آموزش درست کردن مرصع پلو مجلسی ساده شیرازی بدون گوشت و هویج

طرز تهیه مرصع پلو با مرغ رستورانی

نحوه درست کردن مرصع پلو خوشمزه مجلسی با مرغ

مرصع پلو یه غذای خیلی مجلسی و سنتی ایرانی که با پختن این غذا و تزیین کردنش نه تنها خودتون حیرت می‌کنید، بلکه وقتی سر سفره مهمونی گذاشته بشه باعث میشه همه مهمونها با یه لبخند شروع کنن به خوردن این پلو به شدت خوشمزه و تا آخر غذا از سر سفره هم بلند نمیشن.

طرز تهیه مرصع پلو به دلیل داشتن مواد اولیه متفاوت که به صورت جداگاته باید پخته بشن، نیازمند دقت و دونستن اصول آشپزیه، اما فقط با رعایت نکات و اصول دستور پخت این غذا، میتونید خوشمزه‌ترین مرصع پلو رو درست کنید.

اگه یه مهمونی در پیش دارید یا هوس کردید یه پلوی متفاوت و خوشمزه با مواد اولیه متفاوت و عطر و طعم خاص درست کنید، با مجله قرمز همراه باشید که در ادامه ما برای شما طرز تهیه مرصع پلو مجلسی رو به صورت مرحله مرحله آماده کردیم که امیوارم خوشتون بیاد.

مواد لازم برای تهیه مرصع پلو مجلسی

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۴ پیمانه
سینه مرغ۱عدد
کشمش۳۰ گرم
زرشک۱۰۰ گرم
پیاز۳ عدد متوسط
خلال بادام۱/۴ پیمانه
خلال پسته۱/۴ پیمانه
خلال پوست پرتغال۲ عدد پرتغال
زعفران دم کرده۳ قاشق غذا خوری
دارچیننصف قاشق چای خوری
آبلیمو۲ الی ۳ قاشق غذا خوری
شکر۲ قاشق غذا خوری
فلفل سیاهنصف قاشق غذا خوری
زرد چوبهنصف قاشق چای خوری
نمکبه مقدار لازم
روغنبه مقدار لازم

طرز تهیه مرصع پلو خوشمزه خوشمزه به روش رستورانی


مرحله اول

طرز تهیه مرصع پلو رو در ابتدا با درست کردن پرتقال شروع کنید و برای این کار ابتدا باید قسمت نارنجی پوست پرتقال‌ها رو پوست بگیرید و به صورت خلالی خرد کرده و در ادامه داخل یه لیوان آب گذاشته و اجازه بدید تا مدت ۱ الی ۲ ساعت خیس بخوره.


مرحله دوم

در ادامه یک عدد شیر جوش یا قابلمه کوچیک روی حرارت ملایم بزارید و پوست پرتقال‌ها رو با آب داخلش بریزید و سپس بزارید که به جوش بیاد، و آب رو عوض کنید و دوباره یک لیوان آب اضافه کرده و بزارید به جوش بیاد.


مرحله سوم

ادامه‌ی روند آماده سازی مواد مرصع پلو رو با عوض کردن آب داخل قابلمه پوست پرتقال ادامه بدید تا زمانی که تلخی پوست پرتقال گرفته بشه و در آخر آب رو بریزید و ۲ قاشق روغن مایع اضافه کرده و شروع کنید به تفت دادن پوست‌های خلالی شده.


مرحله سوم

حالا یک قاشق غذا خوری روی پوست پرتقال تفت خورده بریزید و به تفت دادن ادامه بدید که هم شکر حل بشه و هم اینکه پوست پرتقال‌ها سبک و شیشه‌ای بشن و سپس از روی حرارت برداشته و کنار بزارید.


مرحله چهارم

ادامه نحوه درست کردن مرصع پلو به این صورته که سینه مرغ رو به خوبی شسته و به صورت مکعبی خورد کرده و داخل ظرف مناسب بریزید، در ادامه یک عدد پیاز رو پوست بگیرید و به صروت خلالی درشت خورد کنید و به مرغ اضافه کنید.


مرحله پنجم

به مقدار لازم آب لیمو و نمک روی مخلوط مرغ و پیاز بریزید و به خوبی با دست مخلوط کنید تا مواد، به خورد گوشت مرغ بره و در ادامه با سلفون روی ظرف رو بپوشونید و داخل یخچال بزارید که مزه مواد روی سینه مرغ تثبیت بشه.


مرحله ششم

برای درست کردن مرصع پلو خوشمزه باید برنج رو بسته به نوعی که داره با یه مقدار آب و یک قاشق نمک بزارید تا حدود ۱ الی ۳ ساعت خیس بخوره. در ادامه ۲ عدد پیاز باقی مانده رو پوست گرفته و به صورت خلالی ریز خرد کنید.


مرحله هفتم

تابه مناسبی روی حرارت ملایم بزارید و یه مقدار روغن داخلش بریزید و بعد از داغ شدن روغ، پیازهای خرد شده رو داخل تابه بریزید و به خوبی تفت بدید تا پیازها سبک و شیشه‌ای بشن.


مرحله هشتم

در ادامه‌ی روند طبخ مرصع پلو سینه مرغ مزه‌دار شده رو از یخچال بیرون آورده و سپس داخل تابه‌ی حاوی پیاز بریزید و به خوبی تفت بدید و در آخر یه مقدار فلفل سیاه و زرد چوبه روی مواد ریخته و درب تابه رو ببندید که مرغ با آب پیاز پخته بشه.


مرحله نهم

این مرحله به مواد اجازه بدید تا حدود ۱۵ دقیقه با خرارت خیلی کم پخته بشن و سپس زعفران دم کرده و نمک به مواد اضافه کنید و هم بزنید، در ادامه هم یک قاشق آبلیمو به همراه نصف قاشق چای خوری دارچین بریزید وهم بزنید و در آخر حرارت رو خاموش کنید.


مرحله دهم

وقتش رسیده که برنج رو بپزید و برای این کار یه قابلمه مناسب روی حرارت بزارید و تا نیمه آب بریزید که به جوش بیاد. برنج خیس خورده رو آب‌کشی کرده و بعد از جوش اومدن آب، به همراه یک قاشق نمک و روغن داخل قابلمه بریزید.


مرحله یازدهم

در این مرحله برای پخت برنج حدود ۷ الی ۱۰ دقیقه زمان لازمه و زمانی که داخل برنج سفت و، بیرونش نرم شد، برنج رو داخل آب کش ریخته و یه مقدار آب روی اون بریزید تا حرارتش پایین بیاد.


مرحله دوازدهم

برای دم کشیدن برنجی که واسه مرصع پلو پختید یه قابلمه مناسب و جا دار روی حرارت ملایم بزارید و ۲ قاشق روغن کف قبلمه بریزید و با تکون دادن قابلمه اجازه بدید روغن همه جای قابلمه پخش بشه.


مرحله سیزدهم

با یه کفگیر برنج رو داخل قابلمه بریزید و سپس با دسته کفگیر در وسط برنج یه حفره ایجاد کرده و درب قابلمه رو با دمی قرار داده و در ابتدا، حرارت رو حدود ۳ دقیقه زیاد کنید تا بخار در داخل قابلمه بپیچه و در آخر حرارت رو کم کنید تا برنج در حدود ۴۵ دقیقه دم بکشه.


مرحله چهاردهم

طرز پخت مرصع پلو رو با خیساندن خلال بادام ادامه داده و سپس زرشک و کشمش رو هم جداگانه بزارید تا خیس بخوره و در آخر همه مواد رو آبکش کرده و به خوبی بشویید و جایی بریزید تا آب اضافیشون گرفته بشه.


مرحله پانزدهم

برای تفت دادن مواد خیس خورده، یه تابه مناسب روی حرارت کم بزارید و یه مقدار روغن داخلش بریزید که داغ بشه و در ادامه باید مواد رو به ترتیب تفت بدید و برای این کار ابتدا خلال بادام رو اضافه کرده و حدود ۳ دقیقه تفت بدید.


مرحله شانزدهم

خلال بادام رو بعد از تفت دادن از تابه خارج کنید و کشمش رو اضافه کرده و حدود ۳۰ ثانیه تفت بدید تا پف کنه و از تابه بیرون آورده و سپس زرشک رو اضافه کرده و ۱ قاشق غذا خوری شکر رو باهاش تفت بدید و تابه رو از روی حرارت بردارید.


مرحله هفدهم

برنج که کاملا دم کشیده و آماده شده رو از روی حرارت بردارید و درب قابلمه رو باز بزارید تا حرارتش بیرون بره و سپس یه دیس مناسب انتخاب کرده و نصف برنج رو کف دیس بریزید و تکه‌های مرغ رو، روی برنج قرار بدید.


مرحله هجدهم

ادامه روند تزیین مرصع پلو مجلسی به این صورته که باقی مانده برنج رو، روی تکه‌های مرغ ریخته و چند قاشق از برنج سفید رو با زعفران مخلوط کرده و روی برنج بریزید.


مرحله نودهم

حالا وقتشه که خلال بادام و زرشک و کشمش و خلال پوست پرتقال تفت داده شده رو با سلیقه خودتون روی برنج بریزید و در آخر خلال پسته رو هم بدون تفت دادن اضافه کرده و مرصع پلوی مجلسی و خوشمزه رو سر سفره بزارید و نوش جان کنید.


سخن آخر هم با توجه به اینکه برای پختن مرصع پلو؛ مواد اولیه مختلف و زیادی رو باید به صورت جداگانه بپزید و سرخ کنید، اما درست کردن این غذا به شدت لذت بخش و شبیه بازی کردن میمونه و همین باعث میشه که پختن این غذا رو با روحیه و حوصله زیاد انجام بدید. با توجه به دستور غذایی بالا میتونید مقدار مواد اولیه رو به هر اندازه‌ای که خواستید کم یا زیاد کرده یا با سلیقه خودتون از موادی غذایی مورد علاقتون برای درست کردن یه مرصع پلو خوشمزه استفاده کنید.

آخرین بروز رسانی در: 11 اکتبر 2022| نویسنده: پوریا زنگیشه