آموزش درست کردن اشکنه با سیب زمینی و شنبلیله و ماست با بهترین طعم و خواص زیاد

طرز تهیه اشکنه ساده محلی به روش سنتی

نحوه درست کردن اشکنه سنتی به دو روش با ماست و سیب زمینی

اشکنه یکی از خوراک های قدیمی و محلی ایرانیه که تقریبا تو اکثر مناطق ایران به شیوه‌های مختلفی از قدیم پخته شده، و مردم هر منطقه بنا به فرهنگ و سبک زندگی خودشون، این غذای ساده رو برای ناهار یا شام با طعم‌های گوناگون طبخ میکردن.

طرز تهیه اشکنه خیلی راحته و تو یه چشم به هم زدن آماده میشه، اصلا این خوراک یکی از مزیت‌هاش اینه که به سرعت آماده میشه و با توجه به موادهای اولیه مختلف و گیاهی که داره، به شدت پر خاصیته و مخصوصا واسه فصل سرما کاربرد داره.

این غذای ساده در اصل توسط روستاییان زحمت کش به عنوان یه غذای ساده و فوری تهیه شده، اما امروزه با توجه به استفاده بیش از حد از موادهای غذایی فراوآوری شده و آماده، اهمیت و ارزش غذایی این خوراک‌های ساده بیشتر مشخص میشه.

برای درست کردن اشکنه میتونید از حداقل مواد غذای تو خونه استفاده کنید و با ما همراه باشید تا در بخش آشپزی مجله قرمز نحوه درست کردن اشکنه با سیب زمین و با ماست رو به صورت جداگانه به شما همراهان گرامی آموزش بدیم که امیدوارم خوشتون بیاد.

مواد لازم برای تهیه اشکنه با سیب زمینی

مواد لازم برای ۴ نفر
سیب زمینی۲ عدد متوسط
پیاز۱ عدد بزرگ
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذا خوری
شنبلیله خشک شده۱ قاشق غذا خوری
آرد۲ قاشق غذا خوری
نمکه مقدار دلخواه
فلفل سیاهنوک قاشق چای خوری
زرد چوبهنصف قاشق چای خوری

طرز تهیه اشکنه سنتی و خوشمزه


مرحله اول

طرز تهیه اشکنه سنتی رو با شستن و پوست کندن پیاز شروع کرده و به صورت نگینی ریز خرد کنید و یه تابه مناسب روی حرارت ملایم بزارید و روغن بریزید و بعد از داغ شدن پیاز رو اضافه کرده و تفت بدید.


مرحله دوم

در این مرحله زردچوبه و فلفل سیاه رو به ِپیاز اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا کاملا با هم دیگه مخلوط بشن و برای بهتر شدن رنگ اشکنه رب گوجه رو هم داخل تابه بریزید و به خوبی رب رو تفت بدید تا بوی خامی نداشته باشه و رنگش آزاد بشه.


مرحله سوم

روند پخت اشکنه رو با خرد کردن شنبلیله خشک با دستتون ادامه بدید و داخل قابلمه بریزید و به خوبی مواد رو با هم مخلوط کنید و حالا وقتشه که آرد رو اضافه کنید و واسه این که گلوله نشه، به صورت کم کم داخل قابلمه بریزید و هم بزنید.


مرحله چهارم

برای غلیظ شدن اشکنه و این که لعاب بیشتری داشته باشه، بهتره که سیب زمینی رو به صورت مکعبی ریز خرد کنید و سپس داخل قابلمه ریخته و با بقیه مواد مخلوط کنید و حدود ۲ دقیقه تفت بدید تا یکم خودش رو بگیره.


مرحله پنجم

طبخ اشکنه رو با اضافه کردن ۳ لیوان آب به قابلمه ادامه داده و درب قابلمه رو هم ببندید و بزارید تا سیب زمینی با مواد به آرامی با هم دیگه پخته بشن.


مرحله ششم

یکی از مواد غذایی مهم تو اشکنه تخم مرغ هست که بعد از پخت سیب زمینی، ۲ عدد تخم مرغ رو داخل قابلمه بریزید و به خوبی مواد رو هم بزنید، تا بافت تخم مرغ‌ها سفت بشه و سپس از روی حرارت بردارید و داخل ظرف سرو بکشید.

طرز تهیه اشکنه با ماست

مواد لازم برای تهیه اشکنه با ماست و تخم مرغ برای ۴ نفر
ماستنصف لیوان
پیاز۱ عدد بزرگ
تخم مرغ۲ عدد
سبزی معطر شامل شنبلیله و تره و شوید۱۰۰ گرم
آرد۲ قاشق غذا خوری
نمکبه مقدار دلخواه
فلفل سیاهنوک قاشق چای خوری
زرد چوبهبه میزان لازم
 آب۴ لیوان

طرز تهیه اشکنه محلی ماست

  1. نحوه درست کردن اشکنه با ماست رو با خرد کردن پیاز شروع کنید و با استفاده از یه قابلمه مناسب و یه مقدار روغن پیازها رو تفت بدید تا به خوبی طلایی وسبک بشن.
  2. یه مقدار زردچوبه به پیاز اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا کاملا با هم یکدست بشن و سپس کم کم آرد رو داخل قابلمه بریزید و به هم بزنید تا خامی آرد گرفته بشه.
  3. ادامه آماده سازی اشکنه رو با اضافه کردن سبزیجات خرد شده به قابلمه طی کرده و یه مقدار هم بزنید، و بعد از مخلوط شدن مواد، به مقدار مناسب آب اضافه کنید و درب قابلمه رو ببندید تا سبزیجات به خوبی پخته بشن.
  4. حالا وقتشه که تخم مرغ‌ها رو داخل قابلمه بشکنید و فقط یادتون باشه که واسه این کار حتما به خوبی مواد اشکنه رو، هم بزنید تا بافت تخم مرغ به سرعت سفت نشه و باعث نشه طعم غذا خراب بشه.
  5. برای پختن اشکنه نمک و فلفل سیاه رو با ماست مخلوط کرده و به خوبی هم بزنید و سپس داخل قابلمه بریزید و به خوبی با بقیه مواد هم بزنید و قبل از این که به جوش برسه از روی حرارت بردارید.

اینم از اشکنه ماست خوشمزه و ساده.


سخن آخر

با توجه به زندگی مدرن امروزه ما و زیاد شدن غذاهای آماده و فست فودها که باعث بیشتر شدن انواع بیماری جسمی و روانی شده‌ن، میتونیم با رجوع کردن به بعضی از سنت‌های غذایی قابل دسترس، و با درست کردن غذاهای سالم و ساده‌ای که با بهترین مواد اولیه و به دست خومون تهیه میشن، یه تعادل غذایی مفید رو تو زندگیمون ایجاد کنیم، تا بتونیم بیشتر بدنمون رو سالم نگه داریم. امیدوارم که از نحوه پخت اشکنه خوشتون اومده باشه و در صورتی که پیشنهادی دارید، با ما در میون بزارید.

آخرین بروز رسانی در: 1 نوامبر 2022| نویسنده: پوریا زنگیشه