آموزش خشک کردن ریحان در منزل

خشک کردن ریحان

خشک کردن ریحان برای بعضی از افراد سخت به نظر می‌رسد چون اغلب متوجه می‌شوند این سبزی مفید موقع خشک کردن سیاه و پژمرده می‌شود و این اصلا جالب نیست. شاید دلتان بخواهد بدانید که چگونه می‌توان آن را خشک کرد که هم ظاهر خود را حفظ کند و هم راحت و بدون دردسر باشد. در زیر به چندین روش خشک کردن ریحان برای افراد با امکانات مختلف اشاره شده است.

خشک کردن ریحان به صورت مناسب می‌تواند کمی مشکل باشد. این گیاه برگهای بسیار حساس و حاوی روغن زیاد دارد که به آهستگی خشک می‌شوند و خیلی راحت تیره می‌شود. استفاده از دستگاه خشک کن یا مایکروفر برای خشک کردن ریحان ممکن است نتایج بهتری داشته باشد.


روش خشک کردن ریحان در هوای آزاد

  1. ریحانها را درست بالای انتهای دو دسته برگ ببرید. ریحان در واقعا دوست دارد هرس شود و هنگام بریدن به سمت عقب رشد کرده و بوته‌ای تر می‌شود.خشک کردن ریحان
  2. ریحان را به آرامی در کاسه آبی که زیر شیر قرار گرفته بشویید. دقت کنید که هر نوع برگ له شده‌ای را جدا کنید. ریحان را به آرامی انتقال دهید چون پژمرده شده و به راحتی تیره می‌شود.خشک کردن ریحان
  3. ریحان را روی یک پارچه تمیز یا دستمال آشپزخانه به مدت یک ساعت یا بیشتر بگذارد تا رطوبت سطح آنها از بین برود. این رفتن رطوبت سطحی از ریحان قبل از آویزن کردن برای خشک کردن، خیلی مهم است. اگر این کار را نکنید، خطر کپک زدن یا قهوه‌ای شدن لکه‌های ابی روی برگها وجود دارد و آن چیزی که شما می‌خواهید نخواهد شد. به عبارت دیگر، قبل از خشک کردن، خشک کنید.خشک کردن ریحان
  4. ۴ ساقه ریحان را کنار هم گذاشته و با یک نخ مخصوص کارهای آشپزخانه ببندید. برای اینکه هوا به خوبی بین آنها گردش کند، بهتر است که تعداد ساقه‌ها در هر دسته تعداد کمی باشد.
  5. روی آنها برچسب زده و آویزن کنید تا خشک شود. البته شما می‌توانید آنها را روی دسته کابینت بگذارید تا خشک شود اما وقتی می‌خواهید وسیله از داخل کابینت بردارید، آزار دهنده خواهد بود. بهترین مکان برای آویزان کردن گیاهان یک نقطه آرام بدون مزاحمت، گرم، تاریک و خشک است. می‌توانید آنها را در انباری گرم آویزان کنید. اگر نگران گرد و غبار و حشرات هستید، دسته ریحان خود را درون یک کیسه کاغذی قرار دهید که چندین شکاف در آن تعبیه شده باشد تا گردش هوا امکان پذیر باشد. به یاد داشته باشید که گردش هوای خوب خیلی مهم است بنابراین کیسه را شلوغ نکنید.خشک کردن ریحان
  6. وقتی که ریحان به طور کامل خشک و شکننده شد که حدود ۲ هفته در تابستان طول می‌کشد، برگها را از ساقه ها جدا کرده و در کیسه کاغذی یا شیشه دهان گشاد بریزید. برگها را تا حد امکان همانطور سالم نگه دارید. موقعی که قصد دارید که از آنها در یک دستورالعمل غذایی استفاده کنید، آنها را به اندازه دلخواه خرد کنید.خشک کردن ریحان
  7. در صورت نیاز تا سال آینده تا وقتی که دوباره این کار را انجام دهید، از آنها استفاده کنید. از همین تکنیک می‌توانید برای پونه، نعناع، اسطوخودوس، شوید، مریم گلی و گزنه استفاده کنید. داشتن شیشه‌های پر از گیاهان خشک شده واقعا شگفت انگیز است. می‌توانید از آنها برای طعم دهی به غذاها و انواع چاشنی‌های خانگی استفاده کنید.خشک کردن ریحان

طریقه خشک کردن ریحان در مایکروفر

روش ساده دیگر خشک کردن ریحان استفاده از مایکروفر است. شاید سریعترین روش خشک کردن ریحان همین روش باشد و به میزان زیادی عطر و طعم آن را حفظ می‌کند. اگر بلافاصله مقدار زیادی ریحان خشک نیاز داشته باشید و فضای کمی هم برای خشک کردن ریحان داشته باشید، این روش از همه بهتر است. برای درست کردن ریحان خشک به این شیوه به ترتیب زیر عمل کنید:

  1. برای اینکار فقط به چند برگ با کیفیت از گیاه نیاز دارید.
  2. آنها را شسته و هر گونه گل و سایر ناخالصی‌ها را از گیاه جدا کنید و با استفاده از حوله کاغذی، به آرامی رطوبت اضافی را جدا کنید.
  3. برگها را روی دستمال آشپزخانه یا حوله کاغذی بگذارید که روی یک ظرف مخصوص مایکروفر قرار گرفته و مایکروفر را روی بالاترین حالت با زمان ۲۰ تا ۳۰ ثانیه بگذاراید.
  4. باز هم این کار را ادامه دهید تا زمانی که برگها شروع به پیج خوردن و خشک شدن کنند. این کار ۲ تا ۳ دقیقه در مایکروفر وقت می‌گیرد.

طرز خشک کردن ریحان در فر

طرز خشک کردن ریحان در فر

خشک کردن در فر روشی ساده و محبوب است و معمولا چند ساعت تا نهایتا تا یک روز وقت می‌گیرد تا نتایج دلخواه شما به دست آید. در این روش به ترتیب زیر عمل کنید:

  1. نخستین مرحله در این روش برداشت کردن ریحان است. گیاهانی برای خشک کردن چیده می‌شود باید به هنگام صبح برداشت شود دقیقا پس از اینکه برگها رطوبت خود را از دست داده‌اند. باید قبل از گرم شدن گیاه آن را از آن شاخه جدا کنید. ساقه‌ها را از نیم سانتی بالای یک گره رشد بردارید. این کار باعث می‌شود تا برگهای بیشتری را در یک نقطه بردارید. موقع خشک کردن ریحان بیش از آن مقداری که می‌خواهید برداشت کنید چون برگها بعد از خشک شدن نصف می‌شوند.
  2. برگهای تازه را شسته و به صورت یک لایه داخل سینی فر یا ظرف مخصوص غذای فر که کف آن کاغذ گذاشته شده، قرار دهید و در دمای ۱۰۰ درجه به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید.
  3. دقیت کنید که دما زیاد بالا نباشد چون باعث می‌شود که گیاهان کمی مزه تلخ بگیرند.
  4. بعد از ۲۰ دقیقه، فر را خاموش کنید و به مدت ۳ تا ۴ ساعت دیگر بگذارید داخل فر بمانند.
  5. توجه داشته باشید که فلز باعث تیرگی برگ ریحان می‌شود، برای همین همیشه باید از کاغذ مخصوص فر استفاده کنید.

خشک کردن ریحان با دستگاه خشک کن

خشک کردن ریحان با دستگاه خشک کن

یکی از روشهای دیگر برای به دست آوردن ریحان خشک، استفاده از دستگاه خشک کن است. معمولا کسانی که جزو تولید کنندگان مواد غذایی خانگی هستند و محصولاتی مثل میوه خشک، لواشک و سبزی خشک درست می‌کنند با خریدن این دستگاه یک سرمایه گذاری خوب برای کارشان انجام می‌دهند. این وسیله اغلب مواد غذایی را خشک می‌کند بدون آنکه تغییر خاصی در آنها ایجاد کند؛ از این جهت خرید این وسیله به همه کسانی که اهل درست کردن میوه وسبزی خشک به میزان زیاد هستند، توصیه می‌شود. برای خشک کردن ریحان در دستگاه خشک کن به ترتیب زیر عمل کنید:

  1. برگها را به هنگام صبح وقتی که آفتاب عطر و بوی آنها را نگرفته، بچینید. به اندازه نیم سانت بالای گره رشد، برگها را بچینید.
  2. برگهای ریحان سالم، ظاهر سبز روشنی دارند. ساقه‌ها و برگهایی که تازه نیستند، جدا کنید و دور بیندازید. این قسمتها داخل فر یا دستگاه خشک کن سوخته و طعم برگهای ریحان را خراب می‌کنند.
  3. آنها را با آبی هم دمای اتاق یا محیط بیرون بشویید. آب گرم ممکن است برگ را شوکه کرده و آنها را خراب کند. همچنین می‌توانید آنها را در آب همراه با کمی سرکه به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید بماند. این محلول حشرات و باکتریهای روی سطح را می‌کشد.
  4. آنها را با دستمال کاغذی یا حوله آشپزخانه خشک کنید. برگهای مرطوب ریحان مستعد کپک هستند.
  5. دستگاه خشک کن را روی ۹۵ درجه بگذارید (یا طبق تنظیمات دستگاه). منتظر بمانید تا ریحان خشک شود. شما متوجه می‌شوید که برگها پیج خورده و خشک می‌شوند.
  6. بسته به میزان رطوبت برگها، فرایند خشک شدن حدود ۱۲ ساعت زمان خواهد برد (در بعضی موارد حتی تا ۲۴ ساعت طول می‌کشد).
  7. بعد از هر ۴ ساعت آنها را بررسی کنید.خشک کردن ریحان با دستگاه خشک کن

مقایسه روشهای خشک کردن

  • ایمن‌ترین روش خشک کردن ریحان استفاده از فر است. در صورتی که نخواهید روغنهای برگ ریحان از بین نرود و در آن بماند این یک روش خوب است.
  • موقعی که می‌خواهید به مقدار زیاد ریحان خشک کنید از دستگاه خشک کن استفاده کنید. این بخصوص برای کسانی که سبزی خشک درست می‌کنند و می‌فروشند، روش خوبی است. اگر مقدار کم می‌خواهید، روش فر خوب است.

روشهای نگهداری ریحان خشک

  • آنها را در شیشه دهان گشاد ریخته و در مکانی تاریک مثل کابینت آشپزخانه نگهداری کنید.
  • یکی دیگر از روشها هم ریختن آنها در کیسه زیپ لاک و نگهداری در فریزر است به این ترتیب از حفظ شدن عطر و طعم آنها مطمئن می‌شوید.
  • می‌توانید آنها را در ظرفهای نگهدارنده دردار بریزید و در یخچال بگذارید تا بوی مواد دیگر وارد برگهای ریحان نشود.
  • برگهای خشک شده ریحان را تا یک سال می‌توان نگه داشت و استفاده کرد اما بعد از یک سال عطر و طعم آنها کاسته می‌شود.
  • اگر می‌خواهید از ریحان برای طعم دهی به انواع غذاها، انواع خورش، خوراک ماست و خیار و یا حتی اسموتی استفاده کنید، بهتر است همان موقع استفاده آن را با دست یا در آسیاب پودر کنید تا عطر و طعم آن بیشتر باش
  • یک نکته که باید در مورد خود گیاه ریحان به خاطر داشته باشید این است که نباید بگذارید ریحان گل کند چون برگهای ریحان اکثر روغنشان را قبل از گل دهی از دست می‌دهند.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منابع:

آخرین بروز رسانی در: 11 سپتامبر 2022| نویسنده: هالث