آموزش درست کردن باقالی پلو با ماهیچه رستورانی و ساده برای 2 نفر

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه

نحوه درست کردن باقالی پلو با ماهیچه ساده بدون رب و رستورانی

باقالی پلو با ماهیچه یکی از غذاهای مجلسی و قدیمی ایرانیه که به شدت محبوبیت داره و واسه مهمونی‌ها و مراسم‌ها‌ی مهم، این غذا به شدت دلبری میکنه و برای زیبایی سفره به شدت قوی عمل میکنه.

طرز تهیه ماهیچه پلو به چند روش انجام میشه و پلو رو به مدل‌های مختلف مثل: باقالی پلو با شوید، بدون شوید، برنج ساده و شوید پلو، میتونید تهیه کنید و همینطور طبخ ماهیچه هم روش‌های مختلفی داره.

این غذای به شدت خوشمزه رو میتونید به راحتی تو خونه درست کنید و برای این کار نیاز به دونستن یه سری نکات دارید که روش پخت رو برای شما راحت کنه و ماهیچه رو با بهترین عطر و طعم درست کنید.

ماهیچه پلو از اون دسته غذاهای ایرانیه که وقتی سر سفره باشه، قطعا تا وقت تموم شدنش از غذا دست نمیکشی. اگه قصد درست کردن این غذای مخصوص رو دارید، با من همراه باشید که طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه رو بهتون آموزش بدم.

مواد لازم برای پلو ماهیچه خوشمزه و مخصوص

مواد لازم برای ۴ نفر
ماهیچه۲ عدد
برنج۳ پیمانه
باقالی سبز۱/۵ پیمانه
شوید۳ قاشق غذا خوری
پیاز۲ عدد متوسط
فلفل دلمه ای۱ عدد کوچک
هویج۲ عدد
سیر۳ حبه
چوب دارچین۲ عدد
رب۳ قاشق غذا خوری
فلفل قرمزنوک قاشق چای خوری
پاپریکا دودی(اختیاری)۱ قاشق چای خوری
زرد چوبهنصف قاشق چای خوری
نمکبه مقدار دلخواه
آب جوشبه مقدار لازم

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی

نکات مهم قبل از شروع آشپزی

  1. برنج رو بسته به نوع بزارید که خیس بخوره
  2. باقالی ها رو برای اینکه رنگ برنج رو سیاه نکنه باید جداگانه نیم پز کنید.
  3. ماهیچه هم اندازه تهیه کنید تا موقع پخت به یک اندازه پخته بشن.
  4. اگه ماهیچه بزرگ تهیه کردید، حتما از پشت ماهیچه گوشت رو برش بزنید.
  5. این دستور پخت به این صورته که ماهیچه دوبار تفت میخوره که در ادامه به اون اشاره میشه.

دستور پخت باقالی پلو با ماهیچه

۱- طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه رو با انتخاب یه قابلمه مناسب شروع کرده و بهش آب اضافه کنید و بزارید که به جوش بیاد و بعد باقالی‌ها رو داخل قابلمه بریزید و بزارید که نیم پز بشه و حتما کف روی آب رو بگیرید و بعد اون رو آبکش کنید.

۲- حالا یه قابلمه دیگه روی حرارت بزارید و بهش آب اضافه کنید و به جوش که اومد برنج خیس خورده رو به همراه یک قاشق غذا خوری نمک و روغن داخلش بریزید و بزارید که برنج به خوبی پخته بشه.

۳- نحوه پخت باقالی پلو رو با اضافه کردن باقالی‌های نیم پز شده به برنج ادامه بدید و بزارید که باهمدیگه پخته بشن و زمانی که بیرون برنج نرم شده و داخلش سفت بود، برنج رو آبکش کرده و روی اون آب سرد بریزید.

۴- واسه دم کشیدن باقالی پلو، یه قابلمه‌ای که ۲ برابر حجم برنج باشه رو روی حرارت ملایم بزارید و ۲ قاشق روغن کف قابلمه ریخته و یک لایه برنج بریزید و یک قاشق شوید. به همین ترتیب ادامه بدید که لایه آخر شوید باشه.

۵- روند پخت باقالی پلو با ماهیچه رو با اضافه کردن یه ته لیوان آب به قابلمه ادامه بدید و درب قابلمه رو با دمی بزارید که باقالی پلو به خوبی دم بکشه. بعد از دم کشیدن حرارت رو خاموش کرده و صبر کنید تا ماهیچه آماده بشه.

۶- ماهیچه واسه اینکه به خوبی آماده بشه باید تفت بخوره و برای این کار قبل از هر چیز، یه تابه مناسب رو روی حرارت بزارید و روغن داخلش بریزید و وقتی که داغ شد، ماهیچه ها رو داخل تابه بزارید.

نکته: این تفت ۲ مرحله داره و نه زیاد سرخ کنید نه کم. در حدی که رنگ روی گوشت عوض بشه.

۷- واسه سرخ کردن بهتر ماهیچه‌ها، حتما اونها رو برعکس کرده و مدام حواستون باشه که نسوزه. حالا که روی گوشت طلایی شد، تابه رو از روی حرارت بردارید و کنار بزارید.

۸- برای درست کردن مواد سس ماهیچه پلو مجلسی همه مواد اولیه رو با هم خورد کرده و تفت بدید که یه طعم مخصوص به دست بیاد و برای این کار، پیاز و فلفل دلمه‌ای رو به صورت خلالی درشت خورد کنید و کنار بزارید.

۹- هویج‌ها رو حلقه‌ای خورد کنید و سیر‌ها رو از وسط نصف کرده و کنار بزارید. چوب‌های دارچین رو قبل از استفاده، داخل یه لیوان آب سرد بزارید که هم خاکش گرفته بشه و هم نرم بشه.

۱۰- نحوه پخت باقالی پلو با ماهیچه رو با گذاشتن یه قابلمه نسبتا بزرگ روی حرارت متوسط ادامه بدید و به قابلمه روغن اضافه کرده و در ادامه، همه‌ی موادی که خورد کردید رو داخلش بریزید و تفت بدید.

نکته: یادتون باشه برای اینکه بوی گوشت ماهیچه گرفته بشه نیاز نیست که پیاز داغ درست کنید.

۱۱- ادامه کار به این صورته که ۳ قاشق رب گوجه به تابه اضافه کرده و به خوبی هم بزنید که خامی رب گرفته بشه و رنگش آزاد بشه. حالا ادویه‌ها رو به مواد اضافه کرده و ۲ عدد ماهیچه رو داخل تابه بزارید.

۱۲- ماهیچه ها رو به خوبی با مواد مخلوط شده با رب غلت بدید و بعد از این کار تا روی ماهیچه آب جوش بریزید و بزارید تا حدود ۲ الی ۳ ساعت بپزه و به خوبی سس بندازه و یادتون باشه که ۱۰ دقیقه آخر پخت، به مواد نمک اضافه کنید.

نکته: اگه خواستید سس غلیظ تری داشته باشه کمتر آبجوش اضافه کرده و چند دقیقه یک بار ماهیچه ها رو برعکس کنید که هر دو طرفشون پخته و نرم بشه.

۱۳- حالا که باقالی پلو با ماهیچه مجلسی آماده شده، شوید پلو با باقالی رو داخل دیس بکشید و سس ماهیچه رو برای هر نفر داخل کاسه بریزید و ماهیچه‌های خوشمزه رو هم داخل ظرف یا کنار برنج بزارید و نوش جان کنید.

نکته: اگه پیاز و فلفل دلمه درشت رو هنگام میل کردن سس دوس نداشتید، بهتره که اون ها رو جدا کرده و بعد سر سفره بزارید.


سخن آخر هم اینکه پلو ماهیچه طرفدارهای خاص خودش رو داره و میتونید این غذا رو بنا به ذائقه افراد و با مواد اولیه متفاوت درست کنید. اما این دستور به خوبی تست شده و قطعا یه طعم مخصوص و بسیار خوشمزه و مجلسی رو به شما میده تا ازش لذت ببرید. امیدوارم که خوشتون اومده باشه و ممنون که ما رو همراهی میکنید.

آخرین بروز رسانی در: 5 فوریه 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه