آموزش درست کردن آلبالو پلو شیرازی و مجلسی برای 4 نفر

طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی

طرز پخت آلبالو پلو ساده بدون گوشت با مرغ زعفرانی

آلبالو پلو یه غذای ایرانی و فصلیه که طرفدارهای خاص خودش رو داره و به همین دلیل هرکسی بنا به سلیقه و تفاوت فرهنگی و غذایی شهری که توش زندگی میکنه، این پلو رو میپزه.

طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده، گوشت گوساله، گوشت مرغ و هرچی که تمایل داشته باشید درست میشه و به غیر از برنج و آلبالو که مواد اصلی تشکیل دهنده این غذاس، شما میتونید این غذا رو با هرچی که تمایل دارید آماده کنید.

نحوه پختن البالو پلو اصلا سخت نیست و نیاز به مهارت آشپزی نداره، تنها چیزی که لازمه یه سری نکاته که دونستنش باعث میشه غذا رو به صورت حرفه‌ای و خوشمزه تر درست کنید.

این غذای خوشمزه واسه مهمونی و در کنار غذاهای دیگه به شدت دلبری میکنه و باعث زیبایی دوچندان سفره میشه، اگه قصد دارید که آلبالو پلو درست کنید، ما براتون یه دستور خوشمزه آلبالو پلو آماده کردیم که امیدوارم خوشتون بیاد.


مواد لازم آلبالو پلو خوشمزه مجلسی

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۴ پیمانه
آلبالو۴۰۰ گرم
شکر۲۰۰ گرم
گوشت چرخ کرده۳۰۰ الی ۴۰۰ گرم
نمکبه مقدار لازم
فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری
زردچوبهنوک قاشق چای خوری
روغن مایعبه اندازه کافی

طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده

  1. طرز تهیه آلبالو پلو خوشمزه رو با شستن آلبالوها شروع میکنیم و بعد، بزارید که آبشون خشک بشه و شروع کنید به هسته گیری آلبالوها و اونها رو به داخل قابلمه‌ای که قصد دارید ازش استفاده کنید بریزید.
  2. قابلمه حاوی آلبالو بدون هسته رو روی حرارت متوسط بزارید و شکر رو بهش اضافه کرده و در حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه اجازه بدید که آلبالو آب بندازه و به جوش بیاد و در ادامه قابلمه رو از روی گاز بردارید.
  3. روند پخت آلبالو پلو رو با گذاشتن یه صافی روی یه کاسه ادامه بدید و، آلبالوهای جوشیده روی صافی بریزید که آبشون گرفته بشه و دوباره آب آلبالو ها رو داخل قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم بزارید که بجوشه.
  4. آب آلبالو که به غلظت مناسب رسید، حرارت رو ببندید و یه شیشه مناسب رو انتخاب کرده و اب البالو رو داخلش بریزید و کنار بزارید.
  5. گوشت چرخ کرده رو داخل یه ظرف مناسب بریزید و یه پیاز متوسط رو بعد از شستن با رنده ریز رنده کرده و با دست به خوبی آبش رو بگیرید و با گوشت چرخی مخلوط کنید.
  6. نمک و فلفل سیاه رو به گوشت و پیاز اضافه کرده و به خوبی مواد رو ورز بدید که هم مخلوط بشن و هم اینکه، ادویه به خورد گوشت بره و مزه دار بشه که بریم واسه ادامه کار.
  7. آلبالو پلو درست کردن با گوشت قلقلی رو به این صورت ادامه بدید که در ابتدای کار به اندازه یه گردو از گوشت بردارید و با کف هر دو دست اون رو قلقلی و گرد کرده و در آخر روی بشقاب بزارید.
  8. مواد گوشت رو کاملا قلقلی کنید که تموم بشه و در ادامه یه تابه مناسب رو روی حرارت ملایم گذاشته و بهش روغن مایع اضافه کرده و بعد از اینکه داغ شد، گوشت‌ها رو داخلش بزارید.
  9. برای سرخ کردن گوشت قلقلی، مدام اون‌ها رو داخل تابه بچرخونید و وقتی که گوشت خودش رو گرفت، اجازه بدید که کاملا سرخ بشه و بعد گوشت‌ها رو از تابه خارج کرده که بریم به سراغ برنج.
  10. طرز پخت برنج البالو پلو رو با انتخاب یه قابلمه مناسب و گذاشتنش روی حرارت ادامه بدید، تا نصف قابلمه رو آب بریزید و اجازه بدید که آب به جوش بیاد. در همین حین برنج رو بشویید و آبکش کنید.
  11. برنج رو به همراه یک قاشق غذا خوری نمک و یک قاشق روغن مایع به آب در حال جوشیدن اضافه کرده و اجازه بدید که در حدود ۸ الی ۱۰ دقیقه برنج بپزه و زمانی که بیرون برنج نرم، و داخلش سفت بود، از رو حرارت بردارید.
  12. حالا برنج رو آبکش کرده و قابلمه‌ای که برای پختن آلبالو پلو در نظر گرفتید رو روی حرارت ملایم بزارید، بهش روغن اضافه کرده و اگه تمابل داشتید از نان برای ته دیگ استفاده کنید و ۲ کفگیر برنج بهش اضافه کنید.
  13. برای ادامه کار باید مواد اولیه رو تقسیم کنید، به این صورت که مقداری از گوشت قلقلی و آلبالو رو روی برنج بریزید، و لایه بعدی بهش برنج اضافه کرده و همینطور لایه لایه ادامه بدید تا زمانی که لایه آخر برنج باشه و مواد تموم بشه.
  14. واسه طعم بهتر، نصف لیوان شربت آلبالو رو به همراه یک قاشق غذا خوری روغن مایع روی برنج ریخته و درب قابلمه رو ببندید، ابتدا با حرارت متوسط اجازه بدید که در حدود چند دقیقه آب البالو بخار بشه.
  15. حالا حرارت رو ملایم کرده و اجازه بدید که آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده دم بکشه و کاملا پخته بشه. این مرحله حدود ۴۰ دقیقه طول میکشه و وقتی که درست شد، با کفگیر مواد رو قاطی کرده و توی ظرف سرو بکشید و نوش جان کنید.

طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ

گام اول

طرز پخت آلبالو پلو با مرغ رو به همون روش بالا که اشاره کردیم درست کنید، به این صورت که به جای گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم سینه مرغ رو بزارید با مقداری زردچوبه و نمک بپزه، و بعد اون رو ریش ریش کنید.

گام دوم

حالا مرغ ریش ریش شده رو با یه مقدار روغن و ادویه و نمک به اندازه دلخواه، تفت بدید. اما فراموش نکنید که ریش ریش مرغ زود خشک میشه و همون تفت خوردن کافیه.

گام سوم

همونطور که در دستور قبلی اشاره شد، گوشت مرغ و آلبالو و برنج رو به صورت لایه لایه توی قابلمه بریزید و اجازه بدید که دم بکشه و سپس نوش جان کنید.


سخن آخر اینه که این خوراک به شدت خوشمزه واسه یه تنوع غذایی در طول هفته و مخصوصا واسه وقتایی که مهمون دارید به شدت عالیه و همونطور که میدونید آلبالو یه خاصیت مهم داره که باعث میشه هم عطش رفع بشه و هم اینکه دمای بدن رو پایین میاره.

خلاصه چه تابستون باشه یا هر فصل دیگه، بهتره که از فرصت استفاده کرد و از میوه های فصل برای درست کردن غذاهای متنوع بهره ببرید. شما چه پیشنهادی واسه بهتر درست کردن این پلوی به شدت خوش طعم و متفاوت دارید؟ ممنون میشم که نظر خودتون رو در غالب کامنت با ما در اشتراک بزارید.

آخرین بروز رسانی در: 23 جولای 2022| نویسنده: پوریا زنگیشه