آموزش درست کردن پنیر خوشمزه خانگی در کمترین زمان و ساده ترین روش

طرز تهیه پنیر خانگی با مایه پنیر و سرکه

نحوه درست کردن پنیر خوشمزه خانگی با سرکه در کمترین زمان

پنیر خانگی یکی از بهترین روش‌های داشتن این وعذه غذایی لبنی و مغذی تو خونه‌اس که وقتی با دستای خودتون درستش کنید، هم مقرون به صرفه اس، هم سالمه و هم میتونه بنا به ذائقه خودتون با طعمی که دوست دارید درست بشه.

طرز تهیه پنیر خانگی به شیوه های مختلفی انجام میشه که جعم آوری همه این روش‌ها تو یه مقاله یه کار غیر ممکنه. اما یکی از ساده‌ترین روش‌ها، همین نحوه درست کردن پنیر به شیوه محلی و ساده‌اس که در ادامه مشاهده میکنید.

برای درست کردن پنیر فقط کافیه تا طبق دستور العمل‌های گفته شده پیش برید، باور کنید بعد از یه بار درست کردنش، نه تنها نکات زیادی یاد میگیرید، بلکه شیوه‌های مخصوص به خودتون رو برای درست کردن پنیر خانگی پیدا میکنید.

تاریخچه پنیر و این که چه زمانی درست شده مشخص نیست، اما با توجه به قدمت ۱۰۰۰۰ ساله اهلی شدن حیوان، و بنا به یه سری شواهد تاریخی، برای نگه داری از شیر در مقابل فاسد نشدن، اون رو به پنیر تبدیل میکردن. یا شاید کاملا اتفاقی به دست اومده باشه.

در صورتی که تصمیم گرفتید تا خودتون پنیر درست کنید، با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا به شما نحوه درست کردن پنیر خانگی رو به دو روش متفاوت، یعنی با مایه پنیر و سرکه رو آموزش بدیم.

مواد لازم برای تهیه پنیر خانگی

مواد لازم برای ۴ نفر
شیر۱۰ کیلو گرم
مایه پنیریک قاشق غذا خوری
نمک¾ بسته

طرز تهیه پنیر خانگی ساده و خوشمزه با مایه پنیر

مرحله اول

طرز تهیه پنیر خانگی رو با این حرکت شروع کنید که اگه شیر رو تو یخچال گذاشتید، بیرون بزارید تا دماش پایین بیاد. در ادامه بهتره که یه قابلمه مناسب و جادار روی حرارت متوسط بزارید و شیر رو داخل قابلمه بریزید. بزارید تا شیر به جوش بیاد و دمای اون به حدود ۷۵ درجه سانتی گراد برسه و بهتره ۱۰ دقیقه تو این دما جوش بخوره.

مرحله دوم

بعد از جوشاندن شیر، بهتره که حرارت زیر قابلمه رو خاموش کنید تا دمای شیر پایین بیاد و به ۴۰ درجه برسه. یه کاسه مناسب رو آماده کنید، مایه پنیر رو به همراه نصف لیوان از شیر جوشیده رو داخل کاسه بریزید و با هم مخلوط کنید تا مایه پنیر کاملا حل بشه، حالا وقتشه که این مخلوط مایه پنیر رو داخل قابلمه حاوی شیر بریزید.

مرحله سوم

برای آماده شدن پنیر خانگی خوشمزه و سالم بهتره که اجازه بدید شیر به همراه مایه پنیر، حدود ۱ ساعت استراحت داشته باشه تا به خوبی شیر بریده بریده یا به اصطلاح دلمه بشه. یادتون باشه که فقط شیر تازه یا خام، قابلیت دلمه شدن و تبدیل شدن به پینر رو داره و در غیر این صورت، با استفاده از شیر پاستوریزه پنیر به دست نمیاد.

مرحله چهارم

حالا که شیر به خوبی استراحت کرد، باید یه مایه غلیظ شبیه به ماست به دست اومده باشه. در ادامه یه آبکش رو آماده کرده و کف اون رو با استفاده از یه پارچه سفید و تمیز بپوشونید. مایه پنیر به دست اومده رو به آرامی کف پارچه بریزید و سپس چهار گوشه پارچه رو با همدیگه گره بزنید و پنیر رو جایی بزارید تا آب اضافی اون خارج بشه.

مرحله پنجم

بعد از گذشت ۱ ساعت از آبگیری پنیر، یه جسم سنگین روی پنیر قرار بدید تا روند گرفتن آب پنیر به خوبی انجام بشه و برای این کار، ۵ الی ۶ ساعت زمان لازمه تا به خوبی پنیر سفت بشه و خودش رو بگیره. یادتون باشه که این مرحله رو با دقت انجام بدید تا در آخر یه پنیر سفت و خوشمزه به دست بیاد و بافت مناسبی داشته باشه.

مرحله ششم

نحوه درست کردن پنیر خانگی رو با باز کردن پارچه، بعد از مدت زمان گفته شده ادامه بدید و سپس با استفاده یه قابلمه، آب رو بزارید تا به جوش بیاد و بهش نمک اضافه کنید تا کاملا حل بشه. پنیر رو به صورت قالبی برش بدید و تا ۱ ماه در آب نمک قرار بدید و درب ظرف رو ببندید تا یه پنیر خوشمزه و سفت به دست بیاد.

طرز تهیه پنیر خانگی با استفاده از سرکه

مواد لازم برای ۴ نفر
شیر۱ کیلو
سرکه۳ قاشق غذا خوری
نمکبه مقدار لازم

نحوه آماده سازی

  1. نحوه درست کردن پنیر خانگی با سرکه به این صورته که شیر رو داخل یه قابلمه مناسب بریزید  و سپس روی حرارت متوسط بزارید تا کاملا به جوش بیاد و در ادامه از روی حرارت بردارید تا به دمای محیط برسه.
  2. در این مرحله به مقدار گفته شده سرکه داخل قابلمه بریزید و با شیر مخلوط کنید. این کار باعث میشه شیر بریده بریده بشه و به اصطلاح دلمه بشه.
  3. برای گرفتن آب اضافی پینر، یه پارچه سفید و نازک رو داخل یه آبکش پهن کنید و شیر بریده شده رو، روی پارچه بریزید تا آب اضافی اون گرفته بشه و در ادامه بهتره که پارچه رو گره بزنید و آویزون کنید و یادتون باشه که آب پنیر رو نگه دارید.
  4. این کار کمک میکنه تا آب اضافی در داخل پنیر به خوبی گرفته بشه تا به روند آماده سازی پنیر کمک کنه. بعد از گذشت حدود ۳ ساعت، پارچه‌ی حاوی پنیر رو دوباره داخل آبکش بزارید و جسم سنگین رو روی اون قرار بدید.
  5. برای شکل گرفتن پنیر، باید اجازه بدید تا با استفاده از سنگینی جسم، به خوبی تمام آب داخل پنیر کشیده بشه. به اندازه هر ۱ لیتر آب پنیر، ۵۰ تا ۱۰۰ گرم نمک اضافه کنید و سپس پنیر رو به اندازه دلخواه برش بزنید و داخل آب پنیر قرار بدید.

اینم از طرز تهیه پنیر ساده خانگی با سرکه.


سخن آخر

این که پنیر به عنوان یکی از فراورده های لبنی خیلی پر مصرف تو سراسر دنیا شناخته میشه که با توجه به فرهنگ و جغرافیایی هر کشور، پنیر هم به شیوه های گوناگون با انواع طعم ها و شکل های مختلف به عمل میاد.

پنیر یکی از بهترین محصولات غذاییه که هم خیلی مغذیه و هم این که با توجه به انواع بی شماری که داره، هم میتونه واسه صبحانه، ناهار یا شام استفاده بشه، هم قابللیت ترکیب با انواع غذاها، دسر، شیرینی رو داره و در کل یه وعده غذایی همه کاره اس و همین دلیلی شده تا فروش و البته مصرف زیادی در بین همه مردم داشته باشه.

در این مقاله برای درست کردن پنیر از روش های ساده محلی استفاده کردیم که با استفاده از مایه پنیر، یا سرکه به دست میاد و خیلی وقتتون رو نمیگیره و نیاز و مواد اولیه و شرایط خاصی هم، نداره. ممنون که ما رو همراهی میکنید.

آخرین بروز رسانی در: 5 فوریه 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه