آموزش درست کردن ته چین مرغ ساده و رستورانی با قابلمه برای 4 نفر

طرز تهیه ته چین مرغ

طرز دستور پخت ته چین مرغ خوشمزه رستورانی ساده در قابلمه

ته چین مرغ یه غذای مخصوص و بسیار مجلسیه که درست کردنش واسه وقتایی که مهمون داری، باعث میشه که به سفره‌ات یه رنگ بوی خیلی خاص بدی و مهمونا چشماشون گرد بمونه.

طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی یه خورده زمان بره، به این دلیل که چند نوع مواد اولیه مختلف رو باید به صورت جداگانه و روش های متفاوت بپزید و با هم ترکیب کنید.

برای پختن این غذای خوشمزه و ترکیبی رعایت نکات دستوری خیلی مهمه که در آخر غذایی خوش طعم و با ظاهری زیبا داشته باشید.

اگه قصد دارید که ته چین مرغ درست کنید، با من همراه باشید که طرز پخت ته چین رو به روش رستورانی و مخصوص به شما عزیزان آموزش بدم.

مواد لازم تهیه ته چین مرغ

مواد لازم تهیه ته چین مرغ مخصوص برای ۴ نفر
سینه مرغ۱ عدد
برنج۳ پیمانه
زرده تخم مرغ۳ عدد
پیاز۱ عدد
برگ بوچند عدد
ماست چکیده۱ پیمانه
زرشک۱۰۰ گرم
خلال بادامبه میزان لازم
گلاب۱ قاشق غذا خوری
زعفران دم کرده غلیظ۶ قاشق غذا خوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم و گفته شده در داخل دستور غذایی
زردچوبه، پاپریکا، پودر سیر و ادویه کاریبه مقدار لازم و گفته شده در داخل دستور غذایی

طرز تهیه ته چین مرغ رستورانی مخصوص بدون فر

  1. طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی رو با پختن سینه مرغ شروع کنید، به این صورت که ابتدا یه قابلمه مناسب رو روی حرارت متوسط گذاشته و سینه مرغ رو داخلش بزارید و یک عدد پیاز رو به صورت خلالی بهش اظافه کنید.
  2. ادویه‌ها رو به مقدار گفته شده به قابلمه حاوی مرغ و پیاز اضافه کرده و در آخر ۳ لیوان آب داخل قابلمه بریزید و درب قابلمه رو ببندید و اجازه بدید که سینه مرغ به خوبی پخته بشه.
  3. برای طعم بهتره ته چین مرغ، بهتره که بزارید آب مرغ کاملا کشیده بشه، چون این کار باعث میشه که طعم ادویه‌ها کاملا به خورد سینه مرغ بره
  4. طرز پخت ته چین مجلسی رو با انتخاب یه ظرف مناسب برای خیساندن برنج به همراه ۲ لیوان آب و یک قاشق غذا خوری نمک ادامه داده و بزارید که چند ساعت خیس بخوره.
  5. زرشک و خلال بادام رو به همراه یه مقدار آب به مدت ۱۵ دقیقه بزارید که خیس بخوره و بعد آبکش کنید. حالا ۳ عدد زرده تخم مرغ رو داخل یه ظرف مناسب بریزید و بهش زعفران اضافه کرده و هم بزنید که از لختگی بیرون بیاد.
  6. در ادامه یک پیمانه ماست چکیده رو به همراه یک چهارم پیمانه روغن مایع رو به ظرف حاوی تخم مرغ اضافه کنید و به خوبی مواد رو با هم مخلوط کنید که یکدست بشن که بریم سراغ ادویه ها.
  7. یک قاشق چای خوری نمک، فلفل سیاه و کمی پودر دارچین و یک قاشق غذا خوری گلاب رو به مواد اظافه کنید و شروع کنید به هم زدن تا ته چین مرغ مجلسی به شدت خوشمزه بشه.
  8. روند پخت ته چین رو با گذاشتن یه قابلمه روی گاز ادامه بدید و نصف قابلمه رو آب بریزید و بزارید که آب به جوش بیاد. حالا برنج خیس خورده رو به همراه یک قاشق غذا خوری نمک و روغن مایع داخل قابلمه بریزید که بپزه.
  9. کف برنج رو بگیرید و برنج رو زنده تر از همیشه بردارید و به این صورت که وقتی دور برنج نرم و داخلش سفت بود، قابلمه رو از روی گاز بردارید که بریم سرغ سینه مرغ که تا حالا به خوبی خنک شده.
  10. درست کردن مواد اولیه ته چین رو با ریش ریش کردن سینه مرغ ادامه بدید و داخل یه تابه بریزید و بهش یه مقدار نمک فلفل سیاه و دارچین اضافه کرده و با یه مقدار روغن به خوبی تفت بدید.
  11. زرشک رو به همراه یک قاشق غذا خوری شکر و روغن مایع یا کره، داخل یه تابه بریزی و با حرارت ملایم تفت بدید تا زرشک پفکی بشه و در ادامه خلال بادام رو بهش اضافه کرده و بعد از یه تفت کوچولو از روی حرارت بردارید.
  12. برنج پخته شده رو که آبکش کردید، به مایه ته چین اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید که طعم مواد به خورد برنج بره و در ادامه یه قابلمه مناسب رو انتخاب کنید که بریم سراغ ادامه کار.
  13. کف قابلمه رو یه مقدار روغن بریزید و نصف برنج رو کف قابلمه پهن کنید و با ته یه قاشق به خوبی فشرده کنید که کاملا سفت بشه و ته چین درست دربیاد.
  14. در ادامه یک لایه مواد گوشتی رو به همراه یک لایه زرشک و مجددا یک لایه برنج رو به ترتیب اضافه کنید دوباره مواد رو به خوبی فشرده کنید و در نهایت چند تیکه کره رو روی سطح برنج بزارید.
  15. روند پخت ته چین مرغ رو با گذاشتن در دم کنی رو قابلمه ادامه بدید و شعله پخش کن رو زیر قابلمه و روی حرارت بزارید و حدود ۱۰ دقیقه با دمای متوسط و در ادامه، دما رو پایین بیارید تا حدود ۴۵ دقیقه دم بکشه.
  16. حالا وقتشه که قابلمه رو روی ظرف سرو برعکس کنید و برای تزیین ته چین مرغ خوشمزه میتونید از خلال بادام و پسته و زرشک استفاده کرده و نوش جان کنید.

اینم از نحوه پختن ته چین خوشمزه مجلسی امیدوارم که خوشتون اومده باشه.


طرز تهیه ته چین مرغ در فر

گام اول

نحوه پخت ته چین مرغ خوشمزه در فر به این صورته که تمام مواد اولیه رو همونطور که در بالا اشاره شد، آماده کرده و به جای قابلمه از ظرف پیرکس استفاده کنید.

گام دوم

برای درست کردن ته چین مرغ همه مواد رو به صورت لایه لایه توی ظرف پیرکس فشرده سازی کنید و چند تیکه کره رو روی برنج بزارید و سپس روش رو با یه فویل نازک بپوشونید.

گام سوم

قبل از شروع کا فر رو روی دمای ۱۸۰ درجه بزارید که گرم بشه. وقتی که مواد داخل ظرف پیرکس آماده شد اون رو داخل فر بزارید و ۱ ساعت اجازه بدید که ته چین به خوبی پخته بشه.

سخن آخر اینه که ته چین به عنوان یه غذای مجلسی به روش های متفاوتی تهیه میشه اما نیاز به رعایت یه سری نکات دستوری مهم داره مثل استفاده از تعداد زرده تخم مرغ که کم یا زیاد بودنش نسبت به اندازه بقیه مواد غذایی باعث نرم شدن یا سفت شدن بیش از اندازه ته چین میشه. به هر حال شما میتونید با انجام مراحل بالا و صبر و حوصله، یه ته چین بسیار خوشمزه و مخصوص رو بپزید.

پایان.

آخرین بروز رسانی در: 14 آگوست 2022| نویسنده: پوریا زنگیشه