آموزش طبخ قیمه بوشهری لذیذ و خوشمزه برای 4 نفر

طرز تهیه قیمه بوشهری

نحوه درست کردن قیمه بوشهری مجلسی به روش رستورانی و با طعم بی نظیر

قیمه بوشهری یه روش مخصوص برای درست کردن یه قیمه کاملا متفاوته که بافت غلیظ و یه حالت کاملا کشدار داره و همین مسئله باعث شده؛ تا به یکی از متفاوت‌ترین روش‌های پخت قیمه ایرانی تبدیل بشه که مزه خوبش نمیزاره از خوردن این غذا سیر بشید.

طرز تهیه قیمه بوشهری به خاطر داشتن یه حالت کشدار، نیازمند رعایت دستور پخت غذاییه تا بدونید که مواد رو چطور بپزید و برای لعابدار شدن این خورش، چه کارهایی انجام بدید. اما در کل این خورش سنتی روش پخت لذت بخشی داره که در ادامه باهاش آشنا میشید.

برای درست کردن یه غذای متفاوت ایرانی با طعم عالی و عطر و بوی بی نظیر، با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا شما رو با طرز پخت قیمه بوشهری به روش جنوبی آشنا کنیم.

مواد لازم برای تهیه قیمه بوشهری لذیذ

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت سردست۴۰۰ گرم
لپه۱۵۰ گرم
پیاز بزرگ۱ عدد
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذا خوری
سیب زمینیسیب زمین
گرد لیمو عمانی۱ قاشق غذا خوری سرخالی
زعفران دم کرده۲ الی ۳ قاشق غذا خوری
دارچین¼ قاشق مربا خوری
نمکبه میزان لازم
فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری
زردچوبهنصف قاشق چای خوری

طرز تهیه قیمه بوشهری مجلسی


مرحله اول (خیساندن لپه)

طرز تهیه قیمه بوشهری رو با خیساندن لپه به مدت ۶ ساعت شروع کنید و تو این مدت چندبار آبش رو عوض کنید تا نفخش گرفته بشه و موقع پختن، کاملا نرم بشه. در ادامه پیاز رو پوست بگیرید و به اندازه نگینی ریز خرد کنید.

نکته: بهتره که نیم ساعت قبل از شروع آشپزی لپه رو با آب بپزید تا کاملا نرم بشه.


مرحله دوم (تفت دادن پیاز و ادویه)

یه قابلمه مناسب روی حرارت ملایم بزارید و بهش روغن اضافه کنید تا داغ بشه و سپس، پیاز رو داخل تابه بریزید و به خوبی تفت بدید تا سبک بشه و یه مقدار زردچوبه بریزید و به خوبی هم بزیند تا با هم یکدست بشن.


مرحله سوم (اضافه کردن گوشت)

روند طبخ قیمه بوشهری رو با اضافه کردن گوشت راسته خرد شده به تابه ادامه بدید و به خوبی مواد رو هم بزنید. به مقدار گفته شده دارچین و فلفل سیاه روی گوشت بریزید و سپس تفت بدید تا جایی که رنگ گوشت عوض بشه.


مرحله چهارم (اضافه کردن لپه و آبجوش)

حالا وقتشه که لپه نیم پز شده رو آبکش کنید و سپس داخل قابلمه بریزید و به خوبی با گوشت تفت بدید تا بافت لپه، موقع پختن حفظ بشه و سپس حدود ۳ الی ۴ لیوان آب جوش داخل قابلمه بریزید و درب قابلمه رو ببندید.


مرحله پنجم (اضافه کردن سیب زمینی)

برای لعاب داشتن قیمه بوشهری، بعد از گذشتن ۴۵ دقیقه از زمان پخت گوشت، یک عدد سیب زمینی رو پوست بگیرید و به صورت کامل داخل قابلمه قرار بدید تا به خوبی پخته بشه و دوباره درب قابلمه رو بنندید و ۴۰ دقیقه صبر کنید.


مرحله ششم (جدا کردن گوشت و لپه)

این مرحله بعد از پخت گوشت لازمه که یه صافی روی یه ظرف مناسب قرار بدید و سپس مواد داخل قابلمه رو از صافی رد کنید و آبش رو کنار بزارید که بریم برای ادامه کار.


مرحله هفتم (پوره کردن گوشت و لپه)

روش کشدار شدن قیمه بوشهری اینه که گوشت و لپه رو داخل یه قابلمه مناسب بریزید و با استفاده از گوشت‌ کوب (ترجیحا برقی) مواد رو به خوبی بکوبید تا کاملا یه پوره مخلوط از گوشت و لپه به دست بیاد.


مرحله هشتم (پختن قیمه)

در ادامه یک لیوان از آب گوشت رو داخل قابلمه حاوی پوره گوشت بریزید و قابلمه رو روی حرارت ملایم بزارید و واسه لعابدار شدن این غذا، مدام مواد رو هم بزنید تا کاملا یکدست بشه و حالت کشدار داشته باشه.


مرحله نهم (اضافه کردن آب گوشت و سیب زمینی)

طرز پخت این قیمه مخصوص رو با اضافه کردن باقی مانده آب گوشت به قابلمه ادامه بدید و بزارید تا کاملا پخته بشه. سیب زمینی پخته شده رو هم بکوبید و در ادامه داخل قابلمه بریزید تا لعاب بندازه.


مرحله دهم (سرخ کردن رب گوجه)

برای رنگ گرفتن قیمه یه تابه مناسب روی حرارت ملایم بزارید و رب گوجه رو به همراه روغن تفت بدید، تا رنگش آزاد بشه بوی خامی‌اش رفع بشه و داخل قابلمه خورشت بریزید و مواد رو به خوبی مخلوط کنید تا یکدست بشن.


مرحله یازدهم (اضافه کردن زعفران)

به هم زدن خورش ادامه بدید و سپس به مقدار گفته شده زعفران اضافه کنید و بعد از هم زدن، نمک و گرد لیمو رو هم، داخل قابلمه بریزید و به صورت مداوم مواد رو هم بزنید تا با هم یکدست بشن.


مرحله دوازدهم (آماده شدن غذا)

روش اصیل پخته قیمه بوشهری به این صورته که برای کشدار شدن خورش، باید مواد رو مدام هم بزنید تا آب اضافی اون کاملا کشیده بشه. قیمه بوشهری به صورت کاملا کم آب سرو میشه. بعد از پخت خورش به همراه برنج نوش جان کنید.


نکات لازم برای تهیه قیمه بوشهری اصیل

  • کشدار بودن قیمه بوشهری به این معنیه که این غذا به شیوه اصولی طبخ شده.
  • حتما گوشت و لپه پخته شده رو به خوبی پوره کنید تا خورش کشدار بشه.
  • به دلخواه خودتون میتونید، هل یا گلاب هم به مواد این غذا اضافه کنید.
  • سریع‌ترین راه برای پوره کردن گوشت و لپه اینه که، از گوشت کوب برقی یا میکسر استفاده کنید.
  • نمک رو در اخر پخت غذا اضافه کنید تا از سفت شدن گوشت جلوگیری بشه.

سخن آخر

قیمه بوشهری غذاییه که برای مهمانی به شدت حرف اول رو میزنه و با درست کردنش هم میتونید از تنوع غذایی ایرانی لذت ببرید، و هم این که با پختن این غذای کاملا متفاوت با فرهنگ غذایی جنوب ایران بیشتر آشنا میشید.

همونطور که اشاره شد، برای پختن قیمه بوشهری باید گوشت و لپه رو کاملا بکوبید تا خورش یه حالت کشدار داشته باشه. امیدوارم که از این دستور پخت خوشتون اومده باشه.

آخرین بروز رسانی در: 5 فوریه 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه