نان سفید خانگی به روشی آسان برای تهیه انواع ساندویچ و اسنک

طرز تهیه نان سفید ساندویچی با آرد بدون سبوس

طرز تهیه نان سفید ساندویچی با آرد سفید بدون سبوس

نان سفید خانگی که با آرد بدون سبوس درست می‌شود یکی از متداولترین نانها در صبحانه‌های غربی است. از این نان برای درست کردن نان تست صبحانه و همچنین ساندویچ های کوچک استفاده می‌شود. خوبی این نان استفاده از برشهای نازک نان برای ساندویچ و اسنک است.

نان سفید خانگی یا همان نان ساده ساندویچ همانطور که از اسمش پیداست از آرد سفید و بدون سبوس درست می‌شود. بنابراین از لحاظ ارزش غذایی چندان مطلوب نیست و متخصصان تغذیه و سلامت نیز نسبت به کاهش مصرف آن توصیه‌های بسیار کرده‌اند.

این نان بخاطر ظاهر صاف و یکدستش بیشتر مورد توجه است. می‌توانید آن را به صورت ورقه‌های نازک برش زد و بر روی آن مربا یا کره یا پنیر بمالید. همچنین برای درست کردن انواع ساندویچهای کوچک خانگی مناسب است. از این جهت بسیاری از دانش آموزان و کارمندان که به دنبال غذاهای جمع و جور و کم جا هستند، آن را ترجیح می‌دهند.

نان سفید در اکثر کشورهای غربی به عنوان پای ثابت صبحانه شناخته می‌شود. در بسیاری از کشورها نان را در دستگاه تستر، برشته می‌کنند، برخی هم صبحانه مخصوص آمریکایی را که ترکیب نان و شیر در ماهیتابه است با این نان درست می‌کنند. برای درست کردن اسنک در دستگاه اسنک ساز هم از این نان ساده استفاده می‌شود.

درست کردن نان سفید خانگی شاید بشود گفت ساده‌ترین کار در زمینه درست کردن نان است چون فرمولی ساده دارد. آرد، آب و مخمر؛ شما چیزی بیشتر نیاز ندارید اما می‌توانید موقع بیرون آوردن از فر روی آن کره بمالید تا ظاهر طلایی و برشته‌تری پیدا کند و یا حتی به جای آب از شیر استفادده کنید تا طعمی بهتر و بافتی نرمتر داشته باشد. برخی هم داخل ترکیبات کره می‌ریزند تا بافتی لطیف داشته باشد.


چرا باید نان سفید خانگی را با این دستورالعمل درست کرد؟

طرز تهیه نان سفید آرد بدون سبوس ساندویچی

  • این دستورالعمل بسیار ساده است و همه چیز آن بررسی شده و با درست کردن نان به این شیوه دچار هیچ اشتباهی نخواهید شد.
  • نان به این شیوه بسیار نرم و لطیف است و موقع خوردن هم طعم شیرینی را حس خواهید کرد.
  • نان خانگی بدون سدیم زیادی و نگهدارنده‌های نانهای صنعتی است و با موادی ساده درست می‌شود. در اینجا ما از بهبود دهنده هم استفاده نکردیم.
  • این دستورالعمل به صورت گام به گام است و به شما یک نان قالبی یا همان نان لوف را به صورت تصویری آموزش می‌دهد.

من ضمانت می‌کنم که شما با درست کردن این نان، هرگز به سراغ نانهای بسته بندی شده نخواهید رفت. در ضمن فکر کنم قبلا به شما گفتم که یکی از چیزهایی که مرا از افسردگی خارج کرد، پختن نان بود چون درست کردن نان در واقع روشی برای رهایی از استرس و افکار منفی است. شما فقط با چند ماده خمیر درست می‌کنید، دستانتان خمیر را می‌سازند و بعد که آن را کنار می‌گذارید، در مدت استراحت خمیر شما حسابی پف کرده و بالا می‌آید، دیدن یک خمیر ورآمده بسیار لذت بخش است.

در این دستورالعمل مقداری هم اسید سیتریک یا سرکه اضافه می‌شود. این مورد اختیاری است اما به دو دلیل این کار را می‌کنیم:

  • اسیدیته به نرم نگه داشتن نان کمک می‌کند. ظاهرا به نگهداری نان هم کمک می‌کند اما مقداری که ما در اینجا اضافه کردیم آنقدر زیاد نیست که تاثیر چندانی دشاته باشد.
  • اسید سیتریک مقداری مزه ترش به نان اضافه می‌کند که همانند ویژگی ایجاد شده در نان خمیرترش است. اسید سیتریک طعم عمیقی به این نان سفید کلاسیک اضافه می‌کند. البته ترشی در اینجا به همان میزان نان خمیرترش نخواهد بود.

مواد لازم برای مخمر

  • مخمر خشک: ۲ و ۱/۲ قاشق چایخوری (۷ گرم)
  • آب ولرم: ۱ پیمانه
  • عسل: ۱ قاشق چایخوری یا شکر یا شیره افرا

مواد لازم برای خمیر

  • آرد: ۴ پیمانه + ۶ قاشق
  • نمک دریا: ۱ و ۱/۴ قاشق چایخوری
  • مخلوط مخمر عمل آمده: طبق دستور
  • آب ولرم: ۱/۳ پیمانه
  • عسل: ۲ قاشق غذاخوری
  • اسید سیتریک: ۱/۴ قاشق چایخوری یا ۱/۲ قاشق چایخوری سرکه سفید
  • کره: ۲ قاشق غذاخوری یا روغن گیاهی

طرز تهیه نان سفید ساندویچی

  1. آب را داخل کاسه همزن بریزید.
  2. با عسل بهم بزنید تا حل شود و مخمر را روی اب بپاشید. به آرامی بهم بزنید تا مخلوط شود.
  3. بگذارید مخمر داخل آب گرم به مدت ۱۵ دقیقه بماند تا فعال شده و پف کند. اگر اینطور نشد یعنی مخمر شما کهنه و خراب است. آن را دور ریخته و از مخمر جدید استفاده کنید.
    طرز تهیه نان سفید آرد بدون سبوس ساندویچی
  4. وقتی مخمر فعال شد، آماده درست کردن خمیر باشید.
  5. آرد، آب گرم، نمک، عسل، اسید سیتریک و کره را به این مخلوط اضافه کنید.
  6. با استفاده از همزن سیمی یا قاشق سیلیکونی، مواد را مخلوط کنید تا یک خمیر زیر داشته باشید.
    طرز تهیه نان سفید آرد بدون سبوس ساندویچی
  7. کاسه را در زیر همزن قرار دهید و قطعه خمیرزن را متصل کنید و آن را روی سرعت پایین به مدت ۲ تا ۵ دقیقه ورز دهید. تا زمانی که خمیر به شکل یک توپ درآید.
    طرز تهیه نان سفید آرد بدون سبوس ساندویچی
  8. سرعت را یک پله افزایش دهید و خمیر را به مدت ۱۲ تا ۱۵ ورز دهید یا تا زمانی که لطیف و انعطاف پذیر شود.
  9. در حین ورز دادن خمیر، هر چند دقیقه آن را چک کنید که خوب ورز داده شده باشید و خیلی خشک یا خیلی مرطوب نباشد.
  10. اگر خمیر به لبه‌های کاسه می‌چسبد پس خیلی مرطوب است بنابراین مقداری آرد اضافه کنید (یک بار کمی ارد روی آن بپاشید). برای بررسی اینکه تراکم درستی دارد یا نه، چنگک همزن را جدا کنید و ببینید که به ته کاسه می‌چسبد. اگر بله که رطوبت عالی است. اگر به ته کاسه نچسبید، مقدار کمی آب اضافه کنید (فقط ۱/۲ قاشق چایخوری در هر بار) تا به غلطت درست برسید. خمیر باید لطیف، کمی نرم و کمی هم چسبناک باشد.
  11. وقتی خمیر ورز داده شد، چنگک خمیر را برداشته و خمیر را چند بار با دست تا کنید تا لطیف و گرد شود. سپس آن را در کاسه‌ای چرب قرار دهید و روی آن را با پلاستیک بپوشانید. به مدت ۱ ساعت بگذارید استراحت کند تا پف کند و دو برابر شود.
    طرز تهیه نان سفید آرد بدون سبوس ساندویچی
  12. در حین بالا آمدن خمیر، قالب لوف نان را آماده کنید. قالب ۲۲ × ۳۸ را با کره چرب کنید و کنار بگذارید تا زمانی که خمیر آماده شود.
  13. خمیر پف کرده را روی سطح کابینت یا سینی بزرگ که کمی آرد روی آن پاشیده شده بگذارید. به آرامی خمیر را فشار دهید تا به شکل یک مستطیل با ضخامت یکسان درآید. لبه کم عرض خمیر باید حدود ۲۱ سانتی متر باشد (یعنی کمی کوتاهتر از طول قالب نان).
    طرز تهیه نان سفید آرد بدون سبوس ساندویچی
  14. بعد، آن را از سمت کم عرض و در طول پهنای مستطیل تا کنید. در حین رول کردن، دو طرف خمیر را را بچسبانید و همزمان رول کنید (چنانچه که در تصویر نشان داده شده است).
    طرز تهیه نان سفید آرد بدون سبوس ساندویچی
  15. وقتی خمیر رول شد، آن را فشار دهید تا خوب چسبیده و بسته شود و همین کار را در مورد دو طرف خمیر هم انجام دهید. دقت کنید که تمام اطراف خمیر کاملا گرفته و چسبیده شود. دو لبه را به سمت عقب ببرید و خوب بچسبانید. دقت کنید که تمام قسمتهای خمیر بدون درز و کاملا بسته باشد. یک سمت خمیر تا شده است که در پایین قرار می‌گیرد و یک طرف صاف که رو به بالا قرار می‌گیرد.
    طرز تهیه نان سفید آرد بدون سبوس ساندویچی
  16. خمیر را از سمت تا شده داخل قالب قرار دهید و آن را فشار دهید تا داخل قالب به خوبی جای بگیرد. دقت کنید که آن را به طور یکسان داخل ته قالب فشار دهید. روی قالب را با پلاستیک به صورتی که از خمیر فاصله داشته باشد، بپوشانید. حدود ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت بگذارید بماند.
    طرز تهیه نان سفید آرد بدون سبوس ساندویچی
  17. بالای خمیر باید به اندازه ۲ و نیم سانت بالا بیاید (موقع نگاه کردن از کنار). و وقتی که با دست‌تان روی خمیر فشار می‌دهید، یک تو رفتگی به وجود آید. تو رفتگی باید باقی بماند و به سمت عقب برنگردد.
    طرز تهیه نان سفید آرد بدون سبوس ساندویچی
  18. فر را روی حرارت ۱۹۰ درجه سلسیوس بگذارید. این کار را در ۳۰ دقیقه ور آمدن مرحله دوم انجام دهید. بهتر است که فر از قبل به مدت حداقل ۲۰ دقیقه گرم شود سپس نان پخته شود.
    طرز تهیه نان سفید آرد بدون سبوس ساندویچی
  19. وقتی قالب نان آماده است و فر هم گرم شده باشد، قالب نان را در میانه فر بگذارید و به مدت ۴۵ دقیقه بپزید. وقتی که نان می‌پزد، موقع فشار دادن روی آن صدای فرو رفتگی می‌دهد یا وقتی که دمای داخلی آن به ۹۰ درجه برسد.
    طرز تهیه نان سفید آرد بدون سبوس ساندویچی
  20. قالب را از فر درآورید و آن را در جایی گرم نگه دارید تا سرد شود. بعد از حدود ۱۰ دقیقه نان را از داخل قالب درآورید و آن را روی توری خنک کننده بگذارید تا سرد شود.
  21. روی نان را با کره برس بزنید تا هم طلایی و برشته شود و هم طعم کره‌ای بیشتری داشته باشد. البته این کار اختیاری است.
    طرز تهیه نان سفید آرد بدون سبوس ساندویچی
  22. نان را داخل جعبه نان و در دمای اتاق به مدت ۴ تا ۵ روز نگه دارید یا آن را اسلایس کرده و به مدت ۱ ماه در فریزر نگه دارید.

ترفندهای درست کردن نان سفید به شیوه‌ای عالی

  • برای ورز دادن می‌توان از دست هم استفاده کرد اما برای باز کردن گلوتن از هم زمان زیادی طول می‌کشد. برای این کار ابتدا بگذارید ۵ دقیقه روی سطح کار بماند تا رشته‌های گلوتن از هم باز شوند. موقع تا کردن هم مواظب باشید خمیر را پاره نکنید.
  • ور آمدن دور اول خیلی مهم است چون به گلوتن اجازه می‌دهد تا از هم باز شود. این کار نقش مهمی در طعم محصول نهایی دارد. ور آمدن مرحله دوم هم مهم است و نان را سبک و پر از منفذ می‌کند. پف آمدن زیاد خمیر باعث می‌شود لایه برشته رویی از بقیه نان جدا شود یا شکل نامناسبی داشته باشد و یا اینکه حفرات بزرگی در نان بوجود آید.
  • برای نگهداری نان خانگی از آنجایی که نمی‌توان به مدت طولانی آن را نگهداری کرد بهتر است آن را در ظرفی دردار بگذارید که مقداری هم تهویه داشته باشد تا به این ترتیب اجازه دهید نان نفس بکشد. نان سفید را به این روش به مدت ۴ تا ۵ روز می‌توان نگه داشت. می‌توانید نان را ورقه کرده و در ظرفی دردار و یا پلاستیک زیپ لاک در فریزر نگه داشت. به این شیوه زمان طولانیتری می‌توان نان را نگه داشت. موقع استفاده بگذارید تا ذوب شود. بدترین جا برای نگه داشتن نان یخچال است چون محیط خشک یخچال نان را خشک و لاستیکی می‌کند.
  • برای فریز کردن خمیر می‌توانید ابتدا آن را برای مرحله اول بگذارید ور بیاید، آن را به شک تنه درخت رول کرده سپس فریز کنید، وقتی خواستید از آن استفاده کنید ابتدا آن را در یخچال گذاشته و بگذارید یخ آن آب شود.
  • برای درست کردن نان می‌توانید به جای آب از شیر استفاده کنید. با استفاده از شیر طعم بهتری خواهید داشت. اگر دوست داشته باشید نان شما طعمی ترش داشته باشد می‌توانید از شیر ترش که با ریختن کمی آبلیمو در شیر درست می‌شود، استفاده کنید. قبل از استفاده آن را در مایکروفر گرم کنید تا کمی ولرم باشد اما نه چندان گرم چون در صورت گرمای زیاد بریده می‌شود.
  • برای استفاده از شیر خشک به جای شیر می‌توانید از مخلوط ۱/۴ پیمانه شیر مخلوط با آب به جای ۳/۴ پیمانه شیر استفاده کنید.
  • اگر متوجه شدید موقع پخت روی نان شما در حال تیره شدن است، می‌توانید یک لایه کاغذ آلومینیوم روی آن بگذارید. برای اطمینان بیشتر حتی می‌توانید قبل از گذاشتن در فر، کاغذ آلومینیوم را به صورت یک چادر روی آن بگذارید همانند آنجه که در مورد نان گوجه و سبزی گفته شد.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منابع

theflavorbender

cookingclassy

آخرین بروز رسانی در: 29 سپتامبر 2022| نویسنده: هالث