آموزش درست کردن سوپ کدو تنبل خوشمزه

طرز تهیه سوپ کدو تنبل مرحله به مرحله و تصویری

سوپ کدو تنبل ساده

فصل پاییز موسم انواع میوه‌های خوش رنگ، انواع دم نوش و سوپهای داغ و خوشمزه است. به به! سوپ کدو تنبل هم درست موقعی که مردم آن سوی دنیا در حال برگزاری جشن هالووین هستند و کدو تنبل‌ها را تزئین می‌کنند یک نوستالژی هیجان انگیز از پاییز را در این سوی دنیا به معرض نمایش می‌گذارد.

خب من می‌دانم که عده زیادی از شما از کدو به خصوص از نوع تنبل و یا حلوایی اصلا خوشتان نمی‌آید، نگران نباشید من هم تا سال گذشته مثل شما بودم تا اینکه بالاخره یک روز با پای کدو آشنا شدم، سپس کیک کدو و نان کدو و…. همه چیزهای خوشمزه‌ای که با آنها درست می‌شود.

باورتان می‌شود من که اصلا علاقه‌ای به کدو نداشتم حالا یکی از طرفداران سرسخت کدو هستم!! یک داستان راجع به یکی از کدوهایم برای شما تعریف کنم: یک روز یک کدوی حلوایی زیبا خریدم و بلافاصله یک اسم برای آن انتخاب کردم، من او را کیدو نامیدم یعنی کوچولو! خب من هر روز برای درست کردن آن برنامه می‌ریختم ولی واقعیت این بود که هرگز دوست نداشتم دوست خوبم را بپزم و بخورم و در نهایت خراب شد و آن را دور انداختم.

دور انداختن یک دوست خیلی دردناک است، بنابراین به شما توصیه می‌کنم پیش از آنکه کدویی خراب شود، آن را تبدیل به یک سوپ کدو تنبل خوشمزه کنید یا شاید هم یک نان کدوی زیبا و یا یک کیک داغ و عالی. فعلا صبر کنید این آغاز راه ما با کدوها است، بقیه چیزها را روزهای بعد به شما یاد خواهم داد.


تفاوت کدو حلوایی و کدو تنبل

یک نکته باید به شما بگویم اسم این سوپ پاییزی، سوپ کدو تنبل است نه سوپ کدو حلوایی. کدو تنبل و کدو حلوایی دو گونه متفاوت از کدو هستند.

کدو تنبل همان کدوی هالووین است که بیضی شکل و به رنگ نارنجی تیره است، کدوی حلوایی یا اسکواش بیشتر شبیه گلابی است و قسمت پایین‌ آن پهن‌تر از قسمت بالای کدو است. فکر کنم توضیح کافی بود اما عکس آنها را هم برای شما می‌گذارم.

تفاوت کدو تنبل و کدو حلوایی

برای درست کردن سوپ کدو تنبل ابتدا باید کدو‌ها را در فر بگذارید و برشته کنید. تنها بخش وقت گیر همین آماده کردن کدو برای پوره است. سوپ کدو تنبل تنها با ۷ ماده تشکیل دهنده درست می‌شود که احتمالا شما آنها را در اختیار دارید، اگر هم نداشته باشید من جایگزین‌ها را به شما خواهم گفت.

روی سوپ کدو تنبل مقداری کلم کیل و کنجد به عنوان تزئین قرار داده شده، این ترکیب آن را مغذی‌تر کرده و ظاهری زیبا به آن می‌دهد. این سوپ؛ گرم، راحت، غلیظ، کدویی، شیرین، معطر، ساده خوشمزه و سالم است. همچنین کاملا انتخابی است! اگر شما یک ماده را نداشتید می‌توانید معادل آن را جایگزین کنید. این سوپ یک ناهار یا شام سبک را درست می‌کند و احتمالا اگر در کنار حمص و سالاد باشد، عالی می‌شود.

سوپ پاییزی


طرز تهیه سوپ کدو تنبل ساده

نوع غذا: مخصوص گیاهخواران، بدون گلوتن

مواد لازم برای تهیه سوپ کدو تنبل

  • ۲ عدد سوپ کدو تنبل (تقریبا ۲ و ۱/۴ پیمانه یا ۴۵۰ گرم پوره کدو)
  • ۲ عدد موسیر (اگر موسیر ندارید پیاز استفاده کنید)
  • ۳ حبه سیر خرد شده
  • ۲ پیمانه (۴۸۰ میلی لیتر) آب سبزیجات پخته
  • ۱ پیمانه (۲۴۰ میلی لیتر) شیر نارگیل (یا یک شیر غیر لبنی دیگر البته مزه با نوع شیر متفاوت است)
  • ۲ قاشق غذاخوری شیره افرا یا نکتار آگاوه (یا عسل در صورتی که گیاهخوار مطلق نیستید)
  • ۱/۴ قاشق چاخوری از هر کدام از مواد؛ نمک دریا، فلفل سیاه، دارچین، جوز هندی

مواد لازم برای تزئین سوپ (اختیاری)

  • ۱ پیمانه کلم کیل خرد شده (۶۷ گرم)
  • ۱ حبه بزرگ سیر
  • ۲ قاشق غذاخوری کنجد خام (بو نداده)
  • ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون (۱۵ میلی لیتر)
  • کمی نمک

دستورالعمل تهیه سوپ کدو تنبل ساده

فر را با حرارت ۳۵۰ درجه فارنهایت (۱۷۶ درجه سانتی‌گراد) گرم کنید. سطح یک سینی فر را برای تمیزی با کاغذ روغنی بپوشانید.

از یک چاقوی بسیار تیز برای بریدن کدو استفاده کنید. من از چاقوی تیز سانتوکو که مخصوص برش سبزیجات است استفاده می‌کنم. هر کدو را به دو نیم کرده، با استفاده از یک قاشق تیز همه دانه‌های کدو و رشته‌های اطراف آن را خارج کنید.

طرز پختن کدو تنبل در فر

بخش داخلی هر تکه را مقداری روغن زیتون بمالید و آنها را از بخش نرم داخلی روی کاغذ داخل سینی فر قرار دهید. آنها را به مدت ۴۰ تا ۴۵ در فر بپزید تا زمانی که به راحتی بتوانید پوست آنها را بکنید. آنها را از فر بردارید و به مدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا خنک شوند، سپس پوست آنها را بکنید و کدو را کنار بگذارید.

پختن کدو در فر

یک قابلمه سوپ را روی گاز گذاشته و ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون، سیر و موسیر را به آن اضافه کنید. به مدت ۲ تا ۳ دقیقه یا تا زمانی که قهوه‌ای و نرم شوند، آنها را تفت دهید. شعله گاز را پایین بیاورید تا نسوزد. مواد باقیمانده از جمله کدو تنبل، دارچین، جوز هندی، فلفل سیاه و نمک را به آن اضافه کنید و به هم بزنید. آب سبزیجات پخته را به آن اضافه کنید. مخلوط را حرارت دهید تا بجوشد، سپس گرما را کاهش دهید به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید تا طعمها در هم مخلوط شوند.

شیر نارگیل و عسل را به مواد درون قابلمه اضافه کنید. سوپ را از روی گاز برداشته، مواد را به مخلوط کن اضافه کنید تا پوره شوند یا از یک سوپ ساز استفاده کنید. اگر از مخلوط کنید استفاده می‌کنید یک حوله کاغذی را قبل از مخلوط کردن روی در آن قرار دهید تا از هر گونه ریختن مواد به بیرون جلوگیری کنید. من ترجیح می‌دهم از مخلوط کن پارچی استفاده کنم چون در اینصورت مخلوط غلیظ‌تر و خامه‌ای‌تر می‌شود.

سوپ کدو تنبل

اگر می خواهید سوپ را گرم سرو کنید، آن را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه گرم کنید. در این موقع آن را بچشید اگر می‌خواهید ادویه بیشتری داشته باشد، به آن اضافه کنید، اگر می‌خواهید طعم شیرین‌تری داشته باشد به آن عسل و در صورتی که می‌خواهید خامه‌ای تر باشد به آن شیر نارگیل بیشتری اضافه کنید.

تهیه مواد رویی سوپ کدو تنبل: در یک ماهیتابه کوچک روی حرارت متوسط، کنجد را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه گرم کنید، مرتب به هم بزنید تا زمانی که کمی قهوه‌ای طلایی شوند. مراقب باشید چون آنها به سرعت می‌سوزند. از ماهیتابه بردارید و کنار بگذارید.

تزئین سوپ کدو سوپ کدو تنبل

تا هنوز ماهیتابه داغ است، روغن زیتون و سیر را اضافه کنید و تفت دهید تا قهوه‌ای طلایی شوند، حدود ۲ دقیقه. کیل را اضافه کرده و خوب بهم بزنید، سپس کمی نمک اضافه کنید و رروی آن را بگذارید تا بخارپز شود. برای چند دقیقه دیگر آن را بپزید تا زمانی که کیل نرم شود، سپس کنجدها را به کیل اضافه کنید. بهم بزنید و برای تزئین کنار بگذارید.

سوپ کدو

این سوپ پاییزی برای ۳ تا ۴ نفر است آن را در کاسه‌های جداگانه به تعداد افراد بریزید. اجازه دهید سوپ کمی خنک شود، سپس کیل و کنجد را روی آن بگذارید. باقیمانده سوپ را سرد کرده و به مدت ۴ روز در یخچال یا ۳ ماه در فریزز نگه دارید. قبلا در بخش یخ میوه‌ای به شما یاد دادم که چگونه سوپ را در کمترین فضای ممکن در فریزر جای دهید.


منبع: minimalistbaker

آخرین بروز رسانی در: 11 جولای 2022| نویسنده: هالث