آموزش درست کردن حلیم گندم در خانه

طرز تهیه حلیم

نحوه درست کردن حلیم لذیذ و خوشمزه

حلیم از جمله غذاهای سنتی و مقوی ایرانیه که برای انواع مناسبت‌های مختلف از قبیل مراسمات مذهبی و نذری پخته میشه و طرفدارهای زیادی داره که از حلیم و خواص زیادی که داره برای خوردن یه صبحانه مفید و مقوی هم بهره میبرن.

طرز تهیه حلیم روش‌های متفاوتی داره، اما! این غذای سنتی از کمترین مواد اولیه مانند گندم و گوشت تهیه میشه و برای درست کردنش نیاز دارید تا نکات لازم رو رعایت کرده و طبق دستور پخت پیش برید تا به طعم اصیل این غذا برسید.

درست کردن حلیم به صبر حوصله نیاز داره تا گندم به خوبی پخته بشه و ته نگیره. در ادامه با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا طرز پخت حلیم مجلسی رو به شما همراهان گرامی آموزش بدیم.

مواد لازم برای تهیه حلیم سنتی و خوشمزه

مواد لازم برای ۴ نفر
گندم پوست کنده۴۰۰ گرم
گوشت گوسفندی۳۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
زردچوبه۱ قاشق چای خوری سر خالی
روغنبه میزان لازم
شکربه مقدار لازم
نمکبه اندازه لازم

طرز تهیه حلیم مخصوص با طعم بی نظیر


مرحله اول (خیساندن گندم)

طرز تهیه حلیم خوشمزه رو با خیساندن گندم شروع کنید. برای این کار بهتره که از شب قبل گندم رو داخل ظرف مناسب بریزید و روی اون رو با آب پر کنید و اجازه بدید تا کاملا خیس بخوره.


مرحله دوم (پحتن گندم)

در ادامه گندم خیس خورده رو آبکش کرده و داخل قابلمه‌ای که برای پخت حلیم در نظر دارید بریزید و و حدود ۶ الی ۷ لیوان آب روی گندم ریخته و قابلمه رو روی حرارت ملایم قرار بدید تا گندم به آرامی پخته بشه.


مرحله سوم (پختن گوشت گوسفندی)

برای این که حلیم بدمزه نشه بهتره هر چند دقیقه یک بار به خوبی گندم رو هم بزنید تا ته نگیره. در ادامه به سراغ گوشت گوسفندی رفته و به خوبی بشویید و سپس یه قابلمه برای پخت گوشت روی حرارت ملایم قرار بدید.

نکته: یادتون نره که همزمان حلیم رو به خوبی هم بزیند.


مرحله چهارم (اضافه کردن پیاز به گوشت)

در این مرحله گوشت رو داخل قابلمه مناسب ریخته و تا جایی که روی سطح گوشت رو بپوشونه آب اضافه کنید. پیاز رو هم پوست بگیرید و چهار قاچ کنید و داخل قابلمه حاوی گوشت بریزید و یه مقدار زردچوبه هم اضافه کنید.

نکته: اضافه کردن پیاز برای گرفتن بوی زهم گوشت خیلی ضروریه.


مرحله پنجم (آبکش کردن گوشت)

برای پخته شدن گوشت، بهتره که درب قابلمه ببندید تا با حرارت ملایم به خوبی پخته بشه. در ادامه بعد از پخته شدن گوشت، اون رو آبکش کرده و روی صافی قرار بدید تا آب اضافی گوشت گرفته بشه و به دمای محیط برسه.


مرحله ششم (اضافه کردن گوشت به گندم)

روند آماده سازی مواد اولیه حلیم رو با ریش ریش کردن گوشت گوسفندی ادامه بدید و صبر کنید تا زمانی که گندم به خوبی پوره بشه و سپس، گوشت رو داخل قابلمه حاوی گندم بریزید و یه مقدار نمک هم اضافه کنید.


مرحله هفتم (هم زدن مواد)

این مرحله به خوبی حلیم رو هم بزنید و یک قاشق غذا خوری روغن داخل قابلمه بریزید و دوباره به هم زدن مواد ادامه بدید تا از ته گرفتن گندم و سوخته شدن طعم حلیم جلوگیری بشه.


مرحله هشتم (مقدار تبخیر شدن آب حلیم)

ابتدا حرارت رو کاملا پایین بیارید تا روند پخت به خوبی طی بشه. به هم زدن مواد ادامه بدید تا آب اضافی درون قابلمه کشیده بشه. البته به این نکته توجه داشته باشید که حلیم بعد از سرد شدن سفت میشه و نباید بزارید کاملا آبش تبخیر بشه.


مرحله نهم (به قوام رسیدن حلیم)

برای درست شدن حلیم باید تا جایی که به قوام مناسب میرسه اون رو مدام هم بزنید. برای این کار باید صبر و حوصله داشته باشید و هرچی با حرارت ملایم حلیم پخته بشه، در نتیجه طعم بهتری پیدا می‌کنه.


مرحله دهم (آماده شدن غذا)

حلیم مجلسی شما آماده شده. در ابتدا قابلمه رو از روی حرارت بردارید و اجازه بدید تا خنک بشه. سپس داخل ظرف مناسب بریزید و با شکر و دارچین به همراه روغن تزیین کرده و نوش جان کنید.

نکات تکمیلی لازم برای تهیه حلیم

  • بهتره برای درست کردن حلیم از گوشت دنده یا گردن گوسفندی استفاده کنید.
  • برای مقوی‌تر شدن حلیم میتونید از کنجد استفاده کرده و اون رو در دقایق آخر پخت، داخل قابلمه بریزید.
  • حتما یادتون باشه که مواد تشکیل دهنده حلیم رو به خوبی هم بزنید تا از ته گرفتن اون‌ها جلوگیری بشه.
  • برای گرفتن بوی زهم گوشت از پیاز و زردچوبه استفاده کنید.

سخن آخر

با توجه به نکات گفته شده برای پخت حیلم، بهتره برای درست کردن این غذای ساده و بسیار مقوی صبر و حوصله داشته باشید. چون طبخ حلیم نیاز داره که مدام مواد رو هم بزنید تا از ته گرفتن گندم جلوگیری بشه. همینطور برای رسیدن به طعم اصیل این غذا بهتره به نکات گفته شده توجه داشته باشید. ممنون از همراهی شما.

آخرین بروز رسانی در: 25 آوریل 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه