آموزش درست کردن انار پلو مخصوص شب یلدا برای 4 نفر

طرز تهیه انار پلو مجلسی با مرغ

نحوه درست کردن انار پلو به روش شیرازی

انار پلو خوشمزه شیرازی میتونه سفره شب یلدا رو سرشار از عطر و طعم‌های متفاوت و گوناکون نشون بده، به طوری که مزه متفاوت این پلوی اصیل ایرانی رو هرکسی که بچشه، باعث میشه از ترکیب طعم انار، برنج، گوشت مرغ و ادویه و زعفران و انواع خلال، با تعجب و چشمای گرد شده از هیجان، به آشپز نگاه کنه.

طرز تهیه انار پلو خیلی راحته و نیاز به مهارت آشپزی نداره و بهترین مزیتش هم اینه که با توجه به این که از موادهای اولیه گوناگونی طبخ میشه، همه سلیقه‌ها رو در بر میگیره و برای درست کردنش میتونید این غذا رو با دستورهای متنوع و طعم‌های مختلف، با گوشت مرغ یا گوشت قرمز طبخ کنید.

برای تزیین سفره مهونی‌های رسمی یا خودمونی، اگه به دنبال یه غذای متفاوت با طعم خاص و جذاب میگردید، ما بهتون پیشنهاد میکنیم با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا شما رو با نحوه پخت یکی از میوه‌ای ترین پلو های ایرانی، به اسم انار پلو مخصوص شیراز آشنا کنیم.

مواد لازم برای تهیه انار پلو مجلسی

مواد لازم برای ۴ نفر
 برنج ۴ پیمانه
 سینه ۲ عدد
دانه انار۱/۵ پیمانه
رب انار۱ قاشق غذا خوری
پیاز۲ عدد متوسط
زعفران دم کرده۲ قاشق غذا خوری
سیر۲ حبه
خلال پسته۱ قاشق
خلال بادام۱ قاشق
نمکبه مقدار دلخواه
فلفل سیاهنوک قاشق چای خوری
زردچوبهنصف قاشق چای خوری
روغنبه مقدار لازم

طرز تهیه انار پلو خوشمزه شیرازی


مرحله اول

طرز تهیه انار پلو خوشمزه شیرازی رو با خیساندن برنج بسته به نوعی که داره شروع کنید و بزارید ۲ الی ۳ ساعت خیس بخوره. در این زمان بهتره که یه قابلمه مناسب روی حرارت متوسط گذاشته و اون رو تا نیمه از آب پر کنید.


مرحله دوم

بعد از به جوش اومدن آب، سینه مرغ رو به همراه ۱ عدد پیاز، ۲ حبه سیر، یک قاشق چای خوری نمک، یه مقدار زردچوبه بزارید تا به خوبی پخته بشه و در همین مدت، برای رفع بوی زهم مرغ، کف‌های روی سر آب رو بگیرید.


مرحله سوم

سینه مرغ که کاملا پخته شد، حرارت رو خاموش کرده وبزارید تا خنک بشه. حالا وقتشه که مرغ رو ریش ریش کنید و کنار بزراید. یک عدد پیاز رو به صورت نگینی ریز خرد کرده و یه تابه مناسب روی حرارت ملایم بازرید.


مرحله چهارم

نحوه طبخ انار پلو مجلسی رو با اضافه کردن روغن به تابه ادامه بدید و پس از داغ شدن، پیاز رو اضافه کرده و به خوبی تفت بدید تا سبک و شیشه‌ای بشه. زردچوبه رو با پیاز مخلوط کرده و هم بزنید تا یکدست بشن.


مرحله چهارم

مرغ ریش ریش شده رو داخل تابه بریزید و یه مقدار هم بزنید و در ادامه رب انار رو هم به مواد اضافه کنید و به خوبی تفت بزنید تا بوی رب پخش بشه و مواد با هم ترکیب بشن و سپس نصف پیمانه، دانه انار رو به همراه یک قاشق زعفران اضافه کنید.


مرحله پنجم

روند پخت انار پلو رو با هم زدن مواد داخل تابه ادامه بدید و بعد، خلال بادام و پسته رو هم اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا یکدست بشن و تابه رو از روی حرارت بردارید.


مرحله ششم

در این مرحله بهتره که یه قابلمه مناسب برای پخت برنج روی حرارت متوسط بزارید و تا نیمه اون رو از آب پر کنید و به همراه یک قاشق غذا خوری نمک و روغن، بزارید تا به جوش بیاد.


مرحله هفتم

برای درست کردن انار پلو خوشمزه، بهتره که بعد از به جوش اومدن آب، برنج رو داخل قابلمه بریزید و حدود ۷ الی ۱۰ دقیقه زمان بدید تا به خوبی پخته بشه و زمانی که داخل برنج نرم و بیرونش سفت شد، اون رو آبکش کنید.


مرحله هشتم

قابلمه مناسب و جاداری رو برای دم کشیدن انار پلو روی حرارت ملایم بزارید و یک قاشق روغن کف قابلمه بریزید و سپس برای ته دیگ میتونید از نان یا سیب زمینی هم استفاده کنید. در ابتدا ۲ کفگیر برنج کف قابلمه بریزید.


مرحله نهم

یه مقدار از مواد مخلوط مرغ رو به همراه باقی مانده‌ی انار، روی برنج بریزید و به همین صورت، قابلمه رو لایه لایه پر کنید تا لایه آخر برنج باشه. درب قابلمه رو با دمی بزارید و ابتدا حرارت رو بالا ببرید تا آب داخل قابلمه بخار بشه و بعد دما رو کم کنید.


مرحله دهم

دم کشیدن انار پلو حدود ۴۵ پنج دقیقه طول میکشه. بعد از این مدت ابتدا درب قابلمه رو باز کنید تا بخار اضافی خارج بشه و سپس چند قاشق از برنج رو با زعفران مخلوط کنید و بعد همه مواد داخل قابلمه رو با هم مخلوط کنید.


مرحله یازدهم

انار پلو مجلسی و خوشمزه رو داخل دیس بکشید و سپس برنج زعفرانی رو به همراه یه مقدار از دانه‌های انار روی پلو بریزید و سپس سر سفره بزارید و نوش جان کنید.


سخن آخر در این دستور پخت ما براتون با استفاده از روش اصیل شیرازی، انار پلو رو با مرغ ریش ریش آماده کردیم که مرغ و موادهای اولیه به همراه انار و ادویه جداگانه طبخ شده و سپس برنج هم پخته میشه و بعد از اون میتونید برای دم گذاشتن، برنج و مواد مخلوط گوشت مرغ رو به صورت لایه لایه داخل قابلمه ریخته و بزارید تا دم بکشه و در آخر داخل ظرف سرو بکشید و با استفاده از برنج زعفرانی، انار و انواع خلال تزیین کنید.

آخرین بروز رسانی در: 17 نوامبر 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه