آموزش درست کردن نان موزی خانگی خوشمزه

طرز تهیه نان موزی

نان موزی

نان موزی اخیرا خیلی مورد توجه قرار گرفته است شما هر سایت آشپزی را نگاه بیندازید، دستور نان موزی دارد از نان موزی گیاهی گرفته تا نان موزی ساده یا نان موزی که موز به صورت سالم روی آن قرار گرفته و یا برای بعضیها تزئین شده است.

خب من یک دستور را بیش از بقیه پسندیدم چون هم خوشمزه بود و هم ساده و راحت، در واقع می‌توانم بگویم که این نان موزی حتی از خیلی از کیکهای به ظاهر ساده هم ساده‌تر و راحت‌تر است. آها یک چیز را در ابتدا به شما بگویم نان موزی اسمش نان موزی است اما در واقع بیشتر مزه‌ای شبیه کیک دارد و این خلاف تصوراتی بود که لمونی اسنیکت سالها پیش برای من ساخت (در کتاب پنجره بزرگ از سری مجموعه ماجراهای بد شانش کلاوس شخصیت داستان نان موزی را بیمزه توصیف می‌کند).

من عمیقا باور دارم که نان موزی چیزی است که شما باید بتوانید آن را هر موقع و هر کجا که اراده کردید، درست کنید، با میکسر با چاقو، داخل لوف (قالب نان) یا داخل قالب مافین و هر موقع که چند تا موز دارید که دارند سیاه و نرم می‌شوند باید آنها را تبدیل به نان موزی کنید. نان موزی ۵۰ درصد دلیل وجودش، موز است.

اینجا ما یک دستور بسیار ساده داریم که کل کار هم زدن آن فقط ۱۰ دقیقه وقت می‌گیرد. یک ساعت هم انتظار برای اینکه خانه شما پر از عطر نان موزی شود سپس نوبت شماست که آن را بردارید و برش بزنید و با چای عصرانه مصرف کنید. البته من همیشه چند برش را برای صبحانه ام قایم می‌کنم.

فقط از موزهای خیلی رسیده استفاده کنید

نان موزی با کشمش و گردو

تنها الزام شما برای درست کردن نان موزی این است که فقط از موز رسیده استفاده کنید. هنگامی که پوست موز لکدار می‌شود و گذاشتن آنها جلوی مهمانها خجالت آور به نظر می‌رسد، نوبت درست کردن نان موزی فرا می‌رسد. بگذارید موز بیشتر بماند تا جایی که پوست آن قهوه‌ای بشود و حتی به نظر بیاید که میوه در حال خراب شدن است در این صورت نان شما طعم قویتر و خوشمزه‌تر خواهد داشت. من خودم گذاشتم موزها آنقدر در یخچال بمانند تا کاملا پوستشان سیاه شود.

اجازه بدهید برای یک ثانیه در مورد له کردن موز صحبت کنیم. من دوست دارم برخی از قطعات موز کمی درشت داخل نان باشند و همچنین خیلی راحت داخل همان کاسه‌ای که سایر مواد را می‌ریزم موزها را هم اضافه می‌کنم تا ظرف کمتری کثیف شود البته اولین بار که آن را درست کردم موزها را کاملا له و پوره کردم و نتیجه کار هم خوب بود اگر شما با وجود قطعات بزرگ موز در نان مخالف هستید می‌توانید آنها را در یک کاسه جداگانه کاملا له کنید سپس به سایر مواد خمیر اضافه کنید.

یک دستورالعمل سخاوتمند

با کمی تغییر، این دستورالعمل جامع و کامل که تقریبا برای هر کس در هر جای جهان قابل استفاده است، بدست آمده. همه چیز مورد از قبل تست شده است. این دستورالعمل از مواد تشکیل دهنده کاملا معمولی که در کابینت هر خانه‌ای پیدا می‌شود استفاده می‌کند: آرد سفید، شکر، کره، تخم مرغ، شیر و جوش شیرین.

اما وقتی می‌گویم این یک دستور العمل بخشنده است منظورم این است که شما می‌توانید تقریبا نصف آرد سفید را با آرد کامل ارد چند غله جایگزین کنید. شما می‌توانید از شکر قهوه‌ای به جای شکر سفید استفاده کنید (نان را مرطوبتر و متراکمتر می‌سازد) یا هر شکر جایگزین دیگری.

می‌توانید از مارگارین (در نان موزی گیاهی مخصوص گیاهخواران) یا روغن به جای کره استفاده کنید و شیر بادام یا کفیر یا دوغ یا حتی آب به عنوان بخش مایع استفاده کنید. این نان حتی با تنها یک تخم مرغ هم خوب خواهد شد. من هرگز بدون تخم مرغ تست نکردم اما معتقدم در آنصورت هم یک کیک کاملا خوب خواهد بود چون می‌دانید که موز یکی از جایگزینهای تخم مرغ است.

نان موزی ساده

نکته این جاست که می‌توانید مواد نان را کم کنید. البته به جز جوش شیرین که جزو مواد پایه است. یک نکته طبق تجربه خودم در مورد جوش شیرین بگویم. شما هر دستوری را که در اینترنت ببینید جوش شیرین گفته شده، جوش شیرین در واقع بیشتر برای نانها و کیکهای مرطوب استفاده می‌شود چون از خمیر شدن و له شدن آن جلوگیری می‌کند و البته ترک خوردگی روی کیک هم زیر سر جوش شیرین است.

من نمی‌دانستم که جوش شیرین در کجای خانه خودش را پنهان کرده است بنابراین اصلا حتی دنبال آن نگشتم و خیلی راحت بیکینگ پودر را دو برابر کردم، نتیجه اینکه نان موزی من عالی و بدون ترک بود امتحانش مجانی است.

از میکسر استفاده کنیم یا چاقو

اگر توی این مساله گیر کردید باید یک جمله امید بخش بگویم «نترس! کار خودت را راحت کن». اگر دوست دارید می‌توانید آن را در یک مخلوط کن یا همزن کاسه‌ای درست کنید در اینصورت روش دلخواه خودتان را پیاده کنید. شخصا ترجیح می‌دهم که آن را به صورت دستی و در کاسه درست کنم چون خیلی راحت‌تر است و نیازی نیست که آن همه ظرف و یا دستگاه را کثیف کنید.

اگر از همزن استفاده می‌کنید، دو انتخاب دارید: کره را ذوب کنید و بقیه دستور را انجام دهید یا می‌توانید کره را نرم کنید و آن را با شکر به صورت کرم درآورید. کرم کردن کره نرم شده و شکر نان موزی شما را سبکتر کرده و بیشتر شبیه کیک می‌شود با بافتی نرمتر و ظریفتر، کره ذوب شده باعث می‌شود که نان متراکمتر شده و کمتر ترد باشد.


طرز تهیه نان موزی به ساده ترین روش

مواد لازم

نان موزی

  • ۸ قاشق غذاخوری یا ۱ استیک کره بدون نمک
  • ۱ پیمانه شکر سفید
  • ۲ عدد تخم مرغ
  • ۱/۴ پیمانه شیر
  • ۱ قاشق چایخوری اسانس وانیل
  • ۳ عدد موز متوسط خیلی رسیده
  • ۲ پیمانه آرد همه کاره یا چند منظوره
  • ۱ قاشق چایخوری جوش شیرین
  • ۱/۴ قاشق چایخوری نمک
  • ۱/۲ پیمانه گردو خرد شده یا شکلات چیپسی (اختیاری)
  • وسایل لازم
  • یک عدد قالب لوف ۸ در ۵ اینچ
  • کاغذ مخصوص فر
  • کاسه بزرگ
  • ویسک یا چنگال، بوسیله دست درست می‌شود
  • همزن کاسه‌ای یا دستی، در صورتی که بدون استفاده از دست درست شود
  • اسپاتول

مراحل تهیه نان موزی

فر را از قبل روی درجه ۳۵۰ درجه فارنهایت یا ۱۷۵ درجه سانتی گراد روشن کنید. یک شبکه در وسط فر قرار دهید. یک قالب لوف ۸ در ۵ اینچی را کاغذ گرفته و بگذارید بخشی از کاغذ از لبه ظرف آویزان باشد. داخل قالب را با اسپری آشپزی چرب کنید. اگر ار آجیل استفاده می‌کنید آنها را به مدت ۱۰ دقیقه در فر از پیش گرم شده بو بدهید.

نان موزی

کره را در مایکروویو یا روی گاز با شعله خیلی کم ذوب کنید. می‌توانید در عوض کره را فقط نرم کنید (ذوب نکنید) به این صورت ظاهر نان بیشتر شبیه به کیک خواهد شد و کره ذوب شده را با شکر در همزن بزنید تا مرحله بعد

نان موزی

کره ذوب شده و شکر را در کاسه بزرگ بریزید و تا زمانی که ترکیب شوند با هم بهم بزنید (یا کره نرم شده و شکر را در همزن آنقدر بزنید تا پف کند). تخم مرغها را داخل کاسه بشکنید. بهم بزنید تا کاملا ترکیب شده و مخلوط لطیف شود.

نان موزی

شیر و وانیل را به مواد اضافه کنید.

نان موزی

موزها را پوست گرفته و به کاسه اضافه کنید. با استفاده از انتهای ویسک یا چنگال غذاخوری، موزها را داخل مواد له کنید.

نان موزی

بگذارید موزها به صورت تکه‌ای یا کاملا پوره شده در بیایند هر کدام را که دوست دارید انجام دهید. اگر شما موز کاملا له شده را ترجیح می‌دهد، می‌توانید موز را جداکنه در یک کاسه له کنید تا زمانی که هیچ تکه بزرگی در آن نباشد و آنها را داخل مواد کیک بهم بزنید.

نان موزی

آرد جوش شیرین و نمک اندازه کرده و به کاسه اضافه کنید.

نان موزی

در اینجا یک اسپاتول یا قاشق سیلیکونی را جایگزین ویسک کرده و یا اگر نداشتید کاردک استفاده کنید. مواد را به آرامی بهم بزنید تا زمانی که آرد کاملا با مواد ترکیب شود و هیچ آرد خشکی قابل مشاهده نباشد.

نان موزی

در آخرین بخش خمیر، آجیل، شکلات چیپسی و یا کشمش را به خمیر اضافه کنید و به آرامی بهم بزنید.

نان موزی

خمیر را داخل قالب آماده شده بریزید، با استفاده از اسپاتول یاکاردک همه خمیر را به کاسه منتقل کنید. روی خمیر را صاف کنید این خمیر نسبت به سایر کیکها شلتر است.

نان موزی

قالب را در فر بگذارید و تا زمانی که روی آن کاملا پخته شده و به رنگ قهوه‌ای تیره در بیاید و وقتی که تستر کیک یا خلال دندان را در وسط آن فرو می‌برید تمیز بیرون بیاید. پختن بستگی به میزان رطوبت و مقدار شیرینی موزهای شما دارد سعی کنید از زمان حدود ۵۰ دقیقه و بعدا هر پنج دقیقه یکبار شروع کنید به چک کردن نان.

وقتی نان پخته شد، قالب را روی توری خنک کننده بگذارید تا خنک شود. بگذارید برای ۱۰ دقیقه بماند این کمک می‌کند تا نان راحت‌تر از قالب خارج شود

نان موزی ساده

کاغذ توی قالب را بلندکنید، نان را از قالب خارج کنید. آن را ۱۰ دقیقه دیگر بگذارید خنک شود سپس برش بزنید.

نان موزی ساده

نکات مهم راجع به دستور العمل

مافین موزی: برای درست کردن مافین، قالب مافین را کاغذ گرفته و حدود ۳/۴ کاغذها را از مواد نان موزی پر کنید. ۸ تا ۱۰ مافین درست می‌شود.

نان باقیمانده را می‌توان در ظرفی در بسته یا کیسه پلاستیکی در دمای اتاق به مدت چند روز نگه داشت یا آن را در فویل آلومینیوم بگذارید و به مدت سه ماه فریز کنید.

من از شکر و کره کمتری استفاده کردم اما نتیجه عالی بود. جوش شیرین را حذف کردم و به جای آن بیکینگ پودر را دو برابر کردم.


ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: thekitchn

آخرین بروز رسانی در: 11 جولای 2022| نویسنده: هالث