آموزش درست کردن سوپ خامه ای با شیر و جو پوست کنده به همراه راز خوشمزه شدن سوپ شیر

سوپ شیر

طرز تهیه سوپ شیر

سوپ شیر به عنوان یکی از قدیمی ترین و اساسی ترین غذاها شناخته میشه که یه زمان کشاورزان و دامداران به دلیل محدودیت زمانی و نیروی انسانی برای استفاده از شیر اون رو به صورت سوپ تهیه و استفاده میکردند.

طرز تهیه سوپ شیر به اروپا و مخصوصا کشورهای شرق اروپا برمیگرده و این غذای مقوی به صورت گرم، برای صبحانه و ناهار، نذری، با گوشت و بدون گوشت تهیه شده و برای بیماران خیلی مفیده و به راحتی هضم میشه.

این سوپ مقوی و بسیار خوشمزه بنا به فرهنگ و مکان‌های مختلف بر روی کره زمین به شکل‌ها و مواد اولیه متفاوت تولید میشه و بهترین غذای متنوع واسه اضافه کردن به لیست غذاهای هفتگیه که میتونید با سلیقه خودتون سوپ شیر بپزید.

مواد لازمی که برای این سوپ استفاده میشه قابل تغییره و میتونید از حداقل موادی که تو خونه دارید تا اضافه کردن مواد اولیه متنوع برای مجلسی کردن سوپ استفاده کنید و برای این کار با ما همراه باشید که طرز پخت سوپ شیر به ۲ روش رو برای شما آموزش بدیم.

مواد لازم برای تهیه سوپ شیر مجلسی و رستورانی

مواد لازم برای ۴ نفر
شیر۱ لیتر
هویج پخته شده۱ عدد
جو پرک۱۰۰ گرم
پیاز نگینی شده۱ عدد
سینه مرغ پخته شدهنصف یک عدد
آرد۲ قاشق غذا خوری
قارچ۱۰۰ گرم
کره۴۰ گرم
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
خامه۲ قاشق غذا خوری

طرز تهیه سوپ شیر مجلسی و رستورانی


مرحله اول

طرز تهیه سوپ شیر با خامه رو با پختن نصف سینه مرغ شروع می‌کنیم، نصف یک قابلمه آب رو روی حرارت بزارید و به جوش که اومد، سینه مرغ رو داخلش بزارید که به خوبی پخته بشه.

نکته: بعد از پخت، آب مرغ رو دور نریزید.


مرحله دوم

قارچ‌ها رو بعد از شستن به خوبی خشک کرده و شروع کنید به خورد کردن اونها که یه سوپ شیر با قارچ خوشمزه داشته باشیم و در ادامه کنار بزارید. جو پرک رو داخل کاسه بریزید و ۱ ساعت بزارید که خیس بخوره.


مرحله سوم

برای درست کردن سوپ شیر اگه زمان زیادی نداشتید، میتونید جو پرک رو داخل مخلوط کن ریخته و به خوبی خورد کنید. این کار شبیه به یه میان بر عمل میکنه. حالا پیازها رو هم به صورت نگینی خورد کنید.


مرحله چهارم

هویج رو به صورت نگینی ریز خورد کرده و یادتون باشه که اگه هویج رنده شده برای سوپ شیر استفاده کنید، باعث میشه که زیادی رنگ بندازه و رنگ سفید سوپ از بین میره و سعی کنید به مد ۱۵ دقیقه بزارید که بپزه و یه مقدار نرم بشه.


مرحله پنجم

نحوه پختن سوپ شیر رو با گذاشته یه قابلمه مناسب روی حرارت ملایم ادامه بدید و جو پرک خیس خورده رو بعد از آبکش کردن داخل قابلمه بریزید و در صورت تمایل آب مرغ رو بهش اضافه کنید و بزارید ۱ ساعت بپزه.

نکته: اگه تمایل نداشتید که از آب مرغ استفاده کنید، به همون مقدار آب معمولی داخل قابلمه بریزید.


مرحله ششم

نمک و فلفل سیاه رو به اندازه کم به قابلمه حاوی جوپرک اضافه کرده و به خوبی هم بزنید که با هم مخلوط بشن. درب قابلمه رو باز بزارید که جو پرک خودش رو باز کنه و آبش کشیده بشه.


مرحله هفتم

کره به همراه یک قاشق غذا خوری روغن رو داخل یه تابه مناسب ریخته و روی حرارت بزارید. بعد از داغ شدن پیازهای نگینی رو به کره اضافه کرده و به خوبی تفت بدید.

نکته: نیاز نداریم که برای تهیه سوپ شیر، پیاز داغ درست کنید و همون سبک شدن پیاز کافیه.


مرحله هشتم

قارچ‌های خورد شده رو به تابه اضافه کرده و به همراه پیاز به خوبی هم بزنید. یک قاشق غذا خوری آبلیمو داخل تابه بریزید تا از تیره شدن رنگ قارچ جلوگیری کنه و باعث بد رنگ شدن سوپ شیر نشه.


مرحله نهم

درست کردن سوپ شیر رو با اضافه کردن هویج‌های نگینی شده به تابه ادامه داده و با قارچ مخلوط کرده و یک قاشق آرد رو به همراه یک قاشق غذا خوری کره به مواد اضافه کرده و به خوبی تفت بدید که بوی خامی آرد گرفته بشه.


مرحله دهم

سینه مرغ رو ریش ریش کنید و به مواد داخل تابه اضافه کنید و به خوبی هم بزنید که یکدست بشه. حالا برید سراغ جوپرک که تا حالا آبش کشیده شده و شیر که به دمای محیط رسیده رو به جو پرک اضافه کنید و به خوبی هم بزنید.


مرحله دهم

حالا مخلوط سینه مرغ و قارچ و هویج رو به قابلمه حاوی شیر و جو پرک اضافه کرده و یه خورده هم بزنید و در ادامه درب قابلمه رو نیمه باز بزارید که سوپ شیر به خوبی به قوام برسه.


مرحله یازدم

سوپ شیر و قارچ که به قوام مناسب رسید، میتونید خامه رو به دو صورت بهش اضافه کنید. اول اینکه خامه‌ی به دمای محیط رسیده رو داخل یه کاسه با یه ملاقه از مواد سوپ مخلوط کنید تا خامه نبره.


مرحله دوازدهم

برای اضافه کردن خامه، هم میتونید خامه رو به مواد داخل قابلمه اضافه کنید، هم میشه که بعد کشیدن سوپ شیر داخل ظرف مناسب، خامه رو برای تزیین روی سوپ بریزید که در کنار زیبایی طعم متفاوتی به سوپ شیر بده.

اینم از طرز تهیه سوپ شیر و قارچ با خامه که امیدوارم خوشتون اومده باشه.


دستور دوم

طرز تهیه سوپ شیر بدون مرغ و خامه به سبک اروپایی

طرز پخت سوپ شیر به سبک اروپای شرقی یه مقدار ساده‌تر و با مواد اولیه کمتری تهیه میشه که میتونید در ادامه این سوپ رو به دو روش متفاوت یا با برنج پخته شده و یا با جو دوسر مشاهده کنید.

مواد لازم تهیه سوپ شیر اروپایی

شیر به دمای محیط رسیده۴ لیوان
برنج پخته یا جو دوسر۱ پیمانه
هویج نگینی شده۱ عدد
آرد سفید۱ قاشق غذا خوری
کره۲ قاشق غذا خوری
نمکنوک قاشق غذا خوری
شکربه اندازه دلخواه

مراحل تهیه سوپ شیر اروپایی

  1. سوپ شیر بدون خامه و مرغ رو با گذاشتن یه قابلمه روی حرارت شروع کرده و بهش آب اضافه کنید و وقتی که به جوش اومد برنج رو داخلش بریزید و بزارید که حدود ۱۰ دقیقه به خوبی پخته ونرم بشه.
  2. هویج‌های خورد شده رو داخل یه قابلمه آب بریزید که یکم پخته و نرم بشه حدود ۱۰ دقیقه. در ادامه آرد رو داخل تابه بریزید و با حرارت ملایم تفت بدید که خامی آرد گرفته بشه و بعد ۱ قاشق کره رو با آرد تفت بدید.
  3. حالا هویج پخته شده رو به تابه اضافه کرده اما این روند رو به سرعت انجام بدید چون نباید که آرد و کره به خمیر تبدیل بشه و همون خامی آرد گرفته بشه کافیه.
  4. برنج پخته شده رو آبکش کرده و در ادامه یه قابلمه مناسب رو انتخاب کنید و شیر رو بهش اضافه کنید و روی حرارت متوسط بزارید و بعد از داغ شدن، برنج رو بهش اضافه کنید که به جوش بیاد.
  5. نوک قاشق غذا خوری نمک به سوپ شیر اظافه کرده و در ادامه مخلوط آرد و هویج رو به شیر و برنج اضافه کرده  و به خوبی مواد رو با هم مخلوط کنید و با در باز اجازه بدید که به قوام مناسب برسه.
  6. سوپ شیر بدون خامه و مرغ حالا آماده شده و بعد از اینکه روند پخت تموم شد؛ داخل ظرف سرو بکشید و بعد به هر کاسه یا ظرف کره و شکر اضافه کرده و نوش جان کنید.

سخن آخر هم این که همونطور که در مواد اولیه دستورهایی که در بالا بهشون اشاره شد مشاهده کردید، سوپ شیر رو میتونید هم با ساده ترین حالت و هم با مواد اولیه مختلف و متنوع تهیه کنید و از خوردنش لذت ببرید. این سوپ رو میتونید با سلیقه خودتون تزیین کرده و برای مهمونی و مجالس از شکل و رنگ زیبایی که داره، برای زیبا کردن سفره استفاده کنید.

آخرین بروز رسانی در: 17 آوریل 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه