آموزش درست کردن قلیه ماهی بندر عباس به همراه گشنیز و تمبر هندی

طرز تهیه قلیه ماهی

روش درست کردن قلیه ماهی جنوبی مجلسی در خانه

قلیه ماهی مخصوص یکی از معروف‌ترین خورشت‌های درست شده از ماهی جنوبیه که طرفدار‌های زیادی داره و به خاطر همین طعم مخلوط شده‌ی تمبر هندی با فلفل، باعث شده که با یه طعم به شدت مخصوص طرف باشیم که بعد از یه بار چشیدن این غذا، عطر بوی مخصوصی که داره رو هیچوقت فراموش نمیکنید.

طرز تهیه قلیه ماهی روش‌های متفاوتی داره اما، با دونستن یه سری نکات مهم آشپزی که در ادامه میخونید، میتونید این غذای خوشمزه رو به آسونی توی خونه برای ناهار یا شام درست کرده و اگه دنبال یه غذای مجلسی و شیک برای سر سفره مهمونی میگردید، بهتره که این روش درست کردن قلیه ماهی رو فراموش نکنید.

ماهی یکی از مغذی‌ترین موادهای غذایی مورد استفاده‌ی بشر هست که از قدیم و به روش‌های گوناگون از این موجودات آبزی غذا تهیه شده. بسته به نوع ماهی ها برای مصرف غذایی، درجه بندی میشن و حتی بعضی از کشور ها بنا به ذائقه‌ای که دارن ماهی رو به صورت خام مصرف میکنن.

درست کردن قلیه ماهی برای هرکسی که آشپزی بلد خیلی مهمه و بهتره این نکته رو بدونید که این غذا طعم به شدت مخصوصی داره که بعد از یکبار خوردنش اگه یه زمانی بهش فکر کنید، باعث میشه که گشنتون بشه. اگه قصد دارید یه غذای جنوبی درست کنید، با مجله قرمز همراه باشید تا در ادامه طرز تهیه قلیه ماهی خوشمزه و مجلسی رو به شما همراهان گرامی آموزش بدیم.

مواد لازم برای تهیه قلیه ماهی

مواد لازم برای ۴ نفر
فیله ماهی۴۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
گشنیز خورد شده۴۰ گرم
شنبلیله۵۰ گرم
تمبر هندی۲۰۰ گرم
سیر۵ حبه
آرد۱ قاشق غذا خوری
فلفل قرمز۱ الی ۲ عدد
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذا خوری
فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری
زردچوبهنصف قاشق چای خوری
نمکبه مقدار دلخواه
روغنبه مقدار لازم

طرز تهیه قلیه ماهی خوشمزه و مجلسی


مرحله اول

طرز تهیه قلیه ماهی مخصوص و خوشمزه رو با خورد کردن شنبلیله و گشنیز به صورت ساطوری شروع کرده و در ادامه یه تابه مناسب روی حرارت ملایم بزارید و یه مقدار روغن داخلش بریزید که داغ بشه و سپس سبزی‌ها رو داخل تابه ریخته و هم بزنید.


مرحله دوم

یادتون باشه که برای تهیه قلیه ماهی به رنگ تیره، باید گشنیز و شنبلیله رو به خوبی سرخ کنید تا رنگشون عوض بشه و تا در نهایت رنگ خورشت روبه تیرگی بره. در کل نسبت رنگ قلیه ماهی به سرخ کردن سبزی بستگی داره.


مرحله سوم

برای درست کردن قلیه ماهی سبزی خورد شده رو از تابه خارج کرده و کنار بزارید تا حرارت تابه باعث سوخته شدن طعم سبزی نشه. در ادامه یه قابلمه مناسب روی حرارت گذاشته و تمبر هندی رو با یه لیوان آب  داخلش بریزید که بجوشه.


مرحله چهارم

نحوه طعم دار کردن ماهی به این صورته که فیله‌های ماهی رو داخل سینی بچینید و نمک، فلفل سیاه و زردچوبه رو به همراه ۱ الی ۲ قاشق روغن مایع در داخل یه کاسه مخلوط کرده و، روی فیله‌های ماهی بمالید، و اجازه بدید تا استراحت کنه.


مرحله پنجم

بعد از جوشیدن تمبر هندی، اون رو صاف کنید و کنار بزارید. سیر و پیاز رو به خوبی شسته و به صورت نگینی خورد کنید . یه قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار داده و پیاز رو به همراه یه مقدار روغن بهش اضافه کنید و تفت بدید.


مرحله ششم

ادامه‌ طرز پخت قلیه ماهی به این صورته که بعد از اینکه پیاز طلایی شد، سیر رو داخل قابلمه بریزید تا عطرش آزاد بشه و در ادامه به مقدار مناسب زردچوبه، فلفل سیاه و نمک روی مواد بریزید و به خوبی تفت بدید تا یکدست بشن.


مرحله هفتم

اضافه کردن رب گوجه به این صورته که در ابتدا مواد داخل قابلمه رو کنار بزنید و رب رو اضافه کنید و کاملا هم بزنید تا رنگش آزاد بشه و سپس با بقیه مواد قاطی کرده و تفت بدید. حالا وقتشه که سبزی‌های سرخ شده رو اضافه کنید.


مرحله هشتم

ادامه روند درست کردن قلیه ماهی به این صورته که بعد از مخلوط کردن همه‌ی مواد در داخل قابلمه، ۲ لیوان آب ولرم، یا گرم رو داخل قابلمه ریخته و با قاشق هم بزنید و اجازه بدید تا آب به جوش بیاد.


مرحله نهم

حالا وقتشه که تمبر هندی صاف شده رو به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و یه مقدار خیلی کم هم بزنید، در ادامه هم یک عدد فلفل قرمز رو به همراه یک قلشق آرد، داخل قابلمه بریزید و با بقیه مواد مخلوط کنید و تا ۱ ساعت اجازه بدید با حرارت ملایم بپزه.

نکته: در این مرحله باید اجازه بدید تا خورشت جا بیوفته و آبش کم بشه.


مرحله دهم

قلیه ماهی خوشمزه درست کردن به این صورت هست که در این مرحله یه تابه مناسب روی حرارت قرار بدید و یه مقدار روغن داخلش بریزید و بعد از داغ شدن ماهی ها رو به تابه اضافه کرده و هر دو طرفشون رو سرخ کنید.


مرحله یازدهم

پس از گذشت ۱ ساعت از جا افتادن خورشت قلیه ماهی، ماهی های سرخ شده رو به خورشت اضافه کنید و حرارت رو روی کمترین میزان قرار بدید تا در حدود ۴۰ دقیقه دیگه به خوبی پخته بشه و کاملا جا بیوفته.


مرحله دوازدهم

از غذایی که پختید بچشید، وقتی که فهمیدید کاملا غلیظ شده و جا افتاده، حرارت رو خاموش کرده و قلیه ماهی رو داخل ظرف مناسب بریزد و به همراه برنج سبزی نوش جان کنید.


نکات مهم برای تهیه قلیه ماهی

  • بهتره که فیله ماهی رو به اندازه قوطی کبریت ببرید و روی اون نمک بپاشید و نیم ساعت بخوابونید و سپس آب بکشید و تا قبل از درست کردن در یخچال بزارید.
  • از بین ماهی های شمالی فقط ازون برون میتونه برای تهیه قلیه ماهی مفید باشه.
  • مقدار فلفل و تمبر هندی خورشت قلیه ماهی رو بر حسب ذائقه خودتون کم یا زیاد کنید.
  • میتونید ۲ عدد لیمو عمانی رو به مواد اولیه این غذا اضافه کنید.
  • واسه اینکه آب خورشت از جوش نیوفته، تکه های ماهی رو یکی یکی اضافه کنید.
  • برای تهیه قلیه ماهی از ماهی های سنگسر، راشگو، هامور، سرخو، سوکیلا و حلوای سیاه استفاده کنید.

سخن آخر

قلیه ماهی به عنوان یکی از شناخته شده ترین غذاهای جنوب کشور ایران طرفدارهای زیادی داره و به همین دلیل همونطور که در این مقاله مشاهده کردید، ما براتون طرز تهیه قلیه ماهی رو به یه روش آسون و سریع، اما خوشمزه و مخصوص رو گفتیم که در اون این غذای تند رو به همراه تمبرهندی و فلفل و سبزی می‌پزید و در آخر از خوردنش و طعم مخصوصی که داره لذت میبرید.

آخرین بروز رسانی در: 5 فوریه 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه