آمورش درست کردن آش برنج و عدس ساده بدون شوید

طرز تهیه آش برنج

نحوه درست کردن آش برنج همدانی بدون حبوبات و با گوشت

آش برنج یکی از آش های اصیل ایرانیه که همونطور از اسمش پیداست، از برنج به همراه حبوبات و سبزی تهیه میشه و خاصیت درمانی داره و در فصل سرما از این آش برای کمک به بهبود سرما خوردگی استفاده میکنن.

طرز تهیه آش برنج به استان همدان برمیرگرده و بهتره بدونید که برای تهیه این آش خوشمزه نیاز به مواد اولیه خاص ندارید و با موادی که تو خونه دارید، و در کمترین زمان میتونید این آش رو درست کنید.

آش یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانیه که به عنوان وعده اصلی، پیش غذا یا میان وعده و حتی به وفور برای مناسب های خاص هم پخته میشه و از کوچیک تا بزرگ به خوردن آش علاقه زیادی دارن.

اگه قصد درست کردن این آش خوشمزه رو دارید با ما همراه باشید تا در ادامه طرز تهیه این آش برنج ساده و سریع رو با هم مرور کنیم.

مواد لازم برای تهیه آش برنج ساده و خوشمزه

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۳ پیمانه
عدس۲ پیمانه
سبزی آش۱ کیلو
پیاز۲ عدد
نعناع خشک۳ قاشق غذا خوری
زردچوبهنصف قاشق چای خوری
نمکبه مقدار لازم
فلفل سیاهبه مقدار لازم
روغنبه مقدار لازم

طرز تهیه آش برنج بدون گوشت


مرحله اول

طرز تهیه آش برنج رو با خیساندن برنج و عدس شروع کنید و بزاید که ۲ الی ۳ ساعت خیس خورده و نرم بشن. در ادامه یک عدد پیاز رو به صروت نگینی خورد کرده و یه قابلمه مناسب رو روی حرارت ملایم بزارید.


مرحله دوم

برای تهیه آش برنج به مقدار مناسب روغن به قابلمه اضافه کرده و بعد از داغ شدن پیازهای خورد شده رو داخل قابلمه ریخته و شروع کنید به تفت دادن تا زمانی که پیاز نرم و سبک بشه.


مرحله سوم

زردچوبه رو داخل قابلمه بریزید و به خوبی با پیازهای خورد شده مخلوط کنید تا بوی خامی پیاز گرفته بشه و مواد به خوبی با هم یکدست بشن. حالا برنج و لپه رو به خوبی آبکش کنید و داخل قابلمه بریزید.


مرحله چهارم

در ادامه به خوبی مواد رو با هم تفت بدید که با هم مخلوط بشن و برای پختن برنج و لپه تا یه مقدار بالاتر از سطح مواد به قابلمه آبجوش اضافه کرده و به خوبی هم بزنید تا لعاب بندازه.


مرحله پنجم

نحوه پخت آش برنج به این صورته که بزارید مواد داخل قابلمه به مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت روی حرارت متوسط بجوشه که به قوام مناسب برسه و در ادامه سبزی رو به خوبی شسته و خورد کنید.

نکته: یادتون باشه که مواد در حال جوش خوردن رو هم بزنید، چون در غیر این صورت آش ته میگیره و مزه بدی میده.


مرحله ششم

برای تهیه آش برنج خوشمزه، سبزی‌های خورد شده رو به مواد داخل قابلمه اضافه کنید تا هم به خوبی قل بخوره و هم این که سبزی پخته و نرم بشه و طعمش با بقیه مواد مخلوط بشه.


مرحله هفتم

همینطور که آش برنج داره مرحله جا افتادنش رو طی میکنه، بهتره که یکی دیگه از پیاز‌ها رو به صورت خلالی خورد کرده و با یه مقدار روغن اون رو تفت بدید و در ادامه نعناع خشک رو به همراه نمک و زرد چوبه به تابه اضافه کنید.


مرحله هشتم

مواد رو به خوبی با هم تفت بدید و یادتون باشه که آش رو هم به خوبی هم بزنید که ته نگیره و در ادامه بنا به سلیقه خودتون میتونید که مخلوط پیاز و نعناع داغ رو به مواد اضافه کرده یا برای تزیین آش برنج از اونها استفاده کنید.

نکته: در صورتی که آب آش کم بود، میتونید به آش آبجوش اضافه کنید.


سخن آخر هم این که تهیه آش برای داشتن یه تنوع غذایی سالم تو این موقعیت از زندگی و درست زمانی که رفته رفته غذاها دارن پرچرب تر و با کالری بیشتری تهیه میشن، یه گزینه بسیار عالی و مخصوصا اقتصادیه که هم سالمه، و خیلی هم مقویه و هر کدوم از آش های بیشمار ایرانی در حدی مقوی هستن که بتونید از اونها برای کمک به بهبود و درمان یه سری بیماری‌های عمومی استفاده کنید.

همونطور که در بالا مشاده کردید، آش برنج به راحتی و در کمترین زمان تهیه میشه که خیلی خوشمزه‌س و یه گزینه عالی واسه فصل سرما حساب میشه که با درست کردنش میتونید بدنتون رو گرم نگه دارید.

آخرین بروز رسانی در: 10 سپتامبر 2022| نویسنده: پوریا زنگیشه