آموزش درست کردن تاس کباب خوشمزه سنتی با سیب زمینی و گوشت تکه ای در کمترین زمان

طرز تهیه تاس کباب مجلسی و لعابدار با گوشت

نحوه درست کردن تاس کباب سنتی و خوشمزه به روش مجلسی با بهترین طعم

تاس کباب یکی از خوشمزه ترین خوراک‌های سنتی ایرانیه که با مواد‌های اولیه مختلفی به همراه گوشت گوساله یا گوسفندی درشت، پخته میشه و آروم پختنش باعث شده یه غذای مغز پخت خوشمزه به دست بیاد که عطر بوی وسوسه کننده‌ای داره.

طرز تهیه تاس کباب خیلی راحته، اما به دلیل این که گوشت و بقیه مواد غذایی باید مغز پخت بشن، باید به آرامی و با حرارت ملایم پخته بشه و نیاز به صبر حوصله داره تا هم لعبدار و غلیظ بشه و هم این که طعم اصیل و سنتی خودش رو حفظ کنه.

این خوراک خوشمزه ایرانی تو همه شهر‌ها به شیوه‌های مختلفی پخته میشه و بهترین مزیتش اینه که محدود به دستور غذایی خاصی نیست و میتونید با سلیقه خودتون مواد غذایی مختلفی اضافه یا کم کنید و هر بار این غذای خوشمزه رو با تنوع بیشتری بپزید.

اگه میخواید این غذای لعابدار و مقوی رو درست کنید تا عطر بوی مخصوصش کل خونه رو در بر بگیره، با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا نحوه طبخ تاس کباب خوشمزه سنتی رو به شما همراهان گرامی آموزش بدیم.

مواد لازم برای تهیه تاس کباب مجلسی

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت خورشتی۳۰۰ گرم
پیاز۳ عدد متوسط
گوجه فرنگی۲ عدد
سیب زمینی۲ عدد متوسط
هویج (اختیاری)۱ عدد
رب گوجه۱ قاشق غذا خوری
نمکبه مقدار لازم
فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری
زردچوبهنصف قاشق چای خوری

طرز تهیه تاس کباب ساده و خوشمزه


مرحله اول

طرز تهیه تاس کباب خوشمزه و مقوی رو با شستن و پوست کندن ۲ عدد از پیاز‌ها شروع کرده و سپس به صورت نگینی یا خلالی درشت خرد کنید. قابلمه مناسب روی حرارت ملایم بزارید و یه مقدار روغن بریزید تا داغ بشه.


مرحله دوم

بعد از داغ شدن روغن، پیاز خرد شده رو اضافه کنید و کاملا هم بزنید تا سبک و شیشه‌ای بشه و سپس زرد چوبه رو هم به پیاز اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا رنگ زرد چوبه با پیاز و روغن مخلوط بشه.


مرحله سوم

حالا وقتشه که گوشت رو هم داخل تابه بریزید و به خوبی به هم زدن ادامه بدید تا گوشت خودش رو بگیره و رنگش عوض بشه و سپس یه مقدار فلفل سیاه رو هم با مواد مخلوط کنید تا یکدست بشن.


مرحله چهارم

نحوه پخت تاس کباب رو با اضافه کردن ۳ لیوان آب داخل قابلمه ادامه بدید و ابتدا یه مقدار مواد رو هم بزنید تا با آب مخلوط بشن و سپس درب قابلمه رو ببندید و با حرارت متوسط روبه پایین، اجازه بدید تا حدود ۱ ساعت گوشت کاملا پخته بشه.

نکته: یادتون باشه که تا آخر پخت غذا، نمک اضافه نکنید، چون باعث سفت شدن بافت گوشت میشه.


مرحله پنجم

اجازه بدید که گوشت مغز پخت بشه و آب داخل قابلمه هم کشیده بشه و یه آبگوشت غلیط‌تر به دست بیاد. در همین موقع یه تابه روی حرارت ملایم بزارید و با یه مقدار روغن، رب گوجه رو سرخ کنید تا رنگش باز بشه و سپس به گوشت اضافه کنید.


مرحله ششم

برای درست کردن تاس کباب سنتی بهتره که رب سرخ شده رو با گوشت هم بزنید و سپس سیب زمینی‌ها رو بشویید به صورت حلقه‌ای یا چهر قاچ خرد کنید و داخل قابلمه بریزید. هویج رو هم حلقه‌ای خورد کرده و به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید.

نکته: اضافه کردن هویج کاملا اختیاریه.


مرحله هفتم

برای طعم بهتر تاس کباب بهتره که یک عدد پیاز متوسط رو هم پوست بگیرید و درسته تو قابلمه بندازید تا با غذا پخته بشه و در آخر میتونید از غذا بیرون بیارید. به هر حال بعد از اضافه کردن مواد، حدود ½ لیوان آب جوش داخل قابلمه بریزید.


مرحله هشتم

نمک رو الان به تاس کباب اضافه کرده و به خوبی مواد رو هم بزنید تا با هم مخلوط بشن و سپس درب تابه رو ببندید، تا سیب زمینی، هویج و پیاز کاملا پخته بشن و باعث بشه لعاب تاس کباب زیاد بشه.


مرحله نهم

ابتدا حرارت رو زیاد کنید تا اب درون قابلمه به جوش بیاد، و بعد از اون روی حرارت ملایم بزارید تا به آرمی قل بزنه. یادتون باشه که ۱۵ دقیقه آخر گوجه فرنگی‌ها رو اضافه کرده تا با مواد کاملا پخته بشن.


مرحله دهم

بهترین روش طبخ تاس کباب به این صورت که نزارید آب داخل قابلمه کاملا تبخیر و خشک بشه. برای این کار، وقتی که یه لعاب غلیظ و خوشمزه به دست اومد، حرارت رو خاموش کنید تا حالت سنتی تاس کباب حفظ بشه.


مرحله یازهم

تاس کباب خوشمزه‌ای که پختید آماده‌اس، میتونید این غذا رو داخل ظرف‌های مناسب بکشید و با نان یا برنج نوش جان کنید.


سخن آخر 

تاس کباب یه غذای خیلی مقوی و خوشمزه اس که روش طبخ آروم، والبته استفاده از موادهای غذایی مختلف باهم دیگه برای پخت این غذا باعث شده که یه طعم خیلی لذیذ به دست بیاد که هم به خاطر مغز پخت شدن خاصیت زیادی دارن، و هم این که عطر بوی خاصی داره که کل فضا رو میگیره. دستور غذایی بالا رو با توجه به حالت ساده و اصیل این غذا براتون آماده کردیم، اما این فقط یکی از انواع تاس کبابه که تو ایران پخته میشه، چون این غذا شیوه های مختلفی داره. به هر حال امیدوارم که از دستور گخت این خوراک خوشتون اومده باشه.

آخرین بروز رسانی در: 5 فوریه 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه