آموزش درست برنج آبکش مجلسی و سریع

طرز تهیه برنج آبکش ساده

نحوه درست کردن برنچ ساده

طرز تهیه برنج آبکش خیلی راحته به این دلیل که ما ایرانی‌ها وعده‌های اصلی غذاییمون اکثرا به همراه برنج تهیه و سرو میشه، به همین خاطر درست کردن برنج به عنوان مکمل غذاهای خیلی مهمه.

برنج آبکش فقط یکی از روش‌های درست کردن برنج هست و همونطور که میدونید برنج رو میشه به صورت کته، آبکش، پلو، چلو، ته چین و حتی از برنج واسه تهیه دسر و سوپ و آش انواع چاشنی ها هم استفاده میشه.

برای درست کردن این ماده غذایی شرقی و پر استفاده نیاز به داشتن مهارت آشپزی ندارید اما، یه سری نکات مهم داره که باعث میشه پخت برنج به صورت اصولی انجام بشه و بهترین نتیجه رو داشته باشه

اگه قصد دارید که برنج بپزید، بهتره بدونید که بسته به نوع برنج پختنش فرق داره و همینطور شیوه‌های زیادی برای پختن برنج وجود داره که ما برای شما طرز تهیه برنج آبکش ساده و حرفه‌ای رو براتون آماده کردیم که امیدوارم خوشتون بیاد.

مواد لازم برای تهیه برنج آبکش ساده

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۳ پیمانه
نمک۲ قاشق غذا خوری
آببه مقدار لازم
روغنبه اندازه کافی

طرز تهیه برنج آبکش ساده و سریع

  1. طرز تهیه برنج آب کش ساده رو با پاک کردن برنج شروع کرده و در ادامه برنج رو داخل یه کاسه مناسب بریزید و چند بار بهش آب اضافه کرده و اون رو بریزید و این کار رو تا جایی انجام بدید که آب روی برنج شفاف بشه.
  2. برای درست برنج ساده خوشمزه باید مراحل خیساندن برنج رو به خوبی طی کنید. برای این کار تا ۳ بند انگشت بالاتر از سطح برنج، بر روی اون آب گرم بریزید.
    نکته: یادتون باشه که آب جوش نریزید و حتما از آب گرم استفاده کنید.
  3. نمک رو بسته به نوع پخت باید روی برنج بریزد به این صورت که اگه میخواید پلو آبکش درست کنید به اندازه ۱.۵ قاشق غذا خوری به برنج نمک اضافه کرده و حدود ۱ الی ۲ ساعت بزارید که خیس بخوره.
  4. مدت زمان خیس خوردن برنج که تموم شد، برای درست کردن یه پلو ساده و خوشمزه قابلمه مناسبی رو روی حرارت بزارید و نصف اون رو آب بریزید که به جوش بیاد.
  5. آب برنجی که خیس خورده رو بریزید و اون رو به قابلمه حاوی آب در حال جوشیدن اضافه کنید و با یه قاشق یه مقدار هم بزنید و در ادامه نصف یک قاشق غذا خوری نمک اضافه کرده و با برنج هم بزنید.
  6. پختن برنج برای درست کردن چلو ساده حدود ۱۰ الی ۱۲ دقیقه طول میکشه و یکی از نشانه‌های آبکش کردن برنج اینه که یه مقدار از دانه‌های برنج روی سطح آب قرار میگیرن.
  7. برای مطمئن شدن از پخت برنج، یکی از دانه‌ها رو بردارید و با انگشتتون فشار بدید. مغز برنج نباید سفت باشه. برنج رو داخل آبکش ریخته و آب سرد بریزید تا از له شدن برنج جلوگیری کنه.
  8. حالا وقت دم کردن پلو رسیده و برای این کار، یه قابلمه مناسب روی حرارت متوسط بزارید و حدود یک قاشق غذا خوری روغن کف قابلمه بریزید تا چرب بشه و اگه تمایل داشتید از نان یا سیب زمینی واسه ته دیگ استفاده کنید.
  9. نحوه دم کردن برنج آبکش به این صورته که برنج رو با کفگیر داخل قابلمه بریزید و اینکار رو طوری انجام بدید تا آخر کار حجم برنج شبیه یه کوه باشه و زیاد به دیواره های قابلمه نچسبه.
  10. برای بهتر دم کشیدن، با دسته کفگیر چند سوراخ  در برنج ایجاد کنید. این کار به بخارشدن آب داخل  قابلمه کمک میکنه و در ادامه برای بستن درب قابلمه یا از در دمی استفاده کرده یا طوری در قابلمه رو ببندید که بخار آب خارج نشه.
  11. اجازه بدید که روند دم کشیدن در ۱۰ دقیقه اول با حرارت متوسط طی بشه تا بخار داخل قابلمه همه‌ی برنج رو در بر بگیره و در ادامه شعله رو ملایم کنید که روند دم کشیدن انجام بشه و حدود ۴۵ دقیقه زمان لازمه.
  12. بعد از دم کشیدن برنج، حرارت رو خاموش کنید و درب قابلمه رو بردارید تا بخار داخل قابلمه خارج بشه. سپس در ادامه با کفگیر برنج رو داخل دیس بکشید و نوش جان کنید.

میزان آب برای پخت برنج

میزان آب برای پخت برنج خیلی مهمه و کم یا زیاد بودنش ممکنه روی اندازه قد کشیدن و طعم برنج تاثیر بزاره. به اندازه هر پیمانه برنج، ۲ پیمانه آب داخل قابلمه بریزید و سعی کنید کف روی آب رو بگیرید.


نکات مهم برای قد کشیدن برنج

  • بهترین روش برای قد کشیدن برنج اینه که یه لیوان آب سرد به برنج در حال قل خوردن اضافه کنید.
  • قابلمه بزرگی رو انتخاب کنید تا برنج بتونه به اندازه کافی قد بکشه.
  • بعد از اضافه کردن برنج به آب در حال جوش ۱ قاشق غذا خوری روغن مایع بریزید تا به قد کشیدن برنج کمک کنه.

سخن آخر اینه که برنج به عنوان یه محصول غذایی خیلی پرمصرف و آشنا با طبع خوراکی ایرانی‌ها به روش‌های متفاوت پخته میشه و نحوه پخت برنج به عواملی مثل نوع و اندازه قابلمه، نوع برنج، حرارت شعله و نوع پخت بستگی داره و همونطور که در بالا مشاهده کردید نحوه چگونه درست کردن برنج آبکش رو برای شما عزیزان توضیح دادیم که این روش هم بسته به نوع پخت برنج میتونه تغییر کنه. ممنون که ما رو همراهی می‌کنید.

آخرین بروز رسانی در: 10 سپتامبر 2022| نویسنده: پوریا زنگیشه