آموزش درست کردن ماهی شکم پر خوشمزه و ترد و برشته به روش شمالی

طرز تهیه ماهی شکم پر مجلسی

نحوه درست کردن ماهی شکم پر شمالی خوشمزه و مجلسی

ماهی شکم پر به عنوان یکی از انواع روش‌های درست کردن ماهی محسوب میشه که طرفدارهای زیادی داره و تو سراسر دنیا به شیوه‌های گوناگون، به روش‌های سنتی گرفته تا مدرن و با طعم‌های مختلفی پخته میشه. تو ایران هم شمالی‌ها و جنوبی‌ها هر کدوم روش‌های مخصوص خودشون رو برای درست کردن ماهی شکم پر دارن.

طرز تهیه ماهی شکم پر راحته، اما نیاز به رعایت یه سری نکات مهم داره، چون روش پخت هر ماهی متفاوته و این که چه مواد اولیه‌ای رو واسه شکم پر کردن ماهی انتخاب کنید هم خیلی مهمه، و دونستشون به شما کمک میکنه این غذا رو به بهترین نحوه بپزید.

اگه قصد دارید ماهی شکم پر درست کنید، با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا شما رو با نحوه درست کردن ماهی شکم پر خوشمزه شمالی آشنا کنیم.

مواد لازم برای تهیه ماهی شکم پر خوشمزه

مواد لازم برای ۴ نفر
ماهی سفید۱ عدد بزرگ
مغز گردو۲ قاشق
پیاز۲ عدد بزرگ
سیر۳ حبه
آب لیمو ترش۲ قاشق غذا خوری
جعفری تازه۱ دسته
گشنیز۱ دسته
شنبلیله۱ دسته
رب انار۱ قاشق غذا خوری
رب گوجه۱ قاشق غذا خوری
رب نارنج۱ قاشق غذا خوری
پاپریکا دودینصف قاشق چای خوری
ادویه ماهییک قاشق چای خوری
تخم گشنیزبه مقدار لازم
نمکبه اندازه لازم
فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری
زرد چوبهنصف قاشق چای خوری

طرز تهیه ماهی شکم پر مجلسی شمالی


مرحله اول

طرز تهیه ماهی شکم پر رو با شستن و پاک کردن تمام قسمت‌های ماهی شروع کرده و جایی بزارید تا آب اضافی اون به خوبی گرفته بشه. یک عدد پیاز رو به صورت خلالی درشت خرد کنید و داخل یه کاسه بزرگ و مناسب بریزید.


مرحله دوم

در این مرحله نمک،پاپریکا دودی، فلفل سیاه، زردچوبه، تخم گشنیز، ادویه ماهی و آب لیمو ترش رو به کاسه حاوی پیاز اضافه کرده و با دست به خوبی مخلوط کنید تا کاملا یکدست بشن و سپس ماهی رو درون کاسه قرار بدید.


مرحله سوم

نحوه درست کردن ماهی شکم پر رو با ماساژ دادن مواد بر روی ماهی ادامه بدید و سپس یه سلفون روی کاسه بکشید و به مدت ۳ ساعت داخل یخچال بزارید تا طعم مواد به خوبی به خورد ماهی بره.


مرحله چهارم

حالا وقتشه تا آماده شدن ماهی، به سراغ آماده سازی مواد میانی بریم، برای این کار یک عدد پیاز رو به صورت نگینی ریز خرد کنید و یه تابه مناسب روی حرارت ملایم گذاشته و یه مقدار روغن بریزید تا داغ بشه و بعد پیاز رو اضافه کنید.


مرحله پنجم

برای آماده سازی مواد میانی ماهی شکم پر، پیاز رو تفت بدید تا سبک و شیشه‌ای بشه و سپس سیر‌ها رو به صورت ریز خرد کرده و داخل تابه بریزید و به خوبی هم بزنید، تا عطر سیر بلند بشه.


مرحله ششم

سیر رو زیاد تفت ندید تا نسوزه، و بعد سبزی‌های معطر رو هم داخل تابه بریزید و به خوبی هم بزنید تا کاملا سرخ بشه و گردو، رب انار، رب نارنج رو به همراه یه مقدار زردچوبه، فلفل سیاه، پاپریکا و ادویه ماهی، به مواد اضافه کرده و به خوبی هم بزنید تا با هم یکدست بشن.


مرحله هفتم

برای طبخ ماهی شکم پر شمالی، بهتره که مواد میانی رو به خوبی سرخ کرده و بعد تابه رو کنار بزارید تا کاملا خنک بشه. حالا وقتشه فر رو، روی دمای ۲۰۰ درجه بزارید تا گرم بشه و سپس سینی فر رو با مقدار روغن چرب کنید.


مرحله هشتم

یک عدد پیاز بزرگ رو به صورت حلقه‌ای خرد کنید و کف سینی فر بچینید. ماهی رو از یخچال بیرون بیارید، مواد میانی‌ای که پختید رو داخل شکم ماهی بریزید و با نخ شکم ماهی رو بدوزید یا با خلال دندان، به هم وصل کنید.


مرحله نهم

نحوه درست کردن ماهی شکم پر خوشمزه به این صورته که موادی که برای طعم دار کردن ماهی استفاده کردید رو، روی پیاز در کف سینی بریزید و سپس ماهی رو هم روی مواد قرار بدید، و تقریبا نصف لیوان آب هم کف سینی بریزید.


مرحله دهم

برای بهتر پختن ماهی بهتره که با یه مقدار فویل روی سینی رو بپوشونید و داخل فری که از قبل کاملا گرم شده بزارید، و حدود ۵۰ دقیقه زمان بدید. بعذ از این مدت ماهی رو از فر بیرون بیارید و فویل رو بردارید.


مرحله یازهم

دوباره ماهی رو در حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بدون فویل داخل فر بزارید تا کاملا پخته بشه و در آخر گریل رو هم روشن کنید تا روی ماهی شکم پر برشته بشه و سپس از فر بیرون بیارید تا خنک بشه و نخ ها رو جدار کرده و با برنج نوش جان کنید.


سخن آخر

این دستور پخت ماهی شکم شامل چند مدل رب و سبزی های مطعر میشه که با استفاده از پیاز و سیر سرخ شده و انواع به همراه سبزی داخل شکم ماهی قرار داده میشه و ماهی هم داخل فر گداشته میشه تا به خوبی برشته و آماده بشه. ماهی شکم پر یه غذای مجلسی و خیلی خوشمزه اس که طرفداران غذاهای دریایی به شدت بهش علاقه دارن، تنوع این غذا انقد زیاده که هردفعه این غذا رو میتونید با طعم متفاوت درست کنید و هیچ وقت هم تکراری نمیشه. در صورتی که پیشنهادی در رابطه با درست کردن این غذای خوشمزه دارید، با ما در میون بزارید.

آخرین بروز رسانی در: 30 اکتبر 2022| نویسنده: پوریا زنگیشه