آموزش پخت نان تورتیلا خوشمزه در منزل

طرز تهیه نان تورتیلا خانگی با آرد گندم

نان تورتیلا خانگی با آرد گندم

نان تورتیلا یکی از نانهای ورقه‌ای یا مسطح است که بدون نیاز به مخمر و زمان طولانی برای استراحت به راحتی در خانه آماده می‌شود. مواد تشکیل دهنده این نان بسیار کم هستند و شامل آرد، نمک و بیکینگ پودر است. برای پختن این نان هیچ نیازی به فر ندارید و روی گاز پخته می‌شود. این نان یکی از بهترین نانها برای تهیه انواع ساندویچ خانگی پیچاندنی است.

نان تورتیلا یک نوع نان نازک است که معمولا با آرد ذرت یا گندم درست می‌شود. این نان نخستین بار توسط افراد بومی منطقه آمریکای مرکزی درست شد. این نان هم با آرد گندم و هم ذرت درست می‌شود.

نوع درست شده با ذرت قدیمی‌تر است و در مکزیک و آمریکای مرکزی بسیار محبوب است. از آنجایی که گندم در آمریکای مرکزی کشت نمی‌شد، نان تورتیلای گندم در اروپا درست شد. این مدل از نان تورتیلا، حاوی چربی، نمک و مقداری ماده عمل آورنده خمیر مثل بیکینگ پودر است. از این نان در انواع غذاهای مکزیکی مثل بوریتو، تاکو، فاجیتا، انچیلادا و سایر غذاهای مکزیکی استفاده می‌شود.

استفاده از نانهای ورقه‌ای برای ساندویچ این مزیت را دارد که با بستن دو انتهای ساندویچ، مواد از آن بیرون نمی‌ریزد، همچنین حمل آن بسیار راحت‌تر است. شما برای انواع ساندویچهای خانگی مثل نان و پنیر، فلافل، مرغ و قارچ و … می‌توانید از این نان استفاده کنید. برای همراهی با انواع خورشها و درست کردن لقمه‌های غذایی کوچک هم این نان پیشنهاد می‌شود. در صورتی که می‌خواهید از آن برای ساندویچهای قابل حمل استفاده کنید، سعی کنید به ساندویچ سس اضافه نکنید و حتی الامکان موقع سرو روی آن سس بریزید.

یکی دیگر از مزایای درست کردن نان تورتیلا در خانه، سادگی و سرعت زمان پخت این نان است. آماده کردن این نان فقط ۱۵ وقت می‌گیرد. همچنین افرادی که در خانه فر ندارند، می‌توانند آن را در ماهیتابه روی گاز درست کنند و مطمئن باشند که یک نان عالی با همان کیفیت نانهای بیکری دارند.

همچنین بخوانید: طرز تهیه نان با آرد تخم کتان

مواد لازم برای خمیر نان تورتیلا

نان تورتیلا خانگی با آرد گندم، بدون نیاز به فر و مخمر

  • آرد چند منظوره سفید نشده: نیازی به آرد خاصی نیست. استفاده از آرد سفید شده که مخصوص کیک است، توصیه نمی‌شود. البته معمولا از آرد گندم کامل هم برای این نان استفاده نمی‌شود، اما شما می‌توانید آن را جایگزین کنید.
  • بیکینگ پودر: از این ماده به میزان بسیار کمی استفاده می‌شود. البته می توان آن را حذف کرد و تاثیر چندانی در مزه بوجود نیاید. شما می‌دانید که آرد خودش یک ماده پف کننده است.
  • نمک: از نمک آشپزخانه به میزان کمی استفاده شده است. من نانهای کم نمک را ترجیح می‌دهم.
  • روغن مایع گیاهی: اگر دوست داشته باشید می‌توانید یک روغن سالم همانند روغن زیتون سبک و بدون بو را جایگزین روغن مایع معمولی کنید. ممکن است کسی بخواهد کره یا روغن قنادی استفاده کند اما روغن مایع باعث نرمتر شدن نان می‌شود.
  • آب گرم: نیازی به دمای خاصی نیست و فقط باید گرم باشد (نه آب ولرم یا خیلی داغ).

طرز تهیه نان تورتیلا خانگی

مواد لازم

  • آرد: ۲ پیمانه (۲۸۳ گرم)
  • بیکینگ پودر: ۱/۲ قاشق چایخوری
  • نمک: ۱/۲ قاشق چایخوری
  • روغن گیاهی: ۱/۴ پیمانه
  • آب گرم: ۳/۴ پیمانه

مراحل تهیه

  1. داخل کاسه همزن برقی یا کاسه مخلوط معمولی، آرد، بیکینگ پودر و نمک را بریزید. این مواد خشک را با همزن سیمی بهم بزنید تا با هم خوب مخلوط شوند.
  2. روغن مایع و آب را داخل آن بریزید و با همزن فقط در حدی بزنید که مواد با هم ترکیب شوند.
  3. قطعه ورز همزن را متصل کنید و خمیر را به مدت ۲ دقیقه ورز دهید. شما می‌توانید همین کار را بدون همزن و با دست به مدت ۵ دقیقه انجام دهید.
  4. خمیر باید نرم و یکدست باشد. اگر خیلی چسبناک است می‌توانید ۱ قاشق غذاخنوری آرد به آن اضافه کنید تا بهتر بتوان با آن کار کرد. از سوی دیگر اگر خمیر خیلی خشک بود می‌توانید ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری آب به آن اضافه کنید.نان تورتیلا خانگی
  5. خمیر را داخل کاسه‌ای چرب بگذارید. روی آن را با پلاستیک سلفون یا پارچه‌ای مرطوب بپوشانید و به مدت ۱ ساعت بگذارید استراحت کند. استراحت دادن خمیر فقط به مدت ۳۰ دقیقه هم خوب است.
  6. خمیر را به ۸ تا ۹ تکه مساوی تقسیم کنید. آن را به شکل توپهای یکدست درآورید. آن را داخل بشقابی چرب بگذارید، روی آنها را بپوشانید و به مدت ۱۰ دقیقه استراحت دهید.
  7. هر کدام از تکه‌های خمیر گرد شده را با وردنه روی سطحی آردی، پهن کنید تا به شکل یک دایره مسطح درآید.
  8. یک ماهیتابه ضخیم مثل ماهیتابه چدنی را روی گاز بگذارید.
  9. دایره‌های خمیری را داخل ماهیتابه داغ بپزید تا زمانی که بخشهایی از زیر نان به رنگ قهوه‌ای درآیند و روی نان حباب بزند، حدود ۲۰ تا ۳۰ ثانیه کافی است. سپس آن را برگردانید و روی دیگر آن را به مدت ۱۵ ثانیه بپزید. اگر متوجه شدید که ماهیتابه خیلی داغ است و نان در حال سوختن است، حرارت را کمتر کرده و روی شعله متوسط بقیه نانها را بپزید.
  10. نان تورتیلای آماده شده را داخل ظرفی دردار یا پلاستیک زیپ دار همراه با حوله کاغذی در زیر آن بگذارید. روی آن را پوشانده و بگذارید بخار کند.نان تورتیلا خانگی
  11. این کار را در مورد سایر خمیرهای باقی مانده انجام دهید.

نکات مهم

  • استراحت خمیر: این کار به گلوتن خمیر اجازه می‌دهد تا خودش را رها کند و کار کردن با خمیر آسانتر می‌شود. وردنه زدن خمیر هم راحت‌تر می‌شود.
  • آرد گندم کامل: می‌توانید آرد سبوسدار را جایگزین آرد سفید کنید اما استفاده از آرد سفید موجب ایجاد بافتی نرمتر خواهد شد.
  • روش نگهداری: تورتیلا را می‌توان به مدت چند روز در دمای معمولی خانه نگه داشت البته فقط چند روز. برای فریز کردن، بین هر کدام از نانها یک لایه کاغذ مومی بگذارید دور آنها کاغذ آلومینیوم بپیجید و داخل ظرفی دردار بگذارید. برای استفاده مجدد یک شب تا صبح داخل یخچال بگذارید تا نرم شوند. می‌توانید آنها را از فریزر خارج کرده و تک تک در مایکروفر گرم کنید.
  • از این نان می‌توان در انواع غذاهای مکزیکی مثل تاکو، بوریتو، کوئسادیلا، انچیلادا، چیپس تورتیلا برای انواع دیپ و پیتزای مکزیکی، استفاده کرد.

ترفندهایی برای پخت بهتر تورتیلای گندم

نان تورتیلا خانگی با آرد گندم، بدون نیاز به فر و مخمر

  • خمیر شما باید غلظت مناسبی داشته باشد. باید نرم، انعطاف پذیر و مرطوب باشد. نباید چسبناک باشد اما دقت کنید که زیاد ارد نریزید وگرنه نان به سختی با وردنه پهن خواهد شد.
  • سعی کنید از آرد سفید نشده استفاده کنید تا طعم و بافت بهتری داشته باشید. آرد سفید شده معمولا با مواد شیمیایی سفید می‌شود.
  • از روغن مایع یا سایر روغنهای مایع دیگر که طعم ملایمی دارند استفاده کنید. روغن زیتون فوق بکر، کره و روغن حیوانی موجب ایجاد طعم و بو در آن می‌شوند.
  • مرحله بخاردهی به نان را حذف نکنید چون نانها نرم و مرطوب نخواهند شد.
  • آن را گرم سرو کنید. نان تورتیلای گرم ۱۰۰ برابر بهتر از نوع سرد است.

نان تورتیلا بدون بیکینگ پودر و بدون استراحت

نان تورتیلا را می‌توان در زمانی سریعتر و بدون استفاده از عمل آورنده‌ای مثل بیکینگ پودر درست کرد. این نان در کمتر از ۳۰ دقیقه آماده می‌شود و نیازی به استراحت طولانی ندارد.

طرز تهیه نان تورتیلا

مواد لازم

  • آرد: ۴ پیمانه
  • نمک: ۱ و ۱/۲ قاشق چایخوری
  • آب گرم: ۱ و ۲/۳ پیمانه
  • روغن گیاهی: ۱/۴ پیمانه

طرز تهیه

  1. داخل کاسه‌ای بزرگ، آرد و نمک را با هم مخلوط کنید.
  2. آب و روغن را اضافه کنید و با دست مخلوط کنید تا تا زمانی که یک توپ چسبناک درست شود. اگر خمیر خیلی چسبناک بود، ۱ قاشق غذاخوری آرد اضافه کنید.نان تورتیلا خانگی
  3. خمیر را روی کابینت یا داخل سینی پهن بگذارید و آن را حدود ۱۰ مرتبه ورز دهید یا تا زمانی که صاف شود.نان تورتیلا خانگی
  4. خمیر را به ۱۲ قسمت تقسیم کنید سپس روی هر کدام را کمی صاف کنید. هر دو سمت خمیر را آردی کنید سپس کنار گذاشته و روی آنها را با پارچه بپوشانید.
  5. یک ماهیتابه نچسب را را روی گاز با حرارت بالاتر از متوسط، بگذارید.نان تورتیلا خانگی
  6. تکه‌های خمیر را با وردنه پهن کنید تا به صورت دایره‌هایی با قطر ۲۰ سانت در بیایند. خمیر را داخل ماهیتابه قرار می‌دهیم. حدود ۱ دقیقه آن را بپزید، سپس سمت دیگر آن را هم به مدت ۳۰ ثانیه یا تا زمانی که بخشهایی از آن به رنگ قهوه‌ای درآید، بپزید. آن را از داخل ماهیتابه خارج کرده و داخل حوله بگذارید و روی آن را بپوشانید و بقیه خمیرها را هم به همین ترتیب بپزید.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منابع:

cookingclassy

justataste

آخرین بروز رسانی در: 29 سپتامبر 2022| نویسنده: هالث