عدسی با سبزی و بدون گوشت به همراه معرفی انواع عدس و طرز پخت آنها

طرز تهیه سوپ عدس (عدسی)

طرز تهیه عدسی ساده با سبزیجات خوشمزه و مجلسی

سوپ عدس یکی از ۶ سوپ برتر و خوشمزه در جهان است که به دلیل تنوعی که در پخت دارد به انواع و شکلهای مختلف پخته می‌شود. در عین حال عدس یک ماده بسیار مغذی است که به عنوان یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی شناخته شده است.

شما نمی‌توانید در اوقات سرد سال باشید اما این دوران را بدون سوپ عدس بگذرانید. این سوپ آنقدر خوشمزه و متنوع است که هر آشپزی برای پخت آن دستور خاص خودش را دارد. شما می‌توانید هر چه که دوست دارید به سوپ عدس‌تان اضافه کنید از انواع سبزیجات تا انواع سسها.

خوراک عدسی که یکی از خوراکیهای معمول کشور ماست در واقع نوعی سوپ عدس است و نه خورش. سوپ عدس در همه جای دنیا با نان سرو می‌شود به همین خاطر بسیار هم سیر کننده است. اگر شما به دنبال یک رژیم غذایی پر فیبر هستید یا یک برنامه کاهش وزن را دنبال می‌کنید خوراک عدس دقیقا همان چیزی است که برای شما مناسب است.

در کشور ما سه نوع عدس بسیار معمول است که دو نمونه برای سوپ و خورش استفاده می‌شود و یکی از آنها هم برای پخت عدس پلو مورد استفاده قرار می‌گیرد. با هم این ۳ نوع عدس را بررسی می‌کنیم.


انواع عدس و نحوه استفاده از آنها

عدس قهوه‌ای

این نمونه عدس، رایج‌ترین نوع عدس است که به عنوان عدسی هم شناخته می‌شود. رنگ آنها از قهوه‌ای خاکی تا سیاه تیره متغیر است و معمولا یک طعم ملایم و عطر خاکی دارند. این عدسها لبه‌های باریک دارند و ظاهر آنها کاملا گرد نیست. پختن آنها حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و شکل خودشان را حین پختن خوب حفظ می‌کنند. این عدسها مخصوص خوراک و سوپ هستند.

عدس سبز

این عدس می‌تواند رنگ سبز یا قهوه‌ای داشته باشد. ظاهر این عدس خوش فرم است و لایه بیرونی آنها براق است. بر خلاف نمونه قبلی کاملا گرد هستند و نسبت به عدس قهوه‌ای درشت‌تر هستند.

این نوع عدس طعم قوی و تا حدودی فلفلی دارند. عدس‌های سبز به طور معمول ۴۵ دقیقه طول می‌کشد تا پخته شود اما بافت نرم آنها حتی پس از پخت هم حفظ می‌شود. این باعث می‌شود که این نوع عدس مناسب پلو، سالاد و بسیاری از بغل بشقابی‌ها باشد.

عدس قرمز یا دال عدس

این نوع عدس در بعضی نقاط به اشتباه به عنوان لپه قرمز شناخته می‌شود. رنگ آنها از طلایی تا نارنجی یا قرمز کامل متغیر است.

این نوع عدس شیرین‌ترین نوع عدس است و طعم آجیلی دارد. آنها از لحاظ زمان پخت بین دو نوع عدس قبل قرار می‌گیرند با ۳۰ دقیقه زمان پخت. آنها به هنگام پخت کاملا پخته شده و له می‌شوند و از این جهت برای تهیه سوپ و خوراک هندی و خوراک جنوبی دال عدس، عالی هستند.

موقع خرید عدس توجه کنید که چه نوع عدسی را برای چه کاری می‌خواهید و همچنین موقع خرید حواستان باشد که عدسها از یک نوع باشند چون یکبار من تنها با اعتنا به حرف فروشنده عدس را خریداری کردم و هنگام باز کردن بسته در خانه متوجه شدم که دو نوع عدس سبز و قهوه‌ای با هم مخلوط شده‌اند و از آنجایی که زمان پخت این دو نوع عدس با هم متفاوت هستند، پختن آنها با دشواری انجام شد و نتوانستم استفاده درستی از آنها بکنم.


سوپ عدس با انواع سبزیجات

سوپ عدس

این نوع عدسی با عدس سبز درست شده به دلیل اینکه ما می‌خواهیم شکل عدس در سوپ کاملا مشخص باشد.

مواد لازم برای عدسی با سبزیجات

  • ۱/۴ پیمانه روغن زیتون فوق بکر
  • ۱ عدد پیاز سفید یا زرد متوسط، خرد شده
  • ۲ عدد هویج، پوست گرفته و خرد شده
  • ۴ حبه سیر، پوست کنده و ریز شده
  • ۲ قاشق چایخوری پودر زیره
  • ۱ قاشق چایخوری پودر کاری
  • ۱/۲ قاشق چایخوری آویشن خشک
  • ۱ قوطی بزرگ گوجه پخته
  • ۱ پیمانه عدس سبز یا قهوه‌ای، پاک کرده، *خیسانده و شسته شده
  • ۴ پیمانه عصاره سبزیجات
  • ۲ پیمانه آب
  • ۱ قاشق چایخوری نمک یا بیشتر برای طعم غذا
  • کمی فلفل قرمز خشک خرد شده
  • فلفل سیاه تازه پودر شده
  • ۱ پیمانه کیل یا برگ کلم، به شکل نوارهای کوچک خرد شده
  • آب نصف یک عدد لیموی متوسط

مراحل تهیه سوپ عدس سبز گیاهی

  1. روغن را در یک قابلمه روی حرارت متوسط گرم کنید. یک چهارم پیمانه روغن زیتون ممکن است به نظر زیاد بیاید اما این مقدار روغن زیتون طعم خوشمزه و عالی به این سوپ عدس مغذی اضافه می‌کند.
  2. وقتی روغن گرم شد، پیاز و هویج خرد شده را به آن اضافه کنید. حدود ۵ دقیقه آنها در قابلمه تفت دهید تا نرم شوند. سیر، زیره، پودر کاری و آویشن را اضافه کنید. آنها را بپزید تا عطر آنها بالا بیاید یعنی حدود ۳۰ ثانیه. گوجه پخته و خرد شده را در آن بریزید و چند دقیقه‌ای بپزید و مرتب بهم بزنید تا طعم آن بیشتر شود.
    طرز تهیه عدسی با سبزی
  3. عدس، عصاره سبزیجات و آب را در قابلمه بریزید. یک قاشق چایخوری نمک و مقداری فلفل قرمز خرد شده را به آن اضافه کنید. فلفل سیاه تازه پودر شده را برای طعم بیشتر سوپ به آن اضافه کنید. دما را بالا ببرید و به نقطه جوش برسانید، سپس درب قابلمه را گذاشته و دما را کاهش دهید تا به آرامی بپزد. حدود ۳۰ دقیقه یا بیشتر عدس را بپزید یا تا زمانی که عدس‌ها کاملا پخته و نرم شود اما هنوز شکلشان را حفظ کرده باشند.
  4. ۲ پیمانه عدس را از قابلمه سوپ عدس برداشته و در مخلوط کن بریزید. مواظب باشید که هنگام ریختن عدس در مخلوط کن دست‌تان نسوزد. به همین منظور روی در مخلوط کن را یک حوله آشپزخانه بگذارید. سوپ را پوره کنید تا زمانی که کاملا پوره شده و به شکل اسموتی در بیاید. پوره عدس را به قابلمه برگردانید و برگهای خرد شده کلم را به سوپ عدس اضافه کنید. حدود ۵ دقیقه به پخت ادامه دهید یا تا زمانی که برگهای سبز به اندازه دلخواه شما نرم شوند.
  5. قابلمه را از روی حرارت بردارید و آب لیمو را به آن اضافه کنید. با نمک و فلفل سیاه یا آب لیموی باقیمانده سوپ را مزه دار کنید تا زمانی که به طعم دلخواهتان برسید. سوپ را بلافاصله سرو کنید. باقیمانده سوپ را می‌توانید به مدت ۴ روز در یخچال یا به مدت چند ماه در فریزر نگه دارید.

نکات آشپزی در مورد سوپ عدس

سوپ عدس

قبل از پخت هر نوع عدس حتما و حتما آن را بخیسانید، در اینجا به شما علت خیساندن عدس را گفته‌ایم.

شما می‌توانید به جای کنسرو گوجه از گوجه برشته شده در فر استفاده کنید. یا مقداری آب جوش روی گوجه‌ها بریزید و آنها را به مدت چند دقیقه نگه دارید، سپس پوست آنها را گرفته و خرد کنید و به سوپ اضافه کنید.

عدسی با سبزیجات


ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: cookieandkate

آخرین بروز رسانی در: 21 سپتامبر 2022| نویسنده: هالث