمه مناسب روی حرارت ملایم بزارید و به داخلش ۱ الی ۲ قاشق روغن ریخته و برنج رو داخل قابلمه بریزید و با در دمی در قابلمه رو ببندید و بزارید که دم بکشه. حدود ۴۰ دقیقه.

۱۶- حدود ۱ الی ۲ کفگیر از برنج رو به نصف زرشک اضافه کرده و مخلوط کنید که در ادامه برای تزیین پلو ازش استفاده کنید و حالا که زرشک پلو با مرغ آماده شده بریم برای ادامه کار.

۱۷- زرشک پلو با مرغ مخصوص آماده شده و در ابتدا برنج رو داخل دیس یا بشقاب بکشید، تکه های مرغ رو از سس جدا کرده و روی ظرف مناسب بچینید. سس رو هم جداگانه داخل ظرف بریزید و مخلوط زرشک و برنج رو برای تزیین روی دیس برنج ریخته و نوش جان کنید.


اینم از طرز تهیه زرشک پلو با مرغ خوش طعم که امیدوارم خوشتون اومده باشه. همونطور که در بالا  مشاهده کردید سعی شده که در این غذا و نحوه پخت به شیوه سنتی ادویه استفاده نشه و فقط از فلفل سفید برای دادن طعم ملایم و جدید استفاده شده و بیشترین مزه این غذا از نحوه پختن سس میاد که تو متن به نکات مهمش اشاره شده. ممنون که ما رو همراهی می‌کنید.

پایان

آخرین بروز رسانی در: 29 جولای 2022| نویسنده: پوریا زنگیشه