رپورتاژ آگهی


غذاهای با ماهی

ناهار چی بپزم؟ ماهی پیشنهاد خوشمزه ما به شماست! ماهی سرشار از خاصیت است و طعمش هم با شیوه‌های پخت مختلف طرفداران بسیاری دارد. همین باعث شده که از شمال تا جنوب، غذاهای متنوعی با آن پخته شود و محبوب سفره‌های ایرانی باشد. فرقی نمی‌کند که قصد سفارش اینترنتی ناهار و شام دارید یا می‌خواهید خودتان برای آشپزی دست‌به‌کار شوید، در هر حال، آشنایی با غذاهای شمالی یا جنوبی با ماهی به شما کمک می‌کند که در انتخاب بهترین مورد آگاهانه‌تر عمل کنید.

غذاهای شمالی با ماهی

شمالی‌ها در زمینه آشپزی ادعای زیادی دارند و به دست‌پخت‌های خوبشان می‌نازند. واقعا حق دارند! اگر تجربه امتحان‌کردن غذاهایشان را داشته باشید، حتما با آنها هم‌نظر می‌شوید. وجود مواد غذایی سالم و تازه در این خطه هم در خوشمزه‌شدن غذاهایشان نقش دارد. غذاهای شمالی با شیوه‌های پخت مردمان هنرمند سرزمین‌های سبز شمالی را می‌شناسید؟ از غذاهای شمالی با ماهی برایتان بیشتر خواهیم گفت:

۱. ماهی شکم‌پر شمالی

ماهی شکم‌پر شمالی

ماهی شکم‌پر از اصیل‌ترین نمادهای غذاهای شمالی است. شمالی‌ها به‌ویژه در استان مازندران، ماهی‌های شکم‌پر خود را از نوع قزل‌آلا انتخاب می‌کنند. آنها با اضافه‌کردن رب انار، پیاز، سیر و سبزیجات معطری مانند گشنیز و شنبلیله، غذایی آماده می‌کنند که همه را راضی نگه می‌دارد. حتی اگر ماهی دوست نداشته باشید هم نمی‌توانید از عطر و طعم خوش ماهی‌های شکم‌پر مازندرانی بگذرید.

۲. باقلاقاتق با ماهی کولی

یکی از معروف‌ترین غذاهای شمالی همین باقلاقاتق است. برای درست‌کردن آن به لوبیای رشتی، سیر، زردچوبه، شوید خشک و کره نیاز دارید. تخم‌مرغ و ماهی کولی را هم که به ترکیب اضافه کنید، نتیجه بسیار خوشمزه می‌شود. این غذا را باید در کنار کته‌های دمی نوش‌جان کنید. البته باقلاقاتق با ماهی می‌تواند یک غذای نونی هم باشد. نان لواش گزینه مناسبی برای لقمه‌گرفتن این غذا است.

۳. غورابیج

این غذای گیلانی با ماهی کولی درست می‌شود و تقریبا چیزی شبیه فسنجان است. سبزی‌هایی که در این خورش استفاده می‌شود، شامل نعنا و گشنیز و سبزی‌های شمالی خاصی مانند خالواش و چوچاق است. یا از راه خرید اینترنتی غذا از رستوران‌ها یا با مراجعه حضوری، غورابیج را امتحان کنید.

۴. مالابیج

ماهی سفید یا انواع دلخواه دیگر را می‌توان با رب انار، مغز گردو، ادویه و سبزیجات خاص شمال مانند خالواش، نعناع و چوچاق طبخ کرد. شکم ماهی را با این مواد پر کنید و آن را روی آتش یا در فِر بپزید. نتیجه طعمی خواهد بود که از زیر زبانتان بیرون نمی‌رود.

۵. قلیه‌ماهی شمالی

قلیه‌ماهی شمالی

قلیه‌ماهی هم در شمال پخته می‌شود و هم جنوب اما نسخه شمالی و جنوبی با هم تفاوت‌هایی دارد. در واقع، اگر این غذا را در شمال بخورید و بعد در جنوب هم امتحانش کنید، متوجه نمی‌شوید که نام هر دو قلیه‌ماهی است. هریک تجربه کاملا متفاوتی برایتان رقم می‌زنند.

شمالی‌ها برای تهیه قلیه‌ماهی از ماهی سفید یا کفال بدون پوست و استخوان استفاده می‌کنند. پیاز، مغز گردوی آسیاب‌شده و سبزی‌هایی مانند چوچاق تازه، گشنیز، شنبلیله و سیر هم در همراهی با رب انار و نارنج به ترکیب اضافه می‌شود. نتیجه‌اش خورش خوشمزه‌ای است که دوستش خواهید داشت.

غذهای جنوبی با ماهی

همان‌قدر که شمالی‌ها در آشپزی معروف هستند، دستپخت جنوبی‌های خونگرم هم محبوب است. دستورهای غذایی این خطه برای پختن و آماده‌کردن ماهی هم ساده است و هم خوشمزه. این امتیاز بزرگی است که با موادی ساده بتوانید غذایی عالی و درجه‌یک آماده کنید. جنوبی‌ها با ماهی چه غذاهایی درست می‌کنند؟

۱. قلیه‌ماهی

قلیه‌ماهی هم از آن غذاهای جنوبی است که آوازه‌شان از مرزهای جنوب رد شده و به نقاط دیگر کشور هم رسیده است. در ترکیب این غذا از ماهی، رب انار، سبزی مخصوص یعنی گشنیز و شنبلیله و تمبر هندی استفاده می‌شود.

زردچوبه، پیاز، سیر و ادویه‌های مخصوص جنوبی هم رمزوراز طعم خاص و خوشایند آن هستند. این غذا را در رستوران‌های شهرهای مختلف می‌توانید امتحان کنید. همان‌طور که گفته شد، شهرت و محبوبیت آن در همه‌جای کشور زیاد است.

۲. هواری

هواری

اگر شما هم به‌دنبال پاسخی برای این پرسش همیشگی یعنی ناهار چی بپزم هستید، به شما هواری را پیشنهاد می‌کنیم. این غذای جنوبی با ماهی، پیاز، شوید، شنبلیله و سیر درست می‌شود. البته گشنیر را هم از یاد نبرید. برای پختن هواری باید مواد لازم را با ماهی سرخ کنید و بعد برنج را به آنها اضافه و دم کنید. هم ساده و سریع آماده می‌شود و هم بسیار خوشمزه است.

۳. دمی لخلاخ

لخلخه در عربی به‌معنای بوی خوش است. دمی لخلاخ هم بوی خوش و اشتهابرانگیزش را مدیون وجود سیر، پیاز و ادویه‌های مخصوص جنوبی است که در کره سرخ می‌شوند. این‌ها در کنار ماهی‌هایی مانند سرخو وعده غذایی مقوی و خوش‌طعمی می‌سازند.

۴. ماهی صبور

صبور از خوشمزه‌ترین ماهی‌های جنوبی است. آن را روی آتش کباب و با نان میل می‌کنند. قبل از کباب‌کردن ماهی صبور به آن سبزی ماهی، تمبر هندی، سیر و ادویه‌جات هم اضافه می‌کنند. این غذای نونی جنوبی سالم است و با روغن سرخ نمی‌شود. طعم آن هم که حرف ندارد. غذاهای جنوبی هم خوشمزه هستند و هم با رژیم‌های سالم‌خوری منافاتی ندارند. شناخت و اضافه‌کردن آنها به سفره‌هایتان فکر خوبی است.

۵. انکاس

انکاس با ماهی مرکب درست می‌شود. این ماهی گوشت سفید و بدون استخوانی دارد. برای همین هم از محبوب‌ترین غذاهای جنوبی است. ماهی مرکب را به قطعات کوچکی تقسیم می‌کنند، با ادویه می‌پزند و با سیب‌زمینی سرخ‌کرده نوش‌جان می‌کنند. ماهی مرکب صادراتی است و برای تهیه آن باید کمی در بازار جست‌وجو کنید و آن را سفارش بدهید.

در صورت تمایل غذاهای لذیذ شمال و جنوب ایران را به صورت آنلاین (از طریق لینک زیر) سفارش دهید:

https://snapp.ir/online-food-delivery/